قیمت روز طلا هر گرم 1,469,000 تومان

کارتیه چیست و چگونه توانست پادشاه جواهرسازان جهان شود؟

0 8,508

خلاصه کردن قصه‌ی برندی که بیش از 170 سال نامش مترادف شیک و لوکس بودن است، در یک مطلب کار آسانی نیست. برندی که ادوارد هفتم، پادشاه انگلستان به آن لقب «جواهرساز پادشاهان و پادشاه جواهرسازان» را داده بود! اما ما می‌خواهیم بگوییم کارتیه چیست و از کجا به کجا رسیده است.

از آنجا که داستان این برند فرانسوی نزدیک به دو قرن است که ادامه دارد، ما تصمیم گرفتیم برای پاسخ به این سؤال که کارتیه چیست و چگونه توانسته به این موفقیت دست پیدا کند، آن را از منظر 10 تا از محصولاتش مورد بررسی قرار دهیم. کارتیه‌ای که اولین بار در سال 1847 میلادی در پاریس فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون عضوی از خانواده‌ی بزرگ ریشمون است.

برای آشنایی با برند لوکس کارتیه تا انتهای مطلب با بلاگ طلاباش همراه باشید.

کارتیه چیست؟

لوئیس فرانکو کارتیه (Louis-Francois Cartier) ساعت‌سازی بود که توانست پس از خرید مغازه‌ی کوچک استادش به نام آدولف پیکارد، در سال 1847 میلادی از شاگردی به مقام استادی برسد. با اینکه آغاز کار کارتیه بسیار ساده و کم‌ادعا بود اما خیلی زود توانست وارد بازار کالاهای لوکس بین‌المللی شود. در این زمان بود که با 270 بوتیک در سراسر دنیا وارد همکاری شد. این تلاش‌ها تا جائی پیش رفت که در حال حاضر بعد از نزدیک به دو قرن نام کارتیه هنوز بر سر زبان‌ها است و کالاهای لوکسش مورد توجه ثروتمندان جهان قرار دارد.

شاید کارتیه را اغلب ما با جواهرات و ساعت‌های بی‌نظیرش بشناسیم. اما این برند فرانسوی در تولید عطر و محصولات چرمی نیز بسیار موفق و محبوب است. این کمپانی که تا سال ۱۹۶۴ به صورت خانوادگی اداره می‌شد، در سال 1988 میلادی توسط شرکت سوئیسی کالاهای لوکس «ریشمون» خریداری شد. اما هرگز شعار و هدف اصلی این برند که لوئی کارتیه به آن پایبند بود نادیده گرفته نشد؛ کارتیه همیشه تأکید داشت که: «هرگز تقلید نکن، همیشه خلاقیت به خرج بده». پایبندی به این شعار همچنان در محصولات خاص و باکیفیت این برند قابل لمس است.

در اینجا شاید بد نباشد اشاره کنیم که گروه ریشمون زیرمجموعه‌های لوکس دیگری هم دارد. از جمله می‌توان به برندهایی مانند پیاژه، کلوئه، واشرون کنستانتین، آلفرد دانهیل، شانگهای تانگ، اینترنشنال واچ کمپانی و بومه اند مرسیه اشاره کرد. در حال حاضر کارتیه با داشتن بیش از 200 فروشگاه در 125 کشور جهان، یکی از شرکت‌های بزرگ و پول‌ساز ریشمون به حساب می‌آید.

خرید از گالری طلاباش: گردنبند کارتیر

ویژگی‌های برجسته‌ی محصولات کارتیه و عضوی از خانواده‌ی لوکس ریشمون بودن باعث شد تا ما در این مطلب 10 محصول برتر این پادشاهی در طول تاریخ را معرفی کنیم.

تفاوت کارتیه و کارتیر چیست؟

کارتیه و کارتیر هر دو یکی هستند و فرقشان فقط نوع تلفظ اسم در دو زبان مختلف جهان است. همیشه اختلافات زیادی در مورد تلفظ صحیح اسم این برند در میان مردم جهان وجود دارد. برخی آن را کارتیر دانسته و برخی دیگر می‌گویند کارتیه صحیح است.

واقعیت این است که با توجه به اینکه کارتیه یک برند فرانسوی بوده و پیشنهاد می‌شود با لهجه‌ی فرانسوی خوانده شود، پس تلفظ صحیح آن «کارتیه» است. البته منظور این نیست که تلفظ «کارتیر» کاملاً اشتباه است. چون اگر بخواهیم تلفظ انگلیسی را در نظر بگیریم، اسم این کمپانی کارتیر خوانده می‌شود. در ایران نیز بسیاری افراد این برند را کارتیر تلفظ می‌کنند که غلط نیست.

کارتیه چیست؟ نگاهی به پادشاهی کارتیه با 10 محصول برتر این برند

پادشاهی برند کارتیه یک شبه ساخته نشده و بنیانگذاران آن از مسیر پرفراز و فرودی به این نقطه رسیده‌اند. راز اصلی ماندگاری محصولات این برند خلاقیت، نوآوری و استفاده از فرصت‌ها است. در ادامه متوجه خواهید شد که کارتیه چگونه با خلاقیت و گوش به زنگ بودن، توانست به این جایگاه در جهان دست پیدا کند.

خرید از گالری طلاباش: انگشتر کارتیر

1- جعبه‌ی قرمز

جعبه‌های قرمز جواهرات و ساعت‌های لوکس برند کارتیه به امضای این برند فرانسوی تبدیل شده است. طرح و رنگ این جعبه‌ها مشابه همان چیزی است که در سال‌های اولیه خود کارتیه سفارش داده بود. ارزش و اعتبار این جعبه‌ها بسیار بالا بوده و حتی حالت کلکسیونی نیز پیدا کرده است. به طوری که یکی از جعبه‌های قرمز کارتیه در سال 1926 میلادی در تئاتر برادوی در نمایش مشهور «آقایان مو طلائی‌ها را ترجیح می‌دهند» با بازی «مریلین مونرو» مورد استفاده قرار گرفت. حتی برای نمایشگاه پاپ-آپ کارتیه در سال 2013 میلادی در فروشگاه بزرگ Selfridges لندن به پرده‌ی سینما تبدیل شد.

2- ساعت‌های سانتوس

در اوایل قرن 20 میلادی، ساعت‌های جیبی رایج‌ترین وسایل نمایش زمان بودند. این ساعت‌ها شاید برای مردم عادی یا کسانی که مشاغل معمولی داشتند کاملاً مناسب به نظر می‌رسید، اما برای کسانی همانند خلبان‌ها عملاً قابل استفاده نبود. در آن دوران یک خلبان برزیلی به نام آلبرتو سانتوس-دومون که دوست لوئیس کارتیه -نوه‌ی کارتیه بزرگ، بنیان‌گذار برند کارتیه بود از سختی‌های استفاده از ساعت جیبی در حین پرواز با هواپیما پیش او شکایت کرد. او به کارتیه گفت ای کاش ساعتی داشتم که بدون نیاز به دست بتوانم زمان را در طول پرواز چک کنم. لوئیس کارتیه هم دست به کار شد و اولین ساعت مچی این برند را با نام دوستش طراحی کرد.

خرید از گالری طلاباش: دستبند کارتیر

 

این خلاقیت نه تنها اولین ساعت مچی برند کارتیه بود، بلکه در جهان نیز اولین طرح از ساعت مچی مردانه به شمار می‌آمد. چون تا اوایل قرن بیستم استفاده از ساعت مچی در انحصار خانم‌ها بوده و مردان تقریباً فقط از ساعت‌های جیبی استفاده می‌کردند. لوئیس کارتیه با خلاقیت خود و ساخت ساعت سانتوس در سال 1904 میلادی با اینکه جنجال زیادی به پا کرد و انتقادهای زیادی را به جان خرید، اما پایه‌گذار مد جدیدی در میان آقایان شد.

اینجاست که در پاسخ به سؤال «کارتیه چیست؟» می‌توانیم بگوئیم برندی لوکس مملو از خلاقیت و نوآوری که با ایمانِ صاحبانش به موفقیت، صدها سال است پادشاهی می‌کند.

3- ساعت مچی تانک (Tank)

اسم تانک برای ساعت کمی عجیب است نه؟ اما جالب این است که این نام از همان تانکِ جبهه‌های جنگ گرفته شده. در واقع اسم و طراحی این ساعت مچی از تانک‌های «رنو FT-17» الهام گرفته شده؛ تانک‌هایی که لوئیس کارتیه در طول جنگ جهانی اول از پنجره‌ی اتاق خود شاهد حرکت آن‌ها بود. این ساعت‌ها طوری طراحی شده‌اند که مربعی و هم مستطیلی به نظر برسند. در کناره‌های خود نیز نواری از سنگ‌های قیمتی و الماس دارند که شکل آن بر اساس چرخ‌های تانک طراحی شده است. ساعت مچی تانک از سال 1917 میلادی که برای اولین بار ساخته شد تا کنون در تمام کاتالوگ‌های کارتیه حضور دارد؛ و به یکی از ساعت‌های ماندگار جهان تبدیل شده است.

این ساعت مچی همیشه در صدر پرفروش‌ترین محصولات کارتیه قرار دارد و هرگز از ارزش و محبوبیت آن کاسته نمی‌شود. به طوری که یکی از اکسسوری‌هایی است که بیشترین میزان کپی را در صد سال اخیر داشته و همیشه مورد توجه عام و خاص بوده. به ویژه افراد مشهور و سرشناس خیلی به این طراحی علاقه دارند. از جمله می‌توان به میشل اوباما، اندی وارهول، پرنسس دایانا و ژاکلین کندی (اوناسیس) اشاره کرد.

خرید از گالری طلاباش: دستبند کارتیر زنانه

4- جواهر توتی-فروتی (Tutti Frutti)

طراحی جواهر توتی-فروتی با ترکیبی از زمردها، روبی‌ها و یاقوت‌های کبود از تاج و لباس پادشاهان هند الهام گرفته شده است. این جواهر در دوران اوج آرت‌دکو طراحی و عرضه شد. در آن زمان، این طرح باعث شد تا کارتیه به عنوان اولین جواهرسازی در جهان مطرح شود که از سنگ‌های رنگی متفاوت در یک جواهر استفاده می‌کند. توتی-فروتی کارتیه همچنین زمینه‌ساز طراحی‌های مشابه در جهان شد. در حال حاضر جواهر توتی-فروتی کارتیه توسط کلکسیونرها خریدوفروش می‌شود. در سال 2020 میلادی این محصول با قیمت 1.3 میلیون دلار در یک حراجی فروخته شد.

این قطعه نه تنها یکی از نمادهای برجسته‌ از دوران اوج آرت‌دکو به شمار می‌آید، بلکه به نمادی از تلفیق هنر غرب و شرق نیز تبدیل شده است.

5- حلقه سه‌گانگی (Trinity)

حلقه‌ی تثلیث یا ترینیتی کارتیه چیست ؟ نمادی از عشق بی‌پایان است که ابتدا و انتهایش مشخص نیست. این حلقه‌ که در عین سادگی، مفهوم کیفیت و بی‌پایانی را فریاد می‌زند، یکی از برجسته‌ترین و مشهورترین محصولات برند فرانسوی کارتیه است. این حلقه با طرح سه‌تائی خود اولین بار در سال 1924 میلادی طراحی و عرضه شد. پس از آن دیگر برندها نیز از این طرح برای محصولات خود استفاده می‌کردند.

خرید از گالری طلاباش: دستبند کارتیر مردانه

در ساخت این انگشتر کارتیر جذاب گاهی از سه رنگ سفید، زرد و صورتی استفاده می‌شود که هر رنگ مفهوم خاص خود را دارد؛ سفید به معنای دوستی، زرد به معنای وفاداری و صورتی به معنای عشق است. این حلقه‌ها نیز همانند ساعت تانک همیشه در طول تاریخ محبوب و پرفروش بوده و هستند. از جمله سلبریتی‌ها و افراد سرشناسی که به حلقه‌های Trinity علاقه دارند می‌توان به نیکول کیدمن، پرنسس دایانا و ژان کوکتو (فیلم‌ساز فرانسوی) اشاره کرد.

6- سنجاق سینه یوزپلنگ (Panther)

وقتی در مورد تاریخچه یا کارتیه چیست صحبت می‌کنیم نمی‌توان به «جین توسن» (Jeanne Toussaint) اشاره نکرد. این خانم در واقع مدیر هنری امپراتوری کارتیه بود که در اوایل قرن 20 میلادی یک فرد جریان‌ساز در صنعت طراحی جواهرات به شمار می‌آمد. به دلیل استقلال، زیرکی، نبوغ و سرعتی که داشت، دوستانس لقب «یوزپلنگ» به او داده بودند. البته توسینت به گربه‌سانان بزرگ هم علاقه داشت و همین باعث شده بود تا طرح‌های مربوط به پلنگ را خیلی دوست داشته باشد. در تمام وجوه زندگی او هم می‌شد نمادهایی از پلنگ را دید؛ از لباس‌ها گرفته تا وسایل خانه‌اش، بالاخره یک چیزی در این میان به این گربه‌سان مربوط بود.

همین علاقه سبب شکل‌گیری محصول جدیدی در برند کارتیه شد. سنجاق سینه با طرح پلنگ که توسط والیس سیمپسون مورد استفاده قرار می‌گرفت؛ سیمپسون یک فعال اجتماعی آمریکائی بود که پس از ازدواج با ادوارد هشتم، پادشاه انگلستان به شهرت جهانی رسید. دلیل این شهرت هم این بود که چون ادوارد برای ازدواج با والیس از پادشاهی کناره‌گیری کرد تا به قول خودش با با «زنی که دوستش دارم» ازدواج کند.

7- گردنبند مار María Félix

ماریا فلیکس یک ستاره‌ی مکزیکی بود که در طول فعالیت هنری خود در 47 فیلم ایفای نقش کرد. او در آن زمان به عنوان ملکه‌ی اسپانیایی‌زبان سینما شناخته می‌شد. همچنین او را به خاطر خلاقیت، زیرکی، قدرت و ذکاوت به مار تشبیه می‌کردند.

خرید از گالری طلاباش: دستبند کارتیر نقره

 

در حوالی سال 1966 میلادی بود که او به بوتیک کارتیه رفت و سفارش ساخت یک گردنبند کارتیر با طرح مار در اندازه‌ی واقعی را دارد. ساخت این جواهر با اندازه‌ی 56 سانتی‌متر حدود دو سال به طول انجامید. روی آن 2473 الماس باگت و برلیان کار شده و جذابیتش در این است که همانند مار واقعی انعطاف‌پذیر بوده و می‌توان گردنبند طلا را حرکت داد.

8- گردنبند برلیان Taylor-Burton کارتیه چیست؟

ریچارد برتون، همسر سابق الیزابت تیلور این گرنبند الماس را به همسر خود هدیه داد. این یکی از جواهرات بسیار مشهور برند کارتیه بوده که در طول تاریخ نگاه‌های زیادی را به خود جلب کرده است. این گردنبند که آویز الماس 69.42 قیراطی داشت، در سال 1969 میلادی بیش از یک میلیون دلار قیمت داشت. البته تیلور پس از دومین جدایی خود از برتون این الماس را در سال 1979 میلادی فروخت و صرف ساخت بیمارستانی در بوتساوانا کرد.

9- عطر Must de Cartier

در سال 1981 میلادی، پس از 120 سال پادشاهی برند کارتیه در صنعت جواهرسازی، این برند پا به عرصه‌ی تولید عطر و ادکلن گذاشت. اولین محصول این برند نیز عطر Must de Cartier بود. رایحه‌ی دلنشین این عطر توسط عطرساز مشهوری به نام ژان-جاکوب دینه طراحی شده بود و از همان زمان عرضه با استقبال زیادی از طرف مردم مواجه شد. در پاسخ به این سؤال که عطرهای مشهور و محبوب برند کارتیه چیست می‌توان به Carat، عطر L’Envoi de Cartier، عطر Les Heures Voyageuses و La Panthère اشاره کرد.

10- Clash de Cartier

در انتهای دوره‌ کردن موفقیت‌های برند کارتیه، به همین قرن جدید و محصولات سال‌های اخیر می‌رسیم. کالکشن Clash de Cartier اولین بار در سال 2019 میلادی عرضه شد. طراحی جذاب این مجموعه به این صورت است که میخ، مهره و قطعات مختلف جواهر را طوری در کنار هم قرار داده که شکلی بسیار جذاب و متحرک به خود گرفته است. این جواهرات بسیار مورد توجه زنان جهان قرار گرفته و مجله‌ی بازار هم آن را «تمام جواهری که یک زن می‌خواهد» لقب داده است.

روش‌های تشخیص کارتیه اصل از تقلبی چیست؟

شرکت فرانسوی کارتیه به خوبی می‌داند که بسیاری از محصولات شرکتش کپی می‌شوند و این در حالی است که مشتریانش به اصل بودن طلای خود بسیار اهمیت می‌دهند. به همین خاطر، کارتیه روی محصولات خود نشانه‌هایی می‌گذارد که قابل کپی یا جعل کردن نیستند. در نتیجه مشتری‌ها نیز به راحتی می‌توانند اصل یا بدل بودن محصولات کارتیر را تشخیص دهند.

یکی از بارزترین نکاتی که در هنگام خرید طلاهای طرح کارتیر باید به آن توجه کنید، کپی درست لوگوی کارتیر روی آن‌هاست. اگر قطعه طلای شما کارتیه اصل باشد، علاوه‌بر آنکه عیار 18 روی آن درج شده است، عدد 750 را هم در کنار آن دارد.

از دیگر نکاتی که به وسیله آن می‌توانید کارتیر اصل را از تقلبی تشخیص دهید، رنگ طلای آن است. در نوع غیراصل آن، از طلای سفید یا پلاتین استفاده می‌شود‌. در حالی که طلای کارتیه اصل از ترکیب طلای زرد، طلای سفید، پلاتین و آلیاژ مس-طلا ساخته می‌شود.

خرید از گالری طلاباش: دستبند کارتیر طلا

 

همچنین اگر دستبند کارتیر رنگ برنجی یا کرومی داشته یا اطراف کد دستبند طلای سفید کارتیه حالت لکه‌مانند یا محوشدگی وجود داشته باشد، دستبند تقلبی است.

کلام آخر

در این مطلب در مورد اینکه کارتیه چیست برایتان توضیح دادیم و برخی از محصولات مشهور این برند را معرفی کردیم. در ضمن اگر طرح‌های کارتیه هوش از سرتان می‌برد و با سلیقه‌تان سازگار است، باید بگوییم که می‌توانید در بازار آنلاین طلاباش، زیورآلات متنوعی زنانه و مردانه با طرح کارتیه و از جنس طلا و نقره پیدا کنید و محصول مورد نظرتان را به آسانی خریداری کنید.

 

منبع: glion

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.