قیمت روز طلا هر گرم 1,469,000 تومان

فرق طلا و جواهر چیست و کدامیک بهتر است؟

0 1,905

طلا و جواهر علاوه‌بر اینکه ارزش مادی زیادی دارند، اکسسوری‌های جذابی هستند که زیبایی استایل ما را چند برابر می‌کنند. اما مهم است که بدانیم وقتی از این دو واژه استفاده می‌کنیم، دقیقاً منظور ما چیست؟ شاید تصور کنید که طلا و جواهر با هم یکی هستند؛ اما این دو با هم تفاوت‌هایی دارند و تعاریف و همچنین ویژگی‌های هرکدام مشخص است. به‌این‌ترتیب خرید و فروش و طبیعتاً قیمت طلا و جواهر نیز با هم فرق دارد. اگر قصد خرید طلا و جواهر را دارید یا به این اکسسوری‌های جذاب علاقه‌مندید، باید به رموز و همینطور چندو‌چون آن واقف باشید، پس بیایید با هم مرور کنیم که فرق طلا و جواهر در چیست؟

فرق طلا و جواهر چیست؟

فرق طلا و جواهر را می‌توان در موارد بسیاری پیدا کرد؛ مثلاً در نحوه‌ی ساخت، نوع مواد به‌کار رفته، دستمزد، نوع خرید و فروش و… معنای طلا که مشخص است؛ طلا به زیورآلاتی گفته می‎شود که برای ساخت آن‌ها از این فلز زردرنگ استفاده شده و کل محصول برپایه‌ی طلا ساخته شده است. اما جواهر به زیورآلاتی گفته می‌شود که در ساخت و تهیه‌ی آن‌ها‌، سنگ‌های قیمتی یا نیمه‌قیمتی به‌کار رفته باشد و معمولاً بدنه‌ی جواهر نیز از طلا ساخته می‌شود. بنابراین در جواهرات، وزن سنگ‌های استفاده‌شده اهمیت دارد و ارزش جواهر به سنگ آن است، نه میزان طلای آن. در بیشتر موارد هم وزن سنگ‌های به‌کار رفته در جواهرات، از وزن طلایی که برای ساخت آن‌‌ها استفاده ‌شده بیشتر است. در واقع برای ساخت جواهر ابتدا برای آن پایه‌ای از طلا می‌سازند و بعد سنگ را روی آن سوار می‌کنند. این مهم‌ترین تفاوت طلا و جواهر است. سنگ‌هایی که معمولاً در جواهرات نصب می‌شوند، قیمتی یا نیمه‌قیمتی هستند؛ اما ممکن است در ساخت جواهر از سنگ‌های اتمی نیز استفاده شود. به‌این‌ترتیب جواهری که در آن سنگ اصل به‌کار رفته را «جواهر اصل» و محصولی که برای ساخت آن از سنگ اتمی استفاده شده را «جواهر اتمی» می‌نامند.

انواع طلا و جواهرات

همانطور که گفتیم جواهرات از نصب سنگ‌های قیمتی یا نیمه‌قیمتی روی طلا ساخته می‌شوند. پرکاربردترین سنگ‌های قیمتی که در ساخت جواهر به کار می‌روند، زمرد، الماس، یاقوت کبود و یاقوت قرمز هستند. همچنین سنگ توپاز، آمیتیس و سیترین از سنگ‌های نیمه‌قیمتی پرکاربرد و مطرح در جواهرسازی هستند. البته که در ساخت جواهر از کهربا، مرجان، صدف، مروارید و انواع مهره نیز استفاده می‌شود. بنابراین هرکدام از این سنگ‌ها ارزش و قیمت متفاوتی دارند و بهره‌گیری از آن‌ها برای ساخت جواهر، در ارزش و قیمت آن تأثیر خواهد داشت.

اما از کجا فرق طلا و جواهر اصل را تشخیص دهیم و مطمئن شویم جواهری که قصد خرید آن را داریم اصل است؟ حقیقت این است که تشخیص این امر نیاز به مهارت زیادی دارد و بهتر است کار را به کاردان بسپارید، یعنی طلا و جواهر را از مراکز و برندهای قابل اطمینان خریداری کنید که محصول را با شناسنامه به شما ارائه می‌دهند و مشخصات دقیق سنگ و جواهر را در آن قید می‌کنند، یا یک فرد متخصص بخواهید که در هنگام خرید شما را همراهی کند. چند راه ابتدایی و کلی وجود دارد که در تشخیص سنگ اصل و جواهر با کیفیت و مرغوب به شما کمک خواهد کرد؛ اول اینکه سنگ اصل درخشندگی زیادی دارد و به‌جز برخی نمونه‌های سنگ که کدر هستند یا خاصیت شیشه‌ای ندارند، براقیت و درخشش آن یک ویژگی مهم است. به‌عنوان مثال الماس (که نمونه‌ی تراشیده‌شده‌ی آن با نام برلیان مشهور است و در جواهرات زیادی به کار می‌رود) درخشش و دوام زیادی دارد. از دیگر نشانه‌های مرغوبیت جواهر و اصل بودن سنگ قیمتی، دوام آن است. سنگ باید در برابر خوردگی، حرارت، فشار و ضربه توان و استحکام زیادی داشته باشد.

خرید از گالری طلاباش: گوشواره توپاز

 

اما درباره‌ی انواع طلا؛ همانطور که می‌دانید عیار طلا در واقع واحد اندازه‌گیری خلوص آلیاژهای آن است. عیار طلا عموماً با واحد 24 سنجیده می‌شود و وقتی می‌گویند طلا 24 عیار است، یعنی خلوص 99.9 درصدی دارد. اما بیشترین طلایی که در بازار ایران به فروش می‌رسد، طلای 18 عیار است. طلای 18 عیار از 75 درصد طلا و 25 درصد فلزات دیگر تشکیل شده تا استحکام بیشتری پیدا کند؛ چرا که طلای 24 عیار بسیار نرم است و عملاً همچنین شکل‌دهی مناسب به آن برای ساخت محصولات ناممکن است. این فلزات دیگر معمولاً مس و نقره هستند که گرچه خلوص طلا را پایین می‌آورند، اما استحکام و قابلیت ساخت آن را بیشتر می‌کنند. یادتان باشد طلای 24 عیار فقط برای ساخت شمش و سکه به‌کار می‌رود، پس به حرف فروشنده‌ای که می‌گوید طلاهای 24 عیار می‌فروشد گوش نکنید!

خرید از گالری طلاباش: گوشواره فیروزه

 

تفاوت قیمت خرید طلا و جواهر

طبیعی است که یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های طلا و جواهر، قیمت آن‌هاست. همچنین شیوه‌ی خرید و فروش طلا و جواهر نیز با یکدیگر متفاوت است. خرید طلا به این صورت است که وزن آن را با ترازو مشخص کرده و سپس قیمت روزانه‌ی هر گرم طلا در وزن آن ضرب شده و این عدد با اجرت ساخت و سود فروشنده، که معمولاً 7- 8 درصد است، جمع ‌می‌شود تا قیمت نهایی محاسبه شود.

شما می‌‎توانید انواع زیورآلات طلا و نقره را در فروشگاه آنلاین طلاباش ببینید و با مناسب‌ترین قیمت و ضمانت بازگشت کالا، زیورآلات مورد علاقه‌تان را خریداری کنید.

به همین راحتی و با خیال راحت.

جذاب‌ترین مدل‌ها از بهترین طراحان جواهر منتظر شما هستند؛

چون تو ارزشمندی

اما خرید جواهر با طلا تفاوت‌هایی دارد. برای خرید جواهر ابتدا محصول را وزن کرده و این عدد را در قیمت طلای روز ضرب می‌کنند (البته که وزن سنگ در وزن نهایی آن تأثیر زیادی دارد). بعد عدد به‌دست‌آمده با اجرت ساخت و سود فروشنده، که معمولاً بین 20- 25 درصد است، جمع می‌کنند تا قیمت نهایی محاسبه گردد. بنابراین ارزش سنگ و نوع آن در خرید جواهر اهمیت دارد و این باید از طرف فروشنده در فاکتور یا شناسنامه‌ی جواهر ثبت شود. همانطور که می‌بینید سودی که فروشنده برای فروش جواهر به‌دست می‌آورد تقریباً 2- 3 برابر بیش از فروش طلاست. در واقع مزد ساخت جواهرات شامل بهای سنگ‌های به‌کاررفته در آن محصول، و اجرت ساخت پایه‌ی جواهرات و مخراجی سنگ و سایر هزینه‌ها نیز هست. پس گرچه سنگ‌های قیمتی و تزئینی در زیبایی و جلوه‌ی جواهر نقش زیادی دارند، اما قیمت محصول را نیز تا حدی زیادی افزایش می‌دهند. در نتیجه در زمان فروش جواهر، مبلغ بسیار پایین‌تری از آنچه که برای خرید آن هزینه کرده‌اید، به شما پرداخت خواهد شد. بنابراین اگر قصد سرمایه‌گذاری با محصولات طلا را دارید، بهترین کار این است که طلا بخرید، نه جواهر یا طلاهایی که سنگ و نگین دارند.

البته که اجرت ساخت طلا و جواهر بر اساس طرح محصول، پیچیدگی آن و اینکه توسط دست ساخته شده یا ماشین نیز تفاوت‌هایی دارند. زیورآلات دست‌ساز در مقیاس محدودتری ساخته می‌شوند و اجرت ساخت بالاتری دارند، اما زیورآلاتی که در تعداد بالا و توسط ماشین ساخته می‌شوند اجرت کمتری خواهند داشت.

خرید از گالری طلاباش: دستبند سنگی طلا

 

طلا بهتر است یا جواهر

این سؤال در عین اینکه بسیار مهم و کلیدی است، اما پاسخ آن نیاز به بررسی جنبه‌های متفاوتی دارد و مهم‌ترین آن‌ها این است که هدف شما از این سؤال چیست؟ آیا قصد خرید طلا و جواهر را دارید تا استایل خود را تکمیل کنید؟ می‌خواهید هدیه بدهید؟ قصد دارید سرمایه‌گذاری کنید؟ حقیقت این است که خرید طلا و جواهر مثل هر موضوع دیگری یک امر سلیقه‌ای است. ممکن است شما طرفدار طلای ساده و بدون زرق‌وبرق باشید یا ترجیح بدهید جواهر چشم‌گیر و براقی را استفاده کنید که کل استایل شما را تحت ‌تأثیر قرار دهد. اما اگر بخواهیم بحث اقتصادی و سرمایه‌گذاری را مدنظر قرار دهیم، باید به این نکته توجه کنیم که کدام‌یک موقع خرید و فروش صرفه‌ی بیشتری دارند. در این‌صورت پاسخ این سؤال که طلا بهتر است یا جواهر این خواهد بود که خرید طلا از جواهر بهتر و به‌صرفه‌تر است؛ چرا که در زمان خرید، اجرت ساخت آن کمتر است و در زمان فروش، افرادی که طلا خریده‌اند، از خریداران جواهر ضرر کمتری متحمل می‌شوند. البته در صورتی‌که در بازه‌ی خرید تا فروش محصول، قیمت طلا افت نکرده باشد. اگر قیمت طلا ثابت بماند که هیچ، اما اگر در این بازه‌ی زمانی قیمت آن افزایش پیدا کند، شما سود خوبی هم خواهید کرد.

 

مشاهده و خرید انواع زیورآلات طلا

 

مشاهده و خرید انواع زیورآلات نقره

نحوه‌ی فروش طلا و جواهر

اگر قصد دارید طلای خود را بفروشید، دستمزد ساخت و سود فروشنده کم شده و طلای شما بر اساس وزن آن و همینطور قیمت روزانه‌ی طلا خریداری می‌شود. فروش جواهر نیز به‌همین ترتیب است اما سود فروشنده از قیمت کل آن کم خواهد شد. هم‌چنین افزایش یا کاهش بهای جواهر نسبت‌به قیمت آن در زمان خرید نیز محاسبه شده و مابه‌التفاوت آن به فروشنده پرداخت می‌شود؛ یعنی مزد ساخت جواهر که از قیمت نهایی آن کم می‌شود، شامل بهای سنگ به‌کار رفته در آن و هم‌چنین اجرت ساخت پایه‌ی جواهر و مخراجی و… نیز هست. یادتان باشد که هنگام فروش طلا و جواهر حتماً فاکتور خرید و شناسنامه‌ی سنگ‌های آن را همراه داشته باشید. بهترین کار این است که طلا و جواهر را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید تا هم خیالتان از بابت اصل بودن آن راحت باشد و هم هنگام فروش این محصولات فاکتور مشخص و دقیقی داشته باشید. اگر قصد خرید طلا یا جواهر را دارید پیشنهاد می‌کنیم از سایت طلاباش و جدیدترین مدل‌های اکسسوری دیدن کنید و مطمئن باشید طلا یا جواهری که خریداری می‌کنید، در عین جذابیت و زیبایی،کیفیت زیادی نیز دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.