قیمت روز طلا هر گرم 1,469,000 تومان

پیرسینگ چیست و در کدام نقاط بدن انجام می‌شود؟

0 4,931

یکی از راه‌ها برای افزایش جذابیت ظاهری، پیرسینگ یا سوراخ کردن بدن است. پیرسینگ بدن انواع مختلفی داشته که با توجه به سلیقه خود می‌توانید مناسب‌ترین مورد را انتخاب و آن را انجام دهید. در صورتی که اطلاعات زیادی در رابطه با این کار ندارید، تا انتهای این مقاله همراهمان باشید تا علاوه بر آگاهی در مورد چیستی پیرسینگ، از انواع، نحوه انجام و ترندهای جدید آن نیز آگاه شوید.

پیرسینگ چیست؟

پیرسینگ بدن (Body piercing) در واقع سوراخ کردن یا بریدن قسمتی از اعضای بدن است که برای نصب کردن زیورآلات انجام می‌شود. واژه‌ی انگلیسی پیرسینگ در لغت به معنای عمل سوراخ کردن است. اما امروزه علاوه بر مفهوم سوراخ‌کاری بدن، به جواهرات و زیورآلاتی که در محل سوراخ شده نصب می‌شود هم پیرسینگ می‌گویند.

در سال‌های اخیر پیرسینگ بینی، لب و ابرو رواج زیادی پیدا کرده و در ایران نیز زنان و مردان زیادی این کار را انجام می‌دهند. این در حالی است که در گذشته‌های نه چندان دور پیرسینگ چندان مورد قبول جامعه نبود و یک تابوی عرفی به شمار می‌آمد. اما این روزها پیرسینگ خیلی عادی‌تر از گذشته به نظر می‌آید.

خرید از گالری طلاباش: انگشتر زنانه

نگاهی به تاریخچه‌ی پیرسینگ

سوراخ کردن گوش از زمان‌های بسیار قدیم در همه‌ی دنیا انجام می‌شد و شواهد زیادی هم برای آن وجود دارد. از جمله می‌توان به قدیمی‌ترین جسد مومیایی کشف شده اشاره کرد که در یخچالی در ایتالیا پیدا شده‌ و دارای سوراخ گوش به قطر ۷–۱۱ میلی‌متر است. یا مثلاً گوشواره‌های گوش سوراخ شده در یک قبر در منطقه اوووک بین روسیه و چین به۴۰۰ تا ۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح تعلق دارند.

سوراخ کردن بینی نیز سابقه طولانی دارد. حدود ۱۵۰۰ قبل از میلاد، وداها به سوراخ بینی لاکشمی اشاره می‌کنند. این در حالی است که برخی می‌گویند این کار از قرن شانزدهم در هند گسترش یافته‌است. سوراخ کردن لب و کشش لب هم از نظر تاریخی در برخی از فرهنگ‌های قبیله‌ای در آفریقا و قاره آمریکا وجود داشته است.

بنابراین برخلاف تصور برخی افراد، پیرسینگ عملی جدید و برخاسته از فرهنگی غربی نیست و ریشه در تاریخ دارد.

انواع پیرسینگ چیست؟

پیرسینگ در نقاط مختلفی از بدن مانند گوش، بینی، لب، گونه، پیشانی، دندان و زبان گرفته تا گردن، نوک پستان، ناف و حتی نواحی تناسلی بدن انجام می‌شود. ما در ادامه تعدادی از مرسوم‌ترین انواع پیرسینگ را معرفی کرده‌ و هر یک را به طور مختصر توضیح خواهیم داد تا بیشتر آشنا شوید.

پیرسینگ گوش (Ear piercing)

پیرسینگ گوش، رایج‌ترین و مرسوم‌ترین سوراخ‌کاری بدن است. هزینه، درد و طول درمان این عمل در مقایسه با دیگر انواع پیرسینگ کمتر بوده و میان زنان، مردان و کودکان محبوبیت زیادی دارد. این سوراخ‌کاری بدن در مدل‌های مختلفی انجام می‌شود که در ادامه توضیح داده‌ایم.

انواع پیرسینگ گوش چیست؟

  • پیرسینگ نرمه‌ی گوش
    این روش نسبت به سایر روش‌های سوراخ کردن گوش درد کمتری داشته و دوره درمان آن نیز کوتاه‌تر است. این روش به حدود 4 تا 8 هفته زمان برای بهبودی کامل احتیاج دارد.
  • پیرسینگ در پهنای نرمه گوش
    سوزن از یک طرف نرمه وارد و پس از عبور از پهنای نرمه، از طرف دیگر خارج می‌شود. دوره‌ی درمان این پیرسینگ ممکن بیشتر از 8 هفته به طول بیانجامد.
  • پیرسینگ لاله‌ی گوش
    سوراخ کردن گوش در قسمت لاله دردناک‌تر از دو مورد قبل است. دوره‌ی درمان این پیرسینگ ممکن بیشتر از 2 ماه طول بکشد.
  • سوراخ کردن غضروف گوش
    سوراخ کردن بخش‌های غضروفی گوش انواع مختلفی مثل پیرسینگ تراگوس و پیرسینگ حلزونی گوش دارد. دوره‌ی درمان این پیرسینگ ممکن است بین 3 تا 6 ماه طول بکشد.
  • پیرسینگ هلیکس گوش
    سوراخ کردن گوش در قسمت هلیکس (بخش خمیده گوش خارجی) در مدل‌های مختلفی انجام می‌گیرد. از آنجا که هلیکس عصب‌های زیادی ندارد، پیرسینگ آن هم دردناک نیست. هلیکس گوش تقریباً بزرگ بوده و بنابراین می‌توان تا چند سوراخ در کنار هم ایجاد کرد.
  • سوراخ کردن غضروف داخلی گوش
    در این مدل سوراخ کردن گوش، درونی‌ترین غضروف گوش سوراخ می‌شود که در بالای مجرای اصلی گوش قرار دارد. در این روش عمل سوراخ‌کاری باید توسط ابزارهای خمیده و مخصوص انجام شود تا به دیگر بخش‌های گوش آسیبی وارد نشود. معمولاً طول درمان این پیرسینگ بین 4 تا 8 ماه است.
  • پیرسینگ گوش روک
    در انتهای آنتی­‌هلکیس و در محل رسیدن آن به بخش حلزونی گوش، یک برجستگی غضروفی وجود دارد که به آن پایه‌­ی آنتی­‌هلیکس می‌گویند. پیرسینگ گوش روک روی این غضروف انجام می‌شود و معمولاً دردناک است. همچنین شاید با سوزش، کشیده‌شدن سوراخ و آسیب دیدن گوش نیز همراه باشد. دوره‌ی درمان این پیرسینگ نسبتاً طولانی بوده و ممکن است بین 6 تا 18 ماه طول بکشد.

پیرسینگ بینی (Nose piercing)

در ادامه توضیح اینکه پیرسینگ چیست به بینی می‌رسیم. سوراخ‌کردن این عضو از صورت در سال‌های اخیر بسیار مد شده و زنان و مردان زیادی این عمل زیبائی را انجام داده‌اند. در پیرسینگ بینی ممکن است یک یا هر دو پره‌ی بینی سوراخ شده و جواهرات کوچک یا حلقه‌ای ساده از آن آویخته شود. همانند سوراخ کردن بقیه جاهای بدن، پیرسینگ بینی نیز درد خفیفی دارد. البته اگر نزد متخصص این کار بروید، درد کمتری را متحمل خواهید شد.

درد پیرسینگ در لحظه‌ی انجام تقریبا صفر است، زیرا با سرعت بسیار بالایی انجام شده و شما حتی وقت نمی‌کنید که درد بکشید. اما پس از آن ممکن است دچار درد کوفتگی شوید.

البته این سوراخ‌کاری نیز همانند پیرسینگ گوش دارای انواع مختلفی است که در ادامه به طور خلاصه معرفی کرده‌ایم.

خرید از گالری طلاباش: گردنبند زنانه

انواع پیرسینگ بینی چیست؟

  • پیرسینگ پره بینی
    به عمل سوراخ کردن پره بینی در سمت راست، چپ یا هر دو پره بینی گفته می‌شود. این روش بسیار ساده است و درد کمی دارد. بعد از سوراخ کردن هم مشکلی برای فرد به دنبال ندارد.
  • پیرسینگ سپتوم
    ایجاد سوراخ در بافت میانی و غیرغضروفی بین دو سوراخ بینی را سپتوم می‌گویند. پیرسینگ سپتوم بینی نسبت به سوراخ کردن پره بینی بسیار حساس‌تر است و به دقت و مهارت بیشتری نیاز دارد.
  • پیرسینگ پل
    سوراخ کردن قسمت بالایی بینی بین چشم‌ها به شکل افقی یا عمودی را پیرسینگ پل می‌گویند. ممکن است یک هفته تا یک ماه جای آن ورم کند و درد داشته باشد. این نوع پیرسینگ فقط به افرادی توصیه می‌شود که سابقه پیرسینگ زیادی در دیگر اعضای بدنشان دارند و با مشکلات آن آشنا هستند.
  • پیرسینگ ناسالانگ
    ایجاد سه سوراخ در دو پره و قسمت میانی بینی در یک راستا و قرار دادن یک آویز میله‌ای را ناسالانگ گویند.

پیرسینگ لب (Lip piercing)

پیرسینگ لب به دو صورت دائمی و موقتی انجام می‌شود؛ در مدل موقت پوست سوراخ نشده و شی زینتی به کمک چسب مخصوص یا آهنربا روی پوست قرار می‌گیرد. اما در پیرسینگ لب دائمی بافت لب در نقاط مختلف سوراخ، و حلقه یا نگین تزئینی از آن آویزان می‌شود. سوراخ کردن لب ممکن است در بالای لب، کنار لب یا لب پائینی انجام شود.

پیرسینگ لب نسبت به پیرسینگ گوش و بینی کمتر رایج است و عوارض و خطرات بیشتری دارد. خونریزی یکی از شایع‌ترین عوارض پیرسینگ لب است و احتمال عفونت در این پیرسینگ بسیار بالا است.

انواع پیرسینگ لب چیست؟

  • پیرسینگ لبرت (Labret)
    این مدل معمولاً در مرکز لب پایینی ایجاد می‌شود.
  • پیرسینگ لبرت ورتیکال یا عمودی (Vertical Labret)
    در صورتی که سوراخ پیرسینگ با فاصله از مرکز و در دو سمت لب پایینی ایجاد شود، به آن لبرت ورتیکال می‌گویند. در این مدل می‌توان از حلقه، گل میخ یا جواهرات میله‌ای استفاده کرد.
  • پیرسینگ فیلتروم (Philtrum Piercing) یا پیرسینگ مدوسا (Medusa Piercing)
    یکی دیگر از انواع محبوب پیرسینگ لب، مدل فیتلروم است. در این مدل سوراخ در فرورفتگی بالای لب و زیر تیغه‌ی بینی ایجاد می‌شود. معمولاً یک گل میخ ظریف درون آن قرار می‌گیرد.
  • پیرسینگ لب جانبی (Side Labret Piercing)
    سوراخ در اطراف لب بالایی ایجاد می‌شود که به آن پیرسینگ لب جانبی گفته می‌شود.
  • پیرسینگ مونرو (Monroe Piercing)
    در مدل مونرو سوراخ در سمت چپ لب بالایی ایجاد می‌شود.
  • پیرسینگ مدونا (Madonna Piercing)
    زمانی که سوراخ در سمت راست لب بالایی ایجاد شود، به آن مدل مدونا گویند. در این مدل نیز می‌توان از حلقه، گل میخ یا میله‌های منحنی شکل استفاده کرد.

پیرسینگ زبان (Tongue Piercing)

در ادامه‌ی مقاله‌ی پیرسینگ چیست به پیرسینگ زبان می‌رسیم. سوراخ‌کاری زبان از دهه‌ی ۱۹۸۰ روند رو به رشدی در میان جوانان داشته و به یکی از محبوب‌ترین سوراخ‌کاری‌ها در کنار دیگر سوراخ‌کاری‌های بدن در محل‌های غیرمعمول همانند ابرو، بینی، لب، ناف و نوک پستان تبدیل شده‌است.

در پیرسینگ زبان، بافت نرم داخل زبان به روش‌های متفاوت سوراخ و یک میله تزیینی از آن عبور داده می‌شود. سوراخ کردن زبان بسیار حساس و خطرناک است و معمولاً عوارض جانبی زیادی به همراه دارد. به همین جهت برای پیرسینگ زبان باید به مراکز معتبر و بهداشتی مراجعه کنید.

خرید از گالری طلاباش: دستبند زنانه

خطرات این پیرسینگ چیست؟

خطر خفگی به دلیل جدا شدن شی زینتی، اختلال در حس چشایی، اختلال در بلع غذا، اختلال در عملکرد بزاق دهان و گوارش غذا، عفونت شدید زبان، آسیب به دندان و لثه و آبریزش بینی از عوارض شایع پیرسینگ زبان است.

پیرسینگ دندان (Tooth Piercing)

یکی از عجیب‌ترین انواع پیرسینگ‌ها، پیرسینگ دندان است. زیرا به دنبال سوراخ کردن دندان برای گذاشتن نگین یا آویختن حلقه، ممکن است دندان شکسته شود. به علاوه سوراخ کردن دندان باعث می‌شود تا باقی‌مانده غذا در آن جمع شده و دهان بوی بدی بگیرد. این عارضه پس از مدتی باعث زرد شدن و پوسیدن دندان می‌شود.

انواع پیرسینگ دندان چیست؟

پیرسینگ دندان دو مدل دارد. در نوع اول سطح دندان تراشیده می‌شود و سپس نگین تزیینی به کمک چسب دندانپزشکی روی دندان قرار می‌گیرد. این نوع از پیرسینگ دندان کم‌خطر بوده و آسیب کمتری به دندان وارد می‌کند. در نوع دوم بخشی از دندان سوراخ می‌شود و یک حلقه کوچک در آن قرار می‌گیرد. این روش به دلیل سوراخ کردن دندان خطرناک بوده و ممکن است باعث شکستگی و آسیب به دندان شود.

پیرسینگ نوک پستان (Nipple piercing)

پیرسینگ نوک پستان‌ها به علت حساس بودن این اندام به دقت بسیار زیادی نیاز دارد. فردی که عمل سوراخ کردن را انجام می‌دهد باید حتماً از آناتومی نوک پستان‌ها شناخت کاملی داشته باشد. در واقع حتماً باید در کلینیک‌های معتبر توسط افراد مجرب انجام شود تا از بروز هرگونه مشکل و عفونت پیشگیری شود. این پیرسینگ را علاوه بر زنان، مردان نیز انجام می‌دهند.

خرید از گالری طلاباش: دستبند طلا زنانه

روش انجام پیرسینگ نوک پستان

معمولاً برای سوراخ کردن ناحیه نوک پستان از سوزن‌های مخصوصی استفاده می‌شود. دقت و مهارت در این کار بسیار مهم بوده و در غیر این صورت پس از اتمام کار ممکن است فرد دچار عارضه‌های شدیدی شود که بعضاً برگشت‌ناپذیر هستند. این عمل پیرسینگ در چند ثانیه و طی فرایندی کاملاً سرپایی انجام می‌شود. نوک پستان را می‌توان در هر زاویه‌ای سوراخ کرد، اما عموماً به صورت افقی انجام می‌شود. همچنین امکان ایجاد چندین سوراخ در بالای یکدیگر وجود دارد.

پیرسینگ نوک سینه اگر به درستی انجام شود حداکثر بین 6 تا 10 هفته به طور کامل بهبود پیدا می‌کند. در چند روز اول نوک سینه‌ها بسیار حساس خواهند بود که به مرور زمان از این حساسیت و درد کاسته می‌شود.

پیرسینگ ناف (Navel piercing)

پیرسینگ ناف شاید دردناک‌ترین نوع پیرسینگ باشد که البته محبوبیت زیادی نیز دارد. در این پیرسینگ معمولاً در بافت لبه بالایی ناف سوراخی ایجاد شده و یک حلقه تزیینی از آن عبور داده می‌شود. از آنجا که این قسمت از بدن عصب‌های زیادی دارد، باید عمل سوراخ کردن با دقت و مهارت بالایی انجام شود. اگر پیرسینگ ناف به درستی انجام نشود، درد زیادی به همراه خواهد داشت. طول درمان پیرسینگ ناف زیاد بوده و بین 6 ماه تا یک سال طول می‌کشد.

پیرسینگ ناحیه تناسلی (Genital piercing)

یکی دیگر از انواع پیرسینگ، سوراخ‌کاری در ناحیه تناسلی زنان و مردان است. این کار باید توسط پزشک و در محیطی کامل استریل و پاکیزه انجام شود. در بحث پیرسینگ واژن، به علت حساسیت بالای ناحیه تناسلی زنان، تسلط کامل بر آناتومی ناحیه ژنیتال به اندازه‌ی محیط استریل لازم است؛ زیرا یک اشتباه کوچک می‌تواند به اعصاب ناحیه کلیتوریس آسیب وارد کند و سبب کم شدن حس جنسی در این ناحیه شود.

همچنین نبود محیط استریل می‌تواند سبب انتقال ویروس‌هایی همچون ویروس HPV شود که عوارض بسیاری به دنبال دارد. حتی برخی از پزشکان توصیه می‌کنند فرد حتماً اول واکسن کزاز بزند و بعدا اقدام به پیرسینگ کند.

خرید از گالری طلاباش: گردنبند نقره زنانه

 

روش انجام پیرسینگ ناحیه تناسلی چیست؟

معمولاً برای سوراخ کردن نواحی خاص برای پیرسینگ از تفنگ‌های مخصوصی استفاده می‌شود. اما برای سوراخ کردن نواحی ژنیتال حتماً باید از سوزن‌های مخصوصی استفاده شود. دقت و مهارت در این کار بسیار اهمیت دارد، چون در غیر این صورت پس از اتمام کار ممکن است فرد دچار عارضه‌های شدیدی شود که بعضاً برگشت‌ناپذیر هستند. این عمل پیرسینگ در چند ثانیه و طی فرایندی کاملاً سرپایی انجام می‌شود.

کلام آخر

در این مطلب توضیح دادیم که پیرسینگ چیست و انواع آن کدام است. در انتها هم یادآوری کنیم که این عمل زیبائی برای جذابیت بیشتر انجام می‌شود؛ بنابراین بهتر است از زیاده‌روی در انجام آن خودداری کنید. چون سوراخ کردن بیش از اندازه اندام‌های مختلف بدن می‌تواند خطراتی اعم از عفونت ناحیه، خونریزی، گوشت اضافه و حتی سرطان پوست داشته باشد.

همچنین جنس فلزی که برای پیرسینگ انتخاب می‌کنید هم باید ضدحساسیت و ضد زنگ باشد. بهترین فلزها برای انواع پیرسینگ، طلا، نقره و استیل ضدزنگ هستند. شما می‌توانید برای خرید انواع زیورآلات طلا و نقره‌ی زنانه و مردانه به بازار آنلاین طلاباش مراجعه کنید. برای این منظور کافی است روی لینک‌های زیر کلیک کنید.

خرید از گالری طلاباش: دستبند نقره زنانه
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.