قیمت روز طلا هر گرم 1,469,000 تومان

انواع قفل دستبند؛ آشنایی با قفل‌های دستبند و شیوه کار آن‌ها

0 9,102

امروزه دستبندها یکی از محبوب‌ترین اکسسوری‌ها یا زیورآلات هستند، که زنان و مردان از آن‌ها استفاده می‌کنند و از جنس طلا یا سایر فلزات ارزشمند تولید می‌شوند و علاقه‌مندان به حوزه مد، اهمیت زیادی به انتخاب یک دستبند زیبا و خاص می‌دهند. اما نکته مهمی که وجود دارد این است که معیار انتخاب حرفه‌ای‌ها علاوه بر زیبایی دستبند، عواملی مانند جنس، اندازه و انواع قفل دستبند طلا نیز هست. بنابراین، در ادامه قصد داریم تا انواع این قفل‌ها و چگونگی انتخاب هر یک را با شما در میان بگذاریم.

آشنایی با انواع قفل دستبند

بسیاری از افراد در هنگام خرید، به نوع قفل دستبند توجه زیادی نمی‌کنند. این افراد، در انتخاب دستبند فقط زیبایی را معیار انتخاب خود قرار می‌دهند. شاید برای‌تان جالب باشد که بعد از زیبایی، مهم‌ترین معیار انتخاب دستبند، نوع قفل آن است. پس اگر قصد خرید دستبند به صورت حضوری یا آنلاین را دارید، بهتر است ابتدا با انواع قفل دستبند آشنا شوید.

قفل حلقه فنری

یکی از انواع قفل دستبند، حلقه فنری یا مدبر است. در این قفل اهرمی قرار گرفت که با فشار آن به سمت عقب، قفل باز می‌شود. پس از باز شدن قفل، زنجیر درون حلقه بیرون می‌آید که با رها کردن اهرم، قفل بسته می‌شود. درون این قفل یک فنر کوچکی قرار گرفته است که به باز و بسته شدن سریع قفل کمک می‌کند. قفل حلقه فنری در حالت کلی برای افزایش امنیت دستبند و گردنبند استفاده می‌شود. به دلیل دشواری در باز و بسته کردن قفل حلقه فنری، افراد کمی این قفل را انتخاب می‌کنند.

خرید از گالری طلاباش: دستبند طلا

 

قفل خرچنگی

قفل خرچنگی، یکی دیگر از انواع قفل دستبند است. قفل خرچنگی یا طوطی، شبیه به پنجه خرچنگ یا منقار طوطی تولید می‌شود. این قفل از رایج‌ترین قفل‌هایی است که در دستبندها استفاده می‌شود. قفل خرچنگی اغلب برای دستبندهایی که وزن بیشتری دارند استفاده می‌شود. این قفل همانند قفل حلقه فنری یک اهرم دارد که با کشیدن به سمت عقب، قفل باز شده و با رها کردن این اهرم، سریعا قفل به حالت اول خود بر می‌گردد؛ اما نکته مهم این است که نسبت به قفل حلقه فنری آسانتر باز و بسته می‌شود. قفل خرچنگی در اندازه‌های مختلف تولید می‌شود که به دلیل امنیت بالایی که دارد، در بسیاری از دستبندها استفاده می‌شود.

قفل جعبه‌ای یا کشویی

قفل جعبه‌ای، یکی دیگر از قفل‌ها است که در دستبندها استفاده می‌شود. این قفل از دو قطعه تشکیل شده‌ است، که با فشار دادن اهرمی که در داخل آن‌ قرار دارد، قفل باز می‌شود. برای بسته شدن قفل جعبه‌ای نیاز به انجام کار دشواری ندارید و با فشار دادن قطعه بهداخل و برگرداندن به حالت اولیه خود، قفل بسته می‌شود. این قفل‌ها در مقایسه با قفل‌های خرچنگی، توانایی و قدرت ندارند؛ اما یک محافظ بر روی قفل قرار گرفته که با پوشاندن اهرم، میزان قابل توجهی امنیت قفل را بالا می‌برد. قفل‌های جعبه‌ای به دلیل تنوع زیادی که دارند، به عنوان یک جنبه تزئینی برای دستبندها استفاده می‌شود.

انواع دستبندهای طلاباش را دیده‌اید؟

با تنوع زیاد دستبندهای طلا و دستبند نقره در طلاباش، مدل مورد نظر خود را با با مناسب‌ترین قیمت‌ها پیدا کنید.

قفل قلابی

قفل قلابی یا قفل لنگری ساختاری شبیه به S یا لنگر کشتی دارد. این قفل یکی از قدیمی‌ترین قفل‌های مورد استفاده در دستبندها است که در یک سر دستبند گلاب، و در سر دیگر یک حلقه قرار می‌گیرد. امروزه این قفل در دستبندهای طلا و نقره استفاده کمتری می‎شود، اما در دستبندهای سنگی، دستبند مرواریدی و دستبند مهره‌ای یا سایر دستبندها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خرید از گالری طلاباش: دستبند مردانه

 

قفل آهن‌ربایی

یکی از جدیدترین قفل‌هایی که در ساخت دستبندها استفاده می‌شود، قفل آهن‌ربایی است. همانطور که از اسم این قفل مشخص است، در دوسر دستبند دو بخش آهن‌ربایی قرار می‌گیرد. این دو سر به دلیل جاذبه آهن‌ربایی که دارند، به یکدیگر کاملا محکم می‌شوند و به راحتی روی همدیگر نمی‌لغزند. قفل‌های آهن‌ربای مانند سایر قفل‌ها، در ابعاد مختلف تولید می‌شوند که این قفل‌ها بیشتر در ساخت دستبندهای چرمی استفاده می‌شوند.

قفل بافت

قفل بافت، یکی دیگر از انواع قفل دستبند است. این قفل بیشتر در دستبندهای مهره‌ای و یا نخی کاربرد دارد. قفل بافت برخلاف قفل‌های دیگری که بیان کردیم، فلزی نیست و از جنس نخ تشکیل می‌شود. این قفل از دو رشته نخ محکم به روش خاصی بافته شده و به صورت یک قفل لوله‌ای در می‌آید. این قفل لوله‌ای قابلیت تغیر اندازه و لغزش دارد و با کشیدن دو سر نخ اضافه، قفل بسته می‌شود. قفل‌‌های بافته شده اغلب در دستبندهای فانتزی یا دوستی استفاده می‌شوند.

قفل دستبند چرم

قفل دستبند چرم یکی دیگر از انواع قفل دستبند است. دستبندهای چرمی به دلیل مقاومتی که دارند، نمی‌توان هر نوع قفلی را استفاده کرد. برای دستبندهای چرمی اغلب از قفل‌های ساعتی استفاده می‌شود. این نوع قفل‌ها به دلیل استحکام بالایی که دارند، مناسب‌ترین گزینه برای دستبندهای چرم هستند. جنس این قفل‌ها از استیل یا همان فولاد است و کیفیت ساخت بالایی دارند. این قفل‌ها به اصطلاح «گازگیر شکل» بسته می‌شوند و در سایزهای 10، 12و 14 دسته‌بندی می‌شوند.

قفل حلقه محور

قفل حلقه محور، یکی از انواع قفل دستبند است که امروزه به عنوان یک قفل مدرن به حساب می‌آید. این قفل به قفل T نیز معروف است، به این دلیل که بخشی از این قفل شبیه حرف انگلیسی T است. قفل حلقه محور از دوبخش ساخته شده است، که برای بستن این قفل باید بخش میله‌ای را به صورت عمودی وارد حلقه کرده و با چرخش 90 درجه‌ای در جای خود محکم می‌شود. قفل حلقه محور همانند قفل‌های دیگر، در اندازه و طرح‌های مختلف ساخته می‌شود.

قفل آسانسوری

قفل آسانسوری یکی از قفل‌هایی است که بیشتر در ساخت دستبندهای فلزی استفاده می‌شود. این قفل به دلیل راحتی در باز و بسته شدن، طرفداران زیادی را پیدا کرده است. قفل آسانسوری نیازی به باز و بسته شدن همیشگی نداشته و به ندرت خراب می‌شود. همین کارایی باعث شده تا بتوانید با یک بار تغییر سایز برای مدتی از این نوع دستبندها استفاده کنید. معمولا کشورهای ترکیه و ایتالیا در دستبندهای خود از قفل آسانسوری استفاده می‌کنند.

خرید از گالری طلاباش: دستبند نقره

 

قفل زنجیر توپی

قفل زنجیر توپی برای زنجیرهایی که از کُره‌های کوچک ساخته شده است، استفاده می‌شود. برای بستن این قفل باید کره انتهای زنجیر را درون فرورفتگی که تعبیه شده قرار داده و با کمی فشار، کره را به سمت راست یا چپ هدایت کنید. این قفل معمولا در دستبندهای ظریف و نازک استفاده می‌شود.

قفل پیچی

قفل پیچی یکی دیگر از انواع فقل دستبند است. این قفل شبیه به قفل جعبه‌ای است اما اهرم ندارد. همین امر موجب می‌شود تا امنیت آن نسبت به قفل جعبه‌ای کمتر شود. قفل پیچی از دو قسمت تشکیل شده است؛ در یک سمت حالت توخالی و در سمت دیگر، حالت پیچی دارد. با قرار دادن سر پیچ درون بخش خالی و چرخاندن آن، می‌توانید دستبند خود را محکم کنید.

قفل دستبند کارتیر

قفل دستبند کارتیر یا قفل تاشو یکی دیگر از انوع قفل دستبند است. این قفل از دوبخش حلقه و بخش قفل کننده تشکیل می‌شود. بخش قفل کننده نیز دارای دو بخش است که توسط یک لولای کوچک به یکدیگر متصل شده است. با قرار دادن بخش قفل کننده درون حلقه و فشار دادن دو نیمه، می‌توانید قفل دستبند را ببندید. قفل کارتیر یکی از محکم‌ترین و شیک‌ترین قفل‌های مورد استفاده در دستبندها است. این قفل‌ها اغلب در ساخت دستبندهای با ارزش استفاده می‌شود.

خرید از گالری طلاباش: دستبند زنانه

قفل چرخان

قفل چرخان، آخرین نوع قفل دستبند است. این قفل دارای دو بخش است که در یک سمت یک حالت میله‌ای دارای زائده، و در سمت دیگر لوله‌ای توخالی قرار دارد. این قفل به گونه‌ای ساخت شده که با فشار به حلقه قفل باز، و با رها کردن آن قفل محکم می‌شود. قفل چرخان بیشتر در دستبندهای النگویی استفاده می‌شود. همچنین برخی از زیورآلاتی که دارای این قفل هستند، یک لولای کوچک در وسط آن‌ها قرار گرفته است که با باز کردن این قفل، دو بخش دستبند از یکدیگر جدا می‌شود.

نکات مهم در انتخاب کردن انواع قفل دستبند

برخی افراد فکر می‌کنند که قفل‌ها وسیله‌ای برای محکم کردن دستبند است، اما باید بدانند که قفل‌ها از مهم‌ترین بخش‌های یک دستبند به شمار می‌آیند. قفل‌ها به دلیل تنوعی که دارند، اثر خاصی را بر روی هر دستبند می‌گذارند. بنابراین باید به نکات انتخاب انواع قفل دستبند توجه کنید.

  • قفل‌های سبک وزن در دستبندهای با وزن متوسط استفاده می‌شوند. قفل‌های فنری، بافتی و مغناطیسی از انواع این قفل‌ها هستند
  • قفل‌های با وزن سنگین در دستبندهای سنگین و با ارزش استفاده می‌شوند. قفل‌های خرچنگی و قفل‌های پیچی، نمونه‌هایی از قفل با وزن سنگین هستند
  • راحتی قفل در باز و بسته کردن بسیار اهمیت دارد
  • باید درمورد قفل‌ها اطلاعات لازم را کسب کنید تا به میزان خرابی هر قفل توجه داشته باشید

زیباترین دستبندها با انواع قفل دستبند در طلاباش

اندازه هر قفل باتوجه به وزن دستبند انتخاب می‌شود و شما نیز در هنگام خرید، باید به این نکته توجه داشته باشید که اندازه قفل و دستبند مناسب باشد. در خرید دستبندها باید تلاش کنید تا از خرید فانتزی و یا ملاک قرار دادن زیبایی به تنهایی خودداری کنید.

اگر می‌خواهید خاص‌ترین دستبندها را خریداری کنید، پیشنهاد ما سایت طلاباش است. طلاباش بازار اینترنتی زیورآلات در ایران است. در سایت ما می‌توانید محصولاتی از بهترین طراحان خلاق ایرانی و یا جدیدترین مدل‌های دستبند را به سادگی انتخاب و خریداری کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.