قیمت روز طلا هر گرم 1,469,000 تومان

با انواع گوشواره و کاربرد آن‌ها آشنا شوید

0 1,440

برای انتخاب انواع گوشواره بهتر است علاوه بر زیبایی گوشواره طلا یا نقره، به فرم صورت، رنگ پوست، مدل و حتی رنگ موهای خود هم توجه داشته باشید. چون وقتی زیورآلات را بر اساس مشخصات فردی خود خریداری می‌کنید، خیلی زیباتر دیده می‌شوند و به زیبائی هر چه بیشتر تیپ شما هم کمک می‌کنند.

گوشواره‌ها همانند دیگر زیورآلات دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. موارد استفاده‌ی آنها هم با هم متفاوت است. به این صورت که مثلاً وقتی موهای پرپشت، فر و بلند دارید، خیلی منطقی نیست از یک گوشواره‌ی میخی استفاده کنید. چرا؟ چون گوشواره‌ی ریز و میخی لابه‌لای حجم موهای شما گم می‌شوند و اصلاً به چشم نمی‌آیند. یا مثلاً اگر گوشواره‌های حلقه‌ای بزرگ را دوست دارید باید ببینید آیا با فرم صورت شما هم‌خوانی دارد یا خیر.

برای کمک به درک بهتر این موارد ما در ادامه‌ی این مطلب انواع مدل‌های گوشواره را معرفی کرده‌ایم. در ادامه هم توضیح داده‌ایم که هر کدام برای چه فرم صورت یا مدل مویی مناسب هستند. امیدواریم که این راهنمای گوشواره به شما در خرید مدل مناسب کمک کند.

گوشواره، ارثیه‌ی مردان به زنان

پیش از معرفی مدل‌های مختلف گوشواره شاید برایتان جالب باشد بدانید که این زیور از مردها به زن‌ها ارث رسیده است. یعنی چه؟ یعنی گوشواره‌ها که از هزاران سال پیش توسط انسان مورد استفاده قرار می‌گرفتند اول مخصوص مردها بودند. بعدها به مرور زنان هم به استفاده از گوشواره روی آوردند. برای اثبات این ادعا هم می‌توان به شواهد و مدارک تاریخی و باستانی اشاره کرد. به طور مثال، در پیکره‌های تخت جمشید که قدمت ۲ هزار و ۵۰۰ ساله دارند، می‌توان به وضوح دید که مردان آن دوران از گوشواره استفاده می‌کردند. حتی در گوش چپ مرد نمکی، مردی از دوران ساسانی که در معدن نمک شهر زنجان در ایران پیدا شده هم گوشواره‌ای از جنس طلا وجود دارد.

البته استفاده از گوشواره در زمان باستان به جز بحث زیبایی دلایل دیگری هم داشته است. به طور مثال، مردان مصری و آشوری از گوشواره استفاده می‌کردند تا نشان دهند به طبقه‌ی اجتماعی بالاتری تعلق دارند. زنان ثروتمند یونانی و رومی هم از گوشواره‌های مروارید برای نشان دادن طبقه‌ی اجتماعی بالای خود استفاده می‌کردند. این در حالی است که در همان زمان در روم باستان، گوشواره‌ی حلقه‌ای آهنی در گوش برخی افراد نشان‌دهنده‌ی بردگی آنها بود. یا مثلاً ملوانان از گوشواره به عنوان هزینه‌ی دفن خود در زمان مرگ استفاده می‌کردند. چون امیدوار بودند که با ارزش مالی این گوشواره‌ها برای آنها مراسم دفن برگزار شود.

خرید از گالری طلاباش: گوشواره طلا زنانه

 

با این تفاسیر حتماً متوجه شده‌اید که گوشواره همیشه در طول تاریخ و در جوامع مختلف با مفاهیم خاصی مورداستفاده قرار می‌گرفته و مثل زمان حال فقط جنبه‌ی زینتی نداشته است. با اینکه اولین بار مردها در تاریخ گوشواره استفاده می‌کردند، اما امروزه تعداد مردهایی که گوشواره داشته باشند کمتر از زنان است. البته در سال‌های اخیر با مد شدن انواع پیرسینگ، گویا فرهنگ استفاده از گوشواره توسط مردان دوباره در حال تقویت شدن است.

حالا با این مقدمه از شما دعوت می‌کنیم برای آشنایی با انواع گوشواره تا انتهای مطلب با با بلاگ بازار آنلاین طلاباش همراه باشید.

آشنائی با انواع گوشواره

گوشواره با مواد و فلزات مختلفی ساخته می‌شود؛ از طلای ۱۸ عیار، پلاتین، تیتانیوم، مس و نقره گرفته تا انواع گوشواره‌های پلاستیکی، پر، پارچه‌ای چوبی و مواردی از این دست. این وسیله‌ی زینتی از بخش‌های مختلفی هم تشکیل شده که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اشک (Drop): به قسمتی که از لاله‌ی گوش آویزان می‌شود اشک می‌گویند.
  • هوپ (Hoop): به دایره‌ای که روی سوراخ لاله‌ی گوش قرار می‌گیرد هوپ می‌گویند.
  • کلیپس (Earclip): فلزی است که گوشواره را روی لاله گوش نگه می‌دارد.
  • پست (Post): بخشی از گوشواره است که داخل لاله گوش جا می‌گیرد.
  • پشت گوش (Earbacks): فلز کوچکی که پشت گوشواره قرار می‌گیرد تا آن را در لاله گوش ثابت نگه دارد.
  • پیچ (Screw): یک قطعه‌ی پیچی‌شکل است که با پشت گوش، گوشواره را در لاله گوش ثابت نگه می‌دارد.

گوشواره کلیپسی (Clip-on)

همان طور که از نام گوشواره کلیپسی می‌توان حدس زد، یک کلیپس محکم متصل به گوشواره است که لاله گوش را می‌گیرد و گوشواره را در جای خود ثابت نگه می‌دارد. برای استفاده از این گوشواره لازم نیست گوش خود را سوراخ کنید. البته اگر گوشواره وزن سنگینی داشته باشد، ممکن است کلیپس گوشواره باز و از گوش جدا شود. بنابراین توصیه می‌کنیم برای جواهرات گران‌قیمت از این مدل گوشواره استفاده نکنید زیرا احتمال گم شدن آن زیاد است.

 

انواع گوشواره: گوشواره میخی (Stud)

گوشواره میخی یا استود یکی از محبوب‌ترین مدل‌های گوشواره است. مخصوصاً در میان جوانان محبوبیت بالایی دارد. چون با هر مدل لباسی از شلوار جین و لباس اسپرت گرفته تا لباس شب و مهمانی‌های رسمی و هر مدل مویی ست می‌شود. این مدل گوشواره‌ بیشتر برای صورت‌های بیضی، باریک و کشیده مناسب‌تر است.

استود به این صورت است که پین (میخ) آن در پشت نرمه‌ی گوش قفل می‌شود و معمولاً کوچک است. همچنین بد نیست اشاره کنیم که گوشواره‌های میخی الماس و مروارید که جزو محبوب‌ترین مدل‌ها هستند، اصولاً برای مهمانی‌های شبانه، مجالس رسمی و جشن‌های عروسی استفاده می‌شوند.

 

انواع گوشواره: گوشواره حلقه‌ای (Hoop)

همان‌طور که از نام گوشواره مشخص است، شکل دایره‌ای دارد و اغلب از جنس طلا یا نقره ساخته می‌شود و برای زیبایی بیشتر ممکن است روی آن سنگ‌های ریز کار کنند. حلقه‌های باریک و بزرگ برای جوانان و نوجوان‌ها مناسب‌تر است اما حلقه‌های کوچک‌تر محدودیتی ندارند و تمامی افراد در هر سنی می‌توانند از آنها استفاده کنند. گوشواره‌های حلقه‌ای ممکن است در طراحی‌های ساده، فلزی یا به‌ همراه سنگ‌های قیمتی عرضه شوند. همچنین این مدل گوشواره می‌تواند دارای حلقه‌های تکی، چند تائی، منظم یا نامتقارن باشند. نمونه‌های نامتقارن برای ماجراجوها و کسانی که دوست دارند متفاوت باشند، مناسب‌تر است. این گوشواره‌ها برای صورت‌های مربعی بهترین گزینه به‌شمار می‌روند. گوشواره‌های حلقه‌ای را همچون گوشواره میخی می‌توان با هر تیپ و استایل رسمی و غیررسمی ست کرد.

 

گوشواره آویز / قطره‌ای (Drop)

گوشواره‌های آویز ممکن است تماماً فلزی یا ترکیبی از فلز و جواهر باشند. به این صورت که در انتهای زنجیر آویز یک سنگ قیمتی، الماس یا مروارید کار شده باشد. قرار گرفتن سنگ و جواهرات باعث درخشش و زیبایی هر چه بیشتر گوشواره آویز می‌شود و از حرکت و تکان زیاد این گوشواره‌ها هم پیشگیری می‌کند. این گوشواره زیر لاله گوش آویزان می‌شود. آویز برای زنانی مناسب‌تر است که موهای بلندی دارند. همچنین برای زنانی با فرم صورت قلبی، بیضی، کشیده، و مثلثی سر پایین مناسب است. این مدل گوشواره به دلیل ساده بودن برای محیط‌های رسمی و اداری هم قابل استفاده است.

خرید از گالری طلاباش: گوشواره مروارید

 

 

انواع گوشواره: گوشواره لوستری / چندلییر (Chandelier)

این مدل شبیه گوشواره آویز است اما طرحی پیچیده‌تر و شلوغ‌تر از آویزهای معمولی دارد. این مدل گوشواره برای مهمانی‌ها و مراسم‌های رسمی یکی از بهترین انتخاب‌هاست. آویز چندشاخه یا گوشواره لوستری برای صورت‌های بیضی و قلبی شکل مناسب است. همچنین زنانی که موهای بلندی دارند بهتر است این نوع گوشواره را برای خود انتخاب کنند. این نوع گوشواره اغلب از ترکیب فلز و سنگ‌های قیمتی ساخته می‌شود و طرح، اندازه و بلندی آن‌ها بسیار متنوع است.

 

گوشواره رشته‌ای / بخیه‌ای (Threader)

این نوع گوشواره طراحی زنجیرمانند و ساده‌ای دارد که از پشت گوش آویزان می‌شود. یعنی این گوشواره‌ها قفل ندارند و خودشان در سوراخ گوش فرو می‌روند. این گوشواره ممکن است از فلز ساده تشکیل شده باشد یا به همراه سنگ‌قیمتی، الماس یا دیگر فلزات عرضه شود. گوشواره بخیه‌ای یکی از مدرن‌ترین انواع گوشواره است و اغلب برای سبک مینیمالیسم مناسب است. همچنین گوشواره رشته‌ای برای صورت‌های قلبی مناسب است. البته همیشه باید مراقب آنها باشید که به لباس یا موهایتان گیر نکند.

 

انواع گوشواره: گوشواره هاگی / فشرده (Huggie)

این گوشواره مدل کوچک تر و ضخیم‌تر از گوشواره حلقه‌ای است و همچون مدل‌های حلقه‌ای دو انتهای گوشواره به هم می‌رسند و اصطلاحاً همدیگر را در آغوش می‌کشند. گوشواره هاگی اغلب کوتاه و کوچک است و روی آن با سنگ‌های قیمتی یا دیگر فلزات تزئین شده است. این گوشواره مناسب افرادی است که دنبال گوشواره حلقه‌ای کوچک و جمع و جور هستند. گوشواره‌های هاگی نیز مانند گوشواره حلقه‌ای مناسب صورت‌های کشیده، بیضی، مثلثی سر پایین و مربعی هستند و با تمامی استایل‌ها هم ست می‌شوند.

خرید از گالری طلاباش: گوشواره عقیق

 

دکمه گوش (Ear Cuff)

دکمه‌های گوش نیز همانند گوشواره‌های کلیپسی به سوراخ گوش نیاز ندارند و روی قسمت خارجی غضروف لاله گوش گذاشته می‌شوند. این مدل گوشواره می‌تواند یک فلز ساده باشد که روی گوش بیرونی کلیپس می‌شود یا آویزی از سنگ و طلا باشد. این گوشواره‌ها بیشتر برای زنانی مناسب است که موهای کوتاه دارند و گوش‌هایشان کاملاً معلوم است.

گوشواره جکت (jacket) یکی از انواع گوشواره

به گوشواره‌های میخی که قسمت بیشتر تزئینات آن در گیره‌ی پشت لاله‌ی گوش قرار دارد گوشواره جکت گفته می‌شود. جکت یکی از مدرن‌ترین انواع گوشواره است.

 

انواع گوشواره: گوشواره کوهنورد (Ear Climbers)

به گوشواره‌های میخی که قسمت تزیین آن به سمت بالای گوش می‌رود، گوشواره‌ی کوهنورد گفته می‌شود.
این گوشواره‌ها کاملاً ساده اما بسیار شیک هستند و با استایل‌های مینیمال و آرایش ساده‌ی صورت ترکیب فوق‌العاده‌ای می‌سازند.

خرید از گالری طلاباش: گوشواره نقره زنانه

 

گوشواره باربل یا هالتر (Barbells)

گوشواره هالتر همان طر که از نامش می‌توان حدس زد شبیه به وزنه‌های ورزشی است. به این صورت که به شکل میله‌ای طراحی شده است که در ابتدا و انتهای آن دو سر پیچ قرار دارد. برای استفاده از این نوع گوشواره نیاز دارید تا دو قسمت از گوش خود را سوراخ کنید. این گوشواره مناسب استایل‌های خیابانی، استایل‌های بوهو و پانک است.

انواع گوشواره: روک پیرسینگ (Rook Piercing)

روک پیرسینگ یکی از انواع گوشواره است. برای این نوع پیرسینگ دو سوراخ ایجاد می‌شود که هر دو بر روی غضروف فوقانی داخلی گوش زده می‌شوند. بنابراین سوراخ کردن گوش برای گوشواره‌های روک باید حتماً توسط متخصص انجام شود. این گوشواره برای هر فرم صورتی مناسب است و از آنجایی که ریز است به موها گیر نمی‌کند.

خرید از گالری طلاباش: گوشواره صدف

 

 

پلاگز (Plugs)

پلاگز یکی از انواع گوشواره است که برای استفاده از آن به سوراخ بزرگی بر روی گوش نیاز است. برای این سوراخ معمولاً گوش‌ها را به اندازه‌ی گوشواره، پانچ می‌کنند و سپس گوشواره را درون سوراخ جا می‌دهند. این زیور به هیچ عنوان برای مراسم‌های رسمی و محیط‌های اداری مناسب نیست.

 

کلام آخر

در این مطلب انواع گوشواره را معرفی کردیم و توضیح دادیم که هر کدام برای چه موقعیت و چه لباسی مناسب هستند. در آخر هم یادآوری می‌کنیم که در بازار آنلاین طلاباش انواع مختلفی از گوشواره‌های طلا و گوشواره نقره را می‌توانید مشاهده و خریدای کنید. برای این منظور می‌توانید از لینک‌های زیر کمک بگیرید.

 

منبع: borsheims

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.