قیمت روز طلا هر گرم 1,469,000 تومان

مهم‌ترین نکات خرید سکه طلا که باید بدانید

1 47,469

نکات خرید سکه شامل ترفندها، هشدارها و اطلاعاتی است که شما را در راستای خرید امن، حفظ و افزایش سرمایه‌تان کمک می‌کند. به این خاطر که سرمایه‌گذاری در سکه نیز همانند سرمایه‌گذاری در بازارهای دیگر با خطراتی همراه است و به دانش و مهارت نیاز دارد. بنابراین، ما در این مقاله هر آنچه در مورد خرید و فروش سکه‌ی طلا باید بدانید را توضیح داده‌ایم تا بدون نگرانی بتوانید در بازار سکه سرمایه‌گذاری کنید.

البته پیش از هر چیز توصیه می‌کنیم فقط وقتی پول راکد دارید و نمی‌خواهید از آن استفاده کنید، سراغ خرید سکه بروید. پیش از هر اقدامی هم تمامی جوانب خرید و فروش را در نظر بگیرید. مثلاً شاید برای مدت کوتاهی سکه از روزی که خرید داشته‌اید، قیمتش نزول کند، اما در دراز مدت قطعاً سود خوبی دارد. به همین خاطر، بهتر است سرمایه‌ی‌ راکد را برای خرید سکه کنار بگذارید.

میزان نقد شوندگی بالا، حفظ ارزش سرمایه در گذر زمان و رشد زیاد در طولانی‌مدت از مزایای سرمایه‌گذاری در سکه است. با این توصیفات از شما دعوت می‌کنیم برای آشنائی با نکات خرید سکه تا انتهای مطلب با بلاگ طلاباش همراه باشید.

نکات لازم برای خرید سکه

– پیش از خرید سکه حتماً از منابع مختلفی که بورس خرید و فروش سکه هستند قیمت سکه را جویا شوید. به این خاطر که برخی از فروشنده‌های بی‌انصاف از عدم آگاهی خریدار از وضعیت بازار سوءاستفاده می‌کنند و قیمت‌های بالاتری را پیشنهاد می‌دهند.

–  در زمان خرید سکه حتماً باید توجه کنید که سکه ضرب شده‌ی سال ۱۳۸۶ باشد. به این خاطر که معمولاً بازار این سکه‌ها از رونق بیشتری برخوردار است و این باعث می‌شود تا راحت‌تر به فروش برسند.

– سکه‌ی طلا را حتماً از واحدهایی خریداری کنید که دارای جواز فروش سکه هستند.

– حتماً سکه‌ی وکیوم شده بخرید. توجه داشته باشید که مدل‌های وکیوم شده باید برچسب هولوگرام داشته باشند. اگر این برچسب را نداشته باشد، نمی‌توانید تشخیص دهید که سکه اصل است یا تقلبی. همچنین حواستان باشد که آدرس و مشخصات روی وکیوم سکه با مشخصات مغازه یکی باشد. چون برای سکه فاکتور صادر نمی‌کنند. این امر کمک می‌کند تا شما از معتبر بودن سکه خیالتان راحت باشد.

خرید از گالری طلاباش: گردنبند طلا

– بهتر است سکه‌ی بانکی بخرید. سکه بانکی به سکه‌ای گفته می‌شود که در ضرابخانه‌ی بانک مرکزی ضرب شده است. روی وکیوم سکه‌های بانکی باید جمله‌ی «سکه بانکی تضمین‌شده» نوشته شده باشد. همچنین باید هولوگرام اتحادیه‌ی طلا و جواهر تهران را هم داشته باشد.

– سکه‌های تاریخی مثل سکه‌های پهلوی به هیچ عنوان مناسب سرمایه‌گذاری نیستند. چون بیشتر جنبه‌ی کلکسیونی دارند و به راحتی خرید و فروش نمی‌شوند.

توجه داشته باشید که سکه‌های طرح قدیم هم دیگر در بازار طرفدار ندارند و به ندرت خرید و فروش می‌شوند. بنابراین این سکه‌ها سوددهی خوبی ندارند و برای سرمایه‌گذاری اصلاً گزینه‌ی مناسبی به‌شمار نمی‌آیند.

نکات امنیتی خرید سکه

– برای كسب اطمینان از اعتبار و اصالت سكه توصیه می‌کنیم آن را فقط از واحدهایی بخرید که «جواز سکه‌فروشی و هولوگرام اتحادیه» دارند. به طور مثال، در شهر تهران چهارراه استانبول و سبزه‌میدان از مراكز عمده‌ی خرید سكه هستند. وقتی از مراکز معتبر خرید می‌کنید، سکه دارای هولوگرام است. هولوگرام‌های طلایی رنگ روی سکه هم دارای کد شامد است. در ضمن، نام مکانی که شما سکه را از آن خریداری می‌کنید روی آن ثبت شده است. یعنی شما علاوه‌بر اینکه می‌دانید را از کجا خریده‌اید، از اصل بودن آن هم مطمئن می‌شوید.

– توجه داشته باشید که عیار سکه‌های بانکی و غیر بانکی با هم فرق دارد. معمولاً بانک با توجه به اعتبار خود اقدام به کم کردن عیار نمی‌کند. اما این در حالی‌است که ممکن است به خاطر طمع افراد سودجو، عیار سکه‌های غیر بانکی از عیار سکه‌های بانکی کمتر باشد.

خرید از گالری طلاباش: دستبند طلا

– برای اینکه کلاه سرتان نرود حتماً سعی کنید سكه‌ها را به‌صورت وكیوم شده (پرس شده در كارت) خریداری کنید. توجه هم داشته باشید که روی پلمپ سکه، علاوه بر نام و نشانی فروشنده، باید عباراتی همچون (تضمین بانكی) یا مجوز اتحادیه هم وجود داشته باشد.

– نام و نشانی روی سکه باید مطابق مغازه‌ای باشد که از آن سکه می‌خرید. در غیر این صورت باید توجه کنید که از مغازه‌های معتبر سکه بخرید.

– برای تشخیص سكه‌های تقلبی كه بانك مركزی آن‌ها را ضرب نكرده بهتر است به نا‌همواری‌های پشت و روی سكه توجه کنید. البته گاهی عیار كم طلای آن هم قابل تشخیص است.

خیلی به تخفیف‌های کوچک و بزرگ مغازه‌هایی که زیر نظر اتحادیه نیستند توجه نکنید. چون ممکن است سکه‌های غیر بانکی یا حتی سکه‌های تقلبی عرضه کنند. آن وقت است که پس از خرید دستتان به جای بند نخواهد بود. چون اگر مغازه تحت نظر اتحادیه نباشد، شما هیچ راهی برای پیگیری شکایت نخواهید داشت.

خرید از گالری طلاباش: گوشواره طلا

ترفندهای خرید سکه

  • رنگ سکه‌ی طلا نباید خیلی زرد باشد یا به سفیدی بزند. بهتر است هنگام خرید، رنگ سکه را با سکه‌ای که از اصالتش مطمئن هستید، مقایسه کنید.
  • قطر سکه‌ی امامی ئ سکه‌ی بهار آزادی اصل 22 میلی‌متر و کاملاً گرد است. ضخامت آن هم در تمام سطح سکه برابر و یکسان است.
  • توجه داشته باشید که کنگره‌های دور سکه‌های طلای اصل کاملاً یکدست، منظم و با فواصل یکسان است.
  • حواستان باشد که وکیوم سکه باید درست و بدون بادکردگی باشد.

یکی از نکات خرید سکه این است که از مراکز معتبر خرید کنید. چون فقط در صورتی که سکه را از طلافروشی‌های تحت نظارت اتحادیه‌ی طلافروشان خریداری کنید، امکان پیگیری شکایات خواهید داشت. یعنی اگر سکه را گران خریده باشید یا از اصالت آن مطمئن نباشید، می‌توانید این موضوع را به اتحادیه گزارش کنید تا موضوع را برایتان پیگیری کنند. اما اگر از فروشگاه‌های متفرقه سکه بخرید، برای شکایت دستتان به جائی بند نخواهد بود.

می‌توانید آدرس سکه فروشی‌های مجاز که زیر نظر اتحادیه‌ی صنف طلا و جواهر هستند در سایت شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز مشاهده کنید.

قیمت سکه بدون پلمپ

در خرید و فروش سکه نباید هیچ تفاوت قیمتی بین سکه‌ی باز و سکه‌ی وکیوم شده وجود داشته باشد. با اینکه اغلب مردم تصور می‌کنند که سکه وکیوم‌شده اعتبار بیشتری دارد اما طبق قانون نباید در معاملات تفاوتی بین دو سکه وجود داشته باشد. ولی متأسفانه اغلب فروشندگان مدعی هستند که اگر سکه از وکیوم خارج شود مسئولیت آن را نمی‌پذیرند و بنابراین از خرید سکه‌های باز شده خودداری می‌کنند. این امر باعث شده قیمت سکه بدون پلمپ ارزان‌تر از نمونه‌های وکیوم شده باشد. این در حالی است که اگر سکه باز باشد امکان تشخیص آن از سکه‌ی تقلبی بسیار راحت‌تر است.

در همین راستا خوب است بدانید عیار سکه تمام بهار آزادی (اعم از طرح قدیم و جدید)، مطابق با استاندارد بانک مرکزی و معادل ۹۰۰ در ۱۰۰۰ است. معمولاً هم ضرابخانه‌ی بانک مرکزی ایران، هر سال سکه‌هائی را ضرب و از طریق بانک‌های عامل یا صرافی‌های مجاز به بازار عرضه می‌کند که وکیوم شده نیستند. این صرافی‌ها و مراکز فروش سکه هستند که سکه‌های بانکی را با نام و نشانی خود وکیوم می‌کنند تا اطمینان مشتری را از اصل بودن کالا جلب کنند. این وکیوم در واقع مثل فاکتور طلا عمل می‌کند. یعنی تأئید می‌کند که سکه اصل و بانکی است و از نظر عیار، وزن و اندازه با نسخه‌های بانکیِ غیر وکیوم‌شده فرقی ندارد.

وکیوم سکه چیست

داستان وکیوم کردن سکه از چند دهه قبل آغاز شد. در آن زمان صرافی‌ها و سکه‌فروش‌های معتبر برای اینکه خیال مشتری از اصل بودن سکه راحت باشد، همراه با سکه کارت ویزیت خود را هم ارائه می‌دادند. آن موقع این کارت ویزیت به‌عنوان فاکتور سکه حساب می‌شد و مشتری هم بسیار از این عمل راضی بود. همین شد که صرافی‌ها تصمیم گرفتند سکه‌ها را روی کارت‌های ویزیت خود پرس کنند تا شکل و شمایل بهتر و اعتبار بیشتری داشته باشد. این روند تا جائی پیش رفت که تمام سکه‌های بانکی فقط به صورت وکیوم‌شده خرید و فروش می‌شدند. به طوری که همه تصور می‌کردند سکه‌هایی که وکیوم ندارند، معتبر نیستند.

اما واقعیت این است که سکه‌های وکیوم‎‌شده با سکه‌های بدون وکیوم هیچ فرقی ندارند. فقط بین مردم چنین جاافتاده که سکه‌های پلمپ‌شده دارای اعتبار هستند.

خرید از گالری طلاباش: انگشتر طلا

نکته‌هایی در مورد فروش سکه‌ی طلا

توجه داشته باشید که همیشه قیمت خرید طلا و سکه با قیمت فروش آن فرق دارد و این یک امر طبیعی است. البته، تمامی سکه‌فروش‌های تحت نظارت بانک مرکزی موظف هستند که اختلاف نرخ بین خرید و فروش سکه‌ها را به صورت معقول تعیین کنند. اما متأسفانه اختلاف قیمت‌های خرید و فروش در بازار سکه به صورت دلخواه درآمده و هر فروشنده‌ای نرخ‌های مورد نظر خود را اعمال می‌کند.

خرید از گالری طلاباش: دستبند طلا زنانه

حتی در برخی موارد ممکن است برخی از آنها به بهانه قدیمی بودن سال ضرب سکه، آنها را با قیمت‌های کمتری از افرادی که قصد فروش را دارند، خریداری کنند. پس لازم پیش از فروش سکه به قواعدی که در زیر نوشته‌ایم توجه داشته باشید.

 

قواعد فروش سکه

هنگام فروش سکه ممکن است سکه‌فروش به شما بگوید که این سکه‌ی بانکی و ضرب شده‌ی بانک مرکزی نیست. اما حواستان باشد که در مورد ربع سکه، نیم‌سکه و حتی سکه‌های یک گرمی ممکن است حرف او درست باشد. اما همه‌ی سکه‌های طرح جدید تمام بهار آزادی، ضرب‌شده‌ی بانک مرکزی هستند و چنین ادعائی در مورد سکه‌های تمام صحت ندارد.

یکی از قواعد فروش سکه این است که حتماً سکه‌های وکیوم‌شدن بخرید. چرا؟ چون در زمان فروش می‌توانید سکه را به همان مغازه‌ای که خریده‌اید، با قیمت مناسب‌تری بفروشید. وکیوم سکه در بازار ایران مثل فاکتور برای طلاست. تقریباً بیشتر مغازه‌دارها از خرید سکه‌های غیر پلمپ خودداری می‌کنند. چون از اعتبار، عیار و اصل بودن آن مطمئن نیستند.

خرید از گالری طلاباش: گردنبند طلا مردانه

توجه داشته باشید که سکه تمام طرح جدید (امامی) بسیار بهتر و راحت‌تر از بقیه‌ی مدل‌های سکه به فروش می‌رسند. چون تقاضا برای آنها بیشتر است. مبلغی که هنگام فروش از آنها کسر می‌شود هم کمتر است. بنابراین سود حاصل از فروش سکه‌ی تمام بیشتر است.

حواستان باشد که سکه‌های پهلوی نخرید که فروش آنها مصیبت است و تقریباً خریداری ندارند، مگر کلکسیونرها. البته گاهی هم طلافروش‌ها این سکه‌ها را با قیمت بسیار کمتر از ارزششان می‌خرند. به این صورت که سکه پهلوی را آب و عیار آن را محاسبه می‌کنند. سپس بر اساس عیار ، قیمت آن را محاسبه و پولش را به شما پرداخت می‌کنند.

در آخر هم توصیه می‌کنیم سکه‌هایی را خریداری کنید که از سال 1386 به بعد باشند چون در هنگام فروش این سکه‌ها را با قیمت بالاتری می‌خرند. به این خاطر که سکه‌های جدیدتر نوتر هستند و خط و خش کمتری دارند. در نتیجه سکه‌هایی با سال ضرب جدیدتر در بازار تقاضای بیشتری دارند و طبیعتاً گران‌تر هم هستند.

منبع: nomadcapitalist

1 نظر
  1. فاطمه می گوید

    خیلی ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.