قیمت روز طلا هر گرم 1,469,000 تومان

پیرسینگ زبان؛ هرآنچه باید بدانید

0 11,924

پیرسینگ زبان یکی از انواع رایج و پرطرفدار سوراخ‌کاری بدن است. در اغلب موارد به‌طور مستقیم در مرکز زبان انجام می‌شود، چون با انجام این کار می‌توانید چهره‌ای خاص به خود ببخشید. البته با اینکه پیرسینگ زبان در میان متداول‌ترین سوراخ‌کاری‌های بدن در بین مردان و زنان قرار دارد، اما ممکن است عوارض و خطراتی را هم به دنبال داشته باشد؛ بنابراین پیش از انجام آن بهتر است اطلاعات لازم را در مورد این نوع پیرسینگ دانسته و سپس آگاهانه به این کار اقدام کنید.

قبلاً به طور مفصل درباره این موضوع که پیرسینگ چیست و در کدام نقاط بدن انجام می‌شود، صحبت کرده‌‌ایم. حالا قرار است سراغ پیرسینگ زبان برویم و همه‌ی نکات مهم آن را بررسی کنیم. با بلاگ طلاباش همراه باشید.

نگاهی کوتاه به تاریخچه‌ی پیرسینگ زبان

با اینکه سوراخ‌کاری زبان عملی نسبتاً جدید در بسیاری از جوامع محسوب می‌شود، اما تاریخچه‌ی طولانی دارد. بر اساس شواهد تاریخی، در تمدن و فرهنگ آزتک‌ها و مایاها این عمل انجام شده و بخشی از مراسم مذهبی آن‌ها به‌شمار می‌رفته است. جالب است که آ‌ن‌ها بنا بر اعتقادات خود، سوراخ کردن زبان را نوعی پیشکش فداکارانه برای خدایان می‌دانستند. یعنی در واقع با تحمل درد این کار، بندگی خود را به ایزدان نشان می‌دادند.

خرید از گالری طلاباش: گوشواره طلا زنانه

 

سوراخ کردن زبان و استفاده از فلزات تزئینی تقریباً از دهه‌ی 1980 میلادی در میان جوانان بسیار محبوب و متداول شد. در آن زمان این کار به یکی از محبوبیت‌ترین پیرسینگ‌های بدن در کنار دیگر سوراخ‌کاری‌های بدن در محل‌های غیرمعمول مانند ابرو، بینی، لب، ناف و نوک پستان تبدیل شد. این پیرسینگ در حال حاضر نیز طرفداران خود را دارد. اگرچه بر اساس آمار، محبوبیت آن از سال 2011 میلادی در کشورهای غربی کاهش یافته و از رتبه‌ی دوم به جایگاه چهارم سقوط کرده است.

انواع پیرسینگ زبان (Tongue Piercing)

در پیرسینگ زبان، بافت نرم داخل زبان به روش‌های مختلف سوراخ شده و یک میله تزئینی از آن عبور داده می‌شود. در روش رایج و معمولی، سوزن پیرسینگ به صورت عمودی از بخش بالائی وارد و از بخش پائینی زبان بیرون می‌آید.

در برخی موارد نوک زبان به صورت افقی سوراخ می‌شود تا دو گوی همانند چشم مار در آن جایگذاری شوند. به این صورت که سوزن از یک طرف زبان وارد و از سمت دیگر آن در یک خط موازی خارج می‌شود. البته این ناایمن‌ترین روش پیرسینگ زبان است، زیرا احتمال آسیب دیدن اعصاب زبان، بافت زبان و حتی دندان‌ها وجود دارد.

نوعی دیگری از سوراخ‌کاری زبان وجود دارد که به موجب آن، بافت نازک پوست زیر زبان را سوراخ می‌کنند و به آن Frenulum Piercing می‌گویند.

پیرسینگ Venom زبان هم نوعی سوراخ‌کاری عمودی است که در هر طرف از زبان و از بالا به پائین انجام می‌شود.

متداول‌ترین پیرسینگ زبان هم سوراخ‌کاری سطحی است. به این صورت که زبان به صورت افقی سوراخ می‌شود و فلز گوی‌مانند در آن کار گذاشته می‌شود.

درد و عوارض پیرسنگ یا سوراخ‌کاری زبان

میزان درد پیرسینگ زبان بین 4 تا 6 از 10 است. یعنی برخلاف تصور اغلب ما که فکر می‌کنیم سوراخ کردن زبان باید درد زیادی داشته باشد، دردش کم است. دلیل این امر حساسیت‌های زیاد زبان نسبت به طعم و تماس بوده و به این خاطر که سوزن درون یک بافت پیوسته فرو می‌رود نه درون پوست یا غضروف (مملو از عصب‌) درد کمی دارد.

خرید از گالری طلاباش: دستبند کارتیر طلا

 

البته بر اساس تجربه‌ی افراد، پیرسینگ عمودی در دو طرف زبان تقریباً کم دردترین را دارد؛ چون به طور مستقیم از بافت همبند زبان عبور داده می‌شود. اما پیرسینگ افقی زبان بیشترین درد را دارد، زیرا در محلی انجام می‌شود که بیشترین تجمع اعصاب در آنجا است؛ بنابراین باید توجه داشته باشید که این نوع پیرسینگ به هیچ عنوان بدون درد نیست. اما درد مدل‌های مختلف این نوع پیرسینگ با توجه به محل و روش انجام آن متفاوت است. اصولاً خوب شدن محل سوراخ‌کاری بین 4 تا 8 هفته طول می‌کشد که خیلی زیاد نیست.

توجه داشته باشید سوراخ کردن زبان بسیار حساس و خطرناک است و معمولاً عوارض جانبی متعددی به همراه دارد. برای این منظور باید حتماً به مراکز معتبر و بهداشتی مراجعه کنید. خطر خفگی به دلیل جدا شدن شی زینتی، عفونت شدید زبان، آسیب به دندان، آبریزش بینی، اختلال در حس چشایی، بلع غذا و عملکرد بزاق دهان و گوارش غذا از شایع‌ترین عوارض پیرسینگ زبان هستند.

برخورد فلز پیرسینگ به دندان‌ها می‌تواند باعث تحلیل رفتن مینای دندان‌ها شود که این مسئله باعث درد، حساسیت و تحلیل تدریجی دندان‌ها می‌شود. به‌علاوه، جویدن غذا با وجود شی اضافی داخل دهان می‌تواند باعث ایجاد مشکلات گوارشی شود، چون نمی‌توان به راحتی غذا را جوید و به خوبی قورت داد. همین موضوع احتمال بروز مشکلات متعدد را بیشتر می‌کند.

پیرسینگ همچنین می‌تواند باعث ایجاد زخم در دهان شده و مسیری برای ورود باکتری‌ها به پوست و خون ایجاد کند.

خرید از گالری طلاباش: دستبند کارتیر نقره

 

هزینه پیرسینگ زبان

قیمت و هزینه‌ی پیرسینگ کردن زبان با توجه به محل و مدل پیرسینگ متفاوت بوده و از فردی به فرد دیگر نیز قیمت‌ها متغیر است. افراد مختلف دستمزدهای متنوعی برای انجام این کار دریافت می‌کنند. با قیمت گرفتن از چندین فرد مختلف که به اندازه‌ی کافی در این کار تجربه و مهارت دارند، می‌توانید از حدود قیمت این نوع پیرسینگ مطلع شوید. پیشنهاد ما این است که حتماً به مراکز معتبر و بهداشتی مراجعه کنید تا متحمل عوارضی نشوید که در بالا از آن‌ها یاد کردیم.

مراقبت از سوراخ‌کاری زبان

  • ممکن است زبان سه تا پنج روز متورم شود که با مکیدن ملایم یخ تمیز می‌توان این التهاب را کاهش داد.
  • آسپرین، کافئین و الکل می‌توانند تورم، خونریزی و درد را افزایش دهند و بهتر است از مصرف آن‌ها خودداری کنید.
  • در طی روند بهبودی زخم، سیگار را به طور کلی کنار بگذارید.
  • انجمن تخصصی پیرسینگ‌کارهای جهان پیشنهاد می‌کنند که برای شستن دهان بعد از پیرسینگ، از دهان‌شویه‌های آنتی‌ باکتریال بدون الکل استفاده کنید. دهان باید به مدت 30 تا 60 ثانیه با این محلول شسته شود. اما بیش از چهار یا پنج بار در روز نباید این کار را انجام دهید.
  • استفاده از مسواک جدید بعد از سوراخ کردن، از ورود باکتری‌های جدید به دهان نیز جلوگیری می‌کند.
  • برای جلوگیری از ورود غذا به محل پیرسینگ در طول دوره بهبودی، باید از انگشتان دست استفاده شود. به این صورت که غذا را مستقیماً روی دندان‌های اسیاب برای جویدن قرار دهید.
  • در دوره‌ی بهبودی پیرسینگ زبان بهتر است مصرف غذاهای داغ، پر ادویه، شور و اسیدی را تا حد امکان کاهش دهید.
  • در دوره‌ی بهبودی خیلی آرام و بدون عجله غذا میل کنید و سعی کنید غذا را از پیرسینگ دور نگه دارید تا محل زخم خوب شود.
  • در صورتی که تورم زبان کاهش نیافت و یا نشانی از بهبودی حاصل نشد به پزشک مراجعه کنید چراکه احتمالاً دچار عفونت یا رشد قارچ روی زبانتان وجود دارد.
  • هر شش ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید، زیرا اینکار برای بهداشت دهان مهم است.

کلام آخر

در این مطلب توضیح دادیم که پیرسینگ زبان چیست، چه انواعی دارد و چگونه انجام می‌شود. در آخر هم یادآوری کنیم که زیاده‌روی و عدم رعایت مراتب احتیاط در هر کاری می‌تواند خطراتی به دنبال داشته باشد. سوراخ کردن زبان نیز از این قاعده مستثنی نیست. از جمله عوارض این عمل زیبایی می‌توان به عفونت ناحیه پیرسینگ‌شده، خونریزی، اختلال در حس چشایی، اختلال در بلع غذا، اختلال در عملکرد بزاق دهان و گوارش غذا و عفونت شدید زبان اشاره کرد.

همچنین جنس فلزی که برای پیرسینگ انتخاب می‌کنید باید ضدحساسیت و ضدزنگ باشد. بهترین فلزها برای انواع پیرسینگ اصولاً طلا، نقره و استیل ضدزنگ و تیتانیوم هستند.

در آخر باید اشاره کنیم که شما می‌توانید مدل‌های متنوع زیورآلات طلا و نقره‌ی زنانه و مردانه را در بازار آنلاین طلاباش پیدا کرده و بدون نیاز به مراجعه‌ی حضوری، زیورآلات مورد نظر خود را در محل مورد نظرتان تحویل بگیرید. ضمناً با خرید محصولات طلاباش، می‌توانید از امکان بازگشت کالا هم استفاده کنید.

منبع: byrdie

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.