قیمت روز طلا هر گرم 1,469,000 تومان

آشنایی با فوت‌وفن‌های انتخاب دسته گل عقد

0 1,338

دسته گل عقد مجموعه‌ای از گل‌هاست که تمام طول مراسم در دستان عروس خودنمائی می‌کند و از مهم‌ترین نمادهای مراسم به شمار می‌آید. امروزه این دسته گل بخشی از استایل عروس به شمار می‌آید و همیشه هم با لباس و رنگ جواهرات و اکسسوری‌های لباس عروس ست می‌شود. اما همین گل‌ها در گذشته داستان عمیق‌تری داشتند و با اهداف خاصی استفاده می‌شدند که بدون شک دانستن آن برایتان جالب خواهد بود.

برای آگاهی از داستان شکل‌گیری دسته گل عروس و آشنائی با انواع دسته گل‌های عروس از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای مطلب با بلاگ بازار آنلاین طلاباش همراه باشید. ما در این مطلب در مورد انواع دسته گل‌ها، اهمیت رنگ و نوع گل‌ها و دسته گل عقد محضری برایتان توضیحات مفصلی داده‌ایم.

تاریخچه‌ دسته گل عقد و عروسی

در دوران باستان اعتقادهای ماورائی زیادی وجود داشت و بشر همیشه از انواع و اقسام روش‌ها برای دور کردن شیاطین استفاده می‌کرد. برای اینکه در آن دانش کافی وجود نداشت، آدم‌ها از انواع داروها، معجون‌ها، ابزارهای دست‌ساز و انواع شاخ و برگ گیاهان برای دور کردن بدی‌ها و جذب خوبی‌ها استفاده می‌کردند. این اعتقادات خود در مراسم عروسی آن دوران هم داشتند. به طوری که از لباس عروس انواع و اقسام گل و گیاه و ادویه آویزان می‌کردند تا شیاطین و نیروهای منفی را از عروس دور کنند.

این مراسم تا دوران سلطنت ملکه‌ی ویکتوریا ادامه داشت. تا اینکه در این دوره، گل‌های زیبا و شکوفه‌های درختان نیز به لباس عروس و مراسم عروسی اضافه شدند. نمونه امروزی دسته گل عروس توسط ملکه‌ی ویکتوریا در زمان ازدواج با پرنس آلبرت محبوب شد. در آن زمان اغلب عاشقان، گل‌های مختلفی را به عنوان راهی برای بیان عشق خود برای معشوق می‌فرستادند و هر گل معنای خاصی داشت. همین امر باعث شد تا گل به رکن اصلی مراسم عروسی تبدیل شود و در نتیجه انتخاب نوع و رنگ گل هم بسیار مهم شد.

همین جا شاید بد نباشد بگوئیم که در زمان ملکه‌ی ویکتوریا معانی مربوط به هر گل و رنگ آن متفاوت بود. مثلاً گل نرگس نماد غرور و زیبایی معنوی به شمار می‌رفت و رنگ زرد همین گل نشان احترام و خوشبختی بود. یا مثلاً گل داودی نشان شادی و زندگی طولانی بود. رنگ قرمز آن نماد عشق و رنگ سفید آن نشان حقیقت بود.

استفاده از دسته گل در مراسم عقد و عروسی در تمامی ادوار تاریخی در همه جای دنیا ادامه پیدا کرد. به طوری که ما همچنان نیز شاهد حضور انواع دسته‌ گل‌های عقد و عروسی در چنین مناسبت‌هایی هستیم. نکته‌ی جالب در مورد دسته گل عروس این است که در تمام دوره‌های تاریخی با اهداف و نیات واحدی استفاده می‌شده که شامل دفع بدی‌ها، جذب خوبی‌ها، وفاداری، امید و باروری است. به طور مثال، در رم باستان، گل‌ها نشان‌دهنده‌ی آغازی جدید در زندگی فرد بودند و در قرون وسطی، گیاهان و ادویه‌جات با بوی تند به منظور دور شدن بدی و بدبختی استفاده می‌شدند. یا مثلاً در یونان باستان و رم، علاوه بر عروس، داماد هم حلقه گلی از گیاهان و ادویه‌ها را بر گردن می‌انداخت که نماد عشق و شادی آنها بود.

در عصر حاضر که عصر علم و تکنولوژی است نیز اعتقاد سراسر مردم دنیا این است که دسته گل عروس نمادی از زیبائی، عشق و کامیابی است. به همین خاطر هم هست که اغلب در مراسم عروسی دختران مجرد بخشی از دسته گل عروس را بر می‌دارند تا به این طریق بخشی از بخت و اقبال عروسی به‌ آنها هم منتقل شود.

گل‌های مناسب دسته گل عقد

بعد از آشنائی با تاریخچه‌ی استفاده از دسته گل در مراسم ازدواج، احتمالاً برایتان سؤال است که چه گل‌هایی مناسب این دسته‌گل هستند؛ مخصوصاً که در بالا هم گفتیم که هر کدام از گل‌ها و رنگ‌های آنها می‌توانند مفاهیم مختلفی در خود داشته باشند.

در پاسخ باید بگوئیم که انتخاب گل‌ها به سه فاکتور اصلی وابسته است:

  1. سلیقه‌ی شخصی عروس و داماد
  2. رنگ لباس و اکسسوری‌های مراسم عقد
  3. فصل و زمان برگزاری مراسم عقد

در اولین مرحله این شما هستید که بر اساس سلیقه‌ی شخصی خودتان سراغ سفارش دسته گل می‌روید. اما بدون شک این کار را باید بر اساس رنگ و تم مراسم عقد خود انتخاب کنید. در ضمن اینکه همه‌ی گل‌ها در همه‌ی فصل‌ها در دسترس نیستند و نمی‌توانید مثلاً گل‌های فصل سرما را در مراسم تابستانی خود استفاده کنید.

مدل دسته گل عقد

مدل دسته گل عقد هم به تم و رنگ مراسم و به استایل و سلیقه‌ی شخصی عروس و داماد وابسته است. اصولاً بر اساس اینکه مراسم سنتی، امروزی، مینیمال یا در محضر است باید مدل دسته گل را انتخاب کنید. ما در زیر مدل‌های مختلف دسته‌ گل‌های مناسب عقد را معرفی کرده‌ایم.

خرید از گالری طلاباش: گوشواره عقیق

مدل دستبندی (Wrist corsage)

استفاده از این نوع دسته گل بسیار آسان است چون به کمک سیم یا روبان مثل یک دستبند دور مچ بسته می‌شود. این نوع دسته گل اصولاً برای مراسم نامزدی، عقد، حنابندان و عروسی‌های بسیار ساده مناسب است.

دسته گل گرد ( Round bouquet)

این نوع مدل دسته گل عقد برای هر لباس و هر جشنی مناسب است و فقط گل‌های آن است که حالت رسمی یا غیر رسمی به دسته گل می‌بخشد. به طور مثال، گل ارکیده یا لیلیوم برای مناسبت‌های رسمی‌تر مثل عروسی مناسب هستند. این در حالی است که برای روز عقد گل‌های آفتابگردان هم برای این نوع دسته گل مناسب هستند.

دسته گل ظریف (Posy bouquet)

در این طراحی از گل‌های کمی استفاده می‌شود و با شاخه و برگ‌های سبز رنگ در وسط و دور آن دیزاین می‌شود. برای کسانی که به دنبال یک دسته گل سبک و زیبا هستند که به راحتی قابل حمل در یک دست باشد این طراحی یک گزینه‌ی فوق‌العاده است.

دسته گل فانتزی (Nosegay bouquet)

در این دسته گل یک گل به عنوان گل اصلی و رنگ آن به عنوان رنگ‌ کانونی در نظر گرفته می‌شود و بقیه‌ گل‌ها در کنار آن قرار می‌گیرند تا یک طراحی دایره‌ای را شکل دهند. سپس محکم به وسیله سیم یا پارچه در کنار هم قرار می‌گیرند. دسته گل فانتزی بسیار ساده و مینیمال است و به عنوان یکی از محبوب‌ترین دسته‌گل‌های عقد به شمار می‌آید.

مدل دسته گل عقد توپی (Pomander bouquet)

این مدل بیشتر برای مراسم عقد و نامزدی کاربرد دارد و معمولاً با گل رز تهیه می‌شود. مدل آن هم دقیقاً شبیه توپی است که روی سطحش با گل پوشانده شده است. یعنی هیچ ساقه‌ی گل یا برگ بلندی در آن وجود ندارد و با یک روبان که از وسط توپ بیرون می‌آید می‌توانید آن را در دست بگیرید یا دور مچ خود ببندید.

خرید از گالری طلاباش: گردنبند زنانه

 

مدل آبشاری (Casacade Bouquet)

همان طور که از نام این مدل مشخص است، گل‌ها و شاخ‌ و برگ‌ها به صورت آبشاری به سمت پایین آویزان هستند و تقریباً شکلی مثلثی دارند البته این دسته‌ گل برای عروسی‌های مجلل و تشریفاتی مناسب‌تر است تا مراسم عقد.

دسته گل عقد بازویی (Arm Bouquet)

این دسته گل از کنار هم قرار گرفتن چند شاخه گل بلند مانند گل شیپوری، مریم و حتی گل رز ساقه بلند در کنار یکدیگر و روبانی در پایین آن تشکیل شده است. توجه داشته باشید که حمل کردن این دسته گل کمی مشکل و دست و پا گیر است و خیلی هم برای مراسم ساده‌ی عقد مناسب نیست.

 

دسته گل عقد بیدمایر (Biedermeier Bouquet)

این دسته گل معمولا به شکل گرد است و با انواع گل و رنگ‌های مختلف ساخته می‌شود. هر ردیف این دسته گل از یک نوع گل خاص چیده می‌شود. مثلاً ردیف اول گل رز سفید، ردیف دوم گل عروس و ردیف‌های دیگر به صورت گرد کنار هم چیده می‌شوند.

دسته گل مرکب (Composite Bouquet)

هر گونه دسته گل خاص که خارج از چهارچوب ساخته شده باشد را می توان دسته گل مدرن یا مرکب نامید. این یک دسته گل مدرن و لوکس برای جشن عقد به شمار می‌آید. چون از چیده شدن صدها گلبرگ جداگانه در کنار هم و بر روی یک ساقه ایجاد شده است. این گلبرگ‌های جدا در کنار هم یک گل بزرگ و تک شاخه‌ای زیبا را ایجاد می‌کنند. به دلیل طراحی منحصر به فرد و پیچیده‌ای که دارد، این دسته گل یک انتخاب عالی برای کسانی است که دوست دارند متمایز به نظر بیایند.

خرید از گالری طلاباش: دستبند نقره مردانه

 

دسته گل حلقه‌ای (Wreath Bouquet)

دسته گل حلقه‌ای شبیه مدل دستبندی است با این تفاوت که دسته گل‌های حلقه‌ای دور مچ بسته نمی‌شوند و باید آنها را مثل یک حلقه در دست گرفت. قطر این حلقه‌ها به سلیقه‌ی شخصی عروس انتخاب می‌شود و معمولاً با روبان‌های بلند و پهن تزئین می‌شوند.

رنگ دسته گل عقد

رنگ دسته گل عقد باید متناسب با تم مجلس باشد. یعنی اگر در کیک یا دیزاین محیط از گل‌هایی با رنگ صورتی یا سفید استفاده شده، بهتر است دسته گل هم از همین رنگ‌ها انتخاب شود. البته رنگ و نوع گل به فصل هم مربوط است و از این لحاظ محدودیت‌هایی در انتخاب ایجاد می‌شود. اما به طور کلی برای اینکه بتوانید متناسب‌ترین رنگ گل بر اساس سلیقه و شخصیت خود انتخاب کنید شاید بهتر باشد با مفهوم کلی رنگ‌ها آشنا شوید. ما در زیر رایج‌ترین رنگ‌های دسته گل و مفاهیم آنها را برایتان نوشته‌ایم:

گل سفید: گل های سفید مثل گل رز یا گل ادریسی نماد پاکی هستند.

گل صورتی: گل‌های صورتی مثل گل‌های رز، ادریسی و نیلوفر که طرفداران بسیاری هم دارند نماد آرامش و لطافت هستند.

گل بنفش: رنگ بنفش در روانشناسی نماد شجاعت است. در زمان باستان هم رنگی مقدس به شمار می‌رفته است. این رنگ حس ارزش و اعتبار را به بیننده منتقل می‌کند. بنفش به طور کلی یک رنگ مجلل و لوکس است که می‌تواند شکوه خاصی به مراسم عقد شما ببخشد. از جمله گل‌های بنفش می‌توان به سنبل، بنفشه و گل ادریسی اشاره کرد.

گل قرمز: گل‌های قرمز از شور و هیجان روایت می‌کنند و انرژی مثبت خود را به اطرافیان منتقل می‌کنند. از جمله گل‌های بنفش می‌توان به میخک، رز یا لاله اشاره کرد.

گل زرد: گل‌های زرد نماد شادمانی و سرخوشی هستند و با فضای عقد و عروسی تناسب کاملی دارند. زرد را رنگ معنوی هم می‌دانند. از جمله گل‌هایی که رنگ زرد دارند می‌توان به نرگس هلندی، ارکیده، لاله و رز زرد اشاره کرد.

گل نارنجی: گل‌های نارنجی هم برای مراسم عقد کاملاً مناسب هستند زیرا نماد تحرک و انرژی‌اند. رنگ نارنجی ضد افسردگی به شمار می‌آید.

دسته گل عقد محضری

بارها در این مقاله یادآوری کردیم که دسته گل خود را باید بر اساس سبک و رنگ لباس و اکسسوری‌های انتخاب کنید. وقتی مراسم عقد خود را در محضر برگزار می‌کنید هم باید این اصل را رعایت کنید. همچنین توجه داشته باشید که معمولاً دسته گل عقد محضری باید کوچک‌تر از دسته گل‌های جشن عروسی انتخاب شود.

اگر لباس عقد محضری شما بلند و مجلسی است، دسته گل محضری بزرگ گزینه‌ی مناسبی است. اما اگر می‌خواهید لباس کوتاه بپوشید، دسته گل‌های گرد و جمع و جور بیشتر با این مدل لباس تناسب دارند.

مدل‌های حلقه‌ای و دستبندهای گل نیز برای دسته گل عقد محضری گزینه‌های بسیار مناسبی هستند. البته از دسته گل کامپوزیت هم می‌توان استفاده کرد. دسته گل کامپوزیت مدلی است که به صورت یک شاخه گل رز با تعداد زیادی گلبرگ ساخته می‌شود.

نکات کلی در مورد دسته گل روز عقد

  • حتماً از گل‌های طبیعی برای این دسته گل استفاده کنید
  • گل‌هایی که عطر و رایحه تند و تیز دارند را انتخاب نکنید.
  • گل‌های مقاوم انتخاب کنید که در تمام طول مراسم سالم و شاداب بمانند و گلبرگ‌هایشان نریزد.
  • رنگ دسته گل را بر اساس رنگ لباس، تم مراسم و دیزاین محیط و اکسسوری‌ها انتخاب کنید.
  • اگر از دستبند گل استفاده می‌کنید ترجیحاً دستبند طلا به دست نبندید.
  • برای مراسم عقد در فصل پائیز، دسته گل‌های کهربایی، نارنجی و قرمز بسیار مناسب هستند.
  • دسته گل‌های نقره‌ای، سفید و طلایی برای فصل زمستان مناسبند.
  • دسته گل‌های آبی، سبز و صورتی هم برای مراسم فصل بهار گزینه‌های خوبی به شمار می‌آیند.
  • در فصل تابستان می‌توانید از گل‌هایی با رنگ‌های گرم استفاده کنید.

کلام آخر

دسته گل عقد اصولاً اندازه‌ی کوچک‌تری نسبت به دسته گل روز عروسی دارد. مثلاً دستبندهای گل یا دسته گل کامپوزیت، مخصوصاً برای عقدهای محضری گزینه‌های بسیار مناسبی به شمار می‌آیند. اما همه‌ی این موارد در وهله‌ی اول به سلیقه‌ی عروس و داماد و پس از آن به رنگ و سبک مراسم و فصل برگزاری مراسم بستگی دارد.

در آخر هم شاید بد نباشد یادآوری کنیم که ما در بازار آنلاین طلاباش انواع زیورآلات طلا و نقره عرضه می‌کنیم که می‌توانید برای مراسم عقد خود سفارش دهید. تمامی محصولات با بهترین مواد و کیفیت عالی ساخته می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مدل‌ها، قیمت‌ها و طرح‌ها می‌توانید به زیر لینک سر بزنید.

منابع: brides و visual

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.