قیمت روز طلا هر گرم 1,469,000 تومان

همه‌چیز درباره پیرسینگ بینی

0 3,392

پیرسینگ بینی یکی از رایج‌ترین، محبوب‌ترین و شاید بتوان گفت زیباترین انواع پیرسینگ بدن است. این نوع سوراخ‌کاری توسط مردان و زنان انجام می‌شود و جلوه‌ی خاصی به صورت افراد می‌بخشد. به همین خاطر است که در سال‌های اخیر در سراسر جهان مد شده و هر روز هم به تعداد افرادی که این عمل زیبایی را انجام می‌دهند افزوده می‌شود. اگر شما هم جزو بی‌شمار افرادی هستید که می‌خواهید این پیرسینگ را انجام دهید، باید از قبل به برخی مسائل توجه داشته باشید؛ اینکه مثلاً دوره‌ی بهبودی این نوع سوراخ‌کاری چقدر طول می‌کشد و آیا عوارض جانبی خاصی دارد یا خیر. به همین منظور، ما در این پست از بلاگ طلاباش هر جزئیاتی که در مورد سوراخ‌کاری بینی لازم است بدانید را توضیح داده‌ایم. تا انتها با ما همراه باشید.

پیرسینگ بینی

سوراخ کردن بینی یکی از انواع پیرسینگ است که در نواحی مختلفی از بینی مثل پره، بخش گوشتی نوک بینی یا دیواره‌ی میانی بینی انجام می‌شود. در این عمل، پس از سوراخ کردن بینی، جواهراتی از آن آویخته می‌شود که می‌تواند به شکل حلقه یا نگین باشد. دوره‌ی نقاهت سوراخ‌کاری بینی به نوع پیرسینگ، محلی که انجام شده و حتی روش مراقب فرد از محل زخم بستگی دارد. به این معنی که دوره‌ی بهبودی زخم از فردی به فرد دیگر متفاوت است اما می‌توان یک میانگین کلی برای مدل‌های مختلف پیرسینگ اعلام کرد.

برخلاف تصور بسیاری از افراد، پیرسینگ بینی یک عمل زیبایی جدید نیست و از هزاران سال پیش رواج داشته است. در زمان باستان عموماً استفاده از هر زیورآلات نشانه‌ی ثروت و موقعیت اجتماعی بالای افراد بوده است. جواهرات بینی هم از این قاعده مستثنی نیستند. به طوری که مثلاً در آفریقای شمالی، از پیرسینگ بینی به نشانه‌ی ثروت و موقعیت اجتماعی بالا استفاده می‌شده است. هنوز هم در برخی نقاط این قاره، داماد در مراسم ازدواج یک حلقه‌ی بینی به نشانه‌ی ثروتش به عروس هدیه می‌دهد.

یا مثلاً در گذشته در هند از حلقه‌ی بینی به عنوان نشانه‌ای برای سلامت جنسی، باروری و فرزندآوری استفاده می‌شد. هندی‌ها در آن دوران اعتقاد داشتند با استفاده از حلقه‌ی بینی روی پره‌ی چپ می‌توان درد دوران قاعدگی و دردهای زایمان را کاهش داد.

اما به مرور زمان دلیل استفاده از انواع پیرسینگ‌ها و میزان محبوبیت و رواج آن‌ها تغییر کرد. به طوری که مثلاً در قرن بیستم میلادی، وقتی هیپی‌ها و پانک‌ها به استفاده از این نوع پیرسینگ روی آورند، این عمل بین دیگر جوانان هم محبوبیت بسیاری پیدا کرد و به تدریج به دیگر نقاط جهان رسید. دوباره در سال‌های اخیر در قرن 21 نیز شاهد محبوبیت انواع پیرسینگ‌ها هستیم. به طوری که امروزه بسیاری از زنان و مردان از انواع پیرسینگ در نواحی مختلف بدن خود صرفاً به عنوان یک وسیله‌ی زینتی استفاده می‌کنند.

روش سوراخ کردن بینی

بهترین روش برای سوراخ کردن دائمی بینی استفاده از سوزن استریل و گیره‌ی مخصوص پیرسینگ است. در این روش بافت بینی به کمک گیره ثابت می‌شود و یک سوزن با قطر مناسب از یک سمت وارد بافت بینی و از سمت دیگر خارج می‌شود. این در حالی است حلقه یا جواهر مورد نظر در فضای داخلی سوزن قرار گرفته و با خروج سوزن از سمت دیگر، جواهر پیرسینگ وارد سوراخ می‌شود.

یک روش دیگر به نام پیرسینگ میکرودرمال هم برای سوراخ کردن بینی وجود دارد. به این صورت که در این روش بافت بینی فقط از یک طرف سوراخ می‌شود و آویز زینتی در زیر پوست قرار می‌گیرد. به میکرودرمال، نگین‌کاری هم گفته می‌شود چون در واقع یک نگین زینتی روی پوست کاشته می‌شود.

در اینجا بد نیست اشاره کنیم که مدلی به نام «پیرسینگ فیک بینی» هم داریم. به این صورت است که بدون نیاز به سوراخ کردن بینی، یک حلقه‌ی باز روی پره‌ی بینی قرار داده می‌شود. البته نگین‌های آهنربایی که به آن‌ها «پیرسینگ مگنتی بینی» می‌گویند و پیرسینگ چسبی هم برای این منظور وجود دارند

خرید از گالری طلاباش: دستبند نقره

انواع پیرسینگ بینی

در بالا هم گفتیم که سوراخ‌کاری بینی در نقاط مختلفی از بینی انجام می‌شود. در زیر این نواحی و روش انجام آن‌ها را معرفی کرده‌ایم.

1- پیرسینگ پره‌ی بینی (Nostril)

سوراخ کردن پره‌ی بینی رایج‌ترین و محبوب‌ترین مدل‌ پیرسینگ کردن بینی است. در این روش، روی بافت نرم پره‌ی بینی در سمت راست یا سمت چپ یک سوراخ ایجاد می‌شود و یک حلقه‌ی ظریف یا یک میله نگین‌دار درون سوراخ آن قرار می‌گیرد.

2- پیرسینگ بالای پره بینی (High Nostril)

این پیرسینگ مثل مدل بالاست با این تفاوت که در قسمت بالای پره بینی انجام می‌شود و بعد از سوراخ کردن، یک نگین و یا حلقه‌ی ظریف درون سوراخ آن قرار می‌گیرد.

3- پیرسینگ سپتوم بینی (Septum)

پیرسینگ سپتوم بینی در بافت نرم تیغه‌ی بینی انجام می‌شود. در مقایسه با سوراخ کردن پره‌ی بینی، این روش حساس‌تر است و در نتیجه به دقت و مهارت بیشتری هم نیاز دارد. به این دلیل که سوراخ باید درست در بافت نرم تیغه‌ی بینی و نه بخش غضروفی آن ایجاد شود. اگر فرد انجام دهنده تجربه‌ی کافی نداشته باشد ممکن است بافت غضروفی بینی سوراخ شود و آسیب‌هایی به دنبال داشته باشد.

خرید از گالری طلاباش: گوشواره نقره

4- پیرسینگ پل بینی (Bridge)

این نوع پیرسینگ، در بین دو چشم و در قسمت پل بینی انجام می‌شود. این نوع از پیرسینگ باید در قسمت سطحی صورت انجام شود. این پیرسینگ بین 2 تا 3 ماه طول می‌کشد تا کامل بهبود پیدا کند.

خرید از گالری طلاباش: گردنبند نقره

5- پیرسینگ ناسالانگ بینی (Nasallang)

در این نوع پیرسینگ، سوزن از قسمت بیرونی یکی از پره‌های بینی وارد می‌شود، از قسمت گوشتی میان بینی عبور می‌کند و سپس از پره‌ی دیگر بینی خارج می‌شود. سپس زیورآلات مناسب در آن قرار داده می‌شود. این نوع پیرسینگ را با نام سه در یک (3×1) نیز می‌شناسند. این پیرسینگ بین 4 تا 6 ماه طول می‌کشد تا کامل بهبود پیدا کند.

درد و زمان بهبود جای زخم پیرسینگ

فرآیند سوراخ کردن بینی در عرض چند ثانیه انجام می‌گیرد و به همین دلیل درد پیرسینگ بسیار کوتاه و لحظه‌ای است. اگر پس از پیرسینگ هم اصول بهداشتی به درستی توسط فرد رعایت شود، پس از سوراخ کردن هم درد خاصی را تجربه نخواهد کرد. اما باید توجه داشته باشید که نوع پیرسینگ بینی در میزان درد آن موثر است. اصولاً سوراخ‌هایی که در نواحی بالای بینی انجام می‌گیرند، دردناک‌تر هستند و دوره‌ی بهبودی آن‌ها هم طولانی‌تر است.

اما اگر بینی پس از سوراخ کردن دچار عفونت و عوارض شود، ممکن است فرد درد مداومی را احساس کند که هفته‌ها ادامه دارد.

در مورد دوره‌ی بهبودی جای زخم پیرسینگ باید بگوییم که پیرسینگ پره بینی بین ۴ تا ۶ ماه، پیرسینگ تیغه بینی بین ۲ تا سه ماه و پیرسینگ بالای بینی بین ۶ تا ۱۲ ماه طول می‌کشد. ین مدت زمان به صورت حدودی اعلام شده و ممکن است در برخی افراد زودتر و در بعضی دیرتر بهبود بیابد.

عوارض پیرسینگ بینی

پیرسینگ بینی نسبت به پیرسینگ گوش خطرناک‌تر است چون احتمال بروز عوارض پس از آن بیشتر است. کوچک‌ترین اشتباهی در زمان انجام پیرسینگ می‌تواند باعث بروز مشکلات و عوارض مختلف شود. از جمله می‌توان به کاهش حس بویایی، عفونت ویروسی یا باکتریایی، پس زدن حلقه یا شی خارجی، ایجاد کلوئید یا گوشت اضافه، نکروز یا سیاه شدن پوست بینی پس از پیرسینگ، خونریزی و آسیب به بافت بینی، حساسیت یا آلرژی به حلقه یا گل میخ زینتی و حتی هماتوم سپتوم همراه با مشکلات تنفسی اشاره کرد.

خرید از گالری طلاباش: انگشتر نقره

دلایل عفونت سوراخ کردن بینی

یکی از رایج‌ترین عوارض ناشی از سوراخ‌کاری بینی، عفونت محل سوراخ‌کاری است. این عفونت ممکن است ویروسی یا باکتریایی باشد. معمولاً عفونت به دلیل استفاده از وسایل آلوده ویا عدم رعایت اصول بهداشتی پس از پیرسینگ بینی ظاهر می‌شود. اما به طور کلی، دلایل عفوت پس از پیرسینگ بینی را می‌توان موارد زیر دانست:

  • استفاده از سوزن آلوده و وسایل غیراستریل
  • تماس دست یا جسم آلوده با محل زخم پیرسینگ
  • شنا کردن در استخر یا دریا
  • استفاده از حلقه یا جواهرات نامناسب
  • زخم شدن محل پیرسینگ در اثر کشیده شدن حلقه یا نگین

علائم عفونت پس از پیرسینگ بینی

نشانه‌های عفونت به طور کلی شامل قرمزی، تورم، درد، سوزش و خونریزی است. این علائم ممکن است تا چند روز بعد از سوراخ کردن بینی وجود داشته‌­باشد. اما اگر تا چند هفته بعد از عمل همچنان ادامه داشت فرد باید حتماً به پزشک مراجعه کند.

ترشحات سبز و زردرنگ پس از سوراخ کردن بینی در هفته‌ی اول طبیعی است. اما اگر این ترشحات بعد از یک هفته همچنان ادامه داشت، احتمال عفونت زیاد است. در صورتی که محل زخم پیرسینگ دردناک شده باشد یا خونریزی زیادی داشته باشد، یعنی عفونی شده است. آبسه و برجستگی محل سوراخ‌کاری هم نشانه‌ی عفونت است.

پیرسینگ بینی سمت چپ یا راست

سوراخ کردن سمت چپ یا راست بینی به سلیقه‌ی فرد بستگی دارد و تفاوتی بین این دو مدل وجود ندارد.

قیمت پیرسینگ بینی

قیمت پیرسینگ در نواحی مختلف بینی با هم متفاوت است. این در حالی است که محل انجام پیرسینگ، سابقه و شهرت فردی که انجام می‌دهد و وسایل مورد استفاده در مرکزی که پیرسینگ انجام می‌شود می‌تواند روی قیمت آن تأثیر مستقیم داشته باشد.

همچنین لازم است اشاره کنیم که در برخی از مراکز، قیمت حلقه یا نگین هم به دستمزد انجام پیرسینگ اضافه می‌شود.

مراقبت‌های بعد از پیرسینگ

بعد از انجام هر نوع پیرسینگی رعایت بهداشت در اولویت کارهای فرد قرار دارد. یعنی تا زمان بهبودی کامل باید حتماً تمامی دستوراتی که برای تمیز کردن محل زخم به شما داده شده را رعایت کنید. توجه داشته باشید که بین چند هفته تا چند ماه پس از سوراخ‌کاری بینی، محل زخم در برابر عوامل محیطی، باکتری‌­ها، قارچ و میکرو­ارگانیسم­‌ها بسیار حساس است و امکان ایجاد عفونت در آن زیاد است.

برای پیشگیری از عفونت، همیشه قبل از دست زدن به بینی خود دست‌هایتان را تمیز با آب و صابون بشویید. گاز استریل تمیز یا دستمال تمیز را درون سرم نمکی خیس کنید و هر روز دو بار محل سوراخ بینی را با آن تمیز کنید. برای مراقبت بیشتر از پیرسینگ باید کبره‌های زیر پیرسینگ را تمیز کنید. برای این کار می‌توانید از گوش‌پاک‌کن استفاده کنید.

به هیچ عنوان پس از سوراخ کردن پوست از الکل، بتادین و موادی مانند آن‌ها روی محل مورد نظر استفاده کنید چراکه باعث خشک شدن و آسیب رساندن به پوست می‌شوند. بعد از انجام پیرسینگ تا پایان زمان ترمیم، آن را دستکاری نکنید و حلقه (نگین) را تغییر ندهید.

دوش گرفتن و حمام کردن پس از پیرسینگ اشکالی ندارد. اما شنا کردن در دریا، استخر یا رودخانه به هیج عنوان توصیه نمی‌شود زیرا احتمال عفونت کردن سوراخ بینی وجود دارد.

جواهرات مورد استفاده در پیرسینگ بینی

بهترین جواهرات برای سوراخ بینی، طلا، نقره، استیل بدون نیکل، پلاتین و تیتانیوم است. حتماً قبل از انتخاب هر کدام از این فلزها به حساسیت نداشتن به آن‌ها توجه کنید. برخی از افراد به نیکل موجود در زیورآلات طلا آلرژی دارند. بنابراین باید از زیورآلاتی استتفاده کنند که در ساخت آن‌ها از هیچ نیکلی استفاده نشده است.

کلام آخر

برای خرید انواع زیورآلات طلا و نقره می‌توانید به بخش فروشگاهی بازار آنلاین طلا و جواهر طلاباش سر بزنید.

 

مشاهده و خرید زیورآلات طلا

 

مشاهده و خرید زیورآلات نقره

منابع: webmd و byrdie

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.