قیمت روز طلا هر گرم 1,469,000 تومان

سنگ اونیکس چیست، چه خواصی دارد و چه جواهری با آن ساخته می‌شود؟

0 2,643

می‌دانستید سنگ اونیکس از سرانگشتان آفرودیت، الهه‌ی آسمانی عشق و زیبایی به زمین افتاده؟ داستان از این قرار است که در یکی از روزهای بهشتی، وقتی ونوس (آفرودیت) در حال استراحت نیم‌روزی بود، فرزندش کوپیدو (خدای عشق)، پسربچه‌ای برهنه و بالدار، با تیر و کمان خود ناخن‌های ونوس را اصلاح کرد. تکه‌های ناخن ایزدبانوی عشق هم در آب رودخانه‌های مقدس افتادند و به خواست خدایان به اعماق آب فرو رفتند که به انیکس تبدیل شدند.

نام اونیکس (Onyx) از کلمه یونانی Nux، به معنای «ناخن» گرفته شده است. اما خارج از افسانه‌ها و داستان‌های باستانی، اگر دوست دارید بدانید سنگ اونیکس چیست و چه خاصیتی دارد، در ادامه‌ی این مطلب از بلاگ طلاباش همراه ما باشید.

معرفی سنگ اونیکس (Onyx)

اونیکس (Onyx) یکی از انواع سنگ معدنی کالسدونی با نوارهای موازی مشکی و سفید است که از ذخایر سیلیکا در منافذ گدازه‌های آتشفشانی شکل می‌گیرد. درجه‌ی سختی این سنگ قیمتی 6.5 تا 7 در مقیاس موس است و ضریب شکست بین 1.530 تا 1.543 دارد. اونیکس با اینکه در رنگ‌های مختلفی در طبیعت یافت می‌شود اما نوع سیاه یکدست آن محبوبیت و فروش بیشتری دارد؛ چون بر اساس باورهای باستانی، رنگ سیاه آن خاصیت محافظ داشته و گفته می‌شود برای بهبود حافظه، کاهش استرس و ایجاد تعادل در ذهن کمک شایانی می‌کند. البته لازم است اشاره کنیم اغلب اونیکس‌های سیاه موجود در بازار از سنگ‌های مصنوعی هستند. چون انیکس سیاهِ طبیعی بسیار کمیاب است. پس از اونیکس سیاه، کانی قرمز رنگ اونیکس بیشترین محبوبیت را دارد.

اونیکس از نظر ظاهری بسیار شبیه عقیق است. در واقع باید این طور گفت که تفاوت بین این دو سنگ در شکل و حالت نوارهای آنهاست. به این صورت که شکل‌گیری این نوارها در سنگ اونیکس به صورت خطوط موازی است. اما در لایه‌های سنگ عقیق، نوارها به صورت منحنی و دایره‌ای تشکیل می‌شوند.

خرید از گالری طلاباش: دستبند نقره زنانه

 

از دیگر ویژگی‌های سنگ اونیکس می‌توان به حفره‌های زیاد و تغییر رنگ آن با مواد رنگین اشاره کرد. این سنگ قیمتی، در بسیاری از نقاط جهان مثل آمریکای جنوبی، هند، اندونزی، چین و استرالیا یافت می‌شود. البته به طور عمده در کشورهایی نظیر هند، ماداگاسکار و برزیل نیز وجود دارد.

انواع سنگ اونیکس

اونیکس سنگ اصلی برای ماه تولد آذر، دی و بهمن است. این سنگ زیبا انواع مختلفی در طبیعت دارد که هر کدام کاربردهای مختلفی دارند. به طور مثال، یکی از کابردهای اونیکس، استفاده در طراحی فضای داخلی است. یکی از خواص این سنگ، رد شدن نور از آن بوده و به همین خاطر از سنگ قیمتی اونیکس در معماری و همچنین طراحی و دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود. همین استحکام سنگ اونیکس باعث شده تا در طول تاریخ به عنوان مهره استفاده شود. تراشیدن این سنگ به شکل‌های مختلف کروی در صنعت جواهرات کاربرد زیادی دارد.

اونیکس سیاه (باباغوری)

سنگ باباغوری را نیز نوعی اونیکس می‌دانند. این سنگ اغلب رگه‌هایی سفید و سیاه دارد. با اینکه برخی از سنگ‌های باباغوری طبیعی هستند اما بسیاری از آن‌ها را با رنگ کردن و لکه‌دار کردن عقیق تولید می‌کنند. در قدیم از سنگ باباغوری مهره‌ مدور سیاه و سفیدی درست می‌کردند که به شکل و رنگ چشم گوسفند مرده بوده و برای دفع چشم زخم بر کودکان آویخته می‌شد. همچنین بعضی وقت‌ها هم برای زینت استفاده می‌کردند.

خرید از گالری طلاباش: دستبند کارتیر نقره

 

ساردونیکس (Sardonyx)

ساردونیکس نوع قهوه‌ای اونیکس با راه‌راه‌های سفید ناشی از کالسدونی سفید است. این رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز به دلیل وجود عنصر آهن در سنگ ایجاد می‌شود. نام این مدل از سنگ اونیکس هم از ترکیب دو کلمه‌ی سارد (Sard سیلیس مایل به قرمز) و اونیکس (Onyx) گرفته شده است. ساردونیکس در کشورهایی مانند ایالات متحده، روسیه، آلمان و برزیل وجود دارد اما بهترین نوع آن از هند استخراج می‌شود که نمونه‌های آن به وفور در بازار ایران وجود دارد.

جالب است بدانید در زمان قدیم ساردونیکس با رنگ قرمز سفید را به عنوان پادزهر اونیکس سیاه جهت جلوگیری از دیدن کابوس به عنوان سنگ زینتی استفاده می‌کردند. همچنین، رومیان باستان با تعویذ ساردونیکس که با مریخ، خدای جنگ حکاکی شده بود، وارد نبرد می‌شدند تا پیروزی را از آن خود کنند. در ایران باستان هم معتقد بودند که این نوع اونیکس به صرع کمک می‌کند. همچنین در اروپای رنسانس اعتقاد بر این بود که پوشیدن ساردونیکس موجب سخنوری می‌شود.

کالسدونیکس (Chalcedonyx یا Banded Onyx)

نوعی کالسدونی است که نوارهای اونیکس در خود دارد. این سنگ در رنگ‌های متنوعی مانند کرم، سیاه، توسی، قهوه‌ای و سیاه در طبیعت یافت می‌شود.

خرید از گالری طلاباش: گوشواره طلا زنانه

 

مرمر اونیکس

از نظر سنگ‌شناسی مرمر اونیکس به سنگ آهکی گفته می‌شود و یکی از کانی‌های کلسیت و یا آراگونیت می‌توانند باعث شکل‌گیری آن شوند. سختی مرمر اونیکس، سه در مقیاس موس است. این درحالی است که سنگ انیکسی که در جواهرات استفاده می‌شود از جنس کالسدونی است و سختی آن حدود 7 در مقیاس موس است.

تفاوت اونیکس و سنگ عقیق

عقیق سیاه معمولاً به رنگ قهوه‌ای بسیار تیره بوده و کاملاً سیاه نیست. در بالا هم گفتیم، با اینکه عقیق سیاه و اونیکس هر دو نوع لایه‌ای کالسدونی هستند اما در نوع نوارهای روی سنگ با هم تفاوت دارند. نوارهای سنگ عقیق، دایره‌ای رو به مرکز شبیه به حلقه است ولی انیکس نوارهای موازی و مستقیم دارد.

نوارهای اونیکس معمولاً به رنگ سیاه یا سفید است اما می‌تواند مجموعه‌ای از رنگ‌ها با سایه‌هایی از آبی تا ارغوانی را هم در خود داشته باشد. اصولاً این نوارها به این صورت هستند که از رنگ روشن شروع و در قسمت تیره از هم جدا می‌شوند. در اونیکس عموماً رنگ‌ها به‌صورت مات و یکنواخت (در حد یک یا دو رنگ) هستند. اما در عقیق مقدار کمی شفافیت وجود دارد.

خاصیت سنگ اونیکس

در طول تاریخ خواص بسیاری را به اونیکس نسبت داده‌اند. به طور مثال، گفته می‌شود اونیکس می‌تواند صاحبش را از چشم بد دور نگه دارد. همچنین بهبود دهنده‌ی ناراحتی‌های گوش و اختلالات شنوایی، برطرف‌کننده‌ی سستی و تنبلی، افزایش دهنده‌ی اعتمادبه‌نفس و اطمینان خاطر، کاهش‌دهنده‌ی فشارهای روحی، عاطفی و محافظی در برابر نیروهای منفی است.

همچنین می‌گویند اونیکس در تقویت پوست، مو و ناخن تاثیر زیادی دارد. به افراد دمدمی‌مزاج که قادر به تمرکز روی موضوع نیستند، کمک می‌کند تا تمرکز کنند. به همراه داشتن سنگ اونیکس توسط خانم‌های باردار باعث آسانی زایمان می‌شود. اونیکس را سنگ قدرت می‌دانند که باعث افزایش جسارت و تصمیم‌گیری در فرد می‌شود.

خرید از گالری طلاباش: انگشتر بدون نگین طلا

 

یکی از خواصی که به اونیکس نسبت می‌دهند این است که به عنوان یک سنگ محافظ عمل کرده و می‌تواند هرگونه تهدید یا انرژی منفی را که متوجه فرد است منحرف کند. همچنین گفته می‌شود یک سنگ محکم و محافظ است که در صورت مواجهه با دشمنان در هر نوع درگیری به کمک فرد می‌آید.

قیمت سنگ اونیکس

قیمت سنگ اونیکس اصل بسیار بالا است و شما برای خرید آن باید فاکتورهای مختلفی را در نظر بگیرید. اما به طور کلی، قیمت سنگ اونیکس سیاه اصل، قیمت سنگ اونیکس سفید و اونیکس‌های مصنوعی با یکدیگر متفاوت است.

تشخیص سنگ اونیکس اصل

برای بررسی و تشخیص اصل بودن سنگ‌های اونیکس باید به نوع تراش، نوارهای روی سنگ، لایه‌ی سطحی سنگ و شفافیت آن توجه کرد که این موارد را در زیر توضیح داده‌ایم.

1- بررسی سطح سنگ

اونیکس اصل باید به بهترین شکل پولیش شده و جلاء و درخشش سطحی بسیار زیادی داشته باشند. همچنینتوجه داشته باشید که هیچ‌گونه ترک یا خراشی روی سطح سنگ وجود نداشته باشد. سنگ‌های اونیکس اصل و طبیعی می‌توانند دارای نوارهای سفید یا سیاه باشند. البته تشخیص این موارد در نمونه‌های راف ساده‌تر است چون در نگین‌های آماده نمی‌توان به راحتی تشخیص داد که عقیق سیاه رنگ‌شده یا یک انیکس اصل است.

2- بررسی شفافیت سنگ

اونیکس درخشش کمی داشته و اغلب مات و کدر است. هنگام خرید حواستان را جمع کنید! زیرا ممکن است عقیق‌های بی‌کیفیت را به شکل و شمایل اونیکس رنگ‌آمیزی کرده و به اسم این گوهر به فروش برسانند.

خرید از گالری طلاباش: انگشتر نقره زنانه

 

3- بررسی برش سنگ اونیکس

به دلیل رنگ این سنگ، اونیکس معمولاً به‌صورت کره‌ای شکل برش داده می‌شود. علاوه بر این می‌تواند به شکل گنبدی نیز تراش داده شود. از آنجا که قیمت سنگ جواهر اونیکس اغلب به طراحی طلایی که روی آن سوار شده، بستگی دارد. بهتر است هنگام خرید حتماً به پایه‌ی سنگ توجه داشته باشید. اگر سنگ درشت‌تر باشد ارزش بیشتری هم دارد؛ اما این قیمت فقط به خود سنگ مربوط نیست و همان‌طور که گفتیم طراحی و جنس طلا در تعیین بهای آن نقش مهمی ایفا می‌کند.

جواهر با سنگ اونیکس در طلاباش

سنگ باباغوری (اونیکس سیاه) که از قدیمی‌ترین سنگ‌های سیاه محسوب می‌شود، قرن‌هاست در جواهرات و طراحی‌های تزئینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به دلیل رنگ خاص و کنتراستی که با طلا و سایر سنگ‌ها ایجاد می‌کند، همیشه یکی از گزینه‌های خوب و انتخاب‌های اول طلا سازها برای ساخت محصولات فاخر به شمار می‌رود. این سنگ به دو شکل مات و براق در جواهرسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌توانید نمونه‌های مختلفی از آن را در بازار آنلاین طلاباش نیز مشاهده کنید. این سنگ عموماً در طراحی ساخت انواع انگشتر طلا، گردنبند طلا، دستبند و حتی سنجاق کروات به کار می‌رود.

در فروشگاه آنلاین طلاباش می‌توانید جواهرات طلا و نقره با نگین اونیکس را در انواع گوشواره طلا، انگشتر و گردنبند مشاهده و خریداری کنید.

 

منبع: tinyrituals

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.