قیمت روز طلا هر گرم 1,469,000 تومان

هر آنچه در مورد انواع ترازوی زرگری باید بدانید

0 2,770

انواع ترازوی زرگری دستگاه‌هایی برای اندازه‌گیری هستند که دقت و حساسیت بسیار بالائی دارند و در ظرفیت‌های مختلف عرضه می‌شوند. کاربرد ظرفیت‌های مختلف این ترازوها در بخش‌های مختلف صنعت طلا و جواهرسازی است. مثلاً ممکن است از ترازوی سه صفر در بخش فروش طلا استفاده شود. اما از ترازوهای با دقت بالاتر مثل ترازوی شش صفر در محیط‌های آزمایشگاهی طلاسازی استفاده می‌شود. چون قرار است در آنجا خلوص طلا اندازه‌گیری شود و این امر به دقت و حساسیت زیاد نیاز دارد. بر همین اساس، از آنجا که انواع مختلف ترازوهای طلافروشی کاربردهای متفاوتی دارند ما در این مقاله سعی کرده‌ایم هر آنچه لازم است در مورد انواع ترازوی زرگری بدانید را برایتان توضیح دهیم. پس، تا انتهای این مطلب با بلاگ طلاباش همراه باشید.

معرفی ترازوی زرگری

اولین نسل از ترازوهای زرگری، مدل‌های دوکفه‌ای بودند که امروزه با نام ترازوهای سنتی از آن‌ها یاد می‌شود. نحوه استفاده از ترازوهای دوکفه‌ای به این صورت بود که طلافروش با استفاده از وزنه‌های چند گرمی تا چند سوتی برای اندازه‌گیری انواع مصنوعات طلا و سنگ‌های قیمتی از آن‌ها استفاده می‌کرد. اما همان طور که می‌توانید حدس بزنید، این ترازوها دقت و سرعت کافی نداشتند. همین امر سبب شد تا تولیدکننده‌های دستگاه‌های اندازه‌گیری به فکر ساخت دستگاه‌های دیجیتال با دقت بسیار بالا بیفتند. به دنبال این تصمیم، انواع مختلف ترازوهای دیجیتالی در ظرفیت‌های مختلف طراحی و تولید شد و خیلی سریع هم مورداستقبال صنعت طلا و محیط‌های آزمایشگاهی قرار گرفت.

ترازوی زرگری دیجیتالی که با نام ترازوی طلافروشی نیز یاد می‌شود، دستگاه‌های کوچک برای اندازه‌گیری هستند که دقت و سرعت بسیار بالائی دارند. این ترازوها می‌توانند اجسام بسیار کوچک را با دقت یک‌دهم گرم (دو صفر) تا یک‌دهم میکروگرم (هشت صفر) اندازه بگیرند. این دستگاه‌ها اغلب بدون محفظه‌ هستند و سینی توزین آن‌ها نیز دایره‌ای یا چهارگوش است. برخی از انواع ترازوهای زرگری نیز سینی‌های توزین پیاله‌ای دارند و بیشتر برای فروشگاه‌هایی مناسب هستند که مشتری‌های زیادی دارند.

خرید از گالری طلاباش: دستبند نقره زنانه

 

علاوه بر دقت و حساسیت بسیار بالای انواع ترازوهای زرگری، باید به دیگر ویژگی‌های کاربردی و قابلیت‌های این دستگاه‌ها هم اشاره کنیم. به طوری که یک ترازوی طلافروشی قابلیت تبدیل مقیاس‌های مختلف به یکدیگر و همچنین قابلیت اتصال به دستگاه‌های جانبی مانند کامپیوتر را نیز دارد. یعنی طلافروش می‌تواند با متصل کردن تراوزی دیجیتالی زرگری، اطلاعات دستگاه را به دیگر سیستم‌های الکترونیکی منتقل و از آن‌ها برای سهولت کارهای خود استفاده کند.

با این تفاسیر احتمالاً شما هم با ما موافق هستید که ترازوهای دیجیتالی با آمدن خود انقلابی بزرگ در حوزه‌ی اندازه‌گیری طلا و جواهر ایجاد کرده‌اند.

دقت ترازوی طلافروشی

در بالا هم گفتیم که دقت این ترازوها بین یک‌دهم گرم (دو صفر) تا یک‌دهم میکروگرم (هشت صفر) است. اما رایج‌ترین مدل‌های ترازوی طلافروشی دقتی با حداقل دو رقم بعد از اعشار دارند که به آن‌ها ترازوی زرگری سه صفر می‌گویند. این در حالی است که مثلاً در بخش ری‌گیری طلا، از ترازوهایی با دقت یک‌هزارم گرمی استفاده می‌شود. دلیل استفاده از ترازو با چنین دقت بالایی این است که در این آزمایشگاه‌ها باید خلوص طلای موجود اندازه‌گیری شود و این کار نیز حساسیت بسیار بالاتری نسبت به طلافروشی دارد. یعنی در واقع این طور باید گفت، دقت ترازوی طلافروشی تعیین می‌کند که آن ترازو در کدام بخش مورد استفاده قرار بگیرد.

به زبان ساده‌تر، فردی که فقط برای وزن‌کشی طلا به ترازو نیاز دارد، مدل‌های با دقت یک‌دهم گرم (دو صفر) هم برایش می‌تواند کافی باشد و لازم نیست برای خرید مدل‌های دقیق‌تر، بیشتر هزینه کند.

خرید از گالری طلاباش: گوشواره طلا زنانه

 

شاید بد نباشد در اینجا اشاره کنیم که به‌منظور ارزیابی عملکرد ترازوی طلافروشی، نهادهای مرتبط آن را مورد دقت‌سنجی قرار می‌دهند. یکی از نهادهایی که هر 6 ماه یک‌بار به طلافروشی‌ها سر می‌زند و دقت ترازوهای طلافروشی را مورد سنجش قرار می‌دهد، «مؤسسه‌ی استاندارد اندازه‌گیری» است. اتحادیه‌ی طلافروشان نیز نهاد دیگری است که به‌صورت منظم، ترازوهای مورد استفاده در طلافروشی‌ها را مورد سنجش قرار می‌دهد.

ظرفیت توزین ترازو

ظرفیت توزین ترازوهای طلافروشی به این معنی است که ترازو تا سقف چه مقدار طلا را می‌تواند وزن کند. به طور مثال، اگر در مشخصات یک ترازو ظرفیت توزین تا ۳۰۰ گرم نوشته شده باشد، یعنی ترازو قادر است وزن طلاجات زیر ۳۰۰ گرم را نمایش دهد. یعنی اگر وزن طلایی که روی آن می‌گذارید بیشتر از ۳۰۰ گرم باشد، ترازو باز هم همان ۳۰۰ گرم را نمایش می‌دهد. به همین دلیل، باید حتماً در زمان خرید به ظرفیت توزین ترازو توجه داشته باشید. یعنی بر اساس حداکثر وزن طلایی که قرار است وزن‌کشی کنید باید ظرفیت طلا را مشخص کنید.

کاربرد ترازوی زرگری

کاربرد ترازوی زرگری کاملاً واضح است؛ برای اندازه‌گیری طلا در مقیاس‌های کوچک و اعشاری استفاده می‌شود. اما برای اینکه بتوان استفاده‌ی صحیحی از آن داشت، باید به یک‌سری نکات توجه ویژه داشت. به طور مثال، تراز نبودن این ترازو می‌تواند تمام حساب و کتاب‌های شما را به هم بریزد. یا مثلاً جریان هوا یا دمای محیط می‌تواند اندازه‌گیری آن‌ها را با خطا مواجه کند. به همین خاطر، در زمان استفاده از این دستگاه لازم است سه نکته‌ی زیر را گوشه‌ی ذهن خود داشته باشید:

ترازو بودن ترازو

برای اینکه بهترین و دقیق‌ترین اندازه‌گیری را داشته باشید باید از تراز بودن سطحی که ترازو روی آن قرار دارد، مطمئن شوید. چون در صورت تراز نبودن این سطح، نتیجه‌ی توزین ممکن است با خطا همراه باشد و نمی‌توانید به آن اعتماد کنید.

خرید از گالری طلاباش: دستبند کارتیر طلا

 

کالیبره بودن ترازو

نکته‌ی بسیار مهم دیگر این است که این دستگاه‌ها نیز به کالیبره شدن در فواصل زمانی منظم نیاز دارند. کالیبره‌کردن ترازوی زرگری، دقت سنجش و توزین آن را بالا می‌برد و این امکان را برای طلافروش فراهم می‌کند که خطای اندازه‌گیری را به کمترین میزان ممکن برساند. منظور از کالیبراسیون ترازوی زرگری، تنظیم دستگاه با استفاده از وزنه‌های استاندارد است.

قرار دادن ترازو در محیط مناسب

حساسیت و دقت بسیار بالای ترازوهای زرگری سبب می‌شود که کوچک‌ترین عامل خارجی، نتیجه‌ی اندازه‌گیری را تحت تاثیر قرار دهد؛ بنابراین به منظور پیشگیری از بروز این مشکل، ترازو را به‌هیچ عنوان نباید در معرض جریان هوای مستقیم قرار داد.

در طلاباش فروش خود را چند برابر کنید!

ما در بازار آنلاین طلاباش، محفلی برای گردهمایی همیشگی تأمین‌کننده‌های زیورآلات طلا و نقره و خریداران برپا کرده‌ایم تا در راحت‌ترین حالت ممکن بتوانند بامحصولات خود را به فروش برسانند.

طلاباش در راستای حمایت از تولیدکننده‌های ایرانی، با انتخاب از بین هنرمندان و طراحان صاحب‌سبک و همچنین تأمین‌کنندگان معتبر، تلاش دارد تا محصولاتی متنوع با بالاترین کیفیت را در بازار جامع آنلاین خود ارائه کند. از جمله مزایای فروش در طلاباش برای فروشنده‌ها این است که تسویه به صورت 24 ساعته انجام می‌شود. قیمت به‌روز، فروش 24 ساعته، حمل و نقل رایگان، فروش به سراسر کشور و پشتیبانی رایگان از جمله مزیت‌هایی هستند که طراحان، سازندگان و تأمین کنندگان فعال در زمینه‌ی طلا، جواهر و نقره را به دنیای بی‌مرز زیورآلات در طلاباش متصل می‌کنند.

برای فروشنده شدن در طلاباش می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

انواع ترازوی زرگری

ترازوی زرگری بر اساس نوع فعالیت واحد صنفی متفاوت است. این تفاوت هم در واقع به میزان دقت این ترازوها مربوط است. به این صورت که تراوزی طلافروشی در مقایسه با ترازوی ری‌گیری دقت پائین‌تری دارد. به طور کلی، ترازوهای مورد استفاده در طلافروشی و طلاسازی باید توانائی اندازه‌گیری تا دقت یکصدم گرم را داشته باشند. به این ترازوها در طلافروشی ترازوی یکصدم یا سه‌صفر می‌گویند. اما داستان در آزمایشگاه ری‌گیری متفاوت است. در این آزمایشگاه‌ها، به دلیل حساسیت بالاتر باید از ترازوهای 5 رقم اعشار استفاده شود. دلیلش هم این است که میزان خطا در ابعاد بزرگ، می‌تواند خیلی تفاوت قیمت زیادی ایجاد کند و کل حساب و کتاب‌ها را با خطا مواجه کند.

البته باید اشاره کنیم که در ایران اغلب آزمایشگاه‌های ری‌گیری از ترازوی 4 رقم اعشار (پنج صفر) استفاده می‌کنند. فروشنده‌های جواهر و سنگ‌های قیمتی نیز از ترازوهای سه رقم اعشار (چهارصفر) استفاده می‌کنند.

اما فارغ از این‌ مسایل شاید بتوان رایج‌ترین انواع ترازوی زرگری در ایران را به دسته‌های زیر تقسیم‌بندی کرد:

خرید از گالری طلاباش: انگشتر نقره زنانه

 

ترازوی زرگری دیجیتالی

ترازوی زرگری دیجیتالی از نامش مشخص است، یک دستگاه کوچک دیجیتالی با سینی توزین دایره‌ای یا چهارگوش است. دقت و حساسیت این دستگاه‌ها نسبت به مدل‌های دو کفه‌ای قدیمی بسیار بیشتر است و در ظرفیت‌های مختلفی عرضه می‌شود. اگر قصد خرید این ترازوها را دارید، به دقت، ظرفیت توزین، نحوه کالیبره کردن ترازو، سایز، واحدهای وزنی محتلف ترازو، نحوه شارژ شدن و قیمت ترازو توجه کنید.

انواع ترازوی زرگری ژاپنی و آلمانی از بهترین مدل‌های ترازوهای طلافروشی هستند که در مقایسه با مدل‌های چینی، قیمت بالاتری هم دارند.

خرید از گالری طلاباش: گوشواره مروارید

 

ترازوی زرگری جیبی

علاوه بر دقت، حساسیت و واحدهای وزنی متفاوت، بهتر است به سایز و ابعاد ترازو هم توجه داشته باشد. به این فکر کنید که آیا قرار است این ترازو همیشه در گوشه‌ای از مغازه ثابت باشد یا می‌خواهید در جاهای مختلف و خارج از مغازه هم از آن استفاده کنید. اگر در بیرون از مغازه هم به ترازوی خود نیاز دارید، مدل‌های جیبی گزینه‌های مناسب‌تری هستند. البته با توجه به اندازه‌ی کوچک این ترازوها، سینی آن‌ها نیز کوچک‌تر است. بنابرین ححم طلایی که می‌توان با آن اندازه‌گیری کرد نیز کمتر است. به همین خاطر است که در مشخصات انواع ترازوی زرگری، علاوه بر ابعاد و ارتفاع خود ترازو ابعاد سینی ترازو را هم ذکر می‌کنند تا شما با دیدی بازتر ترازوی مناسب خود را تهیه کنید.

کلام آخر

در این مطلب هر آنچه در مورد انواع ترازوی زرگری باید بدانید را برایتان توضیح دادیم. گفتیم در زمان خرید انواع ترازوی طلافروشی باید به دقت، دیجیتالی بودن، ظرفیت توزین ترازو، نحوه کالیبره کردن، سایز و ابعاد ترازو، واحدهای وزنی ترازو، نحوه شارژ شدن دستگاه، قیمت و قابلیت‌های جانبی ترازو توجه کرد. در این‌جا هم بد نیست اشاره کنیم قیمت مدل‌های مختلف این دستگاه‌ها به عوامل مختلفی مثل برند، دقت ترازو، گارانتی و خدمات پس از فروش آن‌ها بستگی دارد. به طور مثال، ترازوهای ساخت کشور چین در مقایسه با ترازوهای ژاپنی یا آلمانی قیمت‌های ارزان‌تری دارند. بنابراین پیش از خرید این دستگاه‌ها خوب است علاوه بر توضیحات بالا، به این موارد هم توجه کنید تا متناسب‌ترین ترازوی طلافروشی بر اساس نیاز خود را خریداری کنید.

شما می‌‎توانید انواع زیورآلات طلا و نقره را در فروشگاه آنلاین طلاباش ببینید و با مناسب‌ترین قیمت و ضمانت بازگشت کالا، زیورآلات مورد علاقه‌تان را خریداری کنید.

به همین راحتی و با خیال راحت.

جذاب‌ترین مدل‌ها از بهترین طراحان جواهر منتظر شما هستند.

چون تو ارزشمندی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.