قیمت روز طلا هر گرم 1,469,000 تومان

ابزار و وسایل طلاسازی شامل چه چیزهایی است؟

0 14,476

طلاسازی این روزها به یکی از پردرآمدترین شغل‌های جهان تبدیل شده است و هرکسی می‌تواند با کمی خلاقیت، آموزش و البته علاقه، وارد این صنعت شود؛ پس اگر شما هم به طلاسازی علاقه‌مندید، دست به کار شوید! قبلاً در مطلب دیگری درباره‌ی معایب و مزایای شغل طلاسازی گفته‌ایم که بد نیست سری به آن بزنید. راه‌اندازی یک کارگاه طلاسازی، به جز نیروی کاربلد و حرفه‌ای، نیاز به ابزار و وسایل طلاسازی دارد که البته ممکن است تأمین آن‌ها برای کارگاه‌های نوپا و تازه‌کار، چندان ساده و کم‌هزینه نباشد. اما برای تجهیز کارگاه طلاسازی، به چه وسایل و ابزاری نیاز داریم؟

لیست وسایل طلاسازی

مثل هر صنعتی که با فلزات سروکار دارد، ابزارآلاتی مثل دم باریک، دم پهن، دم مفتول، کمان‌اره، سوهان، تیغ اره، تخته‌ی نسوز، چفت گیره، پنس، قیچی و… برای طلاسازی نیز ضروری هستند. اینکه به چه ابزارهایی برای این کار نیاز دارید، وابسته به این است که چقدر در طلاسازی مهارت دارید و تا چه اندازه قرار است حرفه‌ای کار کنید. اما لیست ابزار طلاسازی که برای کار حرفه‌ای باید آن‌ها را تهیه کنید شامل این موارد است:

وسایل طلاسازی: میز مخصوص طلاسازی

شاید به نظر ساده بیاید اما هر کار تولیدی که با ساخت و ساز همراه است، نیاز به میز مخصوص دارد. میز طلاسازی بسته به نیاز و البته ظرفیت کارگاه شما، ابعاد متفاوتی دارد، پس حتماً به گنجایش فضای کارتان توجه کنید.

خرید از گالری طلاباش: گردنبند طلا

 

وسایل طلاسازی: بوته طلاسازی

بوته‌ی طلاسازی از مهمترین ابزارآلات این صنعت است. بوته‌ی ذوب مخزنی است که طلا یا نقره در آن ریخته می‌شود، در کوره قرار داده می‌شود و این فلزات در آن ذوب می‌شوند. بوته‌ها از جنس‌های مختلف ساخته می‌شوند و ابعاد متفاوتی دارند. بوته باید دمای بسیار زیادی را تحمل کند پس باید در برابر شوک‌های حرارتی مقاوم باشد و استحکام داشته باشد. بوته‌ی طلاسازی را معمولاً از جنس گرافیت، خاک‌های نسوز، آلومینا و… می‎سازند. به عنوان مثال، بوته‌ی هوا گاز نوعی بوته‌ی سفید از جنس خاک‌های نسوز است که برای ذوب فلزات گرانبها مثل طلا به کار می‌رود.

ابزار طلاسازی: مشعل طلاسازی

استفاده از مشعل هوا گاز، رایج‌ترین روش ذوب طلا و نقره است. در این روش از گاز و اکسیژن برای جوشکاری یا برشکاری قطعات استفاده می‌شود. البته استفاده از مشعل طلاسازی معمولاً برای مقادیر کمی از طلا یا نقره کاربرد دارد و اگر مقدار فلزاتی که باید ذوب شوند زیاد باشد، از کوره استفاده می‌شود.

وسایل طلاسازی: دمبوری

دمبوری وسیله‌ای است برای جوش دادن فلزات که معمولاً به عنوان ابزار طلاسازی در کارگاه‌های سنتی از آن استفاده می‌شود. در دمبوری، ترکیب هوای دمیده شده با بنزین باعث ایجاد شعله‌ی تیز می‌شود که برای جوشکاری قطعات ظریف مناسب است.

ابزار طلاسازی: قالب خوشه

قالب خوشه ابزار طلاسازی ضروری است و ست قالب و سنبه برای تغییر فرم قطعات یا انحنا دادن به آن‌ها به کار می‌رود.

 

آیا شما هم طلاسازید؟

اگر شما هم به شغل طلاسازی مشغولید و به دنبال فضایی مطمئن برای فروش محصولات خود می‌گردید، طلاباش جای محصولات شما است.

وسایل طلاسازی: قیچی طلاسازی

طلاسازی قیچی مخصوص به خود را نیاز دارد. البته قیچی‌هایی که برای این صنعت به کار می‌روند متنوع هستند و باید آن‌ها را متناسب با نوع نیازتان انتخاب کنید.  

ابزار طلا سازی: کولیس

طلاسازی صنعت بسیار دقیق و علمی است و ابعاد و اندازه‌ در آن‌ نقش بسیار مهمی دارد. کولیس یکی از دقیق‌ترین ابزارهای اندازه‌گیری است و برای طلاسازی ضروری است.

خرید از گالری طلاباش: انگشتر طلا

 

وسایل طلا سازی: اره مویی طلاسازی

اره مویی طلاسازی با سایر انواع اره مویی یک تفاوت دارد و آن این که طول دسته‌ی آن قابل‌تغییر است. عمق اره مویی طلاسازی به نوع کاربری آن بستگی دارد و از 6- 20 سانتی‌متر متغیر است.

وسایل طلاسازی: فرز طلاسازی

فرز برای ایجاد نقش و نگار روی قطعه‌ی طلایی، حکاکی روی جواهرات و همچنین صیقلی کردن آن‌ها استفاده می‌شود؛ یعنی به کمک فرز، نقاط جوش‌خورده و اضافی از سطح کار حذف می‌شوند. فرز طلاسازی بسیار ظریف است و زرگر باید برای استفاده از آن مهارت داشته باشد تا کار ظریف و تمیز دربیاید. انواع فرز طلاسازی وجود دارد که هرکدام بنا به تیغه‌ای که دارند، خط‌ و برش متفاوتی را ایجاد می‌کنند. بسته به نوع نیازتان می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید.

وسایل طلاسازی: بخارشوی طلا

روش‌های متفاوتی برای شستن قطعات طلا وجود دارد و یکی از آن‌ها استفاده از بخارشوی است. بخارشوی طلا، بخار را با دمای حدود 200 درجه‌ی سانتی‌گراد روی سطح قطعات طلا حرکت می‌دهد و با این روش، آلودگی‌ها از بین می‌روند.

ابزار طلاسازی: دستگاه آبکاری طلا

یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین لوازم طلاسازی، دستگاه آبکاری طلا است چون با آبکاری می‌توان رنگ قطعه‌ی طلا را به رنگ موردنظر درآورد یا به قطعه دوباره جلا داد. دستگاه آبکاری طلا، روی قطعه‌ی جواهر یک لایه آب‌طلا می‌کشد و آن را براق می‌کند.

خرید از گالری طلاباش: دستبند طلا

 

ابزار طلاسازی: دستگاه ریخته‌گری طلا

ریخته‌گری طلا به روش‌های متفاوتی قابل انجام است و باید متناسب با نیاز کارگاه خود آن را انتخاب کنید. چهار روش اصلی ریخته‌گری، روش خاک ماسه، روش سانتریفیوز، روش مکشی و روش القایی هستند. مهمترین دلیل استفاده از ریخته‌گری، افزایش سرعت تولید طلاسازی است. جالب است که به طور مثال، اگر ساخت سه نمونه از یک انگشتر یک روز کامل زمان ببرد، با کمک ریخته‌گری می‌توان در یک روز دویست انگشتر ساخت!

وسایل طلاسازی: مدل‌ساز رایانه‌ای

روش‌های مدل‌سازی جواهرات نیز مثل سایر فناوری‌ها، مدرن و به روز شده‌اند. گرچه ریخته‌گری طلا هنوز به روش‌های سنتی انجام می‌شود، اما در بسیاری از کارگاه‌های پیشرفته از رایانه‌ها و پرینترهای سه‌بعدی برای مدل‌سازی استفاده می‌شود.

ابزار طلاسازی: موم زن

موم زن یک ابزار طلاسازی و قالبی است که در ریخته‌گری طلا مورد استفاده قرار می‌گیرد. قالب‌های طلاسازی معمولاً از جنس پلیمر هستند. به این پلیمرها اصطلاحاً «موم» گفته می‌شود. موم انواع مختلفی دارد و مدل‌سازی صحیح و دقیق طلاسازی نیازمند مومی است که خواص گرمایی داشته باشد و انعطاف‌پذیر باشد.

خرید از گالری طلاباش: گوشواره زنانه

 

وسایل طلاسازی: کوره‌ی ذوب برقی طلا

کوره‌های برقی با انرژی الکتریکی، طلا و سایر فلزات گران‌بها را ذوب می‌کنند و به خاطر قابلیت کنترل دما، استفاده از آن‌ها برای زرگر راحت‌تر است. چون این کوره‌ها حجم کمی را اشغال می‌کنند برای کارگاه‌های کوچک بسیار مناسب هستند. معمولاً کوره‌ی ذوب فلزات از جنس گرافیت ساخته می‌شوند تا از آسیب فلزات مذاب به آن‌ها جلوگیری شود.

وسایل طلاسازی: دستگاه نورد طلا

دستگاه نورد یک ابزار طلاسازی است که برای فرم دادن به ورقه‌های طلا و برش آن‌ها به کار می‌رود. دستگاه نورد ممکن است الکتریکی یا دستی باشد.

وسایل طلاسازی: دستگاه التراسونیک

دستگاه التراسونیک از لوازم طلاسازی ضروری است. التراسونیک یا فراصوت، دستگاهی است که برای شستن قطعات طلا استفاده می‌شود. هیچکدام از روش‌های شستن طلا به اندازه‌ی روش التراسونیک کامل نیستند. مثلاً مکانیزم ضربه‌ای برای قطعات خیلی ظریف طلا مناسب نیست. دستگاه التراسونیک یک وان یا مخزن دارد که با آب و مواد شوینده پر می‌شود و قطعات طلا در آن قرار می‌گیرند. با تولید امواج فراصوت توسط مبدل‌های التراسونیک که در کف وان قرار دارند، شرایط سیال به حالت ناپایدار درمی‌آید و فشار وارده از طرف مایع از بین می‌رود. یادتان باشد فرایند شست‌وشو با دستگاه التراسونیک تنها در صورتی موفقیت‌آمیز خواهد بود که از شوینده‌های مخصوص آن استفاده شود که اصطلاحاً به آن‌ها شامپو می‌گویند.

ابزار طلاسازی: سوهان طلاسازی

سوهان، ابزار طلاسازی مهمی است که استفاده درست و دقیق از آن نیاز به مهارت دارد. از سوهان برای براق کردن قطعات و سطوح استفاده می‌شود و متناسب با نیاز شما، اندازه‌ها و انواع متفاوتی دارد.

وسایل طلاسازی دست دوم

بسیاری از افراد برای شروع کار جواهرسازی ترجیح می‌دهند از ابزار دست‌دوم استفاده کنند تا در به کارگیری لوازم طلاسازی به مهارت برسند؛ اما عملکرد، برند و قیمت ابزار طلاسازی دست دوم در بازار متفاوت است؛ پس برای خرید آن‌ها حتماً از افراد متخصص مشاوره بگیرید. هر طلاساز برای خرید ابزار مورد نیاز خود، گزینه‌های مختلفی پیش‌رو دارد که باید آن‌ها را متناسب با اهداف خود و البته بودجه‌ای که در نظر گرفته تهیه کند. لیست ابزار طلاسازی دست‌دوم مثل لوازم طلاسازی نو است اما عملکرد ابزار دست‌دوم به میزان کارکرد آن‌ها و همچنین کیفیتشان بستگی دارد. اگر قصد دارید وارد حرفه‌ی طلاسازی شوید ولی می‌خواهید این کار را با هزینه‌ی کمتری آغاز کنید، می‌توانید بعضی از لوازم مثل دستگاه بخار طلاسازی و دستگاه آبکاری طلا را به صورت دست‌دوم تهیه کنید. یادتان باشد بعضی برندهای سازنده‌ی ابزار طلاسازی، کیفیت بسیار بالایی دارند و حتی لوازم دست‌دوم آن‌ها هم به مراتب از دیگر برندها با لوازم نو باکیفیت‌تر هستند. پس کار خرید و تهیه‌ی ابزار را با دقت انجام دهید و حتماً با افراد متخصص در این حوزه مشورت کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.