قیمت روز طلا هر گرم 1,469,000 تومان

تفاوت ست و نیم ست طلا در چیست و کدامیک برای خرید مناسب‌تر است؟

0 3,828

خرید طلا برای خانم‌ها همیشه یک خرید هیجان‌انگیز بوده است. طرح‌های متنوعی که این روزها در تمام رنج‌های قیمتی بازار وجود دارد، دست شما در انتخاب گزینه مناسب باز است. اما گاهی همین تنوع زیاد انتخاب را سخت کرده و در نتیجه نمی‌توانید به درستی تصمیم بگیرید. برای راحت شدن کار باید اطلاعاتتان را در مورد آیتم‌های مختلف گسترش دهید. در بین انواع طلای موجود در بازار، انواع ست و نیم ست همیشه مورد توجه ویژه‌ای قرار داشته‌اند و از گزینه‌ها پرطرفدار بین بانوان به شمار می‌آیند. با اطلاع از تفاوت ست و نیم ست طلا می‌توانید در مورد انتخاب بین این دو گزینه، راحت‌تر تصمیم بگیرید. در ادامه بیشتر در مورد تفاوت این دو و نکاتی که باید هنگام خریدشان بدانید، صحبت می‌کنیم.

تعریف ست و نیم ست

ست و نیم ست، به انواعی از طلاهایی گفته می‌شوند که به صورت مجموعه به فروش می‌رسند. اجزای موجود در این مجموعه‌ها همگی دارای یک شباهت ظاهری هستند که باعث می‌شود استفاده از آن‌ها هماهنگی زیبایی به استایلتان ببخشد. اصولاً این مجموعه‌ها به صورت یک جا فروخته شده و شما نمی‌توانید آن‌ها را به صورت تکی بخرید. همچنین نمی‌توانید آیتم‌های مختلف در سرویس‌های مختلف با هم ترکیب کنید. با وجود آن که هر دوی این آیتم‌ها مجموعه هستند، اما تفاوت‌هایی با هم دارند و نمی‌توان به جای هم استفاده کرد. در ادامه بیشتر در مورد تفاوت ست و نیم ست طلا توضیح خواهیم داد.

خرید از گالری طلاباش: دستبند طلا

 

تفاوت در میان آیتم‌های موجود

اولین تفاوت ست و نیم ست طلا در بین اجزای آن‌ها است. همان‌طور که از نامشان پیداست، نیم ست اجزای کمتری نسبت به سرویس طلا (یا همان ست) دارد. ست طلا در گذشته شامل تمام زیورآلات زنانه یعنی انگشتر، گوشواره، دستبند و گردنبد طلا بود. اما امروزه در بیشتر ست‌ها، انگشتر حذف شده است. این تغییر در تعداد آیتم‌های مجموعه به دلیل افزایش قیمت طلا بود. و طراحان قصد داشتند با این کار بدون آنکه وزن سرویس را کاهش دهند، توانایی خرید آن را برای افراد بیشتری فراهم کنند. با این حال هنوز هم انواع سرویس‌های کامل در بازار موجود است.

 اما در مورد نیم ست شرایط متفاوت است؛ به طور معمول نیم ست‌ها شامل گوشواره و گردنبند هستند. اما در بعضی موارد مجموعه‌های متفاوت‌تری مثل گردنبند و دستبند یا گوشواره و دستبند و یا حتی دستبند و انگشتر نیز وجود دارد. در بعضی موارد نیز، سه تکه از سرویس طلا، به عنوان نیم ست شناخته می‌شود (عکس زیر). این به سلیقه‌ و کاربری شما بستگی دارد که کدام‌یک را انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر قرار است از نیم ست خود در مواقعی استفاده کنید که گردن یا گوش‌های شما دیده نمی‌شوند، می‌توانید نیم ست‌های شامل انگشتر و دستبند را انتخاب کنید.

خرید از گالری طلاباش: گوشواره طلا

 

تفاوت ست و نیم ست طلا از لحاظ شکل ظاهری

به جز این که تعداد اجزا متفاوت است، شکل ظاهری آن‌ها نیز تفاوت‌هایی دارد. اصلی‌ترین تفاوت ست و نیم ست طلا در شکل گردنبندها است. گردنبد در ست طلا، اندازه بزرگتری داشته و به صورت یک سره (بدون زنجیر جداگانه) طراحی شده و اجزای آن از هم جدا نمی‌شوند. در مورد نیم ست این‌طور نیست. گردنبند نیم ست به صورت پلاک و زنجیر طلا است که شما می‌توانید بسته به سلیقه‌تان زنجیر گردنبند را به صورت نازک یا کلفت انتخاب کنید. به طور کلی، در نیم ست زنجیر وجود ندارد و طلافروشان خودشان پلاک را برای نمایش بهتر به زنجیر می‌‌اندازند.

خرید از گالری طلاباش: گردنبند طلا

همچنین طرحی که برای طراحی آن‌ها استفاده می‌شود نیز از دیگر تفاوت ست و نیم ست طلا است. در طراحی ست‌ها از انواعی از طرح‌های درخشان و پرزرق‌وبرق‌تری استفاده می‌شود. از آنجایی که ست‌ها به طور کلی برای انواع مناسبت‌های مجلسی‌تری استفاده می‌شوند، طراحان انواعی از سنگ، نگین و طرح‌های پیچیده را در طلاهای خود استفاده می‌کنند. اما نیم ست‌ها طراحی‌های معمولی‌تر و ساده‌تری دارند. بعضی از آن‌ها بسیار ظریف‌ و به اصطلاح دخترانه‌اند. در طراحی نیم ست‌ها بیشتر از انواع طرح‌های فانتزی مانند ستاره، نت‌های موسیقی، قلب، شکل بی‌نهایت و  غیره استفاده می‌شود؛ به دلیل ظریف‌تر بودن جلوه نیم ست‌ها نمی‌توان از آ‌ن‌ها در موقعیت‌های رسمی و مجلسی استفاده کرد.

دیگر تفاوت ست و نیم ست طلا طراحی از نظر قفل آن‌ها است. در انواع سرویس‌های طلا به دلیلی سنگینی بیشتر آیتم‌ها و ارزش بیشتری که به طور کلی یک سرویس طلا برای صاحبش دارد، از قفل‌های ویژه و محکم‌تری در گردنبند و دستبند استفاده می‌شود. اما در نیم‌ ست‌ها قفل‌های ساده‌تری به کار می‌رود که همین موضوع یکی از برتری‌های ست‌ها نسبت به نیم ست‌ها است.

تفاوت در نوع طلا و سایر تزئینات

طلای مورد استفاده از دیگر تفاوت‌های ست و نیم ست طلا است. همان‌طور که می‌دانید، به طور کلی همه طلاها، طلای زرد بوده و بعد از این که تحت فرایندی به نام آبکاری طلا قرار بگیرند، به طلای سفید تبدیل می‌شوند. از طلای زرد و سفید در ساخت انواعی از ست و نیم ست استفاده می‌شود. اما در هر کدام از این مجموعه‌ها یک طلای خاص محبوب‌تر است. به عنوان مثال در ساخت انواع ست، بیشتر از انواع طلای سفید استفاده می‌شود، زیرا طلای سفید می‌تواند ظاهر مجلل‌تری به سرویس طلا بدهد.

در مورد نیم ست‌ها، طلای زرد بیشتر ترجیح داده می‌شود که همین باعث تفاوت ست و نیم ست طلا شده است. زیرا این طلاها بیشتر به صورت روزانه استفاده می‌شوند. یکی از موارد که می‌تواند آبکاری طلای سفید را از بین ببرد، شستشوی زیاد با مواد شوینده مختلف است. از این رو شاید گزینه مناسبی برای استفاده از نیم ست‌ها که به صورت روزانه استفاده می‌شوند، نباشد. البته شما می‌توانید انواعی از ست و نیم ‌ست‌ها را به صورت ترکیبی از طلای زرد و سفید در بازار نیز مشاهده کنید که زیبایی خاص خود را دارند.

خرید از گالری طلاباش: انگشتر طلا

 

در مورد سنگ‌ها نیز دست طراحان باز است اما یک قانون نانوشته در مورد آن‌ها وجود دارد. در انواع ست‌ها از برلیان و سنگ‌های قیمتی استفاده می‌شود اما در نیم‌ ست‌ها، انواع شیشه‌های مصنوعی و رنگی برای زیباتر کردن آیتم‌ها به کار می‌رود. این کار بیشتر به خاطر موقعیت استفاده از هر کدام از این مجموعه‌ها است. ست‌ها در استایل‌های مجلسی‌تر استفاده شده و در نتیجه سنگ‌های قیمتی می‌توانند ظاهر درخشان‌تری به آن‌ها ببخشند. استفاده مدام و روزانه از نیم ست‌ها باعث می‌شود مواردی مثل گم شدن و افتادن نگین‌ها زیاد اتفاق بیافتد؛ بنابراین استفاده از شیشه منطقی‌تر به نظر می‌رسد.

تفاوت ست و نیم ست طلا از لحاظ قیمت

به خاطر دو تفاوتی که در بالا گفته شد، حتماً می‌توانید حدس بزنید که اصلی‌ترین تفاوت ست و نیم ست طلا در قیمت آن‌ها است. به دلیل تعداد بیشتر آیتم‌ها و وزن بالاتر آن‌ها، قیمت ست‌ها از نیم ست‌ها بیشتر است. اما این لزوماً یک قانون همیشگی نیست و گاهی بعضی از نیم ست‌ها به حدی سنگین ساخته می‌شوند که قیمتشان از ست‌ها بیشتر می‌شود. همان‌طور که در بالا نیز اشاره شد، نیم ست‌ها به صورت با زنجیر و بدون زنجیر ارائه می‌شوند که بیشتر به دلیل تفاوت قیمتی این کار انجام می‌شود. اگر در شرایط فعلی نمی‌توانید هزینه زیادی برای خرید صرف کنید، می‌توانید آن‌ها را بدون زنجیر تهیه کنید.

مسئله دیگری که منجر به تفاوت ست و نیم ست طلا از نظر قیمتی می‌شود، کارمزد آن‌هاست. عموماً در ساخت سرویس طلا یا همان ست، انواعی از سنگ و نگین به کار می‌رود که همین موضوع کارمزد آن‌ها را افزایش می‌دهد. البته استفاده از نگین و سنگ در نیم ست نیز انجام می‌شود، اما اولاً نیم ست‌های بدون نگین بیشتر هستند و ثانیاً به دلیل سطح کوچکتری که دارند، به کار زیادی نیاز ندارند. همچنین در بیشتر موارد این سنگ و نگین‌ها مصنوعی هستند که در نتیجه به زیرسازی پیچیده همانند ست‌ها ندارد.

خرید از گالری طلاباش: انگشتر طلا زنانه

 

تفاوت در کاربرد و محل استفاده

تفاوت ست و نیم ست طلا در مکان استفاده نیز موردی است که بد نیست ذکر شود. به دلیل تفاوت در شکل ظاهری و تعداد آیتم‌ها، از ست و نیم ست می‌توان در موقعیت‌های مختلف استفاده کرد. به طور کلی ست برای موقعیت‌های رسمی‌تر و مجالس مناسب است. استفاده از سرویس طلا در کنار استایل‌های مجلسی می‌تواند جلوه زیبا و باشکوهی به استایل شما بدهد. با این حال نیم ست را می‌توان در موقعیت‌های مختلفی استفاده کرد. از نیم ست می‌توانید به به عنوان طلای روزانه (طلایی که هر روز استفاده می‌کنید) و طلای مهمانی‌های کوچک و دوستانه‌تر استفاده کنید. در هر حال این یک انتخاب است و به میزان زیادی به ظاهر ست و نیم ست شما بستگی دارد.

شما می‌‎توانید انواع زیورآلات طلا و نقره (شامل سرویس و نیم‌ست) را در فروشگاه آنلاین طلاباش ببینید و با مناسب‌ترین قیمت و ضمانت بازگشت کالا، زیورآلات مورد علاقه‌تان را خریداری کنید.

 

مشاهده و خرید زیورآلات طلا

 

مشاهده و خرید زیورآلات نقره

چه کسانی از ست و نیم ست استفاده می‌کنند؟

تفاوت ست و نیم ست طلا به گروه‌های استفاده کننده‌شان نیز بستگی دارد. نیم ست‌ها عموماً به صورت ظریف‌تری تهیه شده و سرویس‌ها یا ست‌ها، ظاهر تجملی‌تر و بزرگتری دارند. از این رو نیم ست‌ها بیشتر برای دختران مجرد و نوجوانان یا زنان جوانی که می‌خواهند در مهمانی‌های دوستانه و کوچکتر از طلا استفاده کنند، مناسب است. با این حال انواع ست به دلیل ظاهر تجملی‌تری که دارند بیشتر توسط زنان متاهل و سن بالاتر استفاده می‌شود.

کدامیک بهتر است؟

حالا که دید بهتری در مورد تفاوت ست و نیم ست طلا دارید سوال مهمی که پیش می‌آید که کدامیک برای استفاده شما بهتر است؟ هیچ بهتر و بدتری وجود ندارد و شما می‌توانید بسته به میزان بودجه و سلیقه‌تان از هر کدام از آن‌ها استفاده کنید.

در خرید‌های عروسی مرسوم است که ست خریده شود، با این حال اگر بودجه شما به خرید آن نمی‌رسد می‌توانید از انواع نیم ست نیز استفاده کنید. اگر به دنبال طلا برای کاربردهای روزمره هستید به جای خرید جداگانه آیتم‌های ناهماهنگ توصیه می‌کنیم که یک نیم ست بخرید که هماهنگی بیشتری به استایل شما بدهد. نیم‌ست‌ها برای استفاده روزانه بسیار مناسب هستند. جدا از نکاتی که به طور کلی باید در زمینه خرید طلا به کار ببندید، در نظر داشتنِ تفاوت ست و نیم ست طلا نیز می‌تواند در انتخاب گزینه بهتر بسیار موثر باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.