قیمت روز طلا هر گرم 1,469,000 تومان

سنگ یاقوت؛ معرفی انواع یاقوت، قیمت و خواص این سنگ زیبا

0 3,793

یاقوت‌های قرمز و درخشانی که از دل زمین بیرون می‌آیند، ارزشی معادل با الماس‌های هم اندازه خود دارند. به همین دلیل یاقوت یک کانی ارزشمند محسوب شده و در جواهرسازی کاربردهای بسیار زیادی دارد. سنگ یاقوت گونه‌ای از کوراندوم است که رنگ سرخ خود را از کرومیوم می‌گیرد. همچنین کوراندوم در خالص‌ترین شکلش کاملا بی‌رنگ است. البته که این سنگ رنگ‌ها و جزئیات بیشتری دارد که در ادامه مطلب سایت طلاباش با آن‌ها آشنا خواهید شد.

معرفی انواع سنگ یاقوت از نظر رنگ

به طور کلی ساختار شیمیایی و معدنی در یاقوت‌ و سفایر کاملا یکسان بوده و این ناخالصی‌ها هستند که رنگ‌بندی این سنگ جذاب را ایجاد می‌کنند. همچنین میزان ناخالصی روی قیمت و شفافیت نیز تأثیر چشمگیری می‌گذارد. ناگفته نماند که برخی از رنگ‌های یاقوت از نقاط خاص دنیا یافت می‌شود که شاید در برخی کشورها نایاب باشد. در ادامه شما را با رنگ‌های مختلف این سنگ جذاب و آرامش‌بخش یاقوت بیشتر آشنا خواهیم کرد.

یاقوت سرخ

عنصر کرومیوم اصلی‌ترین عاملی است که رنگ سرخ را در یاقوت ایجاد می‌کند. همچنین یاقوت قرمز بیشتر از قاره آسیا و آفریقا استخراج شده و به سایر نقاط دنیا ارسال می‌شود. همچنین در طیف رنگی یاقوت سرخ، رنگ‌های صورتی و زرشکی نیز حضور دارند. البته نوع رنگ سنگ به محل استخراج آن وابستگی داشته که مهم‌ترین رنگ‌ها و محل استخراج آن‌ها به شرح زیر است:

  • یاقوت سرخ افغانستان دارای طیف قرمز
  • یاقوت سرخ تیره از آفریقا
  • یاقوت سرخ هندی با بریدگی‌های زیاد و استخراج شده از میسوره و اوریسا
  • یاقوت سرخ برمه نو با طیف رنگی قهوه‌ای و قرمز تیره
  • یاقوت سرخ ماداگاسکار با ترکیب رنگ نارنجی و صورتی
  • یاقوت‌های قرمز جذاب سریلانکا
  • یاقوت قرمز ویتنام
  • یاقوت سرخ تایلند

همان‌طور که از لیست بالا پیدا است، بیشترین تنوع رنگ و محل استخراج در سنگ یاقوت سرخ دیده می‌شود. به همین دلیل این رنگ از یاقوت دارای اختلاف قیمت زیادی بوده و تشخیص اصالت آن کار سختی است. همچنین نمونه‌های غیر اصلی یاقوت قرمز به وفور در بازار جواهرات یافت می‌شود.

خرید از گالری طلاباش: دستبند مهره ای

 

یاقوت کبود

سنگ قیمتی سفایر (Sapphire) که رنگ آبی آن به شدت چشم نواز و جذاب است، همان یاقوت کبود در دنیای جواهرات محسوب می‌شود. به طور کلی یاقوت کبود هر چقدر که رنگ یک دست‌تر و پر رنگ‌تری داشته باشد، ارزش بیشتری خواهد داشت. به همین دلیل یاقوت کبود یا همان سفایر را بر اساس طیف رنگی به دسته‌های مختلف تقسیم می‌کنند. البته که برخی از سفایرهای کم ارزش نیز با نام یاقوت کبود به فروش می‌رسند که که طیف رنگی خاکستری متمایل به آبی دارند.

یاقوت زرد

زمانی که عنصر آهن به ساختار معدنی سنگ یاقوت وارد شود، رنگ زرد خیره‌کننده و فوق‌العاده جذابی در سنگ ایجاد خواهد شد. همچنین انگشترهایی که به کمک این رنگ از یاقوت ساخته می‌شوند، به شدت زیبا هستند. اگر شما هم به سنگ‌های قیمتی زرد رنگ علاقه دارید، یاقوت زرد را از دست ندهید؛ زیرا این رنگ دارای طیف رنگی گسترده‌ای است.

یاقوت سبز

در گذشته سنگ یاقوت سبز بین اشرافیان محبوبیت بسیار زیادی داشت. در دنیای امروز نیز این رنگ از گوهر یاقوت به دلیل منحصربه‌فرد بودن رنگ و کمیابی آن، باز به شهرت رسیده است. همچنین رنگ سبز یاقوت با معنای وفاداری و اعتماد ترکیب شده و حسی خاصی را به دارندگان یاقوت سبز می‌دهد. به همین دلیل اگر به دنبال یک سنگ زینتی برای حلقه نامزدی و روابط عاشقانه خود هستید، این یاقوت جذاب را در اولویت انتخاب‌هایتان قرار دهید.

خرید از گالری طلاباش: دستبند مروارید

 

یاقوت سفید

شاید تصور کنید که یاقوت سفید به دلیل اسمی که دارد، تماما سفید بوده ظاهر آن شبیه به مرمر است. اگر چنین تصویری در ذهن شما نقش بسته، سخت در اشتباه هستید. دقت کنید که یاقوت سفید رنگی ندارد و مانند شیشه کاملا شفاف به نظر می‌رسد. همچنین به دلیل شباهت زیاد یاقوت سفید به الماس، این سنگ به گزینه مقرون‌به‌صرفه‌تری برای ساخت جواهرات تبدیل شده است.

یاقوت بنفش

سنگ یاقوت بنفش به دلیل ترکیبات وانادیومی در ساختار شیمیایی خود، به یک سنگ قیمتی تبدیل شده است. همچنین یاقوت بنفش در بین مردم سراسر دنیا به شدت محبوب بوده و ترکیب شدنش با فلزات نقره‌ای یک نتیجه بی‌عیب و نقص را به همراه دارد. البته که این رنگ از یاقوت در طبیعت به سختی یافت شده و بر اساس طیف رنگی قیمت‌گذاری می‌شود.

یاقوت مونتانا

یاقوت مونتانا به دلیل محل استخراج خود (منطقه مونتانا در ایالات متحده آمریکا) با این نام به شهرت رسیده است. به طور کلی می‌توان گفت که یاقوت مونتانا از نظر ترکیب رنگ در دو طیف سبز و آبی جای می‌گیرد. اما خاص‌ترین رنگی که این نوع یاقوت را جذاب می‌کند، ترکیب رنگ سبز، آبی و خاکستری دودی در برخی از یاقوت‌های مونتانا است.

افسانه‌هایی در مورد سنگ یاقوت

اگر به قدرت متافیزیکی سنگ‌ها اعتقاد دارید، باید بدانید که در مورد سنگ یاقوت افسانه‌های بسیار جالبی وجود دارد. طبق افسانه‌ها، افرادی که از یاقوت در زیورآلات خود استفاده می‌کنند، زندگی سراسر آرامش‌بخش خواهند داشت. همچنین بر اساس این افسانه، یاقوت نعمت‌های مادی و معنوی را نیز افزایش می‌دهد. البته که افسانه چیزهای بیشتری در مورد یاقوت می‌گویند.

طبق باورهای هندوها، با استفاده از یاقوت دریچه‌ای از آگاهی و تمرکز بر روی فرد باز می‌شود. همچنین اگر متولد ماه جولای میلادی یا مرداد هستید، یاقوت سنگ ماه تولد شما است. البته که افسانه‌ها و باورهای متافیزیکی، یک توصیه پزشکی نیستند. به همین دلیل بحث جذب انرژی‌های اطراف با یاقوت یا افسانه‌های این چنینی مورد تأیید نیست.

 

ساختار شیمیایی و کانی شناسی سنگ یاقوت

گوهر شناسان سنگ یاقوت را با فرمول شیمیایی AL203 یا آلومینیوم اکسید می‌شناسند. همچنین طبق تحقیقات معتبر انجام شده ساختار بلورین یاقوت سه آسه، لوزی و منشور شکل تشخیص داده شده که به همین دلیل شکست نور زیبایی در درون یاقوت سرخ رخ می‌دهد.

سختی 9 در مقیاس Mohs، نشان می‌دهد که یاقوت مقاومت بسیار بالایی در مقابل شکستگی و خراش دارد. همچنین با وجود چنین سختی قابل توجهی دیگر نیازی نیست که خیلی نگران خراب شدن جواهرات یاقوتی خود باشید. ناگفته نماند که چگالی یاقوت طبیعی حدود 3.97 تا 4.05 است.

خواص یاقوت برای انسان

توجه کنید که خواص سنگ یاقوت توسط پزشکان و مراکز علمی اعلام نشده است. بلکه این خواص طبق مباحث جذب انرژی و متافیزیکی به دست می‌آیند. اما در این بخش خواص یاقوت را معرفی خواهیم کرد تا افرادی که به چنین مباحثی اعتقاد دارند، اطلاعات جالبی راجع به این سنگ به دست بیاورند.

یاقوت سرخ می‌تواند روی جریان خون و سلامت قلب تاثیر بگذارد و به همین دلیل با نام سنگ قلب مشهور است. البته که یاقوت زرد از بروز سکته قلبی نیز جلوگیری کرده و به متابولیسم بدن کمک می‌کند. یاقوت کبود نیز به طور کلی امتیازات مثبتی برای سیستم اعصباب و آرامش ذهنی خواهد داشت.

کاربردهای سنگ یاقوت در دنیای جواهرات

با قاطعیت می‌توان گفت که سنگ یاقوت یکی از پرکاربردترین گوهرهایی است که در دنیای جواهرات مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این بخش از مطلب سایت طلاباش قصد داریم تا شما را بیشتر با کاربردهای این گوهر ناب در جواهرسازی آشنا کنیم.

خرید از گالری طلاباش: دستبند چشم و نظر

 

انواع گردنبند و سینه‌ریز با سنگ یاقوت

اولین و بهترین کاربردی که یاقوت قرمز یا سرخ دارد، استفاده به انواع آویز گردنبند طلا است. در دنیای جواهرات، طراحان زیادی با ترکیب یک گیره طلایی و یاقوت سرخ آویزهای چشم نوازی را می‌سازند. همچنین ترکیب رنگ نقره‌ای انواع رنگ‌های یاقوت نتیجه دلچسبی به همراه خواهد داشت.

انگشتر زنانه و مردانه با سنگ یاقوت

خوشبختانه یاقوت برای ساخت انگشتر مردانه و زنانه به خوبی دست طراحان را باز گذاشته است. همچنین ترکیب یاقوت زرد با حلقه‌های نقره‌ای، می‌تواند انگشتر نقره مردانه جذابی را خلق کند. به همین دلیل از  انگشتر یاقوت زرد برای طراحی و ساخت حلقه‌های نامزدی استفاده می‌کنند. در طلاسازی نیز یاقوت سفید یک جایگزین خوش قیمت برای الماس است.

خرید از گالری طلاباش: گردنبند مروارید

 

گوشواره با سنگ یاقوت

اگر به گوشواره‌های دارای سنگ قرمز علاقه دارید، می‌توانید از طلاساز درخواست کنید که از یاقوت قرمز به عنوان گوهر گوشواره شما استفاده کند. همچنین طلاسازانی که به اصل‌های متافیزیکی سنگ‌ها باور دارند، از یاقوت زرد برای ساخت گوشواره استفاده می‌کنند؛ زیرا برخی معتقدند، این رنگ یاقوت تقویت‌کننده شنوایی است.

انواع جواهر با سنگ یاقوت در طلاباش

به دنبال جواهراتی با سنگ یاقوت هستید؟ در بازار آنلاین زیورآلات طلاباش انواع این جواهرات را پیدا می‌کنید.

قیمت یاقوت و زیورآلات ساخته‌شده با آن

سنگ یاقوت یکی از گران‌ترین سنگ‌های زینتی است که تا کنون کشف شده و برای جواهرسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر بخواهیم مقیاس را قیراط قرار دهیم، باید بدانید که هر 5 قیراط یاقوت 1 گرم وزن دارد. همچنین در زمان نگارش این مطلب، قیمت یاقوت سرخ در بازار جهانی حدود 100 هزار دلار است. ناگفته نماند که اجرت طلاساز، عیار طلا و سایر فلزات به کار گرفته شده، روی قیمت نهایی جواهرات یاقوتی تأثیر خواهد گذاشت.

خرید از گالری طلاباش: گردنبند چشم و نظر

یاقوت‌های جذاب در طلاباش

اگر قصد خرید یک جواهر جذاب با سنگ یاقوت را دارید، می‌توانید از وب‌سایت طلاباش کمک بگیرید. در طلاباش مدل‌های متنوع، با طراحی بروز وجود دارد که نهایت زیبایی این گوهر ناب را نشان می‌دهد. برای دیدن مدل‌ها کافی است نام یاقوت را در وب‌سایت جست‌وجو کنید. 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.