قیمت روز طلا هر گرم 1,469,000 تومان

مظنه طلا چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

0 2,442

اگر برایتان سوال است که مظنه طلا چیست و چگونه محاسبه می‌شود، باید بگوئیم «مظنه» یک اصطلاح بازاری است که فقط در کشور ایران استفاده می‌شود. با این که «مظنه» یک واژه‌ی عربی با معنای «قیمت دست کسی آمدن» است، اما در کشورهای عربی به آن مفهومی که در ایران استفاده می‌شود، کاربرد ندارد.

در واقع مظنه در کشور ما به این معنی است که «قیمت طلا در بازار معاملات چقدر است؟». اما برای این که درک درستی از این مفهوم داشته باشید و بدانید که چرا و کجا استفاده می‌شود، از شما می‌خواهیم تا انتهای این مطلب با بلاگ طلاباش همراه باشید.

مظنه طلا چیست؟

مظنه یک اصطلاح رایج در بین بنکداران طلا و طلافروش‌هاست و به جای «قیمت یک مثقال طلا در بازار» استفاده می‌شود. البته باید این را بگوئیم که مظنه یک واحد اندازه‌گیری نیست، بلکه قیمت یک مثقال طلای 17 عیار (خلوص 705) است.

یعنی در واقع در بازار طلا به جای استفاده از عبارت «قیمت یک مثقال طلا» از «مظنه‌ی طلا» استفاده می‌کنند. چون در دهان راحت‌تر می‌چرخد و تمامی بنکداران و کسانی که در کار خرید و فروش طلا هستند به این واژه عادت کرده‌اند. در بالا هم اشاره کردیم که مظنه‌ی طلا فقط در ایران استفاده می‌شود. با اینکه یک کلمه‌ی عربی است اما خود عرب‌ها هم چنین استفاده‌ای از آن ندارند و از واحد مثقال استفاده می‌کنند. مثقال هم یک واحد اندازه‌گیری وزن است که در کشورهای اسلامی رواج دارد و معادل 4.608 گرم است.

لازم است اشاره کنیم، از گذشته‌های بسیار دور در کشور ما قیمت طلا همیشه بر اساس یک مثقال طلای 17 عیار محاسبه شده است. این در حالی است که در سراسر جهان از واحد اونس برای این منظور استفاده می‌شود.

پس با این تفاسیر می‌توان این‌طور توضیح داد که مظنه‌ی طلا یعنی قیمت چهار گرم و ششصد و هشت سوت طلای 17 عیار ( خلوص 705)؛ یعنی مظنه همان مثقال طلاست و با آن هیچ فرقی ندارد.

روش محاسبه‌ی مظنه طلا چیست؟

احتمالاً برایتان سؤال پیش آمده که چرا مظنه‌ی طلا را بر اساس عیار 17 و خلوص 705 تعیین می‌کنند در حالی که طبق قوانین ایران، طلا باید حتماً عیار بالاتر از 18 داشته باشد؟

درست است، طلائی که در کشور ما خرید و فروش می‌شود، طلای 18 عیار با خلوص 750 است. به همین خاطر، طلافروش‌ها باید در معامله‌های خود حتماً قیمت طلای 18 عیار را محاسبه کنند. حالا چطور این کار را انجام می‌دهند؟ با یک ضرب و تقسیم ساده!

طلافروش‌ها برای به دست آوردن قیمت یک گرم طلای 18 عیار، قیمت یک مثقال طلا را تقسیم بر 4.33152 می‌کنند. البته اکثر آنها برای ساده‌تر شدن محاسباتشان به جای 4.33152 از عدد ساده‌شده‌ی 4.33 استفاده می‌کنند. یعنی خیلی راحت قیمت یک مثقال طلا را تقسیم بر 4.33 می‌کنند و قیمت یک گرم طلای 18 عیار را به دست می‌آوردند.

خرید از گالری طلاباش: گوشواره طلا زنانه

 

باید بگوئیم که عدد 4.33152 از یک فرمول ضرب و تقسیمی از قیمت طلای 18 عیار، طلای 17 عیار و قیمت مثقال طلا به دست می‌آید؛ که نیازی نیست چیزی در موردش بدانید چون حتی طلافروش‌ها هم خودشان این فرمول را نمی‌شناسند و برایشان مهم نیست. برای اینکه بهترین و ساده‌ترین روش محاسبه‌ی مظنه طلا تقسیم قیمت یک مثقال طلا بر عدد 4.33 است.

آیا مظنه‌ی طلا در شهرهای مختلف ایران با هم فرق دارد؟

از آنجا که مظنه قیمت یک مثقال طلاست، بنابراین نباید قیمت آن در شهرهای مختلف متفاوت باشد. اما مثلاً سایت اتحادیه‌ی طلافروش‌های تهران برای قیمت‌گذاری به جای استفاده از قیمت مثقال طلا از اصطلاح عامیانه‌ی بازار طلا ، یعنی مظنه‌ی تهران استفاده می‌کند. به این معنی که یک مثقال طلا در بازار تهران با چه قیمتی معامله می‌شود. یا مثلاً مظنه‌ی اصفهان یعنی قیمت یک مثقال طلا در این شهر چند است.

خرید از گالری طلاباش: گردنبند طلا

 

این در حالی است که مظنه‌ی تهران و دیگر شهرها نباید با هم فرق چندانی داشته باشند. در تمام استان‌های ایران مظنه باید قیمت یک مثقال طلای 17 عیار باشد.

کلام آخر

در این مطلب توضیح دادیم که مظنه طلا چیست و چرا و کجا استفاده می‌شود. همچنین روش محاسبه‌ی مظنه‌ی طلا را نیز به زبان ساده برایتان توضیح دادیم. مطنه‌ی طلا در واقع قیمت 4.608 گرم طلای 17 عیار یا خلوص 705 است. در آخر هم اشاره کنیم که برای خرید انواع زیورآلات طلا و نقره می‌توانید به بازار آنلاین طلاباش سر بزنید. این بازار اینترنتی در واقع محفلی برای رقابت طراحان، فروشنده‌ها و توزیع‌کننده‌های طلا و نقره در ایران است.

 

برای آشنایی با روش‌های سفارش آنلاین طلا و نقره از بازار آنلاین طلاباش، می‌توانید به صفحه‌ی نحوه سفارش و پرداخت این وب‌سایت مراجعه کنید. شرایط و قوانین استفاده از خدمات طلاباش هم در این صفحه توضیح داده شده است. اگر در مورد تعویض یا پس دادن محصول خریداری شده سوالی دارید، می‌توانید به صفحه‌ی ضمانت بازگشت کالا مراجعه کنید. اگر پاسخ سوال شما در آنجا نبود، از طریق صفحه تماس با ما از گروه پشتیبانی طلاباش کمک بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.