قیمت روز طلا هر گرم 1,469,000 تومان

تبدیل طلای زرد به سفید؛ چطور جلوه تازه‌ای به زیورآلات خود ببخشیم

0 3,143

بسیار پیش می‌آید که در زمان خرید طلا، گزینه‌ی دلخواه خود را پیدا می‌کنید، اما به خاطر رنگ آن از خرید منصرف می‌شود. با این حال جای نگرانی وجود ندارد. همانطور که در این مواقع از طلافروش‌ها می‌شنوید،  شما این شانس را دارید که رنگ آن را تغییر دهید. فرایند تبدیل طلای زرد به سفید، فرایند بسیار آسان و سریعی است. قبلاً درباره‌ی ویژگی‌ها و مزایای طلای زرد و سفید صحبت کرده‌ایم. اما در این مقاله قصد داریم در مورد مراحل تبدیل طلای زرد به سفید، هزینه‌ها، مزایا و معایبش بیشتر توضیح دهیم تا شما بتوانید راحت‌تر در مورد آن تصمیم‌گیری کنید.

طلای سفید چه ویژگی‌هایی دارد

طلای سفید، در بین علاقه‌مندان به این فلز گرانبها بسیار محبوب است. اما طلای اولیه سفید نیست. طی فرایندی فلزات طلا، مس و روی را با نسبت‌های مشخص با هم ترکیب کرده و آلیاژی به نام طلای زرد می‌سازند. به هر میزان که نسبت طلا در این آلیاژ بیشتر باشد، عیار طلای بدست آمده بالاتر است. برای تبدیل طلای زرد به سفید، این طلای زرد را با فلزات دیگری مانند رادیوم، نیکل، روی و پالادیوم که همگی جزو فلزات ارزشمند هستند ترکیب می‌کنند.

وجود همین ترکیبات سبب شده که طلای سفید نسبت به طلای زرد مقاومت بیشتری داشته باشد. بیشتر طلاسازان از ترکیب نیکل و طلا استفاده می‌کنند، زیرا مقاومت آن حتی بیشتر هم می‌شود. با وجود آنکه بعضی ممکن است طلای سفید را با نقره یا پلاتین اشتباه بگیرند، اما درخشش طلای سفید بسیار بیشتر از آنهاست و مانند آنها کدر هم نمی‌شود.

فرایند تبدیل طلای زرد به سفید

فرایند تبدیل طلای زرد به سفید توسط افراد متخصص در همین زمینه و در کارگاه‌های طلاسازی انجام می‌شود. بر اساس شکل طلایی که می‌خواهید تغییر رنگ روی آن انجام شود، دو روش کلی برای فرایند وجود دارد:

1- اگر طلا به صورت شمش و طلای کار نشده باشد، آن را در دمای بالاتر از 1064 درجه‌ی سانتیگراد ذوب می‌کنند که منجر به جداسازی طلا از آلیاژ می‌شود. حالا آلیاژ طلای سفید را به ترکیب قبلی اضافه می‌کنند تا طلای سفید بدست آید.

2- اما اگر طلای شما به صورت انگشتر، گردنبند، النگو و … بود، باید از روش رویه کشی استفاده کرد. در این حالت طلا را در محلولی از رادیوم یا پالادیوم غوطه‌ور می‌کنند تا سفید شود. به این کار آبکاری طلا می‌گویند. در این روش با کمک جریان‌های الکتریکی، رادیوم را به فلز موجود در جواهر متصل می‌کنند که باعث سفید شدن رنگ طلا می‌شود. به جز تبدیل طلای زرد به سفید، از آبکاری رادیوم برای از بین بردن خط و خش‌هایی که روی طلا افتاده نیز استفاده می‌کنند.

نتیجه‌‌ی این دو فرایند تفاوت زیادی با هم دارد. در حالت اول طلا به طور کامل به طلای سفید تبدیل می‌شود و بنابراین همان استحکام و درخشندگی یک طلای سفید را دارد. اما در آبکاری طلا، فقط رنگ رویه‌ی آن عوض شده و طلای شما هنوز همان طلای زرد با همان ویژگی‌هاست.

خرید از گالری طلاباش: دستبند طلا زنانه

 

ماندگاری رنگ سفید روی طلا

فرایند تبدیل طلای زرد به سفید به صورت آبکاری، که خریداران بیشتر با آن سر و کار دارند، فرایند سریع و آسانی است. با این حال همانطور که حدس می‌زنید، ماندگاریِ آبکاری به اندازه‌ی ماندگاری قطعه‌ای که به طور کامل از طلای سفید ساخته شده باشد نیست. لایه‌ی روی طلا در اثر استفاده و به مرور زمان از بین خواهد رفت. با این حال هر چه لایه ضخیم‌تر باشد و کمتر در اثر عوامل فرسایشی قرار بگیرد، زمان ماندگاری رنگ بیشتر خواهد بود.

از این رو آبکاری انگشتر و حلقه سریعتر از آبکاری گردنبند یا دستبند از بین می‌رود زیرا دستها بیشتر در معرض شستشوی روزانه و مواد شیمیایی قرار می‌گیرند. به طور متوسط، برای طلاهایی که روزانه استفاده می‌شوند، این تغییر رنگ می‌تواند در عرض سه تا پنج سال رخ دهد و برای طلاهایی که کمتر استفاده می‌شوند، این میزان افزایش می‌یابد. در اثر تغییر رنگ، شما متوجه‌ی تیرگی روی سطح طلا و ظهور رنگ زیرین آن خواهید شد. به مرور بخش‌های تغییر رنگ پیدا کرده بزرگتر شده و بهم متصل می‌شوند و طلا به رنگ اولیه‌ و قبل از تبدیل طلای زرد به سفید برمی‌گردد.

خرید از گالری طلاباش: گردنبند طلا زنانه

 

نگهداری از طلای سفید شده پس از تبدیل طلای زرد به سفید

اگر می‌خواهید رنگ روی طلا، ماندگاری بیشتری داشته باشد، باید نکاتی را در نگهداری آن رعایت کنید. از جمله اینکه بهتر است طلایی که رنگ شده است را در طول روز و زمان انجام کارهای خانه یا روزمره از دست یا گردن خود درآورید. بخصوص زمانی که کار شما شامل استفاده از مواد شوینده است. یا حتماً در زمان استحمام، آنها را درآورد.

در مورد نظافت این طلاها هم تنها از صابون استفاده کنید. طلا را به مدت ده دقیقه در محلول آب و صابون (و نه شوینده‌های قوی‌تر) قرار دهید و سپس آرام با مسواکی نرم یا با انگشتان خود آن را بشویید تا تمیز شود. بعد از پاکسازی حتماً به خوبی آب کشی کنید تا هیچ صابونی روی طلا باقی نماند. و یک شب آن را لای دستمالی بپیچید که تا صبح خشک شود و از استفاده از پارچه‌های زبر برای خشک کردن آن خودداری کنید.

اگر می‌خواهید نتیجه‌ی فرایند تبدیل طلای زرد به سفید ماندگارتر باشد، باید از آن بیشتر از طلاهای دیگر مراقبت کنید. اگر آن را از دست و گردن خود باز می‌کنید، حتماً در جعبه قرار دهید تا خط و خش رویش نیفتد. همچنین می‌توانید طلای خود را به صورت دوره‌ای آبکاری یا پولیش کنید تا هم رنگ‌ سفید آن جانی دوباره بگیرید و هم درخشنده و زیباتر شود.

هزینه تبدیل طلای زرد به سفید

هزینه‌ی تبدیل طلای زرد به سفید به عوامل مختلفی بستگی دارد. بعضی از قطعات نیاز به چند بار آبکاری دارند تا رنگ‌ آنها به صورت یکدست به سفید تغییر کند. همچنین گاهی وجود نگین روی طلا و جواهر کار را سختتر می‌کند. در شرایطی که محلول آبکاری روی نگین‌های اتمی و شیشه‌ای تاثیری ندارد و رنگ رویشان قرار نمی‌گیرد؛ اما در مورد سنگ‌های ارزشمند مانند زمرد، یاقوت، الماس و … اینطور نیست و آنها می‌توانند طی فرایند تبدیل طلای زرد به سفید، دچار تغییر رنگ شوند. از این رو این قطعات قبل از کار باید به طور کامل جدا شده و بعد از آن، مجدداً روی طلا سوار شوند. همین کار اضافی قیمت فرایند را بالا می‌برد.

البته لازم به ذکر است اگر طلا را پیش همان طلافروشی که از او خریداری کرده‌اید آبکاری کنید، او موظف است این کار را به صورت رایگان برایتان انجام دهد. هزینه‌ی آبکاری در دیگر کارگاه‌ها براساس وزن طلا و میزان کاری که قرار است انجام شود تعیین می‌شود. فرض کنید هر گرم طلای ساده با 20 هزار تومان تغییر رنگ دهد، آنگاه دو گرم طلا 40 هزار تومان خواهد شد، اما 20 گرم طلا 200 هزار تومن نمی‌شود؛ بلکه حدوداً 60 هزار تومان خواهد شد. این مطلب دو نکته دارد. اولاً افزایش قیمت آبکاری و تبدیل طلای زرد به سفید، مضربی نیست. دوماً هر چقدر وزن طلای شما بیشتر باشد، قیمت آبکاری نسبت به وزن آن کمتر خواهد شد نه بیشتر!

خرید از گالری طلاباش: انگشتر طلا زنانه

 

مزایای آبکاری طلا

در نهایت می‌توان مزایای تبدیل طلای زرد به سفید را اینطور جمع بندی کرد:

  • مقرون به صرفه: فرآیند آبکاری طلا برای صنایع خاصی، به ویژه جواهرات، یک فرایند انقلابی بوده است. زیرا استفاده از روکش طلا بسیار مقرون به صرفه‌تر از تولید محصولی از طلای خالص و جامد است.
  • تغییر ظاهر و تنوع: آبکاری طلا، روشی عالی برای ایجاد تنوع و دادن جلوها‌ی جدیدی به جواهرات شما است. این فرایند می‌تواند زیورآلات شما را نو و جذاب‌تر نشان دهد.
  • ایجاد ساختار محکم‌تر: آبکاری طلا به قطر لایه‌ها اضافه کرده و از آن در برابر شکسته شدن و خم شدن محافظت می‌کند.
  • ضدآلرژی: همانطور که در بالا توضیح دادیم در ساخت طلای سفید، از فلز نیکل استفاده می‌کنند. بسیاری از افراد به این فلز حساسیت دارند و پوستشان دچار خارش می‌شود. اما در مورد روکش طلای سفید چون تنها از فلز رادیوم استفاده می‌شود، این مشکل وجود ندارد.

معایب آبکاری طلا

اما مانند هر فرایندی، تبدیل طلای زرد به سفید نیز معایبی دارد:

  • حساس شدن به خط و خش: روکشی که در این فرایند روی طلا قرار می‌گیرد، به خط و خش حساس است و در صورت استفاده‌ی نادرست، طلای شما دچار خراش و ساییدگی شده و رنگ زرد زیر آن مشخص می‌شود. بنابراین نسبت به طلای بدون روکش به پولیش و رسیدگی بیشتری نیاز دارد.
  • نیاز به آبکاری دوره‌ای: طلای روکش شده باید به صورت دوره‌ای آبکاری شود تا هم رنگ‌های از بین رفته ترمیم شود و هم درخشندگی‌اش بیشتر شود.
  • حساس شدن به لکه: طلای روکش‌دار به مراتب نسبت به لکه‌ها حساس‌تر است. به طوری که در اثر پاشیدن قطرات عطر، لکه‌های آن روی طلا باقی خواهند ماند.

انواع زیورآلات طلاباش را دیده‌اید؟

طلاباش با مدل‌های متنوعی از زیورآلات طلای زرد، سفید و نقره، انتخاب‌های زیادی را از مدل‌ها و قیمت‌های مختلف در اختیارتان می‌گذارد تا با هر سلیقه‌ای و هر مقدار بودجه‌ای که در نظر گرفته‌اید، بهترین و زیباترین زیورآلات را انتخاب کنید.

خرید از گالری طلاباش: زنجیر طلا زنانه

سخن پایانی

تبدیل طلای زرد به سفید فرایند آسان و کم هزینه‌ای است که به کمک آن نه تنها می‌توانید طلای خود را به رنگ دلخواه درآورید، بلکه ظاهر طلاهای قدیمی را نیز نو و جدید کنید. این فرایند باعث ایجاد یک لایه‌ی بیشتر روی طلا و افزایش مقاومت به شکستگی و خم شدن می‌شود. طلای رنگ شده می‌تواند به همان اندازه‌ی طلای سفید زیبا باشد و همان درخشندگی را داشته باشد. اگر هم نکات لازم برای نگهداری و مراقبت از آن را رعایت کنید، می‌توانید برای مدت زیادی از زیبایی آن لذت ببرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.