قیمت روز طلا هر گرم 1,469,000 تومان

برند سواروسکی چیست و چرا گران‌قیمت است؟

0 5,938

در این مقاله می‌خواهیم توضیح دهیم برند سواروسکی چیست و آیا کریستا‌ل‌های مشهور آن واقعی هستند یا شیشه؟

اگر طرفدار جواهرات و زیورآلات لوکس و شیک باشید، به احتمال زیاد نام سوراروسکی یا سواروفسکی به گوشتان خورده. اما آیا می‌دانید این برند برای کدام کشور است؟ چرا کریستال‌هایش تا این اندازه مشهور هستند؟ این سنگ‌های براق و درخشانی که در محصولات سواروفسکی استفاده می‌شوند از جنسی هستند؟ آیا کریستا‌ل‌های سواروسکی الماس است یا شیشه؟

برای اینکه جواب همه‌ی این سؤال‌ها را پیدا کنید از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مطلب با بلاگ طلاباش همراه باشید.

سواروسکی کیست؟

پیش از پرداختن به این که برند سواروسکی (Swarovski) چیست، خوب است در مورد بنیانگذار آن بدانیم؛ «دنیل سواروسکی» که در سال 1862 میلادی در ناحیه‌ی بوهم (اکنون بخشی از کشور چک است) متولد شد. پدر او در شیشه‌گر بود و یک کارخانه‌ی کوچک شیشه‌سازی داشت؛ همان جائی که دنیل سواروسکی زیردست پدرش دانش شیشه‌گری را آموخت.

در سال 1892 میلادی، سواروسکی یک دستگاه برقی شیشه‌بری را اختراع و به نام خود ثبت کرد. این دستگاه با استفاده از هیدرو-الکتریسیته (برق تولید شده از آب) کریستال‌های شیشه‌ای می‌ساخت. با کمک این دستگاه می‌شد شیشه‌ها را بسیار دقیق‌تر و ظریف‌تر از برش‌های دستی که تا آن زمان انجام می‌شد، برش داد.

یکی از چشم‌اندازهای دنیل سواروسکی ساخت جواهراتی به شکل الماس برای همه‌ی مردم بود و از نظر او این کار فقط با استفاده از کریستال می‌توانست مقرون به صرفه باشد. همین تفکر باعث شکل گیری برند سواروسکی شد.

شرکت سواروسکی چگونه شکل گرفت؟

در سال 1895 میلادی بود که سواروفسکی، Franz Weisو Armand Kosmann با همکاری هم شرکت DS & Co را راه‌اندازی کردند. این شرکت در واتنس کشور اتریش تأسیس شد، جائی که آنها امتیاز برق تولید شده از آب را گرفته بودند. نام شرکت هم مخفف نام سواروفسکی و شرکایش بود. البته داستان‌هایی وجود دارد که می‌گویند او شریکی نداشته و فقط برای با ابهت جلوه دادن کمپانی خود از نام شرکاء استفاده کرده بوده‌است. اما هر چه بود این شرکت تأسیس شد. هدف اصلی دنیل سواروسکی هم ساخت جواهراتی به شکل الماس بود تا همه‌ی مردم توان خرید و استفاده از آن را داشته باشند و این کار فقط با استفاده از کریستال‌های شیشه‌ای ممکن بود.

سواروسکی ابزارهای سنگ زنی و صیقل را برای تولید کریستال‌هایی استفاده کرد که به شدت شبیه به الماس بودند. از آنجا که این جواهرات قیمت بسیار پایین‌تری نسبت به الماس داشتند بسیار مورد توجه عموم قرار گرفتند. تقاضا برای این کریستال‌های الماس گونه افزایش یافت و به دنبال این استقبال، دنیل سواروسکی در سال 1919 میلادی شرکت را به نام خوش تغییر داد.

جا دارد اشاره کنیم که در سال 1935 میلادی، پسر سواروسکی به نام ویلیهلم (Wilhelm) یک دوربین دو چشمی طراحی کرد و ساخت که 14 سال بعد در بخش اپتیک شرکت سواروسکی به تولید انبوه رسید. ویلهلم سواروسکی پایه‌گذار تجهیزات اپتیکی شرکت پدرش بود و در سال 1949 دپارتمان نورشناسی و صنایع اپتیک ورزشی را در این کمپانی تأسیس کرد.

خرید از گالری طلاباش: دستبند طلا زنانه

 

در سال 1956 میلادی بود که برند سواروسکی و دیور در همکاری مشترک با یکدیگر، افکت «شفق قطبی» (Aurora Borealis) را در کریستال‌های این برند اتریشی توسعه دادند. این افکت به کریستال‌ها، درخشش رنگین کمانی و براقی می‌بخشید. کریستال‌های تولیدی سواروسکی این قابلیت را داشتند که با شکست نور، رنگین کمان زیبایی را درست کنند. شرکت از این کریستال‌ها در تولید کت که با نوع خاصی از فلز تلفیق شده بود، استفاده و کت‌های زیبایی تولید کرد.

در سال 1995 میلادی، سواروسکی موزه‌ای در اتریش افتتاح کرد و محصولات مختلف خود را در آن به نمایش گذاشت. برند سواروسکی، ستاره‌ای به قطر 9 اینچ و وزن 249 و نیم کیلو تولید کرد. این ستاره هر ساله از سال 2004 میلادی تا کنون در بالای درخت کریسمس معروف مرکز خرید راکفلر در شهر نیویورک قرار داده می‌شود.

کمپانی سواروسکی همچنین در سال 2007 با شرکت فیلیپس قراردادی منعقد کرد تا برای این شرکت لوازم الکتریکی با تزئینات کریستال تولید کند. از جمله می‌توان به چندین مدل حافظه‌ی جانبی و هدفون اشاره کرد که به این کریستال‌ها مزین شده‌ بودند.

در ادامه‌ی توضیح این مطلب که برند سواروسکی چیست، باید بگوییم که در حال حاضر توسط پنجمین نسل از خانواده سواروسکی مدیریت می‌شود و همچنان نیز یک بیزینس خانوادگی است. این شرکت با داشتن بیش از 25 هزار کارمند، سفارشات بزرگی از هنرمندان برای برش الماس می‌گیرد و سالانه درآمدی بالغ بر 2 میلیارد دلار دارد. سواروسکی دیگر مارکی ارزان‌قیمت برای کسانی که توانایی خرید الماس ندارند، نیست. البته این کسب و کار سه بخش مجزا به شرح زیر دارد:

 

– بیزینس کریستال‌های سواروسکی

این بخش از کمپانی به طور عمده در زمینه‌ی ساخت جواهرات شیشه‌ای و اکسسوری‌ها فعالیت دارد که به طور عمومی «کریستال سواروسکی» نامیده می‌شوند.

سواروسکی اپتیک

این بخش از شرکت در زمینه‌ی تولید ابزار اپتیکال همانند دوربین‌های دو چشمی، تلسکوپ و دوربین اسلحه‌های شکاری و دوربین‌های شکاری، فاصله‌یاب و دوربین دید در شب فعالیت می‌کند.

– Tyrolit

بخش تیرولیت در واقع تأمین‌ کننده‌ی ابزار و دستگاه‌های مختلف و همچنین کارخانه‌ای برای تولید ماشین‌آلات مته‌زنی، برش‌کاری، سنگ‌زنی و حفاری است.

برند سواروسکی متعلق به کدام کشور است؟

در بالا هم ذکر کردیم که برند سواروسکی متعلق به کشور اتریش است. در حال حاضر هم دفتر مرکزی این کمپانی در واتنس اتریش قرار دارد. دفتر مرکزی «سواروفسکی اپتیک» نیز در شهر ابسام در ایالت تیرول اتریش قرار دارد.

خرید از گالری طلاباش: دستبند نقره زنانه

 

شعار برند سواروسکی چیست؟

«مردم دوست دارند الماس داشته باشند، اما الماس آنقدر گران است که شاید بیشتر انسان‌ها در تمام طول زندگی خود فرصت داشتن یک الماس واقعی را به دست نیاورند». این جمله‌ای بود که بیش از صد سال پیش دنیل سواروسکی به فرزندان خود گفت و بر همین اساس شرکتش را تأسیس کرد. شرکتی که در زمینه‌ی تولید کریستال‌های درخشان و جذاب همانند الماس فعالیت می‌کرد. شعار این کمپانی نیز «الماسی برای همه» بود.

لوگوی برند سواروسکی از ابتدا همین بوده است؟

اولین لوگوی برند سواروسکی، به شکل گل یخ (Edelweiss) طراحی شده بود و از سال 1976 تا سال 1988 میلادی مورد استفاده قرار داشت. این گل نمادی از کشور اتریش، استقامت و خلوص است به همین خاطر در آن زمان به عنوان لوگو توسط سواروسکی انتخاب شد. اما پس از سال 1988، لوگوی این برند به شکل قو تغییر شکل داد و تا به امروز این طرح به عنوان نماد اصلی برند اتریشی سواروسکی شناخته می‌شود.

جنس جواهرات سواروسکی چیست؟

جنس کریستال‌های سواروسکی نوعی شیشه‌ی ساخت دست بشر است که اکنون به استانداری برای ساخت دیگر شیشه‌ها تبدیل شده است. این شیشه‌های کریستالی با ذوب کردن مخلوطی از شن و ماسه، کوارتز، منیزیم، پتاس و سودا در دمای بالا تولید می‌شوند. برای ایجاد این شیشه‌های کریستالی از ترکیبات یادشده به اندازه‌های خاص و مشخص استفاده می‌شود تا کمک کند کریستال به راحتی نور را از خود عبور دهد و باعث شکل‌گیری یک طیف رنگین کمانی شود.

برخی دیگر از محصولات برند زیورآلات سوارووسکی نیز از پوشش‌های ویژه‌ی فلزات که با ترکیبات مخصوص شیمیایی به دست آمده استفاده می‌کنند و حالتی مانند رنگین‌کمان به سطح کریستال می‌بخشد.

مهم‌ترین عامل درخشندگی کریستال‌های سواروسکی، عنصر سرب است که با افزایش ضریب شکست نور در کریستال، ضریب شکست نورِ نزدیک به ضریب شکست نور الماس را ایجاد می‌کند.

آیا کریستال‌های نقره‌ای برند سواروسکی واقعاً ازجنس نقره هستند؟

کریستال‌های نقره‌ای برند سواروسکی واقعاً ازجنس نقره نیستند. بلورهای نقره‌ای سواروسکی با ترکیبی از مواد معدنی طبیعی و شن کوارتز ساخته می‌شوند. این بلورهای نقره‌ای دارای یک درخشش طبیعی جذابی هستند که به آنها رنگ نقره‌ای بی‌نظیری می‌بخشد و این تصور را می‌دهد که از فلز گرانبهای نقره ساخته شده‌اند.

کریستال‌های سواروسکی در صنعت جواهرسازی چه کاربردی دارند؟

کاربرد این بلور شیشه‌ای بسیار وسیع است و جنبه‌های متفاوتی از ساخت جواهرات را شامل می‌شود. ترکیب کریستال‌های سواروسکی با فلز طلا و نقره و سنگ‌های قیمتی کالکشن‌های زیبا و منحصربه‌فردی را به وجود می‌آورد که چه به لحاظ ظاهری و چه به لحاظ مادی ارزشمند هستند.

خرید از گالری طلاباش: انگشتر نقره مردانه

 

به طور کلی باید گفت از کریستال سواروسکی برای ساخت انواع جواهرات در این صنعت استفاده می‌شود؛ از ساعت گرفته تا گردنبند، دستبند، انگشتر و گوشواره. این شرکت سازنده کریستال طیف گسترده‌ای از جذابیت‌ها را ارائه می‌دهد که خریداران می‌توانند از بین آنها انتخاب کنند و گردنبند، دستبند، گل سینه، سنجاق کراوات و تلفن همراه یا کیف‌های خاص خود را بسازند.

چرا جواهرات سواروسکی گران‌قیمت هستند؟

شاید از خودتان بپرسید اگر جواهرات سواروسکی از شیشه درست می‌شوند پس چرا قیمت بسیار بالائی دارد؟ به این دلیل که این برند از بهترین و باکیفیت‌ ترین مواد برای تولید جواهرات خود استفاده می‌کند. حتی روند ساخت آن نیز بسیار پیچیده است و مراحل تولید آنها و ترکیبات اسرارآمیزشان، بسیار ارزنده‌تر از شیشه‌ی معمولی است.

ولید عالی، مواد، برش و صیقل‌کاری همان چیزی است که کریستال‌های برند سواروسکی را از سایر کارهای شیشه‌ای متمایز می‌کند. به گفته سواروسکی، «برش مواد سخت مانند کریستال و سنگ‌های قیمتی، به گونه‌ای که صد وجه یکسان از چندین جهت داشته باشند، کار بسیار پیچیده‌ای است. انعکاس نور از هر جهت باید ابتدا توسط کامپیوتر محاسبه شود. سپس، باید به صورت سه بعدی شبیه‌سازی، بهینه سازی و در نهایت به برنامه‌های کنترل برای ماشین‌های پیچیده تبدیل شود.» همین روند و کیفیت عالی مواد باعث شده تا جواهرات این برند قیمت بالایی داشته باشند.

چگونه سواروسکی اصل را از کریستال‌های فیک و تقلبی تشخیص دهیم؟

با روش‌هایی که در زیر نوشته‌ایم می‌توانید برای تشخیص مدل‌های فیک از کریستال اصل کمک بگیرید:

  1. داخل کریستال‌های اصل سواروسکی هیچ حبابی دیده نمی‌شود. این در حالی است که کریستال‌های تقلبی ممکن است درون خود حفره‌های توخالی و حباب داشته باشند.
  2. جواهرات سواروسکی همیشه برای درخشش بی‌نظیر خود شهرت دارد. بنابراین، در مقایسه‌ی یک کریستال اصل با کریستال‌های تقلبی به خوبی می‌توانید متوجه این تفاوت فاحش بشوید.
  3. بر روی کریستال‌های اصل سواروسکی هیچ خراش یا درخشش روغنی‌مانند وجود ندارد. اما در نمونه‌های تقلبی می‌توان این موارد را دید.
  4. در کریستال سواروسکی اصل تمام وجوه جواهر به هم متصل و رو به بالا هستند. این نظم و شکل را در جواهرات تقلبی مشاهده نمی‌کنید.

کلام آخر

در این مطلب به طور کامل توضیح دادیم که برند سواروسکی چیست. شرکت سواروسکی از همان ابتدای فعالیت خود، با وجود اوضاع نابسامان جنگ جهانی اول، توانست شهرت و محبوبیت زیادی را کسب کند. اما در قرن بیستم، زمانی که اوضاع اقتصادی بهبود یافت، این برند جایگاه ویژه‌ای در صنعت مد و فشن پیدا کرد. همکاری سواروسکی با برندهای مشهوری چون کوکو شنل، بالینسیاگا و دیور در شهرت جهانی این برند نقش زیادی داشت. همچنین سوارسکی سهم بزرگی از موفقیت و شناخته ‎شدن خود را مدیون حضور در فیلم ‌های سینمایی قرن بیستم است چرا که معروف‎‌ترین بازیگران زن در سکانس‎‌های مهمی از فیلم‎‌های خود در آن زمان با زیورآلات سواروسکی ظاهر شدند.

منابع: gracefullymadejewelry و romadesignerjewelry

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.