قیمت روز طلا هر گرم 1,469,000 تومان

بهترین راهکارها برای مراقبت از پوست خشک

0 275

هربار که حمام می‌کنید یا صورتتان را می‌شویید، احساس می‌کنید پوست شما سفت یا پوسته‌پوسته شده و انعطاف زیادی ندارد؟ هربار جلوی آینه می‌روید روی صورتتان پوسته‌های سفید می‌بینید و مدام کرم مرطوب‌کننده در دست دارید؟ این‌ها ساده‌ترین نشانه‌های پوست خشک هستند. خشکی پوست بیماری خطرناکی نیست اما به مرور زمان می‌تواند به سلامت پوست شما لطمه بزند و اگر شدید شود، منجر به اگزما یا حساسیت پوستی شود. بنابراین مهم است که آن را جدید بگیرید. در این مقاله راهکارهایی برای مراقبت از پوست خشک را به شما ارائه می‌دهیم که با رعایت آن‌ها می‌توانید تا حد زیادی این مشکل را برطرف کنید.

پوست خشک چه ویژگی‌هایی دارد؟

پوست خشک همانطور که از نامش پیداست، رطوبت کافی ندارد، اصطلاحاً دی‌هیدراته است یا تولید چربی آن کم است. افرادی که پوست خشک دارند با مشکلات زیادی روبرو می‌شوند. به جز ژنتیک، عواملی مثل تغییرات آب و هوا یا عوامل محیطی، حمام با آب داغ، کم‌آبی بدن، سیگار کشیدن، تغذیه یا سبک زندگی غلط، وراثت، مصرف داروها و…  هم در ایجاد خشکی پوست تأثیرگذارند. همانطور که جنس و نوع موهای هریک از ما با دیگران متفاوت است، پوست بدن هم انواع مختلفی دارد؛ پس نوع مراقبت از هر نوع پوست با دیگری متفاوت است. مهم است که ما نوع پوستمان را بشناسیم و آنچه که نیاز دارد را برای مراقبت از آن انجام دهیم. پوست خشک، بسیار شکننده‌تر از انواع دیگر پوست است. پس مراقبت از پوست خشک را جدی بگیرید.

مراقبت از پوست خشک و درمان خشکی پوست

اگر پوست شما خشک است نگران نباشید! برای مراقبت از پوست خشک و درمان این مشکل راه‌حل‌های طبیعی و شیمیایی فراوانی وجود دارد که بعضی از آن‌ها بسیار ساده هستند و به شما کمک می‌کنند از شر این مشکل رها شوید. مراقبت از پوست خشک سه مرحله‌ی کلی دارد:

پاک‌سازی پوست: پاک‌سازی فقط به معنی پاک کردن سطح پوست از آلودگی و چربی و مواد آرایشی نیست، بلکه راهی است تا سلول‌های مرده‌ی پوست از سطح آن برداشته شوند. این سلول‌های مرده می‌توانند منافذ پوستی را مسدود کنند. با مسدود شدن منافذ پوستی، غدد چربی نمی‌توانند چربی مورد نیاز پوست را ترشح کنند؛ پس پوست همچنان خشک و سخت باقی می‌ماند. لازم است از شر سلول‌های مرده و پوسته‌های سطحی خلاص شوید و اجازه دهید پوست شما نفس بکشد.

برای پاک‌سازی پوست، یک بار در روز از پاک‌کننده‌های ملایم مخصوص پوست خشک استفاده کنید. یادتان باشد به هیچ عنوان سراغ صابون‌ها نروید. پاک‌کننده‌ای برای پوست شما مناسب است که از ترکیب چند نوع چربی ساخته شده باشد و باکتری‌های موجود در چرک و آلودگی‌های سطح پوست را از بین ببرد.

تقویت‌ کردن پوست: تقویت‌ کردن پوست یعنی میزان اسید پوست را کنترل کردن. یادتان باشد اگر پوست خشک دارید از تقویت‌کننده‌هایی که حاوی الکل هستند دوری کنید؛ چون الکل پوست شما را بیشتر خشک می‌کند. بهترین تقویت‌کننده‌های پوست، روغن‌های طبیعی مثل روغن نارگیل و گلاب هستند.

خرید از گالری طلاباش: گردنبند زنانه

 

مرطوب‌ کردن پوست: بهترین کار برای مراقبت از پوست خشک، مرطوب نگه داشتن آن است. هروقت احساس کردید پوست شما سخت و خشک شده به سراغ مرطوب‌کننده‌ها بروید و آن را به خوبی روی سطح پوست بمالید تا جذب شود. روغن‌های طبیعی برای تأمین رطوبت موردد نیاز پوست فوق‌العاده‌اند. با این حال بهتر است از کرم مرطوب‌کننده هم استفاده کنید. یادتان باشد کرم‌های سنگین و چرب با روغن‌های معدنی، منافذ پوست شما را مسدود می‌کنند پس آن‌ها را کنار بگذارید.

روتین مراقبت از پوست خشک

روتین مناسب پوست خشک به شما کمک می‌کند که به سادگی تمام علائم خشکی پوست را از بین ببرید و از پوستان مراقبت کنید. تنها کافی است چند قانون ساده را رعایت کنید:

آب داغ را فراموش کنید

برای مراقبت از پوست خشک، حتماً زمان دوش گرفتن را کوتاه کنید و از آب داغ استفاده نکنید. استفاده‌ی مداوم و طولانی‌مدت از آب داغ، روغن‌های طبیعی پوست را خشک می‌کند. در مصرف صابون و شوینده‌های پوست هم دقت کنید و انواع مناسب برای پوست خشک را تهیه کنید. در طول حمام کردن، از آب ولرم استفاده کنید و در حمام را بسته نگه دارید تا بخار موجود در فضا، رطوبت پوست شما را تأمین کند. بعد از حمام کردن، خود را با حوله خشک نکنید چون پوست بسیار نرم و حساس است و کشیدن مداوم حوله روی آن، به پوست خشک آسیب می‌رساند.

همیشه از مرطوب‌کننده استفاده کنید

کرم‌های مرطوب‌کننده علاوه بر اینکه پوست را مرطوب نگه می‌دارند، به پوست آبرسانی می‌کنند. برای مراقبت از پوست خشک، روزی 2- 3 بار از مرطوب‌کننده‌ی مناسب استفاده کنید. مهم است که کرم مرطوب‌کننده یا لوسیونی که استفاده می‌کنید مناسب پوست خشک باشد و ترکیباتی مانند دایمتیکون که رطوبت پوست را نگه می‌دارد، در ترکیبات آن وجود داشته باشد. هر کرمی مناسب پوست شما نیست پس برای مراقبت از پوست خشک باید به بروشور و محتویات محصولات دقت کنید.

برای تمیز کردن پوست خشک از محصولات قوی استفاده نکنید

پاک‌کننده‌های صابونی و قوی لایه‌ی چربی پوست را از بین می‌برند و برای پوست خشک بسیار مضر هستند. برای مراقبت از پوست خشک به سراغ پاک‌کننده‌ها و شوینده‌هایی بروید که در آن‌ها درصد ملایمی مرطوب‌کننده وجود دارد.

خرید از گالری طلاباش: انگشتر طلا زنانه

هر هفته لایه‌برداری کنید

پوست خشک باید لایه‌برداری شود چون پوسته‌های مرده‌ی سطح پوست، ظاهر خوشایندی ندارند و نشانه‌ی ناسالمی پوست هستند. حداقل هفته‌ای دوبار پوست خود را با اسکراب‌های مخصوص پوست خشک تمیز کنید و سلول‌های مرده را از روی آن بردارید. این کار به جذب بهتر مرطوب‌کنندها به پوست کمک می‌کند. مراقب باشید لایه‌برداری باعث خراش یا تحریک پوست شما نشود. این کار را با آرامش و صبر انجام دهید.

از کرم مرطوب‌کننده روی پوست مرطوب استفاده کنید

بلافاصله بعد از حمام به تمام سطح پوست مرطوب‌کننده بزنید تا آب جذب شده در پوست حفظ شود. پس بهترین زمان برای مصرف لوسیون‌ها، بعد از حمام کردن است.

کرم ضد آفتاب بزنید

استفاده از کرم ضدآفتاب برای هر نوع پوست ضروری است اما پوست خشک، بیشتر مستعد ایجاد چین‌ و چروک است و آفتاب می‌تواند آن را خشک‌تر و آسیب‌پذیرتر کند. از کرم ضدآفتاب مخصوص پوست خشک استفاده کنید و حتماً پیش از انتخاب آن، بروشور کرم را مطالعه کنید. برای پوست خشک از کرم ضدآفتابی استفده کنید که SPF آن 30 یا بیشتر باشد و این کار را هر دو ساعت یکبار تکرار کنید.

بالم لب را فراموش نکنید

پوست لب‌ها بسیار حساس و نازک است و لب‌ها همیشه مستعد ترک‌خوردن هستند؛ پس برای مراقبت از پوست خشک باید به پوست این ناحیه‌ی عزیز بدن هم توجه کنید و همیشه از مرطوب‌کننده‌ی مناسب لب استفاده کنید. اسکراب مخصوص لب‌ها هم ایده‌ی خوبی برای تقویت پوست لب است. از ترکیب شکر و لیمو اسکراب طبیعی بسازید و پوست لب‌هایتان را با آن ترمیم کنید.

دست‌ها و پاهایتان را بپوشانید

اگر پوست خشکی دارید برای مراقبت از پوست دست‌ها و پاهایتان آن‌ها را بپوشانید و در فصل تابستان و زمستان که هوا خشک است، از دستکش و جوراب مناسب استفاده کنید.

خرید از گالری طلاباش: دستبند کارتیر طلا

 

هوای محیط را مرطوب کنید

کمبود رطوبت هوا می‌تواند خشکی پوست را تشدید کند. مهم است که هوای داخل خانه را مرطوب کنید و از انواع بخور سرد استفاده کنید.

به تغذیه‌تان توجه کنید

یادتان باشد برای مراقبت از پوست خشک، علاوه بر اینکه از محصولات مناسب با پوستتان استفاده می‌کنید و سطح آن را مرطوب نگه می‌دارید، باید به تغذیه‌تان هم توجه کنید و غذاهای ضروری که مواد موردنیاز پوست را تأمین می‌کنند را به صورت روزانه مصرف کنید. روزی 8 لیوان آب بنوشید و حتماً انواع میوه‌ها و سبزیجات تازه را در برامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید. روغن‌های طبیعی و سالم که حاوی اسیدهای چرب امگا3 هستند هم به تسکین پوست خشک کمک می‌کنند.

محصولات مراقبت از پوست خشک

یادتان باشد پوست خشک نیاز به مراقبت خاصی دارد؛ پس اگر پوست شما خشک است، صبح‌ها صورت خود را فقط با آب شست‌وشو دهید و برای پاک کردن پوست از آلودگی‌ها یا مواد آرایشی، شب‌ها از شوینده‌های ملایم که مخصوص پوست خشک هستند استفاده کنید. این شوینده‌ها دارای مرطوب کننده هستند و با پاک کردن چربی‌های اضافی از سطح پوست، رطوبت موردنیاز آن را تأمین می‌کنند. پس اگر بعد از استفاده از یک شوینده یا پاک‌کننده‌، پوست صورت شما خشک و تحریک شد، نشانه‌ی آن است که این شوینده مناسب پوست خشک شما نیست. یادتان باشد هنگام شستن پوست صورت از هرگونه اسفنج یا لیف دوری کنید، چون این کار باعث تحریک بیشتر پوست خشک می‌شود. بهترین راه برای شستن پوست خشک، استفاده از دست است. با حالت دایره‌ای، پوست را با انگشتان ماساژ دهید و آلودگی‌ها و پوسته‌ها را از سطح پوست پاک کنید.

کرم مناسب برای پوست خشک

بعد از شستن پوست، حتماً از مرطوب‌کننده استفاده کنید. روش درست استفاده از مرطوب‌کننده به این صورت است که هربار بعد از شستن پوست، به مدت 3 دقیقه این کرم را روی پوست بمالید تا کاملاً جذب شود. در طول روز هم از مرطوب‌کننده استفاده کنید. انواع کرم‌های مرطوب‌کننده با برندهای مختلف در بازار وجود دارند که شاید انتخاب آن‌ها برای شما گیج‌کننده باشد. کرم مناسب برای پوست خشک، برای درمان پوسته‌پوسته شدن، رفع اگزما و حساسیت‌های پوستی و همچنین تأمین رطوبت مورد نیاز پوست ضروری است، پس خوب است در این مورد با فروشنده‌ی محصولات مراقبت از پوست مشورت کنید یا بروشور محصولات را به خوبی مطالعه کنید تا آنچه مناسب شماست را تهیه کنید. کرم‌های حاوی روغن معدنی را کنار بگذارید و ترجیحاً به سراغ کرم‌هایی بروید که روغن طبیعی مثل روغن دانه‌ی انگور، کنجد، آفتابگردان، نارگیل و… دارند.

لوسیون‌ها و روغن‌های طبیعی را فراموش نکنید. لوسیون از کرم رقیق‌تر است و در ترکیب اصلی آن آب به کار رفته است. بنابراین چربی کمتری دارد و برای پوست چرب توصیه می‌شود. اما اگر می‌خواهید برای درمان پوست خشک هم می‌توانید در طول روز از لوسیون استفاده کنید. استفاده از میسلارواتر هم برای تمیز کردن پوست خشک فوق‌العاده است. این محصول یک پاک‌کننده‌ی بدون نیاز به شست‌وشو است که مثل آهنربا، گرد و خاک و چربی را از پوست شما جدا می‌کند.

اما به جز این محصولات، چند ماده‌ی طبیعی هستند که می‌توانند برای مراقبت از پوست خشک روی آن‌ها حساب کنید:

چند ماده‌ی طبیعی برای مراقبت از پوست خشک

ژل آلوئه‌ورا

یکی از بهترین محصولات برای مراقبت از پوست خشک، ژل آلوئه‌ورا است. هم می‌توانید کرم‌های بسته‌بندی شده‌ی محتوی این ماده را تهیه کنید و هم گیاه آلوئه‌ورا را خریداری کنید و ماده‌ی ژله‌مانند داخل آن را به پوست صورت بمالید و ماساژ دهید تا جذب شود. ژل آلوئه‌ورا خاصیت مرطوب‌کنندگی دارد و برای رفع خشکی پوست فوق‌العاده است.

خرید از گالری طلاباش: گوشواره طلا زنانه

 

روغن نارگیل

روغن نارگیل که از بهترین مواد برای مقابله با خشکی پوست است، در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی به کار می‌رود. این روغن هم با بسته‌بندی‌های برندهای مطرح موجود است، هم می‌توانید آن را از عطاری‌ها یا فروشگاه‌های مواد غذایی تهیه کنید. خواص روغن نارگیل آنقدر زیاد است که قابل شمارش نیست، اما چون این روغن خاصیت ضدباکتری دارد و برای مقابله با اگزما و حساسیت‌های پوستی بسیار مناسب است، راهکار خوبی برای مقابله با پوست خشک است. در طول روز یک یا دوبار این روغن را به پوست بمالید.

ویتامین E

ویتامین E برای رفع خشکی پوست بی‌نظیر است. قرص ویتامین E را تهیه کنید و محتویات یک یا دو کپسول را خالی کنید و شب پیش از خواب، چند دقیقه آن را روی پوست ماساژ دهید. صبح پوست‌تان را با آب ولرم بشویید. ویتامین E علاوه بر رفع خشکی پوست، برای از بین بردن جوش و همینطور چین و چروک فوق‌العاده است.

وازلین

وازلین ماده‌ای با چربی زیاد است و استفاده از آن در طول روز، مثل یک مرطوب‌کننده‌ی قوی برای پوست عمل می‌کند.

گلاب

گلاب خواص زیادی دارد و برای درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی مناسب است. برای مراقبت از پوست خشک، هرشب مقداری گلاب را مثل تونر به پوست صورت بمالید. این ماده به مرطوب ماندن پوست کمک می‌کند.

روغن رازیانه

یکی دیگر از روغن‌های گیاهی طبیعی برای مراقبت از پوست خشک، روغن رازیانه است که می‌توانید آن را از عطاری‌ها تهیه کنید. یادتان باشد برای درمان خشکی پوست باید سبک زندگی سالمی داشته باشید. اگر با این راه‌حل‌های خانگی نتوانستید خشکی پوستتان را برطرف کنید، حتماً به یک پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. بعضی از مشکلات پوستی مثل اگزما یا حساسیت‌ها که منجر به خشکی پوست می‌شوند، نیاز به مصرف دارو دارند. پزشک متخصص می‌تواند بهترین راهکارها را متناسب با نوع پوستتان به شما بدهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.