قیمت روز طلا هر گرم 1,469,000 تومان

جلوگیری از ریزش مو با روش های ساده

0 235

ریزش مو برای هیچ‌کدام از ما تجربه‌ی خوشایندی نیست و ممکن است به یکی از نگرانی‌های ما تبدیل شود. اما به جای نگرانی، باید دلایل ریزش مو را پیدا کنیم و هرچه زودتر برای درمان آن اقدامی کنیم. اگر فکر می‌کنید ریزش مو همان از دست دادن تارهای موی روزانه است، در اشتباهید. جالب است بدانید که ما به صورت طبیعی، روزانه حدود 100 تار مو را از دست می‌دهیم و این اصلاً نگران‌کننده نیست، چون همین تعداد مو هم در حال روییدن است؛ اما مشکل از جایی شروع می‌شود که ریزش موها غیرعادی باشد. ریزش مو منجر به کچلی نمی‌شود، اما کم شدن حجم موها در ظاهر ما تأثیر بسیار زیادی دارد. در این مقاله در مورد علت‌های مختلف ریزش مو، جلوگیری و درمان آن صحبت می‌کنیم.

دلایل ریزش مو

ریزش مو ممکن است نتیجه‌ی سبک زندگی و عادت‌های روزانه‌ی ما باشد؛ به عنوان مثال اگر شما اهل زیاد رنگ کردن موها، استفاده از اسپری‌ها و ژل‌های حالت‌دهنده‌ی مو، سشوار کشیدن یا صاف و فر کردن موها باشید یا در تغذیه‌ی روزانه‌تان به میزان کافی مواد مورد نیاز موها وجود نداشته باشد، دور از انتظار نیست اگر به ریزش مو دچار شوید! بعضی شرایط ویژه مثل بارداری، تغییرات هورمونی، کاهش وزن شدید و ناگهانی، مشکلات سیستم ایمنی، بیماری‌های پوستی و عفونت‌ها هم می‌توانند منجر به ریزش مو شوند. در ادامه بعضی از مهم‌ترین دلایل ریزش مو را با هم مرور می‌کنیم.

1- استرس

می‌دانید که استرس عامل بسیاری از بیماری‌هاست. این مشکل که این روزها گریبان همه‌ی ما را گرفته، از شایع‌ترین علت‌های ریزش مو هم هست. همه‌ی ما در طول زندگی با چالش‌های ریز و درشتی مواجه می‌شویم که می‌توانند بر سلامت جسم و روح ما تأثیر بگذارند. شاید فکر کنیم که این نگرانی‌ها فقط روان ما را آشفته می‌کنند؛ اما تغییرات هورمونی که به دلیل استرس‌ و اضطراب در بدن به وجود می‌آیند، منجر به توقف رشد موها و در ادامه ریزش مو نیز می‌شود.

شاید شعارگونه به نظر برسد اما بهترین راه برای جلوگیری از این اتفاق ناگوار، کنترل استرس و اضطراب است. راهکارهای مختلفی برای کنترل استرس وجود دارد که می‌توانید با مشورت پزشک یا روان‌شناس آن‌ها را به کار بگیرید؛ اما خوب است انواع روش‌های مدیتیشن یا کنترل تغذیه را هم امتحان کنید که ساده و بی‌خطر هستند.

نحوه جلوگیری از ریزش مو

2- تغییرات آب ‌و هوا

تغییرات آب و هوا تأثیر ویژه‌ای بر رشد و سلامت موها دارد. جالب است بدانید که در فصل‌های مختلف، رشد موها کاملاً متفاوت است. مثلاً در فصل زمستان رشد موها افزایش می‌یابد و در تابستان مقدار رشد موها کمتر می‌شود. بنابراین پیش از این که بابت ریزش موها در فصل‌ها یا آب و هوای مختلف نگران شوید، بهتر است از محصولات مراقبت از مو متناسب با فصل استفاده کنید و به فکر تغذیه‌ی موهایتان باشید. همانطور که در فصل‌های سرد سال از مرطوب‌کننده‌های قوی‌تری برای پوست‌تان استفاده می‌کنید، در فصل‌های گرم و خشک هم باید موها را بیشتر تقویت کنید.

3- افزایش سن

همانطور که با افزایش سن، چین و چروک‌های ریز و درشت روی پوستمان جا خوش می‌کنند، ریزش موها نیز بیشتر می‌شود. معمولاً افراد از 50 سالگی دچار ریزش مو می‌شوند که کاملاً طبیعی است. البته که این موضوع به ژنتیک و سبک زندگی هر فرد مرتبط است و می‌تواند برای افراد مختلف متفاوت باشد. حتماً شما هم با افراد کهنسال زیادی مواجه شده‌اید که همچون دوران جوانی، موی پرپشتی دارند. خوب است با ورود به دنیای میانسالی، به صورت مداوم با متخصص مو و پوست در ارتباط باشید.

4- تغذیه

سلامت بدن ارتباط مستقیمی با تغذیه‌ی ما دارد. سلامت موها هم همینطور! کمبود ویتامین‌ها می‌تواند یکی از دلایل ریزش مو باشد. بنابراین باید رژیم غذایی سالم و البته کاملی داشته باشید و در برنامه‌ی غذایی روزانه‌تان انواع پروتئین‌ها، ویتامین‌ها، و مواد معدنی را بگنجانید. به ویژه مصرف ویتامین‌های گروه ب و آهن، در سلامت مو و جلوگیری از ریزش آن‌ بسیار حیاتی است. اگر دچار ریزش مو شده‌اید، برنامه‌ی غذایی تازه‌ای طراحی کنید و هرروز از انواع میوه‌ها و سبزیجات، پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و دانه‌ها استفاده کنید.

5- بارداری

بارداری و زایمان تغییرات فراوانی را در بدن شما به وجود می‌آورند. اگر باردار هستید، طبیعی است که به دلیل تغییرات شدید هورمونی دچار ریزش مو شده باشید. برای رفع این مشکل، ابتدا به پزشک متخصصتان مراجعه کنید تا مطمئن شوید که در این دوران بدن شما دچار کمبودی نشود. در اغلب موارد، با تغییر دوباره‌ی هورمون‌ها و بازگشت به روال عادی بدن بعد از زایمان، ریزش مو خود به خود درمان می‌شود و جای نگرانی نیست.

چند راهکار برای جلوگیری از ریزش مو

1- ماساژ دادن پوست سر

این ارزان‌ترین و ساده‌ترین روش برای جلوگیری از ریزش مو یا درمان آن است. همین حالا که در حال خواندن این مقاله هستید شروع کنید! ماساژ پوست سر به گردش خون در آن کمک می‌کند و همین راهکار ساده باعث جلوگیری از ریزش مو و افزایش رشد موها می‌شود. می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید و از انواع روغن‌های گیاهی مثل روغن بادام یا نارگیل برای ماساژ پوست سر استفاده کنید و چربی و رطوبت مورد نیاز موها را هم تأمین کنید.

ماساژ دادن سر برای جلوگیری از ریزش مو

2- شست‌وشوی ملایم موها و استفاده از شامپوی مناسب

همیشه از شامپوی مناسب برای موهایتان استفاده کنید و به نوع موهایتان دقت کنید. اگر موهای شما شکننده و آسیب‌پذیر است، باید از شامپوهای فاقد سولفات استفاده کنید تا هم از ریزش آن‌ها جلوگیری کنید و هم رطوبت و نرمی موها را تأمین کنید. یادتان باشد که موهای خیس، شکننده و ضعیف است پس شست‌وشوی ملایم را فراموش نکنید. اگر قصد دارید از نرم‌کننده برای موهایتان استفاده کنید، یادتان باشد که آن را فقط به ساقه‌ی مو بمالید. استفاده از نرم‌کننده در ریشه‌ی مو هم باعث ریزش مو می‌شود، هم شوره‌ی سر را افزایش خواهد داد. 

3- جلوگیری از ریزش مو با استفاده از ماسک مو

از ماسک موی خانگی غافل نشوید! با استفاده‌ی مداوم از ماسک مو، هم مواد مورد نیاز مو را تأمین می‌کنید و هم از ریزش موها جلوگیری می‌کنید.

یک ماسک موی فوق‌العاده برای جلوگیری از ریزش مو، ماسک زنجبیل است. زنجبیل خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دارد و برای بازسازی فولیکول‌های مو و محافظت از ساقه‌ی مو بسیار مفید است. همچنین این ماده‌ی خوش‌بو و تند و تیز سرشار از ویتامین‌ و مواد مغذی است که به تقویت موها کمک می‌کنند. برای تهیه‌ی این ماسک موی مقوی، یک قاشق غذاخوری زنجبیل تازه را رنده کنید و آن را با دو قاشق غذاخوری روغن‌ گیاهی مثل روغن زیتون یا نارگیل ترکیب کنید و شب به تمام پوست سر و موها بمالید و بخوابید. با استفاده‌ی مداوم از این ماسک، از نرمی و سلامت موهایتان شگفت‌زده خواهید شد و متوجه کاهش ریزش مویتان می‌شوید.

4- محافظت از موها در برابر اشعه‌ی UV و گرما

اگر ریزش مو دارید، بهتر است تا جای ممکن از وسایل حرارتی مثل سشوار یا مو صاف‌کن استفاده نکنید و اجازه دهید موها به صورت طبیعی و در هوای آزاد خشک شوند. اگر قصد دارید از این وسایل برای حالت دادن به موها یا خشک کردن آن‌ها استفاده کنید، باید همیشه از ماسک مو و روغن‌های طبیعی و گیاهی برای تقویت موها استفاده کنید. هرگز با حوله موها را نچلانید! از یک حوله‌ی نرم استفاده کنید و بدون هیچ فشاری اجازه دهید رطوبت موها جذب حوله شود.

5- شانه زدن و برس کشیدن موها

یادتان باشد که هرگز نباید موهای خیس را شانه بزنید. موهای خیس به شدت آسیب‌پذیر و شکننده هستند و به سادگی با شانه زدن کنده می‌شوند. اجازه دهید موها خشک شوند، بعد با یک شانه‌ی دندانه‌درشت و پهن، شانه زدن را از پایین موها و به آرامی آغاز کنید. با این کار هم گره‌های پایین مو را باز می‌کنید و هم از ریزش مو جلوگیری می‌کنید.

درمان ریزش مو

6- ملایم برخورد کردن با موها

معلوم است که فشار بیش از حد به موها و کشیده شدن آن‌ها باعث ریزش مو می‌شود! هرگز موهایتان را محکم و سفت نبندید و کش‌ها و کلیپس‌ها و گل‌سرهای سفت و سخت را دور بریزید. چون به جز ریزش مو، این کار باعث ایجاد موخوره و خشکی و شکنندگی ساقه‌ی مو هم می‌شود.

7- جلوگیری از ریزش مو با استفاده از مواد غذایی مناسب و ضروری

درست است که عوامل مختلفی می‌توانند سبب ریزش مو شوند، اما رعایت رژیم غذایی مناسب، تا حد زیادی از این مشکل جلوگیری می‌کند. اگر ریزش مو دارید، از مصرف این مواد غذایی غافل نشوید:

  • اسفناج: اسفناج منبع غنی از ویتامین‌های آ و ث و همینطور آهن و پروتئین است و مصرف آن برای جلوگیری از ریزش مو فوق‌العاده است.
  • گردو: گردو منبع فوق‌العاده‌ای از انواع مواد مورد نیاز مو مثل بیوتین، ویتامین ای، پروتئین و منیزیم است و مصرف روزانه‌ی آن باعث تقویت کوتیکول‌های مو می‌شود؛ به همین دلیل برای جلوگیری از ریزش مو مثل معجزه است! چربی‌ طبیعی گردو هم برای سلامتی و نرمی موها فوق‌العاده است.
  • عدس: عدس منبع غنی اسید فولیک است که به بهبود عملکرد گلبول‌های قرمز، اکسیژن‌رسانی به پوست سر و در نتیجه جلوگیری از ریزش مو کمک می‌کند. همچنین عدس سرشار از آهن و پروتئین و بیوتین است.
  • مرغ: همانطور که می‌دانید، مصرف پروتئین به درمان ریزش مو کمک می‌کند و مرغ هم که یک ماده‌ی پروتئینی شناخته‌شده است.
  • ماست: ماست علاوه بر این که سرشار از پروتئین است، حاوی ویتامین ب5 و ویتامین دی است که به تقویت فولیکول موها کمک می‌کند.
  • مواد غذایی حاوی ویتامین ث: ویتامین ث برای جذب آهن ضروری است؛ پس اگر میزان این ماده در بدن کم باشد، جذب آهن هم به خوبی صورت نمی‌گیرد. کمبود آهن سبب ریزش مو می‌شود پس از مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین ث مثل مرکبات و کیوی غافل نشوید.
جلوگیری از ریزش مو با استفاده از مواد غذایی مناسب و ضروری

درمان ریزش مو

چند راهکار ساده برای درمان ریزش مو وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را با نظارت پزشک انجام دهید:

1- استفاده از روغن‌های گیاهی

استفاده از روغن‌های گیاهی و طبیعی برای درمان ریزش مو فوق‌العاده است. بسیاری اوقات، ریزش مو به دلیل خشکی پوست سر یا عفونت پوست یا کمبود مواد مورد نیاز برای سلامت موها و پوست سر اتفاق می‌افتد. روغن‌های طبیعی و گیاهی سرشار از مواد مغذی و چربی‌های مورد نیاز برای سلامت مو هستند پس این راهکار معجزه می‌کند. می‌توانید از روغن لاوندر در ترکیب با روغن رزماری و روغن آویشن استفاده کنید که برای ریزش مو بسیار مناسب است. البته یک نکته‌ی بسیار مهم وجود دارد: پیش از این که از این روغن‌ها استفاده کنید و به پوست سر بمالید، مقداری از آن‌ها را روی پوست دست امتحان کنید تا مطمئن شوید حساسیت ندارید.

2- درمان ریزش مو با استفاده از شامپوهای مخصوص

شامپوهای مخصوص ریزش مو برای افرادی که به طور طبیعی موهای نازک و کم‌حجم دارند مناسبند، چون حجم مو را بیشتر می‌کنند. این شامپوها که حاوی انواع ویتامین و آمینواسید هستند، پوست سر را تقویت می‌کنند و به همین دلیل برای درمان ریزش مو مفید هستند.

3- درمان ریزش مو مصرف مکمل‌های غذایی

همانطور که گفتیم، سلامت مو ارتباط زیادی با سلامت عمومی بدن دارد و بروز مشکلاتی در مورد موها، مثل ریزش آن‌ها می‌تواند نشان‌دهنده‌ی مشکل یا کمبودی در بدن باشد. اگر مواد مورد نیاز بدن مثل انواع ویتامین‌ها تأمین نشود، فولیکول مو ضعیف می‌شود و همین می‌تواند منجر به ریزش موها شود. اگر به این مشکل دچار شده‌اید، باید آزمایش خون کامل و دقیقی بدهید تا مشخص شود مقدار کدام مواد در بدن شما کم شده است. اگر پزشک شما تشخیص داده که مشکل ریزش موی شما با مصرف مکمل‌ها برطرف می‌شود، باید از آن‌ها بنا به تشخیص او استفاده کنید. موی سالم برای رشد به آهن، فولیک اسید و زینک نیاز اساسی دارد. شاید لازم باشد برای جلوگیری از ریزش مو، این مکمل‌ها را طبق دستور پزشک مصرف کنید. از دیگر مواد ضروری برای درمان ریزش مو، بیوتین یا همان ویتامین ب7 است که در مواد غذایی مثل حبوبات و آجیل‌ها، مقدار زیادی از آن وجود دارد. اسیدهای چرب امگا3 و امگا6 از دیگر مواد بسیار ضروری بدن هستند. تأمین میزان اسیدهای چرب موردنیاز بدن، چه از طریق مواد غذایی و چه مکمل‌ها، برای درمان ریزش مو فوق‌العاده مهم است چون هم به سلامت پوست سر کمک می‌کنند و هم با عفونت بدن که می‌تواند سبب ریزش مو شود مبارزه می‌کنند.

4- روش‌های شیمیایی

درمان ریزش مو با روش‌های شیمیایی فقط و فقط باید طبق تشخیص پزشک انجام شود. از مهم‌ترین روش‌های شیمیایی برای درمان ریزش مو، مینوکسیدیل، اسپرونولاکتون و فیناسترید هستند که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند و برای انواع خاصی از ریزش مو مناسبند؛ بنابراین به هیچ عنوان بر اساس میل خودتان به سراغشان نروید و آسیب‌های مو و پوست سرتان را بیشتر نکنید!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.