قیمت روز طلا هر گرم 1,469,000 تومان

پیرسینگ گوش چیست و چه انواعی دارد؟

0 20,849

پیرسینگ گوش (Ear Piercing) به معنای سوراخ کردن بخش‌های مختلف گوش و آویزان کردن طلا و زیورآلات است. سوراخ کردن گوش از محبوب‌ترین و رایج‌ترین انواع پیرسینگ بوده که قدمتی بیش از 5 هزار سال دارد. تقریباً در تمامی فرهنگ‌ها و کشورها عمل سوراخ کردن گوش انجام می‌شود. با اینکه در گذشته این عمل ممکن بود جنبه‌ی مذهبی یا عقیدتی داشته باشد، اما امروزه صرفاً جنبه‌ی زینتی داشته و هیچ مفهوم خاصی پشت آن نیست.

سوراخ کردن گوش در تمامی سنین و برای تمامی جنسیت‌ها انجام می‌شود و هیچ محدودیتی برای این کار وجود ندارد. به طوری که اغلب والدین ترجیح می‌دهند در همان ماه‌های اول نوزاد خود، گوش‌های او را سوراخ کنند تا کم‌ترین درد و عفونت احتمالی را داشته باشد.

در چندین سال اخیر بسیاری از مردان نیز به استفاده از گوشواره‌های زینتی روی آورده و سوراخ کردن گوش مردان نیز به امری عادی تبدیل شده است. البته استفاده‌ی گوشواره طلا توسط مردها قدمت هزار ساله دارد. به طوری که اجساد و مومیایی‌های باقی مانده از زمان باستان نشان می‌دهد سوراخ‌کاری گوش آقایان در زمان قدیم در دورتادور دنیا انجام می‌شد.

در این میان هم بد نیست اشاره کنیم که در زبان فارسی به پیرسینگ، آژین‌کاری هم می‌گویند که به همان مفهوم سوراخ‌کاری بدن برای آویختن جواهرات است.

با این مقدمه می‌خواهیم در ادامه انواع مدل سوراخ کردن گوش و محل پیرسینگ را به شما معرفی کنیم. چون احتمالاً زنان زیادی را دیده‌اید که بخش‌های مختلفی از گوش‌های خود را سوراخ کرده‌اند. اما شاید ندانید که هر کدام از این نواحی نام و پیرسینگ ویژه‌ی خود را دارند. پس برای آشنایی با انواع پیرسینگ گوش تا انتها با بلاگ طلاباش همراه باشید.

معرفی انواع مدل سوراخ گوش و دوره‌ی درمان آن‌ها

سوراخ گوش انواع مختلفی دارد و همانند گذشته فقط به نرمه‌ی گوش محدود نمی‌شود. این روزها شاهد پیرسینگ‌های متنوع در نواحی مختلف گوش هستیم که هر کدام نام و دوره‌ی درمان خاص خود را دارند. به همین خاطر در ادامه انواع آن را برایتان معرفی کرده‌ایم.

اما پیش از آن بگوئیم که اگر دوست دارید بیشتر و بهتر با روند و روش‌های سوراخ کردن گوش و انواع روش‌ها و مراقبت‌های بعد از آن آشنا شوید می‌توانید روی همین لینک کلیک کنید تا به آن مقاله بروید.

پیرسینگ نرمه‌ی گوش (Lobe Piercing)

سوراخ کردن نرمه‌ی گوش از رایج‌ترین انواع پیرسینگ گوش است. این روش نسبت به سایر روش‌های سوراخ کردن گوش، درد کمتری داشته و دوره درمان آن نیز کوتاه‌تر است. اغلب ما وقتی اسم سوراخ کردن گوش را می‌شنویم اولین چیزی که در ذهنمان نقش می‌بندد، همین بخش نرمه‌ی گوش است. اما جالب است بدانید که سوراخ کردن نرمه‌ی گوش هم می‌تواند با توجه به اندازه‌ی نرمه، فقط در یک ناحیه یا در چندین ناحیه انجام شود. موقعیت سوراخ­‌ها در این نوع پیرسینگ نیز متفاوت بوده و ممکن است سوراخ­‌ها در قسمت بالای نرمه و نزدیک به بافت غضروفی یا در بخش‌های پایینی نرمه ایجاد شوند.

خرید از گالری طلاباش: گوشواره میخی

دقت کنید که سوراخ کردن قسمت‌­های پائینی می‌­تواند خطراتی همچون پارگی بافت گوش را به همراه داشته باشد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که خیلی سراغ سوراخ کردن این قسمت از گوش‌ها نروید. در این نوع پیرسینگ می‌توانید از انواع گوشواره‌های حلقه‌ای، نگینی، آویز و گوشواره بخیه‌ای استفاده کنید.

  • دوره‌ی درمان این پیرسینگ چقدر است؟ بین 4 تا 8 هفته زمان برای بهبودی کامل احتیاج دارد.

پیرسینگ لبه‌ی بیرونی نرمه‌ی گوش (Transverse Lobe Piercing)

یکی دیگر از انواع سوراخ‌کاری نرمه‌ی گوش به این صورت است که سوزن پیرسینگ به جای اینکه به صورت عمودی وارد نرمه و از طرف دیگر آن خارج شود، در عرض نرمه‌ی گوش وارد شده و بعد از فاصله‌ی مشخصی از سمت دیگر آن خارج می‌شود. البته توجه داشته باشید که این نوع پیرسینگ به اندازه‌ی نرمه و شکل گوش فرد بستگی دارد. کسانی که نرمه‌ی گوش کوچکی دارند، نباید سراغ این مدل بروند چون احتمال پارگی نرمه‌ی گوش در آن‌ها بیشتر است. بعد از انجام این مدل سوراخ‌کاری معمولاً از انواع گوشواره‌های دمبلی‌شکل استفاده می‌­شود.

خرید از گالری طلاباش: گوشواره حلقه ای

 

  • دوره‌ی درمان این پیرسینگ چقدر است؟ ممکن بیشتر از 8 هفته به طول بیانجامد. در این مدت لازم است محل زخم حداقل دو مرتبه در روز با محلول آب و نمک تمیز شود.

پیرسینگ لاله گوش (Auricle Piercing)

بخش بیرونی و قابل رؤیت گوش که حالت طاق‌مانند دارد را لاله گوش می‌گویند. سوراخ كردن لاله‌ی گوش در وسط لبه‌ی بيرونی گوش انجام شده و بسیار حساس و در برخی موارد دردناک است. به این دلیل که در لاله‌ی گوش عصب‌های زیادی وجود دارد و اگر متخصص پیرسینگ کمی بی‌دقتی کند، این عصب‌ها آسیب می‌بینند و درد زیادی برای فرد به همراه خواهد داشت. برای این نوع پیرسینگ اغلب از گوشواره‌های ظریف حلقه‌ای یا گوشواره‌های میخی استفاده می‌شود.

  • دوره‌ی درمان این پیرسینگ چقدر است؟ این آژین‌کاری به مراقبت زیادی نیاز دارد و ممکن است بیشتر از 2 ماه طول بکشد.

پیرسینگ زبانه‌ی گوش (Tragus Piercing)

زبانه‌ی گوش یکی از 8 بخش لاله‌ی گوش است که در کنار صورت و دقیقاً در مقابل کانال گوش قرار دارد. زبانه‌ی گوش (تراگوس) در واقع همان غضروف برجسته‌ای در لبه‌ی کنار گوش و صورت است. پیرسینگ زبانه‌ی گوش، بسته به ضخامت و اندازه تراگوس ممکن است درد کم یا زیادی داشته باشد. اما از آنجا که ناراحتی‌­های پس از انجام آن زیاد بوده و احتمال عفونت زیادی هم دارد، روش چندان محبوبی به شمار نمی‌آید. برای پیرسینگ تراگوس می‌توان از حلقه‌های زینتی یا نگین‌های درخشان استفاده کرد.

خرید از گالری طلاباش: گوشواره دخترانه
  • دوره‌ی درمان این پیرسینگ چقدر است؟ ممکن است بیش از 6 ماه طول بکشد.

پیرسینگ زبانه‌ی بزرگ گوش (Anti-tragus Piercing)

آنتی‌تراگوسیا زبانه­‌ی بزرگ گوش، غضروف برجسته‌ای است که در بالای نرمه‌ی گوش و درست در مقابل تراگوس قرار دارد. در پیرسینگ این بخش نیز همانند پیرسینگ تراگوس، یک سوراخ روی غضروف ایجاد می‌شود. البته مزیتش نسبت به پیرسینگ تراگوس، میزان کمتر عوارض بعد از عمل مثل التهاب و کشیدگی است. برای این سوراخ‌کاری هم از انواع حلقه‌، آویز دمبلی یا طلاهای ظریف می‌­توان استفاده کرد.

خرید از گالری طلاباش: گوشواره طلا دخترانه
  • دوره‌ی درمان این پیرسینگ چقدر است؟ ممکن است بیش از 3 ماه طول بکشد.

پیرسینگ غضروف حلزونی گوش (Conch Piercing)

این نوع پیرسینگ در قسمت غضروفی و فرورفته‌‌ی گوش انجام می‌شود و به همین دلیل می‌تواند بسیار دردناک باشد. پیرسینگ حلزونی اصولاً در دو نوع داخلی و خارجی انجام می‌شود. در نوع داخلی از یک گل میخ کوچک استفاده شده و در نوع خارجی، معمولاً یک حلقه‌­ی بزرگ از سوراخ ایجادشده در بخش حلزونی گوش عبور داده می‌شود. برای پیرسینگ حلزونی بهتر است از گوشواره‌های میخی با سوزن ظریف استفاده شود تا سوراخ پیرسینگ بزرگ‌تر نشود.

  • دوره‌ی درمان این پیرسینگ چقدر است؟ ممکن است بیش از 6 ماه طول بکشد.

پیرسینگ پیچه‌ی گوش (Scaffold/Industrial Piercing)

قسمتی از لاله‌ی گوش که از بالا شروع شده و پیچ خورده و به پایین ادامه می‌یابد تا به نرمه می‌رسد را پیچه (یا حلزون helix) گوش می‌نامند. پیچه در واقع همان کناره‌ی غضروفی لاله‌ی گوش بوده که محیط لاله‌ی گوش را دربرگرفته است. در این نوع پیرسینگ، یک جفت سوراخ در پیچه ایجاد شده و یک میله‌ی تزئینی و بلند از آن عبور داده می‌شود. این پیرسینگ به دلیل استفاده از همین میله‌ی بلند به نام «پیرسینگ صنعتی» یا «پیرسینگ داربستی» نیز شناخته می‌شود.

خرید از گالری طلاباش: گوشواره نقره زنانه

 

  • دوره‌ی درمان این پیرسینگ چقدر است؟ از آنجا که در این روش بافت غضروفی گوش سوراخ می‌شود، دوره‌ی درمان بین 8 تا 12 ماه طول خواهد کشید. در این دوره باید حتماً از محل پیرسینگ مراقبت کنید و آن را تمیز نگه دارید تا عفونت نکند.

پیرسینگ گوش اوربیتال یا مداری (Orbital Piercing)

این نوع سوراخ کردن گوش هم شبیه پیرسینگ صنعتی بوده با این تفاوت که فاصله بین دو سوراخکاری در مدل مداری کمتر از مدل صنعتی است؛ همچنین نوع گوشواره‌ی آ‌ن‌ها نیز با هم تفاوت دارد. در پیرسینگ اوربیتال اغلب از گوشواره‌هایی به شکل منحنی، قلب و گل استفاده می‌شود. این در حالی است که در پیرسینگ صنعتی از گوشواره‌هایی با شکل دمبل یا میله به کار می‌رود. پیرسینگ اوربیتال در قسمت‌های مختلف گوش مانند نرمه، هلیکس، لاله و … انجام می‌گیرد.

سوراخ کردن هلیکس گوش (Helix Piercing)

این نوع پیرسینگ در قسمت هلیکس گوش که خارجی‌ترین قسمت گوش است و حالتی خمیده دارد، انجام می‌شود. از آنجا که هلیکس عصب‌های زیادی ندارد، پیرسینگ آن هم دردناک نیست. هلیکس گوش تقریباً بزرگ بوده و بنابراین می‌توان چندین سوراخ در کنار هم در آن ایجاد کرد. گوشواره‌های حلقه‌ای بسیار کوچک برای این نوع پیرسینگ از همه مناسب‌تر هستند.

سوراخ کردن غضروف داخلی گوش (Daith Piercing)

در این مدل سوراخ کردن گوش، درونی‌ترین غضروف گوش سوراخ می‌شود که در بالای مجرای اصلی گوش قرار دارد. در این روش عمل سوراخ‌کاری باید توسط ابزارهای خمیده و مخصوص انجام شود تا به دیگر بخش‌های گوش آسیبی وارد نشود. در این نوع پیرسینگ اغلب از گوشواره‌های حلقه‌ای ظریف استفاده می‌شود. به دلیل ترشح چربی زیاد در این ناحیه از گوش، مراقبت از این نوع پیرسینگ نیاز به دقت بالاتری دارد.

  • دوره‌ی درمان این پیرسینگ چقدر است؟ معمولاً طول درمان این پیرسینگ بین 4 تا 8 ماه است.

پیرسینگ گوش آنتی‌هلیکس یا اسناگ (Snug Piercing)

در این نوع پیرسینگ، بخش غضروفی در داخل گوش و در کنار هلیکس گوش سوراخ‌کاری می­‌شود. به این غضروف در اصطلاح آنتی‌­هلیکس یا درون‌پیچه نیز می‌گویند. استفاده از گل میخ­‌های گوی‌مانند یا حلقه‌­های کوچک برای این پیرسینگ از همه مناسب‌تر است.

پیرسینگ گوش روک (Rook Piercing)

در انتهای آنتی­‌هلکیس و در محل رسیدن آن به بخش حلزونی گوش، یک برجستگی غضروفی وجود دارد که به آن پایه‌­ی آنتی­‌هلیکس می‌گویند. پیرسینگ گوش روک روی این غضروف انجام می‌شود و معمولاً هم دردناک است و احتمالاً با سوزش، کشیده‌شدن سوراخ و آسیب دیدن گوش نیز همراه باشد. از نظر ظاهری این پیرسینگ شبیه آنتی‌هلیکس بوده با این تفاوت که به صورت عمودی انجام می‌­شود.

  • دوره‌ی درمان این پیرسینگ چقدر است؟ نسبتاً طولانی بوده و ممکن است بین 6 تا 18 ماه طول بکشد.
خرید از گالری طلاباش: گوشواره طلا

انواع مدل پیرسینگ گوش

پیرسینگ گوش به دو دسته‌ی دائمی و موقتی تقسیم می‌شود. در پیرسینگ گوش دائمی در بافت گوش سوراخی ایجاد شده و انواع گوشواره از آن آویخته می‌شود. اما در روش موقت به سوراخ کردن گوش نیازی نیست و در آن از انواع پیرسینگ چسبی، پیرسینگ فیک یا پیرسینگ مغناطیسی گوش استفاده می‌شود.

البته یک مدل دیگر هم به نام پیرسینگ میکرودرمال وجود دارد. در این روش بافت گوش فقط از یک طرف سوراخ می‌شود و یک نگین زینتی در آن محل کاشته می‌شود.

بهترین ناحیه برای پیرسینگ گوش

نرمه‌ی گوش بهترین نقطه برای سوراخ کردن گوش است. چون علاوه بر اینکه درد و عوارض کمتری دارد، خیلی سریع هم خوب می‌شود. البته بهتر است که محل پیرسینگ خیلی نزدیک انتهای پائینی نرمه نیز نباشد، چون احتمال پارگی را افزایش می‌دهد.

شایع‌ترین عوارض سوراخ کردن گوش

در زیر به طور فهرست‌وار رایج‌ترین عوارض ناشی از آن را برایتان نوشته‌ایم:

  • آبسه کردن
  • واکنش‌­های آلرژیک
  • پری‌کندریت (التهاب بخش خارجی گوش)
  • عفونت غضروف گوش
  • اسکار کلوئید (گوشت اضافی در محل زخم)
  • پاره شدن گوش در محل ایجاد سوراخ
  • آسیب­‌های ناشی از قرار دادن گوشواره یا حلقه مثل گیر کردن
  • انتقال بیماری‌­های خطرناک مثل ایدز و هپاتیت
  • سرطان پوست
  • قطع شدن عصب

کلام آخر

در این مطلب از انواع مدل سوراخ گوش گفتیم. توجه داشته باشید که این عمل زیبائی برای جذابیت بیشتر چهره انجام می‌شود، بنابراین بهتر است از زیاده‌روی در انجام آن خودداری کنید؛ چون سوراخ کردن بیش از اندازه‌ی گوش خطراتی زیادی از جمله پاره شدن نرمه‌ی گوش، عفونت غضروف گوش، خونریزی، گوشت اضافه و در موارد خاص سرطان پوست داشته باشد.

در آخر هم یادآوری کنیم که شما می‌توانید برای خرید انواع گوشواره‌ی طلا و نقره‌ی زنانه و دخترانه به بازار آنلاین طلاباش مراجعه کنید.

 

منابع: byrdie و allure

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.