قیمت روز طلا هر گرم 1,469,000 تومان

13 مدل از انواع تراش برلیان و ویژگی‌های آن‌ها را بشناسیم + عکس

0 3,369

اگر طرفدار جواهرات نگین‌دار و سنگ‌های قیمتی باشید، حتماً «برلیان» را می‌شناسید. برلیان یکی از ارزشمندترین و گرانبهاترین جواهرات جهان است؛ اما باید بدانید که سنگی به نام برلیان در طبیعت وجود ندارد. برلیان در واقع همان سنگ الماس تراش‌خورده است. می‌توان یک قطعه الماس را به مدل‌های متفاوتی تراش داد. به طور کلی برای سنگ الماس سه تراش اصلی وجود دارد. تراش برلیان یا همان Brilliant Cut محبوبیت زیادی دارد و به همین دلیل، قیمت بالایی هم دارد. حتماً برش برلیان را در حقله‌های نامزدی دیده‌اید. تراش‌های برلیان، هم فرم و ظاهر متفاوتی دارند و هم در جلوه‌ و درخشش سنگ تأثیرگذارند. تراش برلیان از مهم‌ترین فاکتورهای کیفیت سنگ به حساب می‌آید. امروز قرار است در مورد انواع تراش برلیان صحبت کنیم و ویژگی‌های هر مدل تراش را بشناسیم.

تفاوت شکل برلیان با برش آن چیست؟

انتخاب شیوه‌ی تراش سنگ الماس اول از همه به شکل اولیه و تراش نخورده‌ی سنگ، گنجایش آن و حذف عیب‌ها و نقص‌هایش مرتبط است. همانطور که می‌دانید، تراش سنگ‌های قیمتی باید به صورتی انجام شود که وزن اولیه‌ی سنگ حفظ شود و میزان زیادی از آن حذف نشود. خوب است بدانید که شکل سنگ و برش آن دو چیز متفاوت هستند؛ چون شکل سنگ الماس مربوط به ظاهر بیرونی آن است و برش الماس به نوع تراش سطح آن مربوط است.

شکل تراش (Cutting Shape)، شکل هندسی سنگ‌ها است مثل گرد (Round)، بیضی (Oval)، مربع  (Square)، مستطیل  (Rectangular)  و…

اما سبک و استایل تراش (Cutting Style) نشان‌دهنده‌ی تعداد و نحوه‌ی قرار گرفتن صفحه‌های تراش است. اگر بین صفحات و کیفیت تراش تناسب وجود داشته باشد، الماس بیشترین انعکاس نور و درخشندگی را خواهد داشت.

همه‌ی انواع برش سنگ‌های قیمتی مثل برلیان، سه قسمت اصلی دارند: تاج (Crown) ، خیمه (Crown) و کمربند  (Girdle) که هرکدام از آن‌ها نیز بخش‌های متعددی دارند.

احتمالاً اولین چیزی که با یادآوری برلیان در ذهن ما می‌آید، شکل گرد کلاسیک آن است. تعجبی ندارد چون این محبوب‌ترین شکل برلیان است. یک قطعه الماس تراش‌خورده‌ی گرد و پایه‌دار که روی حلقه‌ی نامزدی نشسته، همان چیزی است که در خواستگاری‌ها و نامزدی‌ها زیاد می‌بینیم. اما الماس به مدل‌های بسیار متنوعی تراش داده می‌شوند که هرکدام مشخصات مختلفی دارند و درخشندگی و میزان انعکاس نور آن‌ها متفاوت است. پس اگر به دنبال قطعه‌ای متفاوت و منحصربه‌فرد هستید، خوب است آن‌ها را بشناسید.

انواع زیورآلات طلاباش را دیده‌اید؟

طلاباش با مدل‌های متنوعی از زیورآلات طلا و نقره، انتخاب‌های زیادی برای هر استایلی در اختیار شما می‌گذارد.

انواع تراش برلیان

تراش‌های برلیان بسیار متنوع و فراوانند اما ما محبوب‌ترین و جذاب‌ترین‌ مدل‌های آن را به شما معرفی می‌کنیم.

1- تراش برلیان زمرد یا (Emerald cut)

تراش الماس به شکل زمرد یکی از قدیمی‌ترین مدل‌های تراش برلیان است و آنطور که می‌گویند، سابقه‌ی آن به حدود 1500 سال پیش می‌رسد. تراش برلیان زمرد، شکل مستطیلی دارد و صفحه‌ای پهن و مسطح است که گوشه‌های آن بریده شده است. این مدل برش برلیان به نسبت سایر مدل‌ها درخشش کمتری دارد؛ اما مستطیل بلوری آن با صفحه‌ی تخت و گسترده‌ای که دارد بسیار چشمگیر است.

2- تراش برلیان قلبی (Heart cut)

تراش الماس به شکل قلب یکی از ظریف‌ترین و عاشقانه‌ترین مدل‌های تراش برلیان است. مهمترین نکته در این تراش، کیفیت برش منحنی آن است. کیفیت برش منحنی درخشش و شفافیت سنگ را تعیین می‌کند و ایجاد این انحنای قلبی‌شکل به مهارت و استعداد زیادی نیاز دارد.

3- برش برلیان مارکیز (Marquise cut)

برلیان مارکیز از محبوب‌ترین مدل‌های الماس برای انگشتر است. تراش برلیان مارکیز تأکید زیادی بر اندازه‌ی الماس دارد و شکل منحصربه‌فرد آن باعث می‌شود انگشتان دست کشیده و باریک به نظر برسند. طرح کلی الماس با توجه به نسبت طول به عرض آن تعیین می‌شود. برش مارکیز به «قایق کوچک» (Navette) نیز معروف است چون فرم کشیده‌ای دارد و قسمت‌های ابتدا و انتهای آن مثل قایق جمع شده‌اند. به مدل خاصی از این برش که ستاره و کمربند بالایی جایگزین وجوه‌ بزرگ می‌شوند، نوک فرانسوی می‌گویند.

خرید از گالری طلاباش: انگشتر نقره مردانه

 

4- برش برلیان بالشی (Cushion cut)

تراش الماس به شکل کوسن یا بالشی، همانطور که از نامش پیداست شبیه به بالش است. در این نوع تراش، الماس به دلیل گوشه‌های گرد و وجه‌های بزرگتر، درخشش و وضوح فوق‎العاده‌ای دارد. تراش برلیان بالشی می‌تواند شکل مربعی یا مستطیلی داشته باشد.

5- تراش برلیان بیضی (Oval cut)

تراش برلیان به شکل بیضی ظاهری کلاسیک دارد که با پیچ‌وتاب‌های مدرن ترکیب شده است. تراش اووال درخشش بی‌نظیری دارد، چون هم به برش گرد نزدیک است و هم خطوط باریک و بلند دارد.

6- تراش برلیان قطره‌ای یا گلابی (Pear cut)

تراش برلیان اشکی یا قطره‌ای، بسیار ظریف و لطیف است و حداکثر درخشش را به سنگ الماس می‌دهد؛ پس تقارن در آن حرف اول را می‌زند. به این نوع تراش، تراش برلیان گلابی‌شکل هم می‌گویند. تراش برلیان گلابی‌شکل قابل‌تنظیم‌ترین نوع تراش است چون با انواع عرض سنگ تناسب پیدا می‌کند؛ اما بهترین الماس برای برش قطره‌ای، سنگی است که یک پایه‌ی گرد و کمربند صیقلی داشته باشد.

7- تراش برلیان پرنسس (Princess cut)

برلیان با تراش پرنسس در دو شکل مربع و مستطیل ساخته می‌شود و این مدل برلیان بسیار درخشان است. علاوه بر آن، رنگی که از برلیان پرنسس ساطع می‌شود هم بسیار جذاب است؛ چون رنگ الماس‌های دیگر معمولاً در مرکز نمایش داده می‌شود اما الماس‌های پرنسس در هر گوشه، رنگ مشخصی دارند.

خرید از گالری طلاباش: انگشتر نقره زنانه

 

8- تراش برلیان گرد (Round cut) یا تک‌تخمک

برلیان گرد یا تک‌تخمک، محبوب‌ترین الماس است و درخشندگی بسیار زیادی دارد که با تغییر درجه‌ی برش آن، بیشتر هم می‌شود.

9- تراش تریلیون (Trillion cut) یا مثلثی

در برلیان با تراش تریلیون، شکل اصلی برش الماس مثلثی است. ویژگی مهم این مدل برلیان این است که از اندازه‌ی معمول خود بزرگتر به نظر می‌رسد؛ پس اگر بودجه‌ی زیادی ندارید اما دوست دارید برلیان شکیل و چشمگیری داشته باشید، این مدل گزینه‌ی خوبی برای شما خواهد بود.

خرید از گالری طلاباش: انگشتر طلا زنانه

 

10- تراش برلیان رادیانت (Radiant cut)

برلیان با تراش رادیانت یا تابشی یکی از زیباترین‌ها است و این تراش درخشش فوق‌العاده‌ای به الماس می‌دهد و از این نظر قابل‌مقایسه با تراش‌های پرنسس یا زمرد است. این مدل تراش می‌تواند لبه‌های مستطیل یا مربع‌شکل داشته باشد.

11- تراش نیم‌‌ماه یا هلالی (Half moon cut)

برلیان با تراش نیم‌ماه، شکل نیمه‌بیضی و نیمه‌گرد با لبه‌ی مستقیم دارد و این مدل بیشتر به عنوان سنگ جانبی استفاده می‌شود، به همین دلیل به صورت جفت به فروش می‌رسد. برلیان نیمه‌ماه مکمل برلیان‌ها یا سنگ‌های قیمتی است که به شکل مستطیل، بیضی یا کوسن تراش می‌خورند و وقتی در کنار این سنگ‌ها قرار می‌گیرند جلوه و درخشش آن‌ها را چندبرابر می‌کنند.

خرید از گالری طلاباش: انگشتر نگین دار طلا

 

12- تراش برلیان باگت (Bagutte cut)

برلیان باگت از پرکاربردترین مدل‌هاست و به خاطر فرم آن، که شبیه نان باگت فرانسوی است، به این نام خوانده می‌شود. برلیان باگت معمولاً در حاشیه‌ی سنگ‌های دیگر در حلقه به کار می‌رود و چیدن این مستطیل‌های کشیده کنار هم، درخشش زیادی به وجود می‌آورد.

13- تراش برلیان خرد

برلیان با تراش خرد از ارزان‌ترین انواع برلیان است. سنگ‌هایی که از تراش دیگر الماس‌ها باقی مانده را برلیان خرد می‌گویند که معمولاً در کنار سنگ‌های دیگر یا برلیان بزرگ‌تر و خوش‌تراش‌تر، در حلقه یا جواهرات به کار می‌روند. ترکیب آن‌ها در کنار هم بسیار چشم‌نواز است.

معروف‌ترین تراش برلیان کدام است؟

برلیان به دلیل جلا و زیبایی که دارد، همیشه محبوب و جذاب است و ظرافت آن باعث می‌شود تمام تراش‌های برلیان تمیز و زیبا باشند، اما معروف‌ترین انواع تراش برلیان، مارکیز، پرنسس، قلب، اشکی و باگت هستند.

نظر شما چیست؟ برلیان مورد علاقه‎‌ی شما کدام است؟ فکر می‌کنید کدام مدل تراش برلیان برای حلقه جذاب‌تر است و کدام برای گوشوراه‌ها و گردنبندها شکیل‌تر است؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.