قیمت روز طلا هر گرم 1,469,000 تومان

طلای زرد یا سفید؟ کدامیک ارزش و مزایای بیشتری دارد؟

0 17,526

زمانی که برای خرید جواهرات به بازار می‌روید، قطعاً مدل‌های متنوع سرویس‌های طلا را با رنگ زرد یا سفید پشت ویترین مغازه‌ها خواهید دید. برخی افراد برای انتخاب طلای زرد یا سفید دچار مشکل می‌شوند؛ زیرا نمی‌دانند که کدام‌یک از آن‌ها دارای ویژگی‌های بهتری است. همچنین میزان ارزش واقعی طلای سفید یا زرد برای مشتریان سوال بی‌پاسخی باقی‌مانده است. در ادامه این مطلب قصد داریم طلاهای سفید یا زرد را به طور کامل بررسی کنیم و بگوییم که هر کدام از آن‌ها چه ویژگی‌هایی دارند.

معرفی کوتاه طلای سفید

طلای سفید به طور کلی شباهت ظاهری زیادی نسبت به جواهرات نقره‌ای دارد، اما از نظر آلیاژ و ارزش قیمتی در جایگاه به مراتب بالاتری قرار می‌گیرد. به طور کلی طلای سفید در ترکیب خود از فلزات بیشتری نیز بهره برده است. مشتریان جواهرات مختلف مانند گردنبند، انگشتر، گوشواره و دستبند نیز این نوع طلا را نسبت به سرویس‌های طلای زرد برتر می‌دانند؛ زیرا بر این باورند که سرویس‌های طلای سفید طراحی مدرن‌تر و شیک‌تری دارند.

خرید از گالری طلاباش: گردنبند طلا

 

مزایای خرید طلای سفید

طلای زرد یا سفید هر کدام دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. اگر شما هم طلای سفید را بیشتر می‌پسندید، بهتر است که نسبت به مزایا و امتیازات مثبت این مدل طلا آگاه باشید. در این بخش، سه امتیاز مثبت طلای سفید را بررسی کرده‌ایم که عبارت‌اند از:

  • ظاهر جوان پسند و مدرن که طلاسازان را مجبور به استفاده از این نوع طلا می‌کند.
  • وجود فلزات قیمتی دیگر در آلیاژ که امتیازات خاص خود را به همراه دارد.
  • زیبایی ظاهری که هنگام ترکیب با سنگ‌های قیمتی دارد.
 

سه مورد گفته شده در بالا را می‌توان اصلی‌ترین مزایای طلای سفید دانست که روی میزان فروش این مدل طلا نیز تأثیر می‌گذارد. همچنین اگر قصد خرید طلای سفید یا زرد را دارید، باید امتیازات مثبت هر کدام از آن‌ها را با نیازهای خود مطابقت دهید.

ظاهر زیبا و جوان پسن

عده زیادی از مشتریان که بیشترشان افراد جوان هستند، طلای زرد را قدیمی می‌دانند. به همین دلیل، خرید سرویس‌های ساخته شده با طلای سفید را ترجیح می‌دهد. به طور کلی طلای سفید دارای رنگ نقره‌ای درخشان و  طیف رنگی سرد است. همچنین به دلیل این نوع طیف رنگی، جواهرات و فلزات با طلای سفید به راحتی تطابق پیدا می‌کنند.

وجود پلاتین در آلیاژ

در آلیاژ جواهرات طلای سفید، از فلز ارزشمند پلاتین استفاده شده است. به همین دلیل جواهراتی که با طلای سفید ساخته می‌شوند، دارای مقاومت زیادی هستند. همچنین این فلز ارزشمند و مستحکم مقاومت جواهر را در مقابل خراشیدگی بالا می‌برد. به لطف چنین ویژگی ارزشمندی دیگر جواهرات در آینده نیازی به ترمیم نخواهند داشت.

جذابیت ظاهری بالا هنگام ترکیب با سنگ‌های رنگ خنثی

جواهر سازان با ترکیب طلای سفید و سنگ‌های قیمتی آثار هنری ارزشمندی را به وجود می‌آورند. رنگ خنثی طلای سفید، باعث شده تا این نوع طلا هنگام ترکیب با الماس شفاف (مانند برلیان)، زمرد و یاقوت کبود آبی بسیار زیبا به نظر برسد. در این شرایط دیگر فرق طلای زرد یا سفید مشخص خواهد شد؛ زیرا جواهرات طلای زرد با سنگ‌های قیمتی، ظاهر کلاسیک و قدیمی‌تری دارند.

حساسیت پوستی طلای سفید و دردسرهای ترمیم آن

حال که با مزایای بسیار زیاد طلای سفید آشنا شدید، باید بدانید که این مدل طلا معایبی نیز دارد. از آنجایی که در آلیاژ طلای سفید از نیکل استفاده شده، چنین جواهراتی برای برخی افراد حساسیت‌های پوستی ایجاد می‌کند. همچنین طلاهای سفید هر چند سال باید با استفاده از رودیوم ترمیم شوند و با پولیش کاری درخشندگی خود را حفظ کنند. از دیگر معایب طلای سفید نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از طلای سفید عیار پایین در ساخت برخی از سرویس‌ها
  • شباهت ظاهری نسبتا زیاد به نقره
  • داشتن ترکیب فلزی بیشتر نسبت به طلای زرد
خرید از گالری طلاباش: گردنبند طلا مردانه

 

نگاهی به طلای زرد

زمانی که اسم طلا به زبان می‌آید، رنگ زرد این فلز و جواهرات ساخته شده با آن در ذهن ما نقش می‌بندد. به طور کلی طلای زرد قدیمی‌ترین آلیاژ کاربردی برای ساخت جواهرات است که با عیارهای 14، 18 و 24 در دسترس بوده و قیمت متفاوتی دارد. همچنین بیشتر سکه‌های با ضرب‌ مختلف و شمش‎ها از طلای زرد ساخته می‌شوند. 

نکات مثبت طلای زرد

برای اینکه تفاوت‌های طلای زرد یا سفید را به خوبی درک کنید، در این بخش از مطلب قصد داریم تا شما را با مزایای طلای زرد آشنا کنیم. شاید دیگر جواهرات و سرویس‌های ساخته شده با طلای زرد موردپسند افراد زیادی نیست، اما این نوع طلا امتیازات مثبتی نیز دارد. اگر شما هم بین انتخاب سرویس طلای سفید یا زرد تردید دارید، این بخش از مطلب را از دست ندهید.

خرید از گالری طلاباش: دستبند زنجیری طلا

 

خلوص بالا

اول از همه باید بگوییم که منظور از خلوص طلا این نیست که طلای زرد یا سفید دارای ارزش قیمتی متفاوتی هستند؛ زیرا در عیارهای مشابه، میزان طلای به کار رفته در طلای سفید یا زرد کاملا یکسان است. به طور کلی برای طلاهای عیار پایین باید از فلزات دیگر جهت دست یافتن به رنگ زرد درخشان استفاده کرد. اما در طلای زرد 18 عیار به تنهایی زردی کافی را دارد نیازی به ترکیبات اضافی نیست. به همین دلیل خلوص جواهرات ساخته شده با طلای زرد بیشتر خواهد بود.

رنگ و ظاهر بسیار جذاب

با اینکه جواهرات ساخته شده با طلای سفید به دلیل طراحی ظاهری بسیار جذاب خود کار را برای طلای زرد سخت کرده است، اما هنوز هم این نوع طلاها جذابیت ظاهری منحصربه‌فرد خود را دارند. طلا سازان هنوز هم برای ساخت برخی از طرح‌های کلاسیک و سلطنتی نیاز به این نوع طلا دارند. همچنین افراد زیادی نسبت به چنین طراحی کلاسیکی در جواهرات طلای زرد علاقه‌مند هستند.

سازگاری با سنگ‌های قیمتی

همان‌طور که در بخش قبلی  مطلب گفته شد، طلای زرد برای جواهرات با طراحی کلاسیک مناسب‌تر است. همچنین برای چنین طراحی‌هایی از سنگ‌های زینتی منحصربه‌فردی استفاده می‌شود. به عنوان مثال با ترکیب طلای زرد و سنگ عقیق می‌توان گردنبندهای جذابی ساخت. البته که سایر سنگ‌های قیمتی مانند یاقوت بنفش، یاقوت سرخ و مورگانیت با طلای زرد ظاهر محشری پیدا می‌کنند.

نکات منفی جواهراتی که از طلای زرد ساخته شده‌اند

طلای زرد نیز مانند طلای سفید دارای معایبی است که باید به آن‌ها توجه داشته باشید. پس اگر قصد خرید طلای زرد را دارید، باید به نکات منفی این نوع طلا توجه کنید. اولین نکته منفی راجع به طلای زرد این است که با توجه به استحکام، قیمت بسیار بالاتری دارد. طلا فلز نرمی است که برای افزایش مقاومت باید با سایر فلزات ترکیب شود. اما در طلای زرد برای حفظ رنگ نمی‌توان از فلزات دیگری مانند پلاتین استفاده کرد. همچنین جواهرات طلای زرد به شدت خراش‌پذیر و شکننده هستند.

خرید از گالری طلاباش: گوشواره طلا زنانه

 

فرق طلای سفید با طلای زرد در چیست؟

با فهمیدن مزایا و معایب طلای زرد و سفید می‌توان شناخت خوبی نسبت به تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو نوع طلا پیدا کرد. اما در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد آن‌ها دارید، در این بخش از مطلب همراه ما باشید. در این بخش قصد داریم تفاوت‌های طلای سفید و زرد را در ابعاد مختلف بررسی کنیم. همچنین در انتهای بخش به پرتکرارترین سؤال یعنی تفاوت قیمت طلای سفید و زرد نیز پاسخ خواهیم داد.

شیوه ساخت آلیاژ

طلا سازان برای ساخت جواهرات با طلای سفید و زرد باید از آلیاژهای مخصوصی استفاده کنند. میزان طلای موجود در جواهر با عیار مشخص می‌شود که میزان آن 14، 18 و 24 است. به عنوان مثال اگر طلای 18 عیار خریداری می‌کنید، 18 قسمت از 24 قسمت کلی آلیاژ طلا بوده و 6 بخش دیگر مربوط به سایر فلزات مانند پلاتین و نیکل می‌شود.

 به طور کلی می‌توان گفت خلوص طلا در جواهرات ساخته شده در طلای زرد بیشتر است. البته در بخش‌های قبل گفته شد که این خلوص بالا مشکلاتی مانند شکنندگی را به همراه دارد. اما در طلای سفید برای حفظ درخشندگی رنگ نقره‌ای، میزان استفاده از فلزات جانبی بیشتر خواهد بود.

رنگ

بحث رنگ طلای زرد یا سفید بیشتر مربوط به سلیقه خریدار است و به سایر عواملی مانند هزینه ساخت مربوط نیست. توجه داشته باشید که در طلاهایی زرد هر چقدر که میزان عیار بالاتر برود، زردی طلا بیشتر خواهد شد. همچنین در هر دوی آن‌ها باید از شیوه‌های مخصوص برای حفظ درخشندگی جواهر استفاده کرد؛ زیرا طلای خالص به مرور زمان تغییر شکل و اکسایش پیدا می‌کند.

دوام و نگهداری

اگر فرد فعالی هستید و قصد خرید جواهر برای استفاده روزمره دارید، بهتر است که طلای سفید را انتخاب نمایید؛ زیرا طلای زرد به دلیل خاصیت شکنندگی بسیار بالای خود فورا آسیب می‌بیند. همچنین اگر طلای زرد به صورت روزمره استفاده شود، باید طی بازه‌های زمانی کوتاه پرداخت و ترمیم گردد. پولیش کاری ممتد نیز از جرم کلی جواهر کم کرده و تأثیر مخربی روی قیمت آن می‌گذارد. ناگفته نماند که جهت ترمیم طلای سفید و پر کردن خراش‌ها به فلز رودیوم نیاز دارد.

خرید از گالری طلاباش: دستبند کارتیر طلا

 

تفاوت قیمت طلا سفید و زرد

هزینه ساخت یا قیمت طلای زرد یا سفید به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد. به طور کلی دستمزد ساخت، قیمت سنگ‌های زینتی برای ساخت جواهر و قیمت روز طلا روی هزینه کلی جواهرات تأثیرگذار هستند. همچنین قیمت کلی جواهرات طلای سفید یا زرد با عیار یکسان تفاوت چندان زیادی ندارند.

در برخی شرایط عواملی روی افزایش قیمت طلای سفید و زرد تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، به دلیل نیاز به خلوص بالا در طلای 18 عیار زرد، هزینه کلی ساخت آلیاژ جواهر بالاتر خواهد رفت. همچنین در مواردی به دلیل سختی کار با طلای سفید، دستمزد ساخت افزایش یافته و قیمت تمام شده جواهر را بالا می‌برد.

سرویس طلای زرد یا سفید؟

انتخاب سرویس طلای زرد یا سفید در نگاه اول کاملاً به سلیقه مصرف‌کننده مربوط خواهد بود. اما در بازار فعلی طلا، سرویس‌های 5 تکه‌ طلای زرد 18 عیار دارای قیمت به مراتب بیشتری هستند. اگر چه می‌توان سرویس‌های طلای سفید 18 و 24 عیار با سنگ‌های قیمتی مانند برلیان را گران‌تر خرید. به همین دلیل نمی‌توان قیمت کلی سرویس را جزو تفاوت‌های طلای سفید و زرد دانست.

سخن پایانی

در این مطلب سعی شد تا ویژگی‌ها و نکات مثبت و منفی طلای زرد یا سفید را به طور کامل بررسی کنیم. اگر شما هم قصد خرید سرویس طلا را دارید، بهتر است که با توجه به نیازهای خود انتخاب دقیقی داشته باشید تا از سرمایه ارزشمند خود محافظت کنید.

انواع زیورآلات طلاباش را دیده‌اید؟

طلاباش با مدل‌های متنوعی از زیورآلات طلا و نقره، انتخاب‌های زیادی از مدل‌ها و قیمت‌های مختلف در اختیار شما می‌گذارد.

 
 
 
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.