قیمت روز طلا هر گرم 1,469,000 تومان

چرا فاکتور خرید طلا مهم است؟ آیا فروش طلا بدون فاکتور غیرقانونی است؟

0 8,789

فاکتور خرید طلا در واقع سند طلای شماست و به اندازه‌ی خود زیورآلات طلا با ارزش و مهم است. این ارزش، زمانی مشخص می‌شود که شما قصد فروش طلا و جواهرات خود را داشته باشید. چون بدون این فاکتور کمتر طلافروشی‌ای‌ کالای شما را خریداری می‌کند. چرا؟ دلیلش را به طور کامل و مفصل در ادامه‌ی مطلب برایتان توضیح داده‌ایم. با بلاگ طلاباش همراه باشید.

چرا فاکتور خرید طلا مهم است؟

طبق قانون، در ازای هر نوع طلا با هر وزنی باید فاکتور صادر شود. چون در خرید و فروش مصنوعات طلا، بحث عیار و نوع مصنوع طلا باید مشخص شود. در زمان ارائه فاکتور هم فرقی بین طلائی با وزن کمتر از یک گرم یا بیشتر از آن وجود ندارد و فاکتور باید برای تمامی محصولات با هر وزنی صادر شود.

به علاوه، تمامی مصنوعات داخلی دارای کد استاندارد مخصوص پیگیری هستند که حتماً باید در فاکتور خرید طلا قید شود. در واقع، داشتن و ارائه کردن فاکتور به خاطر ثبت شدن معاملات در دفتر مخصوص طلافروشان اجباری است. دلایلش را هم در ادامه توضیح خواهیم داد:

1- بدون فاکتور کسی از شما طلا نمی‌خرد

شاید در زمان خرید طلا تصور کنید که این فاکتور هم مثل بقیه فاکتورها خیلی مهم نیست و نسبت به نگهداری و حفظ آن بی‌توجه باشید. اما در زمان فروش طلا از این کار پیشمان خواهید شد. چرا؟ چون طلافروشی‌ها بدون فاکتور نمی‌توانند به شما اعتماد کنند. در واقع، طلای بدون فاکتور در هنگام فروش در واحدهای مجاز طلا فروشی خریداری نمی‌شوند. چون قانون دست آ‌ن‌ها را بسته و طلا فروشان مجاز به خرید طلای فاقد فاکتور نیستند. به همین دلیل است که تمام طلاها حتی مدل‌های زیر یک گرم هم باید فاکتور خرید داشته باشند. در غیر این صورت خریدوفروش آن‌ها خلاف قانون و مقررات است.

این ممنوعیت کاملاً منطقی بوده و برای خود شما هم بهتر است. چون با اینکه شما به خودتان و طلائی که قصد فروشش را دارید مطمئنید، اما یک فرد غریبه که هیچ شناختی از شما ندارد چگونه می‌تواند مطمئن باشد که طلا سرقتی نیست و شما صاحب آن هستید؟ یا از کجا می‌تواند از عیار و اصل بودن آن در همان لحظه‌ی خرید مطمئن باشد؟ اگر طلای شما از خانه‌تان سرقت شود و خیلی راحت در طلافروشی‌ها فروخته شود، شما چگونه می‌توانید مال خود را زنده کنید؟

2- برای اینکه طلای تقلبی نخرید

شما به ازای هر مقدار طلائی که می‌خرید باید از فروشنده فاکتور دریافت کنید. اگر طلافروشی از صدور فاکتور خودداری کرد به هیچ عنوان از او خرید نکنید. چرا؟ چون ممکن است به دلیل فروش طلای تقلبی از ارائه فاکتور خودداری کرده باشد. اگر با چنین مشکلی مواجه شدید، می‌توانید موضوع را به اتحادیه‌ی طلا و جواهر اعلام کنید تا به مسئله رسیدگی کنند و تخلفات واحد مربوطه هم مورد بازرسی قرار گیرد.

توجه داشته باشید که اگر طلای بدون فاکتور بخرید، دیگر هیچ راهی برای ادعای خسارت در آینده نخواهید داشت. بنابراین دلایل، دریافت و نگهداری فاکتور طلا بسیار مهم و ضروری است. حالا در ادامه توضیح می‌دهیم که این فاکتور باید شامل چه مواردی باشد. همچنین توضیح خواهیم داد که اگر فاکتور را به هر دلیلی گم کرده باشید، چگونه می‌توانید طلاهای خود رو با قیمت مناسب بفروشید.

بیشتر بخوانید: تشخیص طلا از بدل، آشنایی با ابزارها و روش‌ها

فاکتور خرید طلا باید شامل چه مواردی باشد؟

در یک فاکتور معتبر طلا باید تمامی ویژگی‌های طلا و همچنین اطلاعات کامل از طلافروش درج شده باشد. برخی اطلاعات همچون نام، نشانی، شماره سریال، شماره تلفن و همچنین وزن طلا، قیمت هر گرم طلای روز و غیره از جمله الزامات در فاکتورهای فروش طلا هستند.

فرقی نمی‌کند فاکتور کامپیوتری یا دستی باشد. مهم این است که موارد زیر در آن درج شده باشد. در غیر این صورت فاکتور اعتبار ندارد.

خرید از گالری طلاباش: گوشواره طلا زنانه

 

  • سربرگ
    اصلی‌ترین قسمت فاکتورهای اصل این است که روی آن سربرگ فروشگاه چاپ شده باشد. سربرگ باید نام، آدرس، تلفن و لوگوی طلافروشی و شماره فاکتور یا شماره سریال داشته باشد.
  • نام و مشخصات خریدار
    در فاکتور باید حتماً مشخصات خریدار درج شود که شامل نام خانوادگی و شماره موبایل است. در برخی موارد کد ملی خریدار هم برای اطمینان بیشتر در این قسمت نوشته می‌شود.
خرید از گالری طلاباش: دستبند طلا زنانه
  • نام و مشخصات محصول:
    فروشنده موظف است نام محصول فروخته‌شده را به طور دقیق در فاکتور قید کند.
  • عیار طلا
    معمولاً عدد ۷۵۰ یا ۱۸ را در این قسمت از فاکتور می‌نویسند. اما ممکن است عیارهای ۷۰۵ (۱۷ عیار)، ۸۷۵ (۲۱ عیار) و ۱۰۰۰ (۲۴ عیار) را هم روی مصنوعات طلا و سکه مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید: عیار طلا چیست؟ آشنایی با پارامترهای سنجش طلا در ایران و جهان

  • قیمت روز طلا
    قیمت روز طلا یعنی همان قیمت یک گرم طلای آب‌شده‌ی ۱۸ عیار با سود و اجرت آن از صفر است. البته معمولاً طلافروش‌ها به جای قیمت روز، «مظنه»ی طلا را می‌نویسند. مظنه، قیمت یک مثقال طلای ۱۷ عیار (۷۰۵) است. در این حالت، مظنه را در فاکتور می‌نویسند و زیر آن خط می‌کشند. سپس، در زیر خط، عدد ۷۰۵ را می‌نویسند. (این بخش می‌تواند در فاکتور وجود نداشته باشد چون الزامی نیست.)
  • اجرت ساخت
    فی اجرت یا کارمزد که همان اجرت ساخت است بسته به نوع و پیچیدگی ساخت در محصولات مختلف، تفاوت دارد. به همین خاطر در فاکتور باید فی‌اجرت آن هم ذکر شود.
  • متعلقات طلا
    اگر در ساخت مصنوع طلا از مواد دیگر استفاده شده باشد، باید حتماً قیمت سنگ، چرم و دیگر مواد در این قسمت به طور جداگانه درج شود.
  • سود تک فروشی
    همه‌ی فروشندگان طلا و جواهر ملزم به دریافت ۷% سود تک‌فروشی هستند. اگر عدد سود بیشتر از این عدد باشد تخلف محسوب می‌شود. توجه داشته باشید که بعضی طلا فروش‌ها، اجرت، سود تک‌فروشی و قیمت یک گرم طلای آب‌شده را با هم جمع و به‌عنوان قیمت یک گرم طلا در فاکتور ذکر می‌کنند. در این حالت باید قیمت یک گرم طلای آبشده یا مظنه را در فاکتور درج کنند.
  • مالیات بر ارزش افزوده
    طبق قوانین داخلی کشور، به‌ازای فروش هر نوع خدمات و فروش کالا باید ۹% مالیات بر روی کل مبلغ فاکتور اضافه شود. فروشنده موظف است این مالیات را از خریدار بگیرد و هر سه ماه یک‌بار آن را به اداره مالیات پرداخت کند.
  • مهر طلافروشی
    فاکتور باید حتما مهر داشته باشد. معمولاً مهر شامل نام طلافروشی (به صورت لوگو)، آدرس و شماره تماس است.
  • قیمت نهایی
    فروشنده موظف است قیمت نهایی را به صورت حروف و عدد در فاکتور قید کند.
خرید از گالری طلاباش: انگشتر بدون نگین طلا

 

توجه داشته باشید که اگر هر واحدطلافروشی این موارد الزامی را رعایت نکند متخلف است و در صورت گزارش با آن برخورد خواهد شد.

طلای بدون فاکتور را چگونه می‌توان فروخت؟

از آنجا که هر گونه دادوستدی در بازار طلا باید با ارائه‌ی مدرک باشد، قانون برای کسانی که فاکتور خرید طلا را گم کرده‌اند یا طلای کادویی فاقد فاکتور دارند، تمهیداتی در نظر گرفته است.

بیشتر بخوانید: نکته های مهم در خرید اینترنتی طلا

  • این افراد می‌توانند با همراه داشتن شناسنامه و کارت ملی به اتحادیه‌ی طلاو جواهر شهر خود مراجعه و نسبت به دریافت مجوز فروش اقدام کنند. دریافت این مجوز در واقع کمک به افرادی است که طلای فاقد فاکتور دارند تا بتوانند زیورآلات خود را با قیمت مناسب در بازار به فروش برسانند.
  • فرد صاحب طلا می‌تواند زیورآلات خود را به واحد مجاز طلافروشی که شناخت کامل از او دارد بفروشد. اما باید حتماً نشانی کامل خود را در آن واحد به ثبت برساند تا اگر پس از آن مشکلی پیش آمد، فروشنده و صاحب مغازه پاسخگو باشند.
  • خریدار در صورت گم کردن فاکتور خود باید به همان واحدی که طلا را از آن خریداری کرده مراجعه کند و تاریخ دقیق خرید خود را به آن واحد اطلاع دهد. اگر فروشنده هنوز اطلاعات خریدار و خرید او را در لیست فروش خود نگه داشته باشد، می‌تواند برای خریدار فاکتور المثنی صادر کند. البته این در حالی است که فرد، تاریخ دقیق خرید خود را بداند. در غیر این صورت راه‌حلی وجود ندارد.

نکته 1: باید توجه داشته باشید که اغلب طلافروشان لیست خرید خود را برای مدت زمانی طولانی نگهداری نمی‌کنند؛ بنابراین نمی‌توانند بر اساس لیست فروش خود، خرید فرد را تأیید کنند.

نکته 2: طلافروش‌ها نمی‌توانند خیلی به افراد اعتماد کنند. چون در حال حاضر حتی سارقان در حین سرقت طلا از منازل هم اول به دنبال فاکتور آن هستند؛ بنابراین امکان دارد فردی که با جنس و فاکتور به طلافروشی مراجعه کرده، سارق باشد

خرید از گالری طلاباش: گردنبند طلا

 

 

خرید طلای بدون فاکتور چه عواقبی برای خریدار دارد؟

اگر طلافروش طلائی را بدون دریافت فاکتور خریداری کند، از طرف اتحادیه‌ی طلا و جواهر و آگاهی مؤاخذه خواهد شد. به این صورت که برای طلافروش پرونده‌ای تشکیل شده و باید پاسخگو باشد.

البته باید اشاره کنیم، بازرسان اتحادیه‌ی طلا و جواهر هر 2 ماه یک‌بار به طلافروشی‌های زیرنظر خود مراجعه و بر کار آن‌ها نظارت دارند.

کلام آخر

در این مطلب توضیح دادیم که فاکتور خرید طلا تا چه اندازه مهم است و باید در نگهداری آن نهایت تلاش خود را انجام دهید. برای اطمینان از حفظ فاکتور، بهتر است با موبایل عکسی از آن بگیرید تا اگر بنا به هر دلیلی گم شد، حداقل به عکس فاکتور و اطلاعات طلای خود دسترسی داشته باشید. همچنین توضیح دادیم که هرگز فاکتور را در کنار طلا نگهداری نکنید تا در صورت سرقت، فاکتور آن حفظ شود.

در آخر هم یادآوری کنیم که تمام واحدهای صنفی طلا فروشی هنگام فروش موظف به ارائه فاکتور به خریداران هستند. فرقی هم ندارد که طلا زیر یک گرم است یا بیشتر از آن است. فاکتور به همه‌ی محصولات تعلق گرفته و واحدها موظف هستند به هر میزان که پول دریافت می‌کنند، رسید و فاکتور ارائه کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.