قیمت روز طلا هر گرم 1,469,000 تومان

آشنایی کامل با شغل طلافروشی یا چگونه طلا فروش شویم؟

1 40,351

برای شغل طلافروشی همه تصور درآمد بسیار بالایی داریم که طلافروش یک آدم ثروتمند است که پولش از پارو بالا می‌رود. البته این موضوع خلاف واقعیت نیست! طلافروش‌های با تجربه در شهرهای بزرگ اصولاً درآمدهای بسیار بالایی دارند؛ اما برای رسیدن به این موقعیت، خاک این کار را خورده‌اند.

شاید طلا فروشی یک شغل لوکس به شمار بیاید اما بدون تجربه و یادگیری مهارت‌ها نمی‌توان در آن موفق شد. در ضمن برای راه‌اندازی چنین شغلی به سرمایه‌ اولیه زیادی نیاز است. طلافروشی مثل بقیه کارها نیست که بتوانید با یک سرمایه‌ اندک به راه‌اندازی آن فکر کنید. این شغل چندین مرحله‌ اولیه دارد که بدون انجام آن‌ها هرگز موفق به ایجاد کسب‌وکار خود نخواهید شد.

برای آشنایی با تمامی پیش‌نیازهای طلافروشی، سودده بودن یا نبودن آن، مراحل لازم برای گرفتن مجوز و راه‌اندازی انواع طلافروشی‌های آنلاین یا سنتی تا انتهای این مطلب با بلاگ طلاباش همراه باشید.

آیا طلا فروشی شغل خوبی است؟

ابتدا می‌خواهیم به سؤال «آیا طلا فروشی شغل خوبی است یا خیر» پاسخی جامع دهیم. پاسخ این پرسش به عوامل متعددی بستگی دارد. از میزان مهارت، سواد و آشنایی با تکنیک‌های فروش شخص گرفته تا میزان سرمایه و نوع طلافروشی‌ای که می‌خواهد راه‌اندازی کند. اما به طور کلی باید بگوییم طلافروشی قطعاً شغل خوب و پردرآمدی است؛ چون طلا ارزش و بهای بسیار بالایی داشته و در کشور ما همیشه مورد استقبال تمامی اقشار جامعه قرار گرفته است.

به طور کلی، به هر نوع فروشگاهی که در آن انواع اقسام طلا و جواهرات، از مصنوعات زینتی گرفته تا انواع سکه بهار آزادی و سنگ‌های قیمتی خریدوفروش شود، طلافروشی می‌گویند.

فردی که می‌خواهد طلافروش شود، برای موفقیت در شغل خود بهتر است مدتی را به عنوان شاگرد در یک مغازه طلافروشی کار کند تا با اصول اولیه‌ این کار آشنا شود. به این صورت می‌تواند فراز و فرودهای این شغل را ببیند و بعد با ذهنی باز و کاملاً آگاهانه تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد وارد کار فروش طلا شود یا خیر.

خرید از گالری طلاباش: گردنبند طلا زنانه

برای طلافروشی به تحصیلات خاصی نیاز نیست. اما بالا بودن میزان تحصیلات آکادمیک فرد می‌تواند در تجزیه و تحلیل بازار، ترسیم نقشه‌ راه ، تعریف چشم‌اندازهای کوتاه مدت و بلند مدت به او کمک کند. یک طلافروش موفق کسی است که با مقوله‌های زیر آشنا باشد:

  • شناخت کامل عیارهای طلا
  • توانایی تبدیل عیار ایرانی به عیار جهانی (و برعکس)
  • آشنایی با تفاوت وزن و مقیاس‌های طلا در داخل و خارج از کشور
  • توانایی تشخیص و عیار سنجی طلا ، پلاتین و نقره
  • شناخت کامل فلزهای گرانبها و شناخت آلیاژهای آن (طلا، پلاتین و نقره)‏
  • شناخت ویژگی‌های فیزیکی فلزات گرانبها (طلا ، پلاتین ، نقره)
  • آشنایی با علوم حسابداری و تکنیک‌های محاسبه‌ی طلا
  • شناخت سکه‌های طلا
  • شناخت انواع سنگ‌های گران‌قیمت
  • آشنایی با مبانی بازاریابی، فروش و مشتری‌مداری
  • آشنایی با نکات ایمنی مغازه طلا و جواهر فروشی
  • آشنایی با کارکرد تجهیزات طلافروشی و ابزار کار طلافروشی

شغل طلافروشی چه شاخه‌هایی دارد؟

کسی که به دنبال تأسیس طلافروشی است، باید یک سری مراحل رسمی ‌و قانونی را طی کند. از جمله این مراحل می‌توان به تهیه جواز کسب، پرداخت حق عضویت در اتحادیه‌ طلافروشان، تعیین سرمایه، خرید طلا و بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد. اما از آنجا که طلا فروشی انواع مختلفی دارد، راه‌اندازی مد‌ل‌های مختلف آن هم با هم تفاوت‌هایی دارند. مثلاً کسی که قصد دارد فقط به صورت آنلاین محصولات خود را بفروشد، به مغازه، دیوارهای بتنی و شیشه‌های ضدگلوله نیاز ندارد. اما فردی که قصد راه‌اندازی طلافروشی سنتی را دارد باید حتماً مغازه‌ی مرتب، شیک و امن برای کار خود در نظر بگیرد. در ادامه مدل‌های مختلف شغل طلافروشی را معرفی کرده‌ایم.

مغازه طلافروشی

در صورت انتخاب شغل طلافروشی به صورت سنتی، به‌علاوه‌ تمام مواردی که در بالا اشاره کردیم، باید حتماً یک مغازه شیک و امن هم داشته باشید. دیوارهای بتن‌ریزی شده، شیشه‌ها ضد گلوله، وجود دزدگیر و دوربین‌های مداربسته از مهم‌ترین مواردی است که باید در تأسیس مغازه طلافروشی در نظر بگیرید. باز و بسته شدن درب ورودی طلافروشی نیز سیستم خاص خود را دارد که باید در ابتدای کار مدنظر داشته باشید. دکوراسیون شیک از جمله مواردی است که برای جلب مشتری بیشتر باید به آن توجه کنید.

همچنین، همه طلافروشی‌ها وظیفه دارند به سیستم هوشمند مرکزی ۱۱۰ متصل شوند تا در صورت بروز هرگونه مشکل، پلیس در سریع‌ترین زمان ممکن در محل حاضر شود.

خرید از گالری طلاباش: انگشتر طلا زنانه

بنکداری طلا

از دیگر مدل‌های طلافروشی، عمده‌فروشی است که در بازار طلا و جواهر به آن بنکداری طلا می‌گویند. بنکدارها عموماً به عنوان تأمین کننده‌ طلافروشی‌های کوچک‌تر شناخته می‌شوند. تمام طلافروشی‌های فیزیکی و آنلاین معمولاً اجناس خود را از بنکدارهای طلا تهیه می‌کنند؛ سود خود را روی قیمت طلا کشیده و سپس می‌فروشند.

طلافروش کیفی

به عمده‌فروشان کوچک‌تر که سرمایه کمتری در بازار طلا دارند و کارشان پخش مصنوعات طلا در بازار است، عموماً طلافروش کیفی می‌گویند. این طلافروش‌ها، اقدامات لازم برای سفارش‌گیری و فروش طلا بین طلافروشان فیزیکی و آنلاین را به صورت حضوری و شخصی انجام می‌دهند.

طلافروشی اینترنتی

فروشگاه‌های اینترنتی طلا و جواهر نسل جدیدی از طلافروشی‌ها هستند که به دو صورت مستقل یا وابسته به مغازه‌ طلافروشی فعالیت می‌کنند. برای راه‌اندازی فروشگاه‌های آنلاین، هزینه‌ اولیه کمتری نیاز است، زیرا دیگر هزینه‌ مغازه و امنیت را ندارد. اما در عین حال، هزینه‌های دیگری همانند تولید محتوای اعتمادساز و ایجاد بستری مناسب برای جلب اعتماد مشتری وجود دارد که باید روی آن‌ها مانور دهند.

خرید از گالری طلاباش: دستبند زنانه

با طلاباش فروش خود را چند برابر کنید!

اگر شما هم به شغل طلافروشی مشغولید و به دنبال فضایی مطمئن برای افزایش فروش محصولات خود در فضای آنلاین می‌گردید، طلاباش جای محصولات شما است. در طلاباش، ویترین طلافروشی خود را به اندازه سراسر کشور گسترش دهید.
با ما تماس بگیرید.

مزایا و معایب شغل طلا فروشی چیست؟

شغل طلا فروشی در عین حال که جذاب و خاص است، نکات ظریف و حساسی دارد که اگر آن‌ها را ندانید حتماً به دردسر می‌افتید؛ حتی ممکن است بعضاً تا سال‌های متمادی نتوانید آن را جبران کنید. اما به طور کلی، مزایا و معایب این شغل را می‌توان در چند جمله‌ زیر خلاصه کرد:

مزایای شغل طلافروشی

  • جواهرات و طلا نقد شوندگی بسیار بالایی دارند و هر لحظه می‌توان آن‌ها را به پول تبدیل کرد.
  • طلا یک کالای جهانی است.
  • طلا یکی از گزینه‌های سرمایه‌گذاری امن به شمار می‌آید.

معایب شغل طلا فروشی

  • طلا به شدت تحت تأثیر نوسانات جهانی است.
  • برای شروع به سرمایه‌ اولیه‌ی زیادی نیاز دارد.

در رابطه با معایب و مصائب طلافروشی در سال‌های اخیر، فرد صاحب‌نامی همانند مظفریان دو سال پیش گفته بود:

فقط ایام محرم و صفر بازار طلا را اینقدر بی‎‌رونق دیده بودم. قبلاً برخی از مردم چندقلم ظرف نقره هم روی جهاز می‎‌دادند اما الان دنبال سرویس نقره برای عروسند! صنف ما فقط اسم دارد وگرنه حال بازار طلا همچون دیگر اصناف بازار، خراب است!

مظفریان

این در حالی است که این رکود همچنان ادامه دارد. برای درک بهتر معایب طلافروشی فرض کنید سرمایه‌ یک طلا فروش، 50 کیلوگرم طلا است و در خوشبینانه‎‌ترین حالت روزی دو کیلوگرم طلا می‎‌فروشد. او در آخر وقت همان روز باید دو کیلوگرم طلا خریداری کند تا سرمایه‌‎اش حفظ شود.

اما در واقعیت نوسان‌های بازار طلا به قدری زیاد است که قیمت طلا در شب از قیمت آن در طول روز بیشتر است و حتی با اجرتی که طلا فروش روی آن کشیده هم جبران نمی‌شود.

به این ترتیب طلافروش مثلاً فقط یک کیلو و 800 گرم طلا را جایگزین دو کیلو طلایی می‌کند که فروخته است. این یعنی 200 گرم ضرر از روی سرمایه اصلی! به همین خاطر بیشتر طلافروش‌هایی که در بازار تهران مستأجر هستند، ناگزیر به پس دادن مغازه‎‌هایشان می‌شوند.

البته شاید با تغییر قانون مالیات بر ارزش افزوده که از دی ماه سال 1400 اجرایی خواهد شد، تحولی در این بازار ایجاد شود و مردم دوباره به دنبال خرید طلا باشند.

خرید از گالری طلاباش: دستبند طلا زنانه

موفقیت در شغل طلافروشی چقدر است؟

برای موفقیت در شغل طلا فروشی لازم است ویژگی‌های مختلف طلا را شناخته و با مباحثی همانند تشخیص و عیار سنجی طلا، پلاتین و نقره، شناخت آلیاژهای طلا، پلاتین و نقره، علوم حسابداری و تکنیک‌های محاسبه‌ی طلا، شناخت سکه‌های طلا و شناخت انواع سنگ‌های گران‌قیمت کاملاً آشنا باشید. تمام این موارد جهت ارائه توضیحات کافی برای مشتریان لازم است.

همچنین باید توانایی خوب صحبت کردن، قانع کردن مشتری و ثبت معامله را نیز داشته باشید. در واقع می‌توان این طور گفت که اگر هر کدام از این ویژگی‌ها را نداشته باشید، بهتر است شغل طلا فروشی را از ذهنتان بیرون کنید.

احترام به مشتری، پرهیز از گران‌فروشی و منفعت‌طلبی‌های غیرمنصفانه نیز در موفقیت هر چه بیشتر طلافروش بسیار مهم است.

البته توجه داشته باشید که طلا فروشی از آن مشاغلی است که شاید در ابتدای فعالیت، درآمد خوبی نداشته باشید. اما به مرور زمان و با جلب اعتماد مشتری‌ها می‌توانید روز به روز رونق فروش خود را بیشتر کنید.

بارها در بخش‌های پیشین مقاله ذکر کردیم که برای راه‌اندازی این شغل به سرمایه‌ زیادی نیاز دارید. مخصوصاً در سال‌های اخیر که قیمت طلا با افزایش سرسام‌آوری همراه بوده، میزان سرمایه‌ اولیه برای آغاز کار یک طلافروشی، بیشتر از قبل شده است. البته این سرمایه به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال، سرمایه‌ی لازم برای راه‌اندازی یک مغازه‌ی طلافروشی در تهران با شهرستان‌ها متفاوت است؛ زیرا هزینه‌ اجاره بها و ملک در شهرهای مختلف با هم فرق دارد. همچنین هزینه‌ طلافروشی اینترنتی با مغازه‌ طلافروشی متفاوت است.

خرید از گالری طلاباش: دستبند طلا مردانه

درآمد شغل طلا فروشی چقدر است؟

هیچ‌گاه نمی‌توان میزان دقیق درآمد طلافروشی را اعلام کرد. درآمد این شغل به عوامل و فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. همچنین در سال‌های اخیر شمار افرادی که وارد این عرصه شده‌اند نیز به شدت افزایش پیدا کرده است. یعنی در هر گوشه از شهر یا فضای مجازی شاهد ظهور طلاسازها و طلافروش‌های کوچک و بزرگ هستیم که این امر باعث افزایش رقابت می‌شود. به طور کلی طلافروشی که بتواند اعتماد مشتری‌های خود را جلب و نحوه‌ی برخورد صحیحی با آنان داشته باشد، می‌تواند مشتریان بیشتری جذب کند.

برای افزایش درآمد شغل طلا فروشی باید سلیقه و نیاز مشتری را بشناسید و مشتری مدار و شنونده‌ خوبی باشید؛ همچنین احترام به مشتری را در اولویت کار خود قرار دهید و جنس‌های باکیفیت و اصل با عیار بالا عرضه کنید.

همه می‌توانند مجوز طلا فروشی بگیرند؟

مغازه‌های طلافروشی برای شروع کار به مجوز اداره اماکن عمومی تهران نیاز دارند. بعد از آن هم باید سراغ دریافت مجوز از اداره‌ اصناف باشند. دریافت پروانه‌ کسب از اداره اماکن چندین مرحله دارد که شامل موارد زیر است:

  1. ثبت درخواست
  2. ارسال مدارک مربوط به فروشگاه و هویت
  3. ارائه استعلام سلامت، آموزش و نداشتن سوءپیشینه
  4. دریافت نامه مربوطه
  5. صدور پروانه کسب

توجه داشته باشید که برای تأسیس مغازه طلافروشی، گرفتن مجوز از اداره اماکن عمومی تهران الزامی است. برای دریافت مجوز طلافروشی حتماً نام مغازه به زبان فارسی بوده و نباید خارج از چارچوب عفت عمومی باشد.

بیشتر بخوانید: همه‌چیز درباره‌ی شغل محبوب طراحی جواهرات

کلام آخر

گرفتن مجوز طلافروشی، مستلزم زمان زیاد و طی کردن مراحل متعددی است. فرد متقاضی باید هویت خود را در مراحل گوناگون تأیید و مدارک مربوط‌ به آن را ارائه دهد. این مدارک برای تعیین سن، وضعیت نظام وظیفه، وضعیت تحصیلی، پیشینه‌ی کیفری و غیره هستند. بنابراین انتخاب شغل طلافروشی به صبر و شکیبایی زیادی نیاز دارد. تفاوت آنچنانی در راه‌اندازی طلافروشی آنلاین یا مغازه‌ فیزیکی برای طلافروشی وجود ندارد. بلکه برای هر دو باید مراحل قانونی را طی و مجوزهای لازم را بگیرید تا مشتری‌ها به شما اعتماد کنند و بتوانید میزان فروش خود را بر مبنای اعتماد، افزایش دهید.

خرید از گالری طلاباش: گردنبند طلا مردانه

در آخر لازم است یادآوری کنیم که تمامی فروشنده‌ها و تأمین‌کننده‌های طلا در بازار آنلاین طلاباش دارای مجوزهای لازم هستند‌؛ بنابراین می‌توانید با اطمینان کامل محصولات آن‌ها را خریداری کنید.

1 نظر
  1. محمد میرزایی می گوید

    سلام و عرض خسته نباشید
    خیلی ممنونم از مقاله خوبتون
    من تمام مقاله رو خوندم و خیلی ممنونم که این اطلاعات رو در اختیار ما گذاشتید
    من کاملا با این کار آشنا شدم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.