قیمت روز طلا هر گرم 1,469,000 تومان

همه‌چیز درباره‌ی شغل محبوب طراحی جواهرات

0 2,858

طراحی جواهرات یکی از شغل‌هایی محبوب و رویایی دنیای مد و فشن است که با اقتصاد، سرمایه و صنعت گره خورده و طرفداران بسیاری در سرتاسر جهان دارد. از یک طرف پای فلزات ارزشمندی چون طلا و نگین‌های قیمتی در میان است و از طرف دیگر، سلیقه و استعداد و هنر نقش اساسی در این شغل دارند! امروز در مورد طراحی طلا و جواهر با هم صحبت می‌کنیم تا ببینیم این شغل پرطرفدار چقدر درآمد دارد و چطور باید به دنیای آن وارد شد.

طراح طلا و جواهر کیست؟

طراح جواهر ایده‌پرداز ساخت جواهرات است، یعنی برای ساخت جواهر با استفاده از فلزات و متریال‌های مختلف مثل طلا، نقره و سنگ‌های قیمتی ایده می‌دهد و مدل آن را طراحی می‌کند. این طراحی یا با دست روی کاغذ ترسیم می‌شود، یا با استفاده از کامپیوتر و نرم‌افزارهای مخصوص طراحی سه‌بعدی ارائه می‌شود. انتخاب این روش‌ها برای ارائه‌ی ایده‌ها، به سبک کار طراح بستگی دارد.

آیا شما هم طلاسازید؟

اگر شما هم به شغل طلاسازی مشغولید و به دنبال فضایی مطمئن برای فروش محصولات خود می‌گردید، طلاباش جای محصولات شما است.

مشتری‌های طراحی جواهرات بسیارند. ممکن است از طراحی طلا و جواهر در تولید انبوه استفاده شود، تعداد کمی از آن طرح ساخته شود یا مشتری خاص و سفارشی داشته باشد که فقط یک نمونه از طرح برای او ساخته و آماده شود. ممکن است طراح در شرکت‌ها و مؤسسات طراحی و ساخت جواهرات مشغول به کار باشد و طرح‌های او توسط سایر کارکنان، ساخته ‌شوند؛ یعنی خودش در روند ساخت جواهر دخالتی نداشته باشد. اما طراح می‌تواند خودش سازنده هم باشد و ایده‌هایش را برای مشتری بسازد. طراح جواهر می‌تواند مستقل باشد و به صورت سفارشی پروژه بگیرد و ایده‌پردازی کند؛ یا اینکه کارگاه شخصی خودش را داشته باشد.

اما چند نکته در مورد تمام طراحان جواهر مشترک است. طراح طلا و جواهر باید با مشتری‌ یا کارفرما صحبت کند و در مورد طرح موردنظرشان به آن‌ها مشورت دهد یا طوری ایده‌پردازی کند که نتیجه‌ی کار موردپسند آن‌ها باشد. همچنین بهتر است علاوه بر طراحی دستی، به مشتری‌ یا سفارش‌دهنده‌ی کار، طراحی سه‌بعدی کامپیوتری ارائه دهد تا بهتر بتوانند مدل نهایی جواهر را تجسم کنند و اگر نیاز است پیش از آغاز به ساخت، در طرح تغییراتی بدهد.

خرید از گالری طلاباش: دستبند طلا

 

درآمد طراحی جواهرات چقدر است؟

طراحی طلا و جواهر مثل هر شغل دیگری نیاز به ممارست، مهارت و تجربه دارد و درآمد این حرفه به سطح تجربه‌ و مهارت طراح، شهرت، خلاقیت و توانایی او در ارائه‌ی ایده‌ها مرتبط است. همچنین میزان تقاضا و درخواست مشتریان برای آن محصول و وضعیت بازار طلا و جواهر نیز در تعیین میزان درآمد این حرفه مؤثر است. پس آرزوی یک‌شبه موفق شدن را کنار بگذارید و سعی کنید این راه را با دقت و حوصله پیش ببرید. باید در این بازار خودی نشان دهید و جا بیفتید تا به درآمد اید‌ه‌آل دست پیدا کنید.

طراحان طلا و جواهر از راه‌های مختلفی کسب درآمد می‌کنند؛ بعضی از آن‌ها از طریق فروش طرح‌های سفارشی به مشتریان خاص دستمزد خوبی دریافت می‌کنند، در حالی‌که بعضی از طراحان، تنها با فروش یک طرح به یک برند یا ارائه‌ی طرح یک مدل جواهر برای ساخت در تعداد انبوه، درآمد قابل‌توجهی پیدا می‌کنند.

یادتان باشد تبلیغ و توسعه‌ی این کسب‌وکار برای موفقیت در آن ضروری است. بسیاری از طراحان جواهر از طریق شبکه‌های مجازی، شرکت در مسابقات و نمایشگاه‌های صنایع‌دستی خود را به مخاطبان و متخصصان معرفی می‌کنند. مثل طراحی مد و فشن، برای طراحی جواهرات هم باید نیاز و سلیقه‌‌ی بازار و مخاطبان را بسنجید و بازار هدف را شناسایی کنید، آخرین سلایق و گرایشات دنیای مد را بررسی کنید و برای تأمین درآمد، با گالری‌ها و متخصصان این حوزه مشورت کنید.

حقیقت این است که درآمد فارغ‌التحصیلان یا هنرآموزان این رشته در ابتدا چندان زیاد نیست؛ اما در مدت زمانی که در شرکت‌ها یا مؤسسات مشغول به کار شوید، مهارت، تجربه و شناخت بسیاری از بازار کسب می‌کنید که شاید در راه‌اندازی کسب‌وکارتان به تنهایی نتوانید آن‌ها را به سادگی به دست آورید. دستمزد شما در این شرکت‌ها به میزان تجربه، ساعات کاری، توانایی و نوع قرارداد شما (تمام‌وقت، پاره‌وقت، فریلنسر) بستگی خواهد داشت اما مطمئن باشید وقتی خم‌وچم راه را بشناسید و خبره شوید، کسب درآمد از شغل طراحی جواهرات بسیار مطلوب خواهد بود.

طراحی جواهرات را از کجا شروع کنیم؟

یکی از راه‌های ورود به حرفه‌ی طراحی جواهرات، تحصیل در رشته‌ی طراحی طلا و جواهر در دانشگاه، محیط‌های آکادمیک یا مؤسسات تخصصی، و گذراندن دوره‌ی کارآموزی در شرکت‌ها یا دفترهای طراحی جواهرات است. آموزش‌ آکادمیک و دانشگاهی یا دوره‌های تخصصی طراحی طلا و جواهر معمولاً دو بخش نظری و عملی دارند که تحت نظر جواهرسازان و طراحان برجسته برگزار می‌شوند.

اما شما برای اینکه طراح جواهر خوبی باشید، لزوماً نیاز به مدرک دانشگاهی ندارید! اگر قصد دارید طراحی جواهرات را آغاز کنید، مهارت‌های دستی‌تان را تقویت کنید. شما برای این کار باید تخیل و خلاقیت خوبی داشته باشید، ایده‌پرداز باشید، در انتخاب فرم‌ها و رنگ‌ها و کنار هم قراردادن آن‌ها توانا باشید و از همه مهمتر، اصول طراحی حرفه‌ای را بدانید. برای طراحی جواهرات هم طراحی دستی نیاز است هم طراحی کامپیوتری و استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی طراحی سه‌بعدی. همچنین شما باید ابعاد و مقیاس‌های بدن و فیگور انسانی را به خوبی بشناسید، از هندسه و اصول سه‌بعدنمایی و پرسپکتیو سر در بیاورید و خلاصه اینکه هنرمند خوب و خلاقی باشید! پس بهتر است یک دوره کارآموزی بگذرانید یا در مؤسسات تخصصی آموزش ببینید تا تمام این اصول و مهارت‌ها را به درستی یاد بگیرید.

خرید از گالری طلاباش: گوشواره طلا

 

اگر قصد دارید ساخت جواهرات را هم خودتان انجام دهید، کار شما کمی سخت‌تر است چون باید انواع روش‌ها و مراحل کار با فلزات و سنگ‌های قیمتی را به خوبی بدانید تا بتوانید جواهر را بسازید. ساخت طلا و جواهر با فرم دادن دستی به فلزات و مدل‌سازی با قالب انجام می‌شود. بنابراین طراح و سازنده‌ی جواهر باید به انواع روش‌های کار با فلز، ساخت قالب، جوشکاری و ساخت قطعات فلزی، پولیش و صیقل دادن مسلط باشد تا کار، تمیز و ظریف دربیاید. برای این مرحله بهتر است در مؤسسات آموزشی و کارگاه‌های تخصصی دوره بگذرانید و کارآموزی کنید.

در حرفه‌ی طراحی و ساخت جواهرات، تنظیم و میزان‌سازی سنگ قیمتی روی فلز، الکترو- آبکاری، میناکاری یا لعاب دادن، جوشکاری و حکاکی، قالب‌سازی و فرم دادن به فلزات، همه عملیات‌هایی تخصصی هستند که شاید یادگیری دقیق و حرفه‌ای آن‌ها برای همه امکان‌پذیر نباشد. بنابراین بسیاری از طراحان طلا و جواهرات فقط کار ایده‌پردازی، طراحی دستی و طراحی کامپیوتری را انجام می‌دهند و مراحل ساخت را برون‌سپاری می‌کنند یا به همکاران متخصص می‌سپارند. پس اگر به طراحی طلا و جواهر علاقه‌مند هستید اما از اصول فنی چیز زیادی نمی‌دانید، نگران نباشید و شغل رویایی خود را دنبال کنید. برای ساخت و پرداخت ایده‌هایتان می‌توانید به سراغ افراد متخصص بروید.

خرید از گالری طلاباش: گردنبند طلا

 

اگر اصول طراحی را به خوبی می‌دانید و نیازی به آموزش دیدن ندارید، می‌توانید از همان ابتدا در دفترهای طراحی یا کارگاه‌های جواهرسازی به عنوان کارآموز مشغول به کار شوید و با اصول این کار به صورت حرفه‌ای روبه‌رو شوید. برای کارآموزی یا استخدام در دفترهای طراحی و کارگاه‌ها، حتماً باید نمونه‌کار ارائه دهید؛ پس یک پورتفولیوی خوب و دقیق از تمام کارهایی که تا به حال انجام داده‌اید، طراحی‌ها و ایده‌پردازی‌هایی که داشته‌اید یا آثار هنری که خلق کرده‌اید جمع کنید. مهارت‌هایتان را به کارفرما نشان دهید و در مورد ایده‌هایتان صحبت کنید.

خرید از گالری طلاباش: انگشتر طلا

 

شما برای طراحی جواهرات، باید ریزبین، دقیق و خلاق باشید. چشمتان را به دیدن جزئیات تمرین دهید و مهارت‌های کار با دستتان را تقویت کنید. برای فروش ایده‌ها و ارائه‌ی طراحی‌ها هم نیاز به آگاهی تجاری، اقتصادی و شناخت بازار دارید که برای تقویت این مهارت‌ها می‌توانیددوره‌های تخصصی بازاریابی، حسابداری و مدیریت مالی را بگذرانید. این حرفه گرچه بسیار جذاب و دوست‌داشتنی است اما مثل هر کار دیگری نیاز به حوصله و اشتیاق دارد. سعی کنید در این راه تجربه کسب کنید و خود را به افراد فعال در این حوزه معرفی کنید. بسیاری از طراحان جواهر تازه‌کار، یا به صورت آزاد در کارگاه‌ها و استودیوهای خصوصی مشغول به کار هستند یا با طراحان مد و جواهرات و کارگاه‌های تخصصی همراه با دیگر طراحان کار می‌کنند. کم‌کم می‌توانید کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنید و طرح‌های خودتان را به شرکت‌های تولیدی بفروشید یا با فروشگاه‌های مربوط به صنایع دستی، گالری‌ها و خرده‌فروشان آنلاین همکاری کنید. پس می‌بینید که مهارت ارتباط با دیگران چقدر برای معرفی کارها و کسب درآمد در این حوزه اهمیت دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.