قیمت روز طلا هر گرم 1,469,000 تومان

همه چیز درباره شغل طلاسازی: معایب و مزایا

1 36,566

طلاسازی یک شغل با قدمت چند صد ساله است که به کار روی طلا و سایر فلزات گران‌بها گفته می‌شود. از لحاظ تاریخی، طلاسازان طیف وسیعی از محصولات مانند جواهرات، ظروف و ابزارآلات مختلف را برای مردم می‌ساختند. امروزه طلاسازان به طور عمده بر روی جواهرات کار کرده و با طراحی و پرداخت این فلزات گران‌بها، آن‌ها را برای مصرف‌کننده آماده می‌کنند. شغل طلاسازی می‌تواند یک کار پرسود برای افراد خلاق و جزئیات‌گرا باشد که از فلزکاری در مقیاس کوچک‌تر و ظریف‌تر نسبت به مشاغل مشابه مانند آهنگری یا تراشکاری لذت بیش‌تری می‌برند.

به دلیل تقاضای بالا در مورد کالاهای گران‌بها، جواهرات باکیفیت و مشاغل محدود در این زمینه، طلاسازان از امنیت شغلی بالاتری نسبت به سایر مشاغل برخوردار هستند. در این مقاله، ما به آنچه که در حیطه‌ی شغل طلاسازی و جواهرسازی است عمیق‌تر خواهیم پرداخت و به شما شیوه‌ی مشغول شدن در این کسب‌وکار پر سود را معرفی خواهیم کرد.

خرید از گالری طلاباش: دستبند طلا

 

آشنایی با شغل طلاسازی

در حالی که کلمه‌ی «طلاسازی» به معرفی خود می‌پردازد، می‌توان برداشت کرد که طلاساز با طلا سروکار دارد. اما در واقع این فرد قرار نیست که تنها بر روی طلا کار کند. طلاساز با انواع فلزات قیمتی مانند نقره، پلاتین و برنز نیز سروکار داشته و از آن‌ها برای ساخت جواهرات استفاده می‌کند. این افراد همچنین باید شناختی از سنگ‌های قیمتی هم داشته باشند تا بتوانند از آن‌ها برای زینت بخشیدن به جواهرات استفاده کنند. کار آن‌ها در واقع شامل برش دادن، پر کردن، چکش‌کاری، خم کردن فلز و ریخته‌گری طلا یا فلزات گران‌بهای دیگر مانند نقره است.

همچنین ممکن است نیاز داشته باشند تا برای ثابت کردن سنگ‌های گران‌بها روی جواهرات ساخته شده، از روش‌های مختلف استفاده کنند. یکی دیگر از مواردی که باید طلاساز روی آن تبحر داشته باشد، تعمیر و بازسازی جواهرات است.

بسیاری از افرادی که به شغل طلاسازی مشغول هستند، ابتدا باید یک طراح خوب باشند و بعد از آن کارهای فنی را یاد بگیرند. البته بعدها نیز می‌توانند با گذراندن دوره‌های مخصوص و یا با یادگیری تجربی، برش الماس، قالب‌گیری، برش و تراشکاری سنگ‌های قیمتی، پولیش‌کاری سنگ اوپال و ساخت حلقه را یاد بگیرند. در کل می‌توان گفت که شاید شغل طلاسازی برای هر کسی انتخاب مناسبی نباشد. فردی که می‌خواهد طلاسازی را یاد بگیرد باید کاملاً بر دستان خود مسلط بوده و چشمان تیزبینی داشته باشد. گاهی اوقات یک لرزش کوچک دست باعث خواهد شد تا زحمات چندین ساعته‌ی طلاساز به هدر برود.

یک طلاساز معمولاً هفته‌ای 40 ساعت مشغول به کار در یک اتاق با شرایط عادی بوده و ممکن است وابسته به شلوغی کسب‌وکارش نیاز داشته باشد تا بیشتر هم کار کند. طلاساز باید از توانایی بدنی بالایی برخوردار باشد تا در این شرایط سخت بتواند سلامت فیزیکی خود را حفظ کند.

ابزار و لوازم یک طلاساز و وظایف او

فرد مشغول به شغل طلاسازی علاوه بر کارهای روزمره‌ی خود، باید وظایف دیگری را نیز انجام دهد تا بتواند کسب‌وکاری موفق داشته باشد. این موارد عبارت‌اند از:

  • سفارش اجناس موردنیاز و بررسی کیفیت فلزات
  • برقراری ارتباط با مشتریان و انجام کارهای فروشگاهی
  • انجام زمان‌بندی برای تعمیر جواهرات در میان ساخت زمان‌بر جواهرات جدید
  • خواندن دفترچه‌ی راهنما یا دستورالعملی برای ساخت جواهر جدید
  • توانایی استفاده از تجهیزات مختلف برای ذوب کردن، برش دادن، فرم‌دهی و صیقل فلزات در اندازه‌های مختلف

یک طلاساز علاوه بر مدیریت زمان خود و مهارت‌هایی که در بالا ذکر شد، به ابزار و لوازمی نیاز دارد تا بتواند کار خود را پیش ببرد. برخی از متداول‌ترین تجهیزات مورد استفاده‌ی طلاسازان شامل آسیاب نَوَرد (غلتک پرس‌کاری)، سوهان، انبردست، چکش، ابزارهای پولیش (پرداخت) و هیتر مخصوص ذوب کردن قطعات فلزی است. هرچند این ابزارها معمولاً توسط همه استفاده می‌شوند، اما بسته به سبک شخصی شما یا نوع اقلامی که قصد دارید بسازید، ممکن است به تجهیزات بیشتری نیز احتیاج پیدا کنید.

مهارت‌های اضافی و الزامات یک طلاساز

شغل طلاسازی نیازمند مجموعه‌ای از ویژگی‌های منحصربه‌فرد و تکنیک‌های مخصوص به خود است. برای کسانی که به دنبال خوداشتغالی هستند، این مهارت‌ها باید بیشتر هم بشوند. در ادامه چند مهارت که باعث موفقیت بیشتر در طلاسازی، و برجسته شدن در میان رقبا خواهد شد را توضیح خواهیم داد.

مهارت دستی

شغل طلاسازی شامل کار با قطعات بسیار کوچک فلز و شکل دادن به آن‌ها به روش‌های پیچیده است. بنابراین طلاساز باید از مهارت بالایی در کار و توانایی انجام حرکات تکراری با دست خود برخوردار باشد.

خرید از گالری طلاباش: گوشواره طلا زنانه

 

چشمی تیزبین برای طراحی و تجسم

طلاسازی یک هنر بسیار خلاقانه است که نیاز به دانش طراحی دارد. طلاساز برای فروش محصولات خود، باید جواهراتی تولید کند که بسیار خاص و زیبا باشند. همچنین باید سلیقه‌ی خوبی در ترکیب رنگ‌ها و استفاده از طرح‌ها داشته باشد. شغل طلاسازی نیازمند آن است که شما بتوانید سبک مخصوص به خود را داشته باشید. بنابراین اگر می‌خواهید طلاسازی موفق شوید، قبل از ورود به این شغل حتما دوره‌های طراحی دستی و با استفاده از برنامه‌های طراحی کامپیوتری را بگذرانید.

مهارت تجارت و برخورد با مشتری

افرادی که به شغل طلاسازی مشغولند، روزانه با بسیاری از مشتریان سروکار دارند؛ بنابراین باید مهارت‌های کلامی و برخورد خوبی داشته باشند. داشتن این مهارت‌ها برای رشد کسب‌وکار بسیار ضروری است. اگر قصد دارید تا وب‌سایت یا یک صفحه‌ی اینترنتی برای فروشگاه خود داشته باشید، باید بتوانید پاسخگوی سؤالات مشتریان باشید. فراگیری مهارت‌های بازاریابی و درک اهمیت تبلیغات از طریق شبکه‌های اجتماعی بسیار ضروری است.

خرید از گالری طلاباش: دستبند طلا زنانه

 

آشنایی با انواع جواهراتی که توسط طلاساز درست می‌شود

بسیاری از طلاسازان علاوه بر جواهرات به تولید صنایع دستی بسیار گران‌بها نیز مشغول هستند. بیشتر طلاسازان وارد زمینه‌های دیگر نشده و فقط روی ساخت قطعاتی مثل انگشتر، گردن‌بند، دست‌بند و حتی گل سینه تمرکز می‌کنند. به هر حال آینده‌ی شغلی هر فرد بسته به خلاقیت او و محدود بودن تصوراتش است. شاید در گوشه‌ای از دنیا فردی باشد که فقط نخ طلا درست می‌کند تا برای ساخت فرش‌های دست بافت طلایی استفاده شود.

یا در مثال دیگر، ممکن است فردی با داشتن پیش‌زمینه یا دیدن دوره‌های آموزشی به ساخت ساعت با طلا یا قطعات جواهرات بپردازد. این دقیقاً چیزی است که تفاوت هر طلاساز را با دیگری نشان می‌دهد. داشتن خلاقیت و سبک شخصی، باعث تبدیل شدن از یک طلاساز ساده به هنرمند جواهرسازی خواهد شد. محدود کردن کار طلاساز به تنها چند قلم کالا، اصلاً در ذهن هیچ هنرمندی نمی‌گنجد. بسیاری از طلاسازی‌های مطرح جهان که اکنون به برند تبدیل شده‌اند، روزگاری توسط یک نفر اداره می‌شدند. در ادامه چند شرکت جواهرسازی معروف دنیا آشنا می‌شوید:

کارتیه (Cartier)

شرکت طلاسازی و جواهرسازی کارتیه در سال 1847 تأسیس شد. این شرکت در ابتدا توسط طلاساز فرانسوی به نام لوئیس کارتیه اداره می‌شد و بعد از فوت او، فرزندانش شغل او را ادامه دادند. جواهرسازی کارتیه یکی از تولیدکنندگان طلا برای خانواده‌های سلطنتی و افراد مشهور دنیا است.

بوچلاتی (Buccellati)

این شرکت طلاسازی آن‌قدر معروف شده که اکثر محصولات آن را فقط در مزایده‌ها می‌توان خرید. شرکت بوچلاتی در سال 1919 توسط ماریو بوچلاتی در ایتالیا تأسیس شد. هرچند در سال‌های بعد این شرکت با ادغام با یکی شرکت‌های نوادگان خود، جیانماریا بوچلاتی، به عنوان یک هلدینگ بزرگ طلاسازی شناخته شد.

گراف (Graff)

شرکت طلاسازی گراف در سال 1960 توسط لارنس گراف در انگلیس تأسیس شد. لارنس گراف از سن 16 سالگی به شغل طلاسازی مشغول بود و توانست هنر خود را جهانی کند. این شرکت در بازسازی الماس‌های مشهور و قیمتی فعالیت داشته و همچنین در زمینه‌ی ساخت ساعت گران‌بها بسیار حرفه‌ای است.

پیاژه (Piaget)

این شرکت معروف سوئیسی را که در سال 1874 تأسیس شد، جورجس پیاژت اداره می‌کرد. پیاژت (پیاژه) در ابتدا با فعالیت در زمینه‌ی ساعت‌های بسیار لوکس در جهان معروف شد و بعدها به طلاسازی روی آورد. جواهرات پیاژه امروزه یکی از معروف‌ترین جواهرات دنیا هستند.

بولگاری (Bvlgari)

بولگاری نامی است که بسیاری آن را در زمینه‌ی ساخت ساعت، عطر و لباس می‌شناسند. اما کمتر کسی است که بداند بولگاری یک شرکت طلاسازی هم دارد که جواهرات آن بسیار گران هستند. سوتریس بولگاریس، ساعت‌ساز و جواهرساز یونانی این شرکت را در سال 1881 تأسیس کرد.

هری وینستون (Harry Winston)

هری وینستون جواهرساز و نیکوکار معروف آمریکایی بود که در سال 1932 شرکت جواهر‌سازی خود را تأسیس کرد. بعد از فوت او، شرکت هری وینستون به شرکت الماس دومینیون تغییر نام داده که البته هنوز جواهرات این شرکت را با همان نام سابق می‌شناسند.

اچ. استرن (H. Stern)

اشرکت جواهرسازی اچ. استرن از سال 1945 در حال فعالیت است و در ابتدا تنها یک کارگاه کوچک بود که توسط هانس استرن اداره می‌شد. هانس استرن سالیان سال به شغل طلاسازی مشغول بود و خلاقیت او باعث شد این برند برزیلی به شهرت جهانی برسد.

میکیموتو (Mikimoto)

شرکت طلاسازی و جواهرسازی میکیموتو در سال 1899 در توکیو توسط میکیموتو کوکچی تأسیس شد. او فردی خلاق و هنرمند بود که با استفاده از مروارید توانست جواهراتی خلق کند که اشراف‌زادگان نیز به سختی می‌توانستند در مزایده‌ها آن‌ها را خریداری کنند.

 

دید شغلی یک طلاساز

طلاسازان در محیط‌های مختلفی می‌توانند مشغول به کار شوند. بسیاری از کسانی که به شغل طلاسازی مشغول هستند، ترجیح می‌دهند کسب‌وکار خود را داشته باشند. هرچند طلافروشی‌ها و شرکت‌های بزرگی هم در این زمینه فعالیت دارند که همیشه به دنبال طلاسازان حرفه‌ای برای رشد کسب‌وکار خود هستند. در سایر کشورها، یک طلاساز که کسب‌وکار خود را راه انداخته، به طور میانگین درآمدی بین 30 تا 70 هزار دلار در سال دارد.

کارگاه‌های شخصی

مانند هر هنر دیگری، بسیاری از هنرمندان صنف طلاسازی نیز علاقه دارند در کارگاه‌های شخصی خود به کار مشغول شوند. همان‌طور که گفته شد، شغل طلاسازی نیاز به یک سری ابزار مخصوص دارد و با داشتن ابزارها می‌توانید حتی در اتاق خوابتان به این کار مشغول شوید.

خرید از گالری طلاباش: انگشتر طلا زنانه

 

پاساژها و فروشگاه‌های معتبر

برخی از هنرمندان طلاسازی برای افزایش امنیت شغلی خود و دور ماندن از فرآیندهای فروش و بازاریابی، سعی می‌کنند تا در یک طلافروشی معتبر مشغول به کار شوند. اکثر پاساژها و فروشگاه‌های طلا و جواهرات، به دنبال فردی هستند تا بتواند خدمات مربوط به طلاسازی و تعمیرات جواهرات را انجام دهد. معمولاً در قسمت پشتی این فروشگاه‌ها اتاقی وجود دارد تا طلاساز در آرامش کامل به کار خود مشغول شود.

شرکت‌های بزرگ طلاسازی

علاوه بر فروشگاه‌ها و کارگاه‌ها، از دیگر جاهایی که طلاسازان در آن مشغول به کار می‌شوند، شرکت‌های بزرگ طراحی طلا و جواهرات هستند. هرچند در ایران شرکت‌های کمی وجود دارند و تقاضا برای این موقعیت شغلی بسیار کم است.

محصولاتم را چگونه بفروشم؟

شما به عنوان طراح طلا و جواهر، ممکن است تمایل داشته باشید محصولات و دست‌سازه‌هایتان را خودتان بفروشید. البته فروش مستقیم ممکن است دردسرها و مشکلاتی اعم از نداشتن وب‌سایت یا مشکلات صفحه‌های اینترنتی، نحوه‌ی دریافت مبلغ، پشتیبانی مشتریان و بسیاری مسائل و مشکلات دیگر به همراه داشته باشد. طلاباش بازار آنلاین خرید و فروش طلا و جواهر است که این مشکلات را برای طراحان و فروشندگان طلا و جواهر حل کرده تا بتوانند هنر خود را در معرض دید کاربرانی از سراسر کشور قرار داده و به سادگی محصولات خود را بفروشند. فقط کافی است با طلاباش تماس بگیرید تا صفحه‌ی اختصاصی خودتان را به عنوان طراح در طلاباش ایجاد کرده و ویترین آنلاین محصولاتتان را در طلاباش راه بیندازید.

 

آیا شما هم طلاسازید؟

اگر شما هم به شغل طلاسازی مشغولید و به دنبال فضایی مطمئن برای فروش محصولات خود می‌گردید، طلاباش جای محصولات شما است.

سرمایه‌ی لازم برای طلاسازی

سرمایه‌ای که برای شروع شغل طلاسازی نیاز دارید کاملاً به نوع کار شما بستگی دارد. اینکه شما بخواهید در یک کارگاه بسیار پیشرفته کار کنید یا مغازه‌ای برای خود داشته باشید یا بخواهید از بروزترین دستگاه‌ها استفاده کنید یا با ابزارهای ساده کار کنید. همه این عوامل بر روی سرمایه اولیه شما تأثیر خواهند گذاشت. همچنین برای شروع نیاز به مقداری طلا و فلزات گران‌بها دارید تا بتوانید چندین نمونه کار برای ویترین خود بسازید. علاوه بر این‌ها گذراندن دوره‌های آموزش طلاسازی نیز ممکن است هزینه‌ی بالایی داشته باشد. بسیاری از افراد برای بهبود کسب‌وکار خود، اقدام به تهیه‌ی ژورنال و کاتالوگ‌های محصولات خارجی می‌کنند تا با نمونه‌برداری از آن بتوانند مدل‌های زیبایی بسازند.

معایب شغل طلاسازی

هرچند که شغل طلاسازی یک کسب‌وکار پرسود است، اما این شغل نیز مانند بسیاری از مشاغل معایبی دارد. اصلی‌ترین عیب شغل طلاسازی مشکلات سلامتی است که شاید برای طلاساز به وجود آید.

آسیب‌های ستون فقرات

بسیاری از طلاسازان به دلیل اینکه مدت بسیار طولانی روی صندلی می‌نشینند و سر خود را روی میز کار خم می‌کنند، در بلندمدت دچار آسیب فیزیکی خواهند شد. آسیب به ستون فقرات و مهره‌های گردن یکی از شایع‌ترین موارد پیش آمده برای این هنرمندان است. برخی دیگر به علت نداشتن سطح زیرپایی مناسب، پای خود را به مدت طولانی آویزان نگه می‌دارند که ممکن است دچار واریس بشوند. با استراحت منظم و تهیه‌ی صندلی مناسب می‌توانید از این آسیب‌ها جلوگیری کنید.

آسیب‌های چشمی

یکی دیگر از انواع آسیب‌هایی که به این هنرمندان وارد می‌شود، آسیب‌های چشمی است. البته افراد حرفه‌ای با استفاده از عینک مخصوص کار، سعی می‌کنند تا از برخورد قطعات ریز به چشم جلوگیری کنند. همچنین انجام کار به مدت طولانی باعث خواهد شد تا چشم شما ضعیف شود، پس سعی کنید استراحت در حین کار را فراموش نکنید.

تنفس ذرات طلا

ممکن است در صورت برش یا پرداخت یک قطعه، ذراتی از آن بلند شده و شما آن را تنفس کنید. ورود این ذرات به ریه باعث عفونت خواهد شد. در نتیجه سعی کنید هنگام انجام طلاسازی حتماً از ماسک استفاده کنید. شغل طلاسازی در صورتی پرسود خواهد بود که سلامتی شما حفظ شود. هیچ سودی ارزش سلامتی شما را ندارد.

خرید از گالری طلاباش: انگشتر بدون نگین طلا

 

رشته طلا و جواهرسازی در هنرستان

طلاسازی در حال تبدیل شدن به یکی از رشته‌های محبوب تحصیلی در هنرستان در سراسر جهان است. اتحادیه‌ی صنف طلاسازی برای گسترش فعالیت در این زمینه و بالا بردن دانش فعالان این حوزه، اقدام به برنامه‌ریزی دوره لیسانس طراحی و ساخت طلا و جواهرات در هنرستان کرده است. علاوه بر گذراندن این رشته در هنرستان، آموزشگاه‌های خصوصی بسیاری هستند که شما می‌توانید به یادگیری عملی این هنر در آن‌ها بپردازید. برای ورود به دانشگاه‌های مربوطه شما نیاز به داشتن دیپلم، گواهی سلامت به خصوص در زمینه‌ی اختلال دید رنگ دارید.

در این دوره‌های چهار ساله‌ی لیسانس، موضوعاتی مانند طراحی جواهرات یا فلزکاری هنری به طور کلی آموزش داده می‌شوند. هر برنامه‌ای که شامل یادگیری عملی باشد، یک گزینه‌ی عالی برای شغل طلاسازی است؛ زیرا با تجربه‌ی کار با فلزات و تکنیک‌های متخلف آشنا خواهید شد. معمولاً دوره‌هایی که به صورت فشرده در آموزشگاه‌های خصوصی ارائه می‌شوند، زمان کوتاه‌تری داشته و مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند. شاید مدارک آن‌ها نسبت به دوره‌های هنرستانی معتبر نباشد، اما هر آنچه که شما برای شغل طلاسازی نیاز است بدانید، در این دوره‌ها آموزش داده می‌شود.

البته راه‌های دیگری برای ورود به صنف طلاسازی مانند کارآموزی در یک طلاسازی یا آموزش خصوصی توسط یک استادکار محلی وجود دارد. همچنین می‌توانید با خرید ابزارآلات مورد نیاز طلاسازی، خودتان اقدام به یادگیری کنید. شاید این روش زیاد حرفه‌ای نباشد و بیشتر طول بکشد، اما اگر این هنر در شما باشد، قطعاً موفق خواهید شد. در ابتدا سعی کنید روی فلزاتی که ارزش زیادی ندارند کار کنید و به مرور زمینه‌ی کاری خود را گسترش دهید.

هزینه‌ی کلاس جواهرسازی

هزینه‌ی کلاس جواهرسازی در هر شهری متفاوت است. در حال حاضر بسیاری از کلاس‌های آموزشی به روش آنلاین برگزار می‌شوند و فرصت خوبی است تا با پرداخت هزینه‌ی کمتر وارد شغل طلاسازی شوید. هزینه‌ی این کلاس‌ها در شهرهای مختلف بین 4 تا 10 میلیون تومان است. این هزینه فقط برای دوره‌ی آموزشی بوده و شما باید لوازم و ابزار موردنیاز را نیز تهیه کنید. البته اگر قصد داشته باشید وارد هنرستان و دانشگاه شوید، ممکن است این هزینه کمی کمتر باشد.

لوازم و ابزارهای مخصوص شغل طلاسازی ممکن است کمی گران باشند که البته قیمت آن‌ها بستگی به کیفیت این لوازم خواهد داشت. معمولاً میانگین هزینه‌ی کل لوازم بین 7 تا 15 میلیون تومان است. در دوره‌های هنرستانی سعی می‌کنند تا لوازم را هنگام آموزش برای دانشجو فراهم کنند که می‌تواند مزیت خوبی برای شرکت در این دوره‌ها باشد.

کتاب های رشته طلا و جواهرسازی

برای یادگیری شغل طلاسازی کتاب‌های بسیاری در ایران پیدا می‌شود. هرچند این کتاب‌ها بیشتر برای خودآموزی شما بوده و برای یادگیری حرفه‌ای‌تر باید در دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی شرکت کنید.

  • آموزش جامع طلاسازی و طلافروشی – نویسندگان: مریم حسیبی، عبدالرحیم ذهبی
  • تکنیک طلا و جواهرسازی – نویسنده: یداله جواهری آریا
  • طراحی جواهرات با مروارید – نویسنده: نیکول نوئل شرمن
  • پانصد مدل حلقه نامزدی – نویسنده: جسیکا بویینگ
  • خودآموز جواهرسازی – نویسنده: نیکولا هرست

در زمینه‌ی طلاسازی کتاب‌های بسیاری وجود دارد که می‌توانند الگوی شما در افزایش خلاقیت باشند. همچنین با استفاده از مجلات خارجی و مشاهده کاتالوگ محصولات برندهای معتبر، می‌توانید اقدام به الگوبرداری از آن‌ها کنید تا نیاز هر مشتری را برآورده کنید.

سخن پایانی

شغل طلاسازی از مشاغلی است که با یادگیری دانش پایه‌ی آن می‌توان بسیار موفق بود و به سود خوبی رسید. اصلی‌ترین نیاز برای ورود به این شغل داشتن خلاقیت و سلامت بدنی است. بسیاری از شرکت‌های بزرگ طلاسازی و جواهرسازی در ابتدا یک کارگاه کوچک بودند که با داشتن خلاقیت توانستند جهانی شوند. اگر به شغل طلاسازی علاقه دارید، می‌توانید از انواع مدل‌های طلا و جواهرات سایت طلاباش دیدن کنید تا ایده‌های خوبی بگیرید. سایت طلاباش با داشتن مجموعه‌ای از آثار نفیس، می‌تواند الگوی مناسبی برای خلاقیت شما باشد؛ همچنین طلاها و جواهراتی که ساخته‌اید را از طریق این وب‌سایت می‌توانید بفروشید.

1 نظر
  1. اسماعیل قنبری می گوید

    ممنون عالی بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.