قیمت روز طلا هر گرم 1,469,000 تومان

10 روش درمان جوش صورت با مواد طبیعی در خانه

0 467

برای پیدا کردن بهترین روش درمان جوش صورت اول از همه باید نوع جوش‌های صورت خود را بشناسید. همه‌ی ما عادت داریم به همه‌ی دانه‌های ناخواسته‌ای که در صورت یا بدنمان پدیدار می‌شود، جوش یا آکنه بگوئیم. اما واقعیت این است هر کدام از این آکنه‌ها نام و دلیل خاص خود را دارند و در نتیجه، روش‌های درمانی آن‌ها هم با هم متفاوت است.

در همین راستا، ما تصمیم گرفتیم در این مطلب اول از همه توضیح دهیم که جوش چیست و چرا پدید می‌آید. پس از آن به معرفی انواع جوش‌های صورت پرداخته‌ایم. در نهایت هم روش‌های درمان جوش‌ها را آموزش داده‌ایم. تا انتهای این مطلب با بلاگ طلاباش همراه باشید.

فهرست مطالب
  1. نحوه‌ی شکل‌گیری جوش صورت
  2. علت جوش صورت
  3. انواع جوش صورت
  4. معنای جوش زدن هر ناحیه از صورت
  5. روش‌های از بین بردن جوش صورت
  6. 10 روش درمان سریع جوش صورت
  7. روش‌های درمان خانگی جوش صورت
  8. درمان جای جوش صورت

نحوه‌ی شکل‌گیری جوش صورت

جوش صورت در واقع ترکیبی از سلول‌های مرده پوست، چربی طبیعی بدن و انواع مختلف باکتری است. داستان شکل‌گیری جوش این است که بدن دارای چربی طبیعی به نام «سبوم» است که باعث پیشگیری از خشک شدن سلول‌های پوستی می‌شود. غده‌هایی که این چربی‌ها را تولید می‌کنند هم به منافذ پوستی متصل هستند. در نتیجه، سبوم اضافی در این منافذ جمع می‌شوند، باعث به هم چسبیدن سلول‌های مرده می‌شوند و ترکیبی را تشکیل دهند که در منافذ گیر می‌افتند. حالا آکنه زمانی شکل می‌گیرد که منافذ با سلول‌های مرده پوست، چربی طبیعی بدن و انواع مختلف باکتری مسدود می‌شود. این باکتری‌ها به صورت نرمال روی پوست انسان زندگی می‌کنند. اما اگر همین باکتری‌های ظاهراً بی‌خطر، وارد منافذ شوند و آن‌ها را عفونی کنند باعث بروز آکنه می‌شود.

جوش‌ها عموماً در ابتدا غیرچرکی هستند. اما با گذشت زمان، چرکی و ملتهب می‌شوند و ممکن است باعث ایجاد درد در ناحیه‌ی جوش شوند. طبق تحقیقات علمی حدود ۸۰ درصد از نوجوانان در سن بلوغ، ۳ درصد مردان بزرگسال و ۱۲ درصد زنان بزرگسال در جهان درگیر جوش‌های پوستی می‌شوند.

نحوه شکل گیری جوش صورت
جوش ترکیبی از سلول‌های مرده پوست، چربی طبیعی بدن و باکتری است

علت جوش صورت

یکی از دلایلی شکل‌گیری جوش، فعال شدن غدد جنسی افراد است. وقتی فرد به سن بلوغ می‌رسد، غده‌های جنسی او فعال می‌شود که باعث ایجاد آکنه یا جوش می‌شود. در واقع ما انسان‌ها به ندرت قبل از رسیدن به سن بلوغ، شاهد جوش زدن هستیم. به طور مثال بعید است بدن یک دختر 7 یا 8  ساله جوش بزند. اما همین دختر وقتی به سن 10 سالگی می‌رسد و بلوغش شروع می‌شود، هورمون‌های جنسی‌اش هم فعال می‌شود و درنتیجه، پروسه‌ی جوش زدن شروع می‌شود.

از دیگر عامل‌های رایج در تشدید آکنه صورت می‌توان به استرس، کمبود برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن، رژیم غذائی نامناسب، ابتلا به برخی بیماری‌ها و اهمیت ندادن به بهداشت فردی را نام برد. مثلاً وقتی که فرد دچار استرس می‌شود، در بدن او هورمون کورتیزول ترشح می‌شود. ترشح بیش از اندازه‌ی این هورمون باعث کاهش تولید استروژن و تولید میزان بیشتر چربی دربدن می‌شود که در نهایت آکنه را به وجود می‌آورد.

یا به طور مثال، مصرف مواد خوراکی ناسالم، فست فودها و انواع تنقلات فاقد ارزش تغذیه‌ای به خاطر داشتن چربی، قند و نمک فراوان باعث ایجاد آکنه و دیگر بیماری‌ها می‌شوند. کمبود ویتامین D هم یکی دیگر از دلایل ایجاد جوش صورت در برخی از افراد است.

در این دوران همه‌گیری ویروس مرگبار COVID-۱۹ که اهمیت حضور در خانه برای جلوگیری از ابتلا به بیماری بسیار زیاد است، بهتر است افراد مستعد به جوش زدن حتماً ویتامین D بیشتری مصرف کنند. رژیم خوراکی حاوی پنیر، تخم مرغ، میوه و سبزیجات، قارچ و خوراک‌های دریایی مانند ماهی سالمون حاوی ویتامین D هستند. حتی در صورت نیاز با صلاحدید پزشک، افراد می‌توانند مکمل ویتامین D مصرف کنند. ویتامین دی برای رشد سلولی اهمیت زیادی دارد و باعث کاهش التهاب در بدن به ویژمشکل‌های پوستی می‌شود.

انواع جوش صورت

جوش صورت انواع مختلفی از برآمدگی‌های پوستی است که هر کدام از آن‌ها شکل و نشانه‌های خاص خود را دارند. ما در ادامه‌ی مطلب، به معرفی انواع جوش صورت (آکنه) پرداخته‌ایم.

  • جوش‌های سرسفید
  • جوش‌های سرسیاه
  • پوستول‌ها (برآمدگی)
  • پاپول‌ها
  • کیست‌ها
  • ندول‌ها

جوش‌های سرسفید (Whiteheads)

درمان جوش صورت: جوش سرسفید

جوش‌های سرسفید که به صورت علمی کومدون (comedones) نامیده می‌شوند برآمدگی‌های کوچک با رنگ سفید هستند. شکل ظاهری این اکنه‌ها معمولاً به این صورت است که یک مرکز دایره‌ای سفید رنگ دارند که توسط موارد قرمزرنگی احاطه می‌شود. معمولاً از مرکز جوش‌های سرسفید مو بیرون می‌زند یا ممکن است مو در داخل آن گیر افتاد باشد. پوست اطراف این مدل جوش هم سفت و پر چین و چروک است؛ مخصوصاً اگر جوش بسیار بزرگ و برآمده باشد. خوبی جوش‌های سرسفید این است که در بیشتر مواقع باعث ایجاد زخم روی پوست نمی‌شوند.

جوش‌های سرسیاه (Blackheads)

انواع جوش صورت : جوش سرسیاه

جوش‌های سرسیاه با نام «کومدون‌های باز» هم شناخته می‌شوند. این‌ها اکنه‌ها در واقع نقطه‌های کوچک و سیاه رنگی هستند که ممکن است به صورت برآمدگی‌های ریز دیده شوند. پوست اطراف جوش‌های سرسیاه معمولاً شکل طبیعی دارد اما مرکز آن تیره‌تر از پوست اطرفش است.

تغییر رنگ و سیاه بودن این جوش‌ها به خاطر کثیفی و آلودگی نیست. جوش‌های سرسیاه در واقع همان جوش‌های سرسفیدی هستند که باز و گسترده شده‌اند. بنابراین، وقتی محتوای جوش‌های سر سفید در معرض هوا قرار می‌گیرد، تیره‌تر و در نتیجه سیاه دیده می‌شود.

پاپول‌ها (Papules)

از بین بردن جوش صورت: پاپول‌ها (Papules)

به برآمدگی‌های زیر سطح پوست، پاپول‌ می‌گویند. این برجستگی‌ها اغلب سفت، حساس به لمس، صورتی‌رنگ و برآمده هستند و پوست اطرافشان معمولاً متورم و قرمز است. پاپول‌ها برعکس جوش‌های سرسفید، نقطه‌ی مرکزی قابل مشاهده‌ای ندارند و بر خلاف جوش‌های سرسیاه منافذشان باز نیست. پاپول‌ها زمانی بزرگ و زیاد می‌شوند که جوش‌های سرسیاه و سرسفید باعث تحریک پوست می‌شود و می‌تواند به پوست اطراف اسیب وارد کند. این آسیب به التهاب منجر می‌شود.

پوستول‌ها (Pustules)

انواع جوش صورت: پوستول‌ها (Pustules)

برآمدگی‌های بزرگ و حساس به لمس که مرکز دایره‌ای دارند را پوستول‌ می‌نامند. پوستول‌ها از لحاظ ظاهری بزرگ‌تر و ملتهب‌تر از جوش‌های سرسفیدند. مرکز این برآمدگی‌ها با چرک سفید یا زردرنگی پر می‌شود که ترکیبی از سلول‌های ایمنی و سلول‌های باکتریایی است. این در حالی‌است که بدنه‌ی جوش یعنی همان برآمدگی‌ها دارای رنگ صورتی یا قرمز هستند.

ندول‌ها (Nodules)

درمان جوش صورت: ندول

ندول‌ها برآمدگی‌های ملتهب، دردناک و سختی هستند که در قسمت‌های عمیق پوست شکل می‌گیرند. این نوع جوش صورت همانند پاپول‌های بزرگ و عمیق است و مرکز یا سر قابل مشاهده‌ای ندارد. ندول‌ها زمانی توسعه پیدا می‌کنند که منافذ مسدود باعث آسیب دیدن بافت‌ها و سلول‌های عمیق زیر سطح پوست می‌شوند. ندول‌ها در واقع اشکال شدید و حاد آکنه هستند و معمولاً باعث بروز عوارضی همچون لکه‌های تیره و زخم روی پوست می‌شوند.

کیست‌ها (Cysts)

درمان سریع جوش صورت: کیست‌ها (Cysts)

کیست‌ها برآمدگی‌های بسیار بزرگ، نرم، دردناک، قرمز یا سفیدی هستند که در قسمت‌های عمیق‌تر پوست شکل می‌گیرند. این برآمدگی‌ها با چرک پر می‌شوند. کیست‌ها بیشتر از ندول‌ها به قسمت‌های عمیق‌تر پوست نفود می‌کنند و شدیدترین شکل از آکنه‌ها هستند. کیست‌ها می‌توانند باعث ایجاد عوارضی همچون زخم شوند.

معنای جوش زدن هر ناحیه از صورت

جوش زدن در هر قسمت از صورت را می‌توان یکی از علائم بیماری‌های خاص در بدن به حساب آورد. البته جوش‌ در واقع خودش یک بیماری است که باعث درگیری غدد چربی پوست می‌شود. اما گاهی هم ممکن است که نشان دهنده‌ی بیماری‌های خاص و خطرناکی باشد که منافذ کوچک روی پوست را تحت تأثیر قرار می‌دهند. بنابراین خوب است معنای جوش زدن هر ناحیه از صورت را بشناسید.

جوش زدن در پیشانی

  • نشانه‌ی: اختلال در دستگاه گوارش و کیسه صفرا
  • دلیل: مصرف بیش از حد فست فود، غذاهای پرچرب و شکر
  • روش درمان جوش پیشانی: از آنجایی که متابولیسم بدن ضعیف شده است باید به طور مرتب به مصرف سبزیجات، میوه‌های تازه و نوشیدن دمنوش‌های گیاهی مصرف شود.

جوش زدن در گوش

  • نشانه‌ی: اختلال و بیماری در کلیه‌ها
  • دلیل: استرس، عدم توازن هورمونی، آلرژی به مواد آرایشی و بهداشتی، قرار گرفتن در معرض یک محیط آلوده، تولید چربی بیش از اندازه غدد گوش، استفاده مشترک از هدفون با دیگران، استفاده از هدفون‌های آلوده، فرو بردن اجسام یا انگشت آلوده در گوش، شنا کردن در آب‌های آلوده، سوراخ کردن گوش به روش غیر اصولی و استفاده از کلاه با زمان طولانی مدت
  • روش درمان جوش گوش: باید با استفاده از پمادهای موضعی حاوی ویتامین A این معضل را رفع کرد.

آکنه در نواحی اطراف چشم‌ها

  • نشانه‌ی: بیماری‌های کبدی و طحال
  • دلیل: عوامل ژنتیکی
  • روش درمان جوش اطراف چشم‌ها: باید با نوشیدن چای سبز درمان شود.

جوش در بینی

  • نشانه‌ی: اختلال در سیستم قلبی- عروقی، چرب شدن کبد و بیماری‌های گوارشی
  • دلیل: مصرف غذا وخوراکی‌های مضر مانند چیبس، پفک و لواشک
  • روش درمان جوش بینی: باید با مصرف غذاهای سالم، میوه و سبزیجات برطرف شود.

جوش زدن در گونه

  • نشانه‌ی: اختلال در کلیه ها، ریه‌ها و بیماری‌های کبدی
  • دلیل: رژیم غذایی ناسالم
  • روش درمان جوش گونه: باید با مصرف غذاهای سالم این معضل را برطرف سازید.

جوش زدن درلب

  • نشانه‌ی: اختلال در اندام‌های تناسلی، درد معده و مشکل سیستم گوارشی
  • دلیل: بیماری‌های روده
  • روش درمان جوش لب: حتماً مراجعه به پزشک را برای حفظ سلامت جسمانی خود جدی بگیرید.

روش‌های از بین بردن جوش صورت

درمان جوش براساس شدت آن متفاوت است؛ اگر شدت جوش‌ها کم باشد، با درمان موضعی برطرف می‌شود. اگر شدت جوش زیاد باشد، باید با کمک داروهای خوراکی مثل آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای هورمونی مورد درمان قرار بگیرد.

با اینکه برای رفع جوش صورت روش‌های متنوعی وجود دارد. اما کارشناسان همیشه توصیه می‌کنند که افراد روبالشتی‌ها، ملحفه‌ها و سایر ملزومات خواب را به طور منظم بشویند و آن‌ها را تعویض کنند. به این خاطر که در زمان خواب بیشترین میزان پوسته‌ریزی از سلول‌های بدن روی می‌دهد و بسیاری از افراد در زمان بیدارشدن از خواب متوجه بروز آکنه درصورت خود می‌شوند.

از دیگر روش‌های از بین بردن جوش صورت استحمام با آب گرم، شست‌وشوی صورت به‌طور منظم، استفاده از کرم‌های درمانی و خودداری از مصرف محصول‌های آرایشی، مصرف میوه و سبزیجات تازه، مصرف دمنوش‌های گیاهی همچون چای سبز (به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان بالا) می‌توان اشاره کرد. همچنین باید سعی کنید که استرس و اضطراب را از خود دور کنید. این کار را می‌توانید با انجام یوگا و مراقبه، نوشیدن میزان کافی آب، یادگیری مهارت‌های جدید، یا مطالعه کتاب و گوش دادن به موسیقی انجام دهید.

انجام ورزش سبک روزانه، داشتن تحرک و انجام کارهایی چون نظافت و آشپزی با فعال نگه داشتن بدن سبب افزایش میزان اکسیژن در رگ‌های خونی می‌شوند و به داشتن پوستی زیبا و جوان کمک می‌کند. سعی کنید در طول شبانه‌روز حداقل 8 ساعت بخوابید. همان‌قدر که خواب کم باعث بروز انواع بیماری‌ها می‌شود، خواب بیش از اندازه هم می‌تواند سبب افتادگی پوست، بروز گودی زیرچشم و حتی افزایش چین و چروک‌های پوستی شود. اما خواب کافی ه با کمک به سلول‌های بدن برای ترمیم آسیب‌ها می‌تواند از شکل‌گیری جوش و آکنه پیشگیری کند.

روش های از بین بردن جوش صورت
به صورت خانگی هم می‌توان جوش‌ها را درمان کرد

10 روش درمان سریع جوش صورت

در ادامه‌ی مطلب، 10 روش برای درمان سریع جوش صورت را معرفی می‌کنیم.

1- درمان سریع جوش با یخ

یخ به کاهش التهاب کمک می‌کند و باعث می‌شود تا غدد چربی چرک و چربی اضافه را منافذ پوست بیرون بریزند. برای این منظور باید یخ را درون پارچه بگذارید و روی محل جوش قرار دهید و چند دقیقه نگه دارید. این کار را چند بار در روز تکرار کنید.

2- روغن زیتون

با خاصیت تسکین‌دهندگی خود به ترمیم جای جوش کمک می‌کند. برای استفاده از آن باید پیش از رفتن به رختخواب روغن زیتون را در محل جوش بمالید و ماساژ دهید. سپس یک حوله‌ی گرم روی پوست بگذارید و بعد از 5 دقیقه صورت خود را بشوئید.

3- ماست

باعث کاهش التهاب پوست می‌شود. بنابراین می‌توانید برای درمان سریع جوش صورت در خانه از ماست استفاده کنید. به این صورت که مقداری ماست را با آبلیمو مخلوط کنید و روی پوست‌تان بمالید. بعد از 15 دقیقه صورت‌تان را بشویید.

4- سیب و عسل

یک قاچ از سیب را رنده و آن را با 4 قاشق چای‌خوری عسل مخلوط کنید. هر روز به مدت 15 دقیقه آن را روی پوست صورت خود بگذارید و سپس با آب ولرم بشوئید. این مخلوط برای پوست‌های خشک آکنه‌دار بسیار مناسب است.

5- ژل آلوئه‌‌ورا

آزردگی و قرمزی جوش را از بین می‌برد و باعث درخشش پوست‌تان می‌شود. برای این منظور، ژل آلوئه‌ورا را به محل جوش‌ها بمالید و 15 دقیقه بگذارید بماند. بعد از 15 دقیقه صورت‌تان را با آب گرم بشویید.

6- ماسک خیار

برای ترمیم پوست مفید است و باعث کاهش التهاب پوستی می‌شود. برای این منظور خیار را خرد کنید روی آن آب بریزید و بگذارید به مدت 60 دقیقه بماند. مواد داخل خیار مثل ویتامین A، پتاسیم و کلروفیل در آب منتشر می‌شوند. آب حاصله را صاف کنید و برای نوشیدن یا شستن صورت استفاده کنید. یا می‌توانید خیار رنده شده را مثل ماسک به مدت 15 دقیقه روی صورت بگذارید. سپس بشوئید.

7- آبلیمو

باعث می‌شود چربی‌های تجمع‌یافته در پوست بیرون رانده شوند. برای استفاده از لیمو چند راه دارید. مثلاً پیش از خوابیدن یک گوش پاک کن استریل را به آبلیمو آغشته کنید و آن را روی جوش بمالید. یا برای جوش‌های جدی‌تر مخلوطی از پودر دارچین و آبلیمو درست کنید و شب قبل از خواب روی جوش بمالید و بگذارید تا صبح بماند. این کار به از بین رفتن سریع جوش کمک می‌کند، اما برای افرادی که پوست حساس دارند توصیه نمی‌شود.

8- گوجه‌فرنگی

یک عدد گوجه فرنگی را رنده کنید و آن را روی پوستتان بمالید. بعد از 15 دقیقه با آب سرد بشوئید. این درمان را هر روز تکرار کنید.

9- سیر

مقداری سیر را پوست بکنید و رنده کنید. آن را با نصف فنجان آب گرم مخلوط کنید. خمیر به‌دست‌آمده را با استفاده از یک تکه پنبه روی پوستتان بمالید. پس از چند دقیقه صورت خود را با آب ولرم بشوئید و خشک کنید.

10- جوش‌شیرین

دو قاشق غذاخوری آب و جوش‌شیرین را با هم مخلوط کنید. بعد از شستن صورت و پاک کردن آن، با یک پنبه‌ی تمیز روی پوست خود بمالید. بعد از 15 دقیقه با آب شستشو دهید و بعد از آن از مرطوب کننده استفاده کنید. این درمان را 2 تا 3 بار در هفته تکرار کنید.

روش‌های درمان خانگی جوش صورت

پیش از معرفی روش‌های درمان خانگی جوش صورت باید بدانید که جوش را نمی‌توان برای همیشه ریشه‌کن کرد. وقتی شما دارو استفاده می‌کنید، جوش‌های صورتتان به طور موقت خوب می‌شوند. اما ممکن است چند سال بعد این جوش‌ها دوباره ظاهر شوند و در نتیجه، هیچ‌چیز قابل پیش‌بینی نیست. اما خبر خوب این است که وقتی فرد از یک سنی می‌گذرد جوش‌ها خود به خود خوب می‌شود و بازگشتی هم ندارد. اما نمی‌توان عدد مشخصی برای این سن مشخص کرد.

درمان خانگی جوش صورت برای رفع جوش‌های سر سیاه

  • با استفاده از جوش شیرین و آب می‌توانید جوش‌های سرسیاه را از بین ببرید. برای انجام این کار یک قاشق مرباخوری جوش شیرین را در ۱۰۰ سی‌سی آب حل کنید. سپس با استفاده از پنبه، آن را به نواحی دارای جوش سرسیاه بمالید. بعد از ۱۰ دقیقه آن را آب‌کشی کنید.
  • یکی دیگر از راهکارهای رفع جوش‌های سر سیاه استفاده از شکر قهوه‌ای است. برای این منظور، یک قاشق مرباخوری شکر قهوه‌ای، عسل و نیمی از لیموی تازه را با هم مخلوط کنید. خمیر به‌دست آمده را روی جوش‌های سر سیاه بگذارید و ۵ دقیقه آن را روی پوست ماساژ دهید. بعد از گذشت ۲۰ دقیقه آب‌کشی کنید.
  • از دیگر روش‌های درمان خانگی جوش صورت استفاده از روغن چای است. به این صورت که روزانه آن را روی پوست خود بمالید تا جوش‌های سرسیاه از بین بروند.
  • یک قاشق چای‌خوری زردچوبه را در کمی روغن نارگیل یا آب حل کنید. به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه آن را روی پوست خود قرار دهید.
  • مخلوط روغن نارگیل و شکر نوعی اسکراب (لایه بردار) پوست است که به عقیده متخصصان پوست،گر به صورت روزانه و به مدت زمان ۲۰ الی ۳۰ دقیقه از آن استفاده کنید، می‌توانید جوش‌های سر سیاه به مرور از بین ببرید.
  • برای رفع جوش سرسیاه یک قاشق غذاخوری عسل را با یک قاشق چای‌خوری شیر ترکیب کنید. به مدت ۱۵ دقیقه آن را روی پوست بگذارید و در انتها حتما پوست خود را با آب ولرم بشویید.
  • سفیده تخم مرغ را با استفاده ازپنبه روی پوست خود بمالید. سپس با دستمال کاغذی روی آن را بپوشانید. بعد از ۲۰ دقیقه آب‌کشی کنید.
درمان خانگی جوش صورت
ماسک سفیده تخم مرغ می‌تواند جوش را درمان کند

درمان خانگی جوش صورت برای رفع جوش‌های سرسفید

  • دو بار در روز صورت خود را با محلول‌های ضد جوش بشوئید. پیشانی، بینی و چانه (منطقه T) مهمترین قسمت‌هایی هستند که باید مورد توجه قرار دهید. چون جوش‌های سرسفید بیشتر در این نواحی ایجاد می‌شوند.
  • به طور منظم از یک محصول لایه‌بردار ملایم برای درمان جوش سرسفید استفاده کنید.
  • برای رفع جوش صورت سر سفید، محصولات حاوی بنزوئیل پروکساید مؤثر هستند. چون این ماده باکتری عامل آکنه را از بین می‌برد و تولید چربی پوست را مهار می‌کند. محصولات حاوی سالیسیلیک اسید هم در درمان جوش سرسفید مؤثر هستند.

درمان خانگی جوش صورت برای رفع پوستول‌ها و پاپول‌ها

  • دوبار در روز ناحیه‌ی مدنظر را با آب سرد و صابون به کمک دست تمیز یا پارچه تمیز بشوئید.
  • به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در روز، در محل جوش‌ها کمپرس گرم بگذارید تا مواد گیر افتاده در جوش‌ها را بیرون بیاورد.
  • از محصولاتی که بنزوئیل پراکسید دارند استفاده کنید چون این مواد باکتری‌ها را از بین می‌برند.
  • محصولات حاوی اسید سالیسیلیک هم می‌تواند سلول‌های مرده پوست و سایر مواد باقی مانده را از بین ببرند.

درمان خانگی جوش صورت برای رفع آکنه‌های غیر التهابی خفیف تا شدید

جوش‌های سرسفید و جوش‌های سرسیاه جزو انواع آکنه‌های غیر التهابی هستند. این‌ها اشکال خفیف جوش‌ها محسوب می‌شوند، معمولاً باعث ایجاد تورم نمی‌شوند و دردناک نیستند. برای رفع جوش صورت به روش‌های زیر عمل کنید:

  • شستن صورت با آب ولرم و صابون دوبار در روز
  • کاهش استرس
  • داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل
  • مصرف آب کافی
  • اجتناب از شستن بیش از حد پوست یا تحریک آن
  • کمتر قرار گرفتن در معرض نور خورشید
  • استفاده از کرم ضد آفتاب درفضای باز

درمان جای جوش صورت

روش های درمانی محتلفی برای درمان جای جوش و آکنه وجود دارد از ژل‌ها گرفته تا روش‌های لایه برداری، میکرودرم، هیدرودرم آبریژن و … بهره گرفته می شود. در ادامه تعدادی از این روش‌ها را معرفی کرده‌ایم.

ژل‌ها و پرکننده‌های بافت نرم

تزریق ژل‌های بافت نرم مانند کلاژن یا چربی در زیر پوست می‌تواند به رفع جای جوش کمک کند. چون باعث کشیده شدن پوست می‌شود. البته باید بدانید که این روش‌ درمانی موقتی است و تزریق‌ها باید در دوره‌های زمانی معینی تجدید شوند.

لایه‌برداری شیمیایی

معمولاً متخصصین از اسیدهای قوی مانند اسید سالسیلیک برای برداشتن لایه رویی پوست و کاهش عمق جای جوش استفاده می‌کنند. اگر جای جوش‌ها زیاد عمیق نباشند می‌توان با روش میکرودرم، بلافاصله آن‌ها را از بین برد. این عمل از طریق تراشیدن لایه‌های پوست، لایه‌هایی که دارای لکه‌های تیره‌ی جای جوش هستند را از بین می‌برد. (این لکه‌ها حاصل از لخته‌ی خونی است که از فشار دادن جوش به‌وجود آمده‌اند) این روش غیر تهاجمی درمان جای جوش، از روش درمان با لیزر کم‌هزینه‌تر است.

درمان جای جوش صورت با میکرودرم ابریژن

این روش معمولاً برای اِسکارهای شدید استفاده می‌شود. به این صورت که با چرخاندن یک برس سلول‌های سطحی پوست تخریب و برداشته می‌شوند. بدین ترتیب، سلول‌های زنده‌ی جدید و سالمی شروع به رشد می‌کنند و ظاهر پوست شاداب‌تر می‌شود.

درمان جای جوش صورت
روش میکرودرم ابریژن

لیزر درمانی

در روش لیزر درمانی از اشعه‌ی متمرکز نور لیزر استفاده می‌شود تا نقاط تیره‌ی به‌جا مانده از جای جوش یا آکنه را از بین ببرد. عمل لیزر برای درمان جای جوش، ۱۵ دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد. با توجه به عمق لکه‌های تیره‌ی به‌جا مانده بر پوست، طی یک تا سه جلسه درمان، جای جوش‌ها کاملاً برطرف می‌شوند.

نور درمانی

با استفاده از نور پالسی لیزری که به اپیدرم آسیب نمی‌رساند می‌توان جای جوش را از بین برد. البته این عمل باید به طور مکرر تکرار شود تا جای جوش به طور کامل از بین برود.

عمل جراحی پوست برای درمان جای جوش صورت

در روش‌های جراحی جزئی که به آن برش پانچ گفته می‌شود، پزشک شکاف کوچکی روی جای جوش ایجاد می‌کند و سوراخ ناشی از زخم به جامانده را بخیه کرده یا پیوند می‌دهد.

منبع: allentaintordermatology

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.