قیمت روز طلا هر گرم 1,469,000 تومان

حساسیت به طلا؛ جدال بین پوست و زیورآلات و راه‌های جلوگیری از آن

0 557

شاید برای شما هم که در حال خواندن این مقاله هستید پیش آمده است که بعد از مدتی استفاده از زیورآلات مختلف و به ویژه طلا، متوجه بروز التهاب، خارش و یا قرمزی در پوست شده باشید. حساسیت به طلا در اثر ناسازگاری پوست برخی افراد با این فلز گران‌قیمت و زیبا رخ می‌دهد. حساسیت یا آلرژی به طور کلی به معنی واکنش بدن یا بخشی از آن به عامل خارجی‌ای است که معمولاً برای افرادی که به آن حساسیت ندارند، کاملاً بی‌خطر است. به چنین عامل خارجی آلرژن میگویند. انواع فلزات می‌توانند برای برخی از افراد به عنوان آلرژن عمل کنند و باعث بروز حساسیت شوند در حالی که برای افراد دیگر مشکلی ایجاد نمی‌کنند.

فلز طلا نیز می‌تواند یک آلرژن باشد. بسیاری از افراد تصورشان بر این است که زیورآلاتی که ممکن است باعث بروز حساسیت شوند فقط به بدلیجات محدود هستند. اما اینطور نیست و حتی طلا هم بر روی پوست برخی از افراد حساسیت ایجاد می‌کند و باعث آزار آن‌ها می‌شود. اگر پوست شما هم به زیورآلات طلا حساس است، این مطلب را در سایت طلاباش از دست ندهید.

در این مقاله در مورد علت بروز حساسیت در پوست برخی افراد در اثر تماس با طلا و برخی فلزات دیگر صحبت می‌کنیم. همچنین راهکارهایی به شما پیشنهاد می‌دهیم تا اگر پوست‌تان به طلا حساس است بتوانید از زیورآلات طلا استفاده کنید.

 چرا حساسیت به طلا در بعضی از افراد وجود دارد؟

طلا فلزی گران‌قیمت است که در بسیاری از  زیورآلات مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما این فلز زیبا با پوست برخی از افراد ناسازگار است و باعث بروز سرخی، خارش، الهتاب، ورم و یا موارد دیگر در پوست آن‌ها می‌شود. آن‌هایی که پوستشان در اثر تماس با طلا واکنش نشان می‌دهد همواره دغدغه این را دارند که راه حلی برای این مشکل بیابند تا بتوانند بدون بروز مشکل از زیورآلات طلا استفاده کنند.

علل بروز حساسیت می‌توانند در افراد مختلف، متفاوت باشند. برخی افراد به صورت ذاتی با برخی فلزات ناسازگارند. در برخی موارد نیز عواملی مانند تنگ بودن زیورآلات یا سفت بستن آن باعث بروز حساسیت در افراد می‌شود.

اگر انگشتر یا دستبند طلای شما بیش از حد تنگ باشد یا آن را بسیار سفت ببندید، جریان هوا بین پوست و محیط برقرار نمی‌شود و پوست شما ممکن است دچار حساسیت شود. علاوه بر این سفت بستن زیورآلات و یا تنگ بودن آن‌ها برای شما ممکن است به جز حساسیت سبب بروز مشکلات جدی‌تری مثل آبسه در پوست شما شود؛ پس بهتر است در هر شرایطی از این کار خودداری کنید.

در ادامه این مطلب راهکارهای برای جلوگیری از بروز حساسیت به طلا به شما پیشنهاد می‌کنیم. بهتر است قبل از آن با انواعی از فلزات از جمله طلا که ممکن است باعث بروز حساسیت در پوست افراد شوند و همچنین نقش آن‌ها در زندگی ما و به ویژه کاربردشان در زیورآلات آشنا شویم.

خرید از گالری طلاباش: گوشواره توپاز

 

فلزات حساسیت‌زا

انواعی از فلزاتی که در زندگی روزمره با آن‌ها سرو کار دار داریم می‌توانند به عنوان آلرژن عمل کنند و در پوست ما باعث بروز حساسیت شوند. این فلزات در ابزار‌هایی مثل پیچ و مهره، قیچی، آچار و انواع وسایل فلزی که با آن‌ها سر و کار داریم به خصوص زیورآلات به کار می‌روند. نیکل کادمیوم و همچنین طلا از این فلزات هستند.

نیکل؛ کاربردی اما حساسیت‌زا

نیکل یک فلز نقره ای رنگ است که تولید انواع بدلیجات به کار می‌رود. این فلز یکی از آلرژن‌های بسیار رایج در دنیا می‌باشد اما به دلیل رنگ و جلای مناسب و از آن مهم‌تر قیمت ارزان در ساخت انواع بدلیجات به کار می‌رود. به همین دلیل است که زیورآلات بدل بسیار بیشتر از طلا باعث بروز حساسیت در افراد مختلف می‌شوند. در صورتی که به این فلز حساسیت داشته باشید ممکن است بین یک تا دو روز بعد از استفاده از آن، حساسیت در پوست شما بروز پیدا کند.

کادمیوم و سرب؛ جلادهنده اما سمی

کادمیوم و سرب از دیگر فلزات به کار رفته در صنعت طلا و جواهر هستند. این فلزات برای جلا دادن به زیورآلات به کار می‌رود. کادمیوم و سرب بسیار سمی و سرطان‌زا هستند و همچنین برای محیط زیست زیان‌آفرینند. به همین دلیل است که این فلزات هرگز به صورت خالص مورد استفاده قرار نگرفته و به صورت ترکیبی با فلزات دیگر به کار می‌روند.

این فلزات علاوه بر اینکه سمی هستند می‌توانند باعث بروز حساسیت در پوست نیز شوند. فلزات سمی مانند کادمیوم و سرب بیشتر در بدلیجات به کار می‌روند و به ندرت پیش می‌آید که کسی در ساخت زیورآلات طلا آن‌ها را به کار برد.

خرید از گالری طلاباش: دستبند طلا زنانه

 

حساسیت فقط به بدلیجات نیست؛ حساسیت به طلا هم وجود دارد

همانطور که گفته شد بر خلاف تصور عموم مردم، حساسیت مختص زیورآلات بدل نیست و طلا هم می‌تواند باعث بروز حساسیت در افراد شود. اما نیازی نیست نگران باشید؛ زیرا تعداد افرادی که به طلا حساسیت دارند در دنیا به ده درصد هم نمی‌رسد. بنابراین احتمالا بیشتر افراد که در اثر استفاده از طلاجات دچار حساسیت می‌شوند افرادی هستند که از طلاجاتی با عیار کمتر استفاده می‌کنند. زیرا در این طلاجات فلزات دیگر نیز به کار می‌رود.

میزان حساسیت به طلا تا حدودی به عیار آن نیز بستگی دارد. چه عیار طلایی که مورد استفاده قرار دهید بالاتر باشد، احتمال بروز حساسیت در پوست شما نیز بسیار کمتر است. در طلاهایی با عیار پایین درصد بیشتری از فلزات دیگر مانند نیکل و مس به کار می‌رود، یعنی حتی اگر شما به طلا حساسیت نداشته باشید، ممکن است این فلزات حساسیت را در پوست شما ایجاد کنند.

خرید از گالری طلاباش: گردنبند نقره

 

تفاوت طلای سفید و طلای زرد در ایجاد حساسیت به طلا

میزان حساسیت به طلا در دو نوع مختلف آن متفاوت است. طلاسازان برای اینکه طلای سفید درست کنند باید به آن فلز رودیوم اضافه کنند تا رنگش سفید شود. اما فلز رودیوم بسیار کمیاب و گران است؛ از این رو به جای رودیوم از از فلز نیکل برای این کار استفاده می‌کنند که بسیار ارزان‌تر است. به همین دلیل احتمال بروز حساسیت در اثر استفاده از طلای سفید می‌تواند بیشتر از طلای زرد باشد.

با توجه به توضیحات داده شده به شما پیشنهاد می‌کنیم در صورت داشتن پوستی حساس، از طلای زرد ۲۴ عیار استفاده کنید تا احتمال بروز حساسیت به حداقل برسد. اما اگر تحت هر شرایطی باز پوستتان به طلا واکنش نشان می‌دهد، راهکارهایی برای جلوگیری و یا کاهش این حساسیت‌ها وجود دارند که با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

جلوگیری از آسیب‌های حساسیت به طلا

حساسیت به طلا مقوله‌ای بسیار آزاردهنده برای افرادی است که این مشکل را دارند. در این بخش می‌خواهیم راهکارهایی معرفی کنیم تا حتی اگر پوست حساسی داشته باشید بتوانید بدون اذیت شدن و سختی از زیورآلات مختلف استفاده کنید. 

استفاده از لاک ناخن

می‌توانید روی زیورآلاتی که بهشان حساسیت دارید یک لایه لاک براق کننده ناخن بکشید. با این کار میزان تماس طلا با پوست شما کم می‌شود و احتمال بروز حساسیت‌های مختلف مثل خارش، سوزش و التهاب کاهش می‌یابد. لایک براق کننده ناخن بی‌رنگ است و دیده نمی‌شود.

خشک نگه داشتن پوست

یکی از دلایلی که ممکن است باعث افزایش احتمال بروز حساسیت‌های مختلف روی پوست شما شود، رطوبت و آلودگی پوست است. پس سعی داشته باشید تا همواره پیش از استفاده از زیورآلات از خشک ‌ و تمیز بودن پوست‌تان مطمئن شوید.

 

خرید از گالری طلاباش: دستبند مروارید نقره

 

استفاده از کرم‌های دست و صورت

برای کاهش حساسیت به طلا و دیگر زیورآلات می‌توانید پس از تمیز و خشک کردن پوست خود، از کرم‌های دست و صورت استفاده کنید. با این کار یک لایه از کرم بین پوست شما و زیورآلات را می‌پوشاند و احتمال بروز حساسیت کاشت پیدا میکند.

سالم نگه داشتن زیورآلات

یکی دیگر از اقدامات مؤثر در کاهش احتمال بروز حساسیت، مراقبت از زیورآلات و جلوگیری از آسیب دیدن آن‌ها است. زیورآلات در اثر فعالیت‌های روزمره مانند شست و شوی دست‌ها، استحمام، ظرف شستن و یا در اثر تعریق زیاد، با مواد شیمیایی مختلف واکنش می‌دهند و احتمال ایجاد حساسیت پوستی توسط آن‌ها نیز افزایش می‌یابد.

برای جلوگیری از بروز این مشکل همواره از زیورآلات خود مراقبت کنید و قبل از انجام کارهای مختلف آن‌ها را در بیاورید. همچنین توصیه می‌کنیم که حین ورزش از زیورآلات استفاده نکنید، زیرا بدن هنگام ورزش به مراتب تعریق بیشتری می‌کند.

روش آبکاری زیورآلات

هر فلزی طی مرور زمان دچار فرسایش و خوردگی می‌شود، اگرچه که فلز طلا  واکنش‌پذیزی بسیار پایینی دارد و به راحتی دچار خوردگی نمی‌شود، اما فلزات دیگر موجود در زیورآلات مانند نیکل و مس در اثر خوردگی دچار خط و خش‌های ریز شده که باعث بروز حساسیت در پوست شما می‌شود. این مشکل با آبکاری طلا و زیورآلات رفع می‌شود.

خریداری زیورآلات هایبوآلرژیک

برخی زیورآلات از مواد بسیار مرغوب و به صورت ضدحساسیت ساخته میشوند، به این محصولات زیورآلات هایبوآلرژیک یا زیورآلات ضد حساسیت گفته میشود. اگرچه که این نوع زیورآلات به طرز قابل توجهی گران هستند.

طلاباش را می‌شناسید؟

در بازار آنلاین طلاباش می‌توانید تعداد بسیار زیاد و متنوعی از زیورآلات طلا و نقره را با جزئیات ببینید. همچنین با اطمینان از اصالت و مناسب‌ترین قیمت، محصول مورد نظر خود را با ضمانت و با خیالی آسوده خریداری کنید.
یکی از افتخارات ما در طلاباش، استفاده از هنر دست هنرمندانی است که با ذوق و سلیقه به زیورآلات زیبایی دوچندان داده‌اند.

 
 
 

نگران حساسیت به  طلا نباشید

در این مقاله از سایت طلاباش سعی کردیم برخی از نگرانی‌های شما راجب حساسیت به طلا را برطرف کنیم. معمولا با راهکارهای پیشنهاد شده در این متن و خرید زیورآلات از برندهای معتبر مشکل بروز حساسیت در پوست نیز برطرف می‌شود؛ پس بهتر است قبل از خریداری هر نوع جواهر یا طلا با افراد متخصص و پزشک‌های پوست مشورت کنید و از مکآن‌های مطمئن خرید کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.