قیمت روز طلا هر گرم 1,469,000 تومان

نکته های مهم در خرید اینترنتی طلا

0 388

خرید اینترنتی طلا همانند دیگر خریدهای آنلاین کار ساده‌ای است. اما لازم است پیش از این کار حتماً به یک سری مسائل توجه داشته باشید. چون زیورآلات طلا بسیار ارزشمند و بعضاً گران‌قیمت هستند و اگر با راه و روش صحیح خرید آشنا نباشید، ممکن است سرتان کلاه برود.

به همین خاطر ما در این بلاگ‌پست بازارآنلاین طلاباش تصمیم گرفته‌ایم تا تمام نکته‌ها و روش های خرید اینترنتی طلا را برایتان توضیح دهیم. اول از همه هم نوشته‌ایم که چرا بهتر است به صورت اینترنتی خرید طلای خود را انجام دهید. پس از آن هم 8 نکته برای خرید آنلاین طلا را توضیح داده‌ایم. تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

مزایای خرید اینترنتی طلا چیست؟

بارزترین و مهم‌ترین مزیت خرید اینترنتی طلا این است که می‌توانید بدون نگرانی از وقت و گذر زمان، هر تعداد محصول که دوست دارید را مورد بررسی قرار دهید. به صورت آنلاین از این فروشگاه به آن فروشگاه بروید و زیورآلات موردنظرتان را از نظر طرح، رنگ، قیمت و ارزش با هم مقایسه کنید. در نهایت هم مدل‌هایی را انتخاب کنید که طرح و قیمتشان به نظرتان معقول است و با بودجه‌ی شما همخوانی کامل دارند.

همچنین، خوبی خرید آنلاین این است که درِ فروشگاه‌های اینترنتی به طور 24 ساعته به روی شما باز است. یعنی حتی اگر نیمه‌شب هم به سرتان بزند که مثلاً گوشواره‌ی طلا خریداری کنید، می‌توانید با یک جست‌وجوی ساده و چند کلیک این کار را انجام دهید.

از همه بهتر اینکه فروشگاه‌های آنلاین طلا و جواهر در بسیاری از مناسب‌ها تخفیف‌های خوبی دارند که می‌توانید کالای دلخواهتان را با قیمت ارزان‌تر خریداری کنید.

از دیگر مزایای خرید اینترنتی طلا و جواهر این است که بدون گیر کردن در ترافیک‌های سنگین در کلان‌شهر و بدون نیاز به خروج از خانه، کالای خریداری شده را در سریع‌ترین زمان درب خانه تحویل می‌گیرید. چه چیزی بهتر از این می‌تواند باشد که راحت در خانه بنشینید، با موبایل خرید کنید و پیک آن را جلوی در خانه به شما تحویل دهد؟ با این کار می‌توانید به طور چشمگیری در وقت خود صرفه‌جوئی کنید. از خطر به سرقت رفتن طلا پس از خرید هم در امان هستید.

گفتیم که با خرید اینترنتی طلا در وقت خود صرفه‌جوئی می‌کنید. همین صرفه‌جوئی زمانی شما، لطف بزرگی به محیط زیست هم به‌شمار می‌رود. چون وقتی برای خرید از خانه خارج نمی‌شوید، وسیله‌ی نقلیه‌ی جدیدی در سطح خیابان‌ها تردد نمی‌کند و در نتیجه، آلودگی کمتری ایجاد می‌شود. حالا تصور کنید اگه همه مردم خریدهای خود را اینترنتی انجام می‌دادند، هوای کلان‌شهرها تا چه اندازه پاکیزه می‌شد!

حالا که با مزایای خرید اینترنتی طلا آشنا شدید، بهتر است نکته‌های خرید را هم بشناسید تا بهترین خرید را داشته باشید.

1- خرید اینترنتی طلا از فروشگاه‌های معتبر

به طور کلی خرید طلا و جواهر یک کار پرخطر محسوب می‌شود؟ چرا؟ چون ما به عنوان یک فرد غیرمتخصص شاید توان تشخیص طلای اصل یا بدل را نداشته باشیم. یا ممکن است متوجه نشویم قطعه‌ی طلائی که به ما فروخته می‌شود واقعاً د18 عیار است یا خیر. به همین خاطر، تنها راه برای خرید امن و راحت، مراجعه به فروشگاه‌های معتبر است.

پیشنهاد می‌کنیم همان‌طور که برای خریدهای حضوری به مراکز و فروشگاه‌های معتبر می‌روید، برای خرید آنلاین طلا هم از اصالت سایتی که قصد خرید از آن را دارید، اطمینان حاصل کنید. این روزها فروشگاه‌های اینترنتی متعددی در حوزه‌ی فروش طلا فعالیت دارند. اما لزوماً تمامی آنها معتبر و قابل اعتماد نیستند.

بازار آنلاین طلاباش در حال حاضر محفلی اینترنتی برای فروشندگان، تأمین‌کننده‌ها و طراحان زیورآلات طلا و نقره است. این مجموعه به شما اطمینان می‌دهد که تمامی محصولات با همان کیفیتی عرضه می‌شوند که در بخش مشخصات آنها نوشته شده است. یک هفته ضمانت بازگشت وجه و ارسال رایگان به سراسر شهرهای ایران نیز از دیگر مزایای خرید از بازار آنلاین طلاباش است.

پس اولین نکته‌ای که برای خرید اینترنتی باید مدنظر داشته باشید، اطمینان از اصالت فروشگاه آنلاین است.

 

2- اطمینان از اعتبار نماد اعتماد الکترونیکی

در بالا گفتیم که شما در اولین قدم باید حتماً از اصالت و امنیت فروشگاه اینترنتی موردنظرتان اطمینان حاصل کنید. حالا چطور باید این کار را انجام داد؟ با چک کردن اعتبار نماد اعتماد الکترونیکی فروشگاه آنلاین. نماد الکترونیکی در واقع شناسنامه‌ی کسب‌وکارهای آنلاین و یک نشان دولتی است که صرفاً توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (وزارت صنعت، معدن و تجارت)، صادر می‌شود.

وقتی یک فروشگاه اینترنتی نماد اعتماد الكترونیكی داشته باشد یعنی از نظر قانونی فعالیتش مورد تائید است. مردم هم می‌توانند برای خرید اینترنتی خود به آن اطمینان کنند و مطمئن باشند که فروشگاه، به تعهدات خود در قبال آنها عمل می‌کند و حقوق مصرف‌كنندگان را به رسمیت می‌شناسد.

برای اطمینان از اعتبار این نماد فقط کافیست در صفحه‌ی اول فروشگاه اینترنتی موردنظر خود، روی شکل روبه‌رو کلیلک کنید. در این حالت، پنجره‌ی جدیدی باز می‌شود که شناسنامه‌ی اینترنتی آن فروشگاه را به شما نشان می‌دهد.

3- بررسی درگاه بانکی

تمامی فروشگاه‌های اینترنتی معتبر برای خریدهای آنلاین مشتریان از درگاه‌های متصل به بانک‌های طرف قرارداد خود استفاده می‌کنند. پس اگر فروشگاهی که قصد خرید اینترنتی طلا از آن را دارید چنین درگاهی نداشت و از شماره‌ی کارت شخصی استفاده می‌کرد، شک نکند که معتبر نیست. یه هیچ عنوان به چنین سایتی اطمینان نکنید.

همچنین توجه داشته باشید، درگاه‌های بانکی با پروتکل‌های امن SSL ارتباط شما را با بانک موردنظر برقرار می‌کنند. بنابراین، حتماً آدرس وب‌سایت بانکی که از طریق فروشگاه به آن متصل شده‌اید را بررسی کنید و مطمئن شوید که در ابتدای آن عبارت https وجود دارد. اگر صفحه‌ی بانک موردنظر http بود (یعنی s نداشت) هرگز اطلاعات حساب بانکی خود را در آن وارد نکنید.

4- توجه به ضمانت و شرایط بازگشت محصول

برای خرید اینترنتی هر محصولی، مخصوصاً طلا باید مطمئن شوید که کالا ضمانت خرید دارد یا خیر و شرایط بازگشت یا تعویض محصول به چه صورت است. چرا این امر مهم است؟ چون مثلاً ممکن است محصول خریداری شده ایرادی داشته باشد. بنابراین بسیار مهم است که با قوانین و شرایط ضمانت، تعویض یا بازگشت کالای فروشگاهی که از آن خرید می‌کنید آشنا باشید.

در این راستا می‌توانید برای آشنائی با روش‌های خرید از طلاباش، به صفحه‌ی نحوه سفارش و پرداخت مراجعه کنید. اگر به اطلاعات تکمیلی در مورد روش‌های پس دادن محصول نیاز دارید هم می‌توانید به صفحه‌ی ضمانت بازگشت کالا مراجعه کنید. اما به طور کلی، طلاباش دارای ضمانت تعویض و بازگشت ۷ روزه‌ی کالا برای تمام سفارش‌‌ها است.

همچنین در صورت وجود هر سؤال یا مشکلی در سفارش، می‌توانید با پشتیبانی طلاباش به شماره‌ی ۰۲۱۲۲۸۲۸۲۰۵ تماس بگیرید. ساعت پاسخگویی از ۹ صبح تا ۶ بعدازظهر (به غیر از روزهای تعطیل) است.

5- توجه به قیمت و اطلاعات طلای موردنظر

از دیگر مواردی که برای خرید امن طلا در فضای مجازی باید به آن توجه کنید، مقایسه‌ی قیمت‌ها و مطالعه‌ی مشخصات طلاست. قیمت هر گرم طلا کاملاً مشخص است و می‌توانید به طور لحظه‌ای آن را چک و رصد کنید. بنابراین، اگر مثلاً قصد خرید یک انگشتر را دارید که بر اساس مشخصات و وزنش، قیمت خیلی پائین‌تر از ارزش اصلی خود دارد، شک نکنید که یک جای کار می‌لنگد. به طور مثال، اگر قیمت هر گرم طلا یک میلیون تومان باشد، در قسمت مشخصات انگشتر موردنظرتان هم وزن آن را 2 گرم ذکر کرده باشد اما قیمتش یک میلیون تومان باشد، شک نکنید که یا طلا تقلبی است، یا مشخصات نادرست است یا آن فروشگاه در تلاش برای خالی کردن جیب شماست. بنابراین قیمت محصول بر اساس مشخصات آن می‌تواند راهنمای خوبی برای اطمینان از اعتبار فروشگاه باشد.

خرید از گالری طلاباش: انگشتر طلا زنانه

 

6- توجه به عیار طلا

برای خرید زیورآلات طلا حتماً توجه داشته باشید که عیار آن ۱۸ باشد. طلای ۱۸ عیار را با عدد ۷۵۰ هم مشخص می‌کنند. در ایران ما طلای زیر ۷۵۰ (پایین‌تر از عیار ۱۸) نداریم چون خرید و فروش آن غیرقانونی است. اما عیارهای بالاتر مجاز است. مثلاً در شهر یزد از طلای ۲۰ عیار و در استان‌های جنوبی از طلای ۲۱ و ۲۲ عیار استفاده می‌کنند.

«عیار» به‌طور کلی به ‏درجه‌ی خلوص طلا گفته می‌شود و به مرغوب بودن یا نبودن طلا ربطی ندارد. یعنی در واقع فقط تعیین‌کننده‌ی میزان فلزات دیگری است که در ساخت مصنوعات طلا استفاده شده. برای اینکه بیشتر با عیار طلا آشنا شوید و بدانید که چرا در ساخت جواهرات، طلا را با فلزهای دیگر ترکیب می‌کنند پیشنهاد می‌کنیم به مطلب عیار طلا چیست (لینک بالا) سر بزنید.

7- توجه به کیفیت طلا

توجه داشته باشید که برخی از زیورآلات در واقع یک فلز دیگر هستند که با روکش طلا پوشانده شده‌اند. نکته‌ای که پیش از خرید باید توجه داشته باشید این است که روکش طلا را به جای طلای کامل به شما نفروشند. بدون شک قیمت طلایی که فقط آبکاری طلا شده با طلای کامل فرق دارد.

به علاوه، روکش طلا به مرور زمان از بین می‌رود و فلز زیر آن نمایان می‌شود. بنابراین اگر چنین طلایی بخرید مجبورید بعد از مدتی دوباره آن را روکش کنید و برای این کار هم باید دوباره هزینه بدهید.

خرید از گالری طلاباش: دستبند زنجیری طلا

 

حروف اختصاری GP یا HGP یعنی محصول موردنظر از جنس طلا نیست و فقط «روکش طلا» دارد. حرف G به معنی GOLD (طلا) است و حرف P به معنی Plate یا PLATED (روکش/آبکاری طلا) است.

8- توجه به کد طلا

پیش از خرید اینترنتی طلا باید بدانید که روی هر مصنوع طلا باید دو نوع کد وجود داشته باشد؛ یکی کد عیار طلا و دیگری هم مارک سازنده آن. برای خرید طلا در ایران، طلا حتماً باید 18 عیار باشد. یعنی یا کد 18K روی آن حک شده باشید یا عدد 750.

در ایران هر شهری حرف اول لاتین خودش را در کالایی که می‌سازد حک می‌کند. مثلاً طلای تولید شهر تهران با حرف انگلیسی T مشخص می‌شود. به این صورت که وقتی یک قطعه طلا با کد T488 عرضه شده یعنی این طلا در تهران تولید شده است و عدد 488 هم شماره واحد تولیدی آن است. یا مثلاً حرف E روی طلای ایرانی به معنای این است که این کار محصول اصفهان است. حرف M یعنی طلا در مشهد ساخته شده است.

خرید از گالری طلاباش: گردنبند طلا

 

از دیگر کدهای موجود در مصنوعات طلا هم تعیین‌کننده‌ی عیار طلاست. عیار معمولاً ترکیبی از عدد بعلاوه‌ی K است. کد 18K یعنی طلای 18 عیار، کد 14K یعنی 14 عیار و به همین ترتیب. کد عیار طلا ممکن است به صورت عدد خالص هم نوشته شود که در زیر برایتان نوشته‌ایم:

  • ۷۵۰ همان طلای ۱۸ عیار است. یعنی محصول از ۷۵ درصد طلای خالص ساخته شده است.
  • ۵۸۵ همان طلای ۱۴ عیار است. یعنی محصول از ۵۸.۵ درصد طلای خالص ساخته شده است.
  • ۴۱۷ همان طلای ۱۰ عیار است. یعنی محصول از ۴۱.۷ درصد طلای خالص ساخته شده است.

گاهی علاوه بر اعداد، حروفی هم روی طلا حک می‌شود که نشان‌دهنده‌ی رنگ آن است:

  • W یعنی طلای سفید
  • Y یعنی طلای زرد
  • P یعنی طلای صورتی

البته به این مسأله هم توجه داشته باشید که لزوماً تمامی قطعه‌های طلای موجود در بازار دارای کد نیستند. برخی از مصنوعات ممکن است به دلایل مختلف کد نداشته باشند. به همین خاطر بسیار مهم است که زیورآلات طلای خود را حتماً از فروشگاه‌های امن و معتبر خریداری کنید.

نکات کلی در مورد خرید اینترنتی طلا

– پس از پرداخت مبلغ در زمان خرید آنلاین طلا، یک رسید با شماره پیگیری به شما داده می‌شود. حتماً این شماره‌ی پیگیری را تا زمان تحویل کالا و اطمینان از سلامت آن پیش خود نگه دارید. به این خاطر که همه‌ی پیگیری‌های بعدی مثل زمان رسیدن کالا یا شکایت از محصول از طریق این شماره‌ی پیگیری قابل انجام است.

– پیش از آن که رسید تحویل بسته‌ی پستی را امضا کنید، مطمئن شوید که بسته‌بندی کالا سالم است، باز نشده یا پاره نیست. این کار برای اطمینان از این است که در طول مسیر کالای شما دست‌کاری نشده است.

– بد نیست توجه داشته باشید که قیمت بالاتر برندهای مشهور نسبت به طلاهای کارخانه‌ای، طراحی‌های خاص و منحصربه‌فرد آنهاست. مخصوصاً زیورآلات طلا و نقره‌ی دست‌ساز یک گالری را شما نمی‌توانید در گالری دیگری پیدا کنید. دلیل آن هم این است که هر برندی، متخصصان و هنرمندان خاص خود را دارد که هر کدام ایده‌های منحصربه‌خود را دارند. در نتیجه، شما برای خاص بودن زیورآلات موردنظرتان مبلغ بیشتری پرداخت می‌کنید.

– اگر به طلا حساسیت دارید، حتماً سراغ طلا با عیار بالا بروید. چرا که مصنوعات طلا از ترکیب انواع فلزات به علاوه‌ی طلا ساخته می‌شوند. یکی از این فلزها، نیکل است که حساسیت‌زائی بالائی دارد. نیکل باعث استحکام و سخت شدن طلا می‌شود. به همین خاطر، در طلاهایی که عیار پائین‌تری دارند بیشتر از طلاهای عیاربالا از این فلز استفاده می‌شود و در نتیجه، حساسیت‌زایی آنها بیشتر است.

خرید از گالری طلاباش: دستبند طلا

 

– پیش از خرید آنلاین طلا و نقره حتماً سایز درست خود را بشناسید. یعنی باید بدانید کدام سایز انگشتر برایتان مناسب است. یا با توجه به بلندی گردن و استایل خود، سایز صحیح گردنبند طلا را انتخاب کنید.

کلام آخر

در این مطلب برایتان توضیح دادیم که چرا بهتر است به صورت آنلاین خرید طلا و نقره‌ی خود را انجام دهید. پس از آن هم 8 نکته برای خرید اینترنتی طلا را نوشتیم که رعایت آنها به شما کمک می‌کند خرید مناسب و بی‌دردسری داشته باشید. عدم توجه به هریک از نکته‌های بالا می‌تواند شما را در دام کلاه‌برداران و سودجویان بازار طلا بیندازد.

منابع: learningjewelry و bluestone

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.