قیمت روز طلا هر گرم 1,469,000 تومان

همه‌چیز درباره‌ی اجرت ساخت طلا و روش محاسبه‌ی آن

0 3,356

شاید برای شما هم پیش آمده که هنگام محاسبه‌ قیمت نهایی قطعه طلا یا جواهری که قصد خرید آن را دارید، متوجه تفاوت قیمتی شده باشید یا حتی خیال کنید طلافروش قصد دارد سرتان کلاه بگذارد! زمان پرداخت که فرا می‌رسد، به جز هزینه‌ی وزن طلا، سروکله هزینه‌های دیگری مثل اجرت ساخت طلا هم پیدا می‌شود. اصلاً اجرت طلا چیست و چطور محاسبه می‌شود؟ بعضی سایت‌ها برای محاسبه‌ی آن فرمول‌هایی معرفی می‌کنند که اگر با این فضا آشنایی نداشته باشید، ممکن است بیشتر گیج شوید یا قیمتی که خودتان محاسبه کرده‌اید یا آنچه طلافروش می‌گوید تفاوت زیادی کند. امروز قرار است در مورد اجرت طلا صحبت کنیم و روش محاسبه‌ی آن را به زبان ساده توضیح دهیم.

اجرت ساخت طلا چیست؟

حتماً می‌دانید هزینه نهایی که بابت خرید طلای موردعلافه‌تان از طلافروشی پرداخت می‌کنید، با قیمت طلا بر اساس وزن آن تفاوت زیادی دارد و سود طلافروش، مالیات بر ارزش افزوده، اجرت ساخت طلا و غیره در قیمت نهایی محاسبه می‌شود. اما اجرت ساخت طلا چیست و چرا باید آن را پرداخت؟

اجرت ساخت طلا همان سودی است که طلاساز یا طلافروش بابت ساخت و طراحی طلا دریافت می‌کند و این عدد، به قیمت خام یک گرم طلا افزوده می‌شود. میزان اجرت طلا برای قطعه‌هایی با طرح‌ها و مدل‌های مختلف متفاوت بوده و این تفاوت، به نوع طراحی، تراشکاری، به کار بردن نگین و سنگ روی قطعه بستگی دارد. این هزینه فقط هنگام خرید طلای نو پرداخت می‌شود و دلیل آن، سوددهی به فروشنده است؛ اما یادتان باشد اگر قصد فروش طلا را داشته باشید، این هزینه از طرف خریدار به شما پرداخت نمی‌شود چون قطعه طلا دیگر دست اول نیست! بهترین کار این است که پیش از تصمیم قطعی برای خرید قطعه طلا، از فروشنده بپرسید که اجرت ساخت برای هر گرم از این طلا چقدر است؟ و البته نیازی به توضیح نیست که باید حواستان به فاکتور خرید طلا هم باشد. در این فاکتور باید اجرت، دقیقاً برابر با همان مبلغی که فروشنده به شما اعلام کرده و به صورت جدا از قیمت خام طلا قید شده باشد.

محاسبه‌ اجرت طلا

مبنای محاسبه‌ی اجرت طلا بر اساس قیمت طلای 18 عیار و به صورت روزانه است؛ یعنی فروشندگان قیمت طلا را در لحظه چک کرده و میزان اجرت را روی قیمت نهایی محصول به خریدار اعلام می‌کنند. در حقیقت تعیین اجرت طلا به دلیل زحمت، هنر و زمانی است که طلاساز برای طراحی و ساخت طلا صرف کرده و این‌طور نیست که هر طلافروشی به میزان دلخواه آن را محاسبه کند. نحوه محاسبه‌ی اجرت طلا بر اساس فاکتورهای خاصی، توسط صنف طلا و جواهر تعیین و به تمام طلافروشان اعلام می‌شود. طلافروش هم موظف است، مطابق با آنچه اعلام شده به مشتری قیمت دهد.

یک نکته مهم این است که اجرت ساخت جواهر، به دلیل استفاده از سنگ‌های قیمتی و همچنین ظرافت و سختی کار با این سنگ‌ها، بیشتر از اجرت ساخت طلا است؛ پس اگر قصد خرید جواهر دارید یادتان باشد اجرت بر قیمت نهایی آن تأثیر می‌گذارد.

در ادامه قصد داریم در مورد چگونگی محاسبه‌ی اجرت ساخت طلا صحبت کنیم. سازندگان و فروشندگان جواهر، به سه روش آن را تعیین می‌کنند که تمام آن‌ها موردتأیید اتحادیه است:

خرید از گالری طلاباش: انگشتر طلا

 

محاسبه‌ اجرت ساخت طلا به تومان

اجرت ساخت بعضی از قطعات طلا به تومان محاسبه و به قیمت خام طلا افزوده می‌شود. این عدد متغیر است و طلا به طلا فرق می‌کند؛ اما معمولاً این نرخ از 10 هزار تا 30 هزار تومان است که بنا به نوع کار، تراشکاری و میزان زمان صرف‌شده فرق می‌کند؛ اما بعضی طلاجات خاص یا وارداتی ممکن است اجرت ساخت بین گرمی 50-70 هزار تومان هم داشته باشند. هنگام محاسبه‌ی قیمت نهایی طلا، این نرخ را به قیمت طلای خام اضافه می‌کنند.

محاسبه‌ اجرت ساخت طلا درصدی

اجرت ساخت بعضی از قطعات طلا به صورت درصدی محاسبه می‌شود. در این حالت طلافروش مقدار مشخصی را به عنوان درصد عنوان کرده و این درصد روی کل مبلغ طلا محاسبه و به قیمت نهایی طلا اضافه می‌شود. به عنوان مثال اگر طلافروشی اجرت طلا را 30 درصد ذکر کرد، یعنی 30 درصد از قیمت طلای خام را به عنوان اجرت ساخت حساب می‌کند. همان‌طور که متوجه شدید، اجرت طلای درصدی با افزایش یا کاهش قیمت طلای خام، کم و زیاد می‌شود. اما محاسبه‌ی دقیق آن به صورت درصدی چگونه است؟ فرض کنید قیمت یک گرم طلای 18 عیار در روزی که قصد خرید طلا دارید، 560 هزار تومان است و اجرت طلایی که انتخاب کرده‌اید 20% قیمت طلا است. اجرت طلا در این روش به صورت زیر محاسبه می‌شود:

112000= 20%×560000

 

خرید از گالری طلاباش: گردنبند طلا

محاسبه‌ اجرت ساخت طلا به تومان و درصد

این مدل محاسبه‌ اجرت طلا از همه پیچیده‌تر است. در این روش طلافروش می‌گوید اجرت این کار 20 هزار تومان و 5% است. برای محاسبه‌ی میزان اجرت این قطعه‌ی طلا، ابتدا 5% قیمت خام طلا را حساب می‌کنند و بعد با نرخ تومان اجرت که همان 20 هزار تومان است، جمع می‌کنند. به این ترتیب قیمت نهایی طلا با اجرت ساخت اعلام می‌شود. به عنوان مثال اگر قیمت خام طلا 560 هزار تومان و اجرت طلا 20% و 20 هزار تومان باشد، میزان اجرت ساخت چنین محاسبه می‌شود:

132000=20000 + 112000= 20%×56000

طلا با اجرت بخریم یا بدون اجرت؟

جواب این سؤال فقط به خود شما و هدفی که از خرید طلا دارید بستگی دارد. اگر قصد دارید با خرید طلا، برای آینده سرمایه‌گذاری کنید و شکل و زیبایی و طراحی آن چندان برای شما مهم نیست، بهتر است طلای دست دوم یا بدون‌اجرت بخرید تا هزینه‌ اجرت ساخت طلا را پرداخت نکنید. اما اگر قصد دارید از طلا به‌ عنوان اکسسوری استفاده کنید، بهترین کار این است که مدل موردعلاقه‌تان را خریداری کنید. طبیعی است که خرید جواهر با مدل‌های زیبا، هزینه اجرت ساخت را نیز همراه دارد، چون این جواهر به روز تولید و ساخته می‌شود.

آیا خرید طلای دست دوم کار درستی است؟

طلای دست دوم بخریم یا نخریم؟ یادتان باشد طلای دست دوم اجرت ساخت ندارد، پس هزینه‌ این بخش از کل قیمتی که پرداخت می‌کنید کم می‌شود. اگر قصد دارید با هزینه‌ی کمتری طلا بخرید، چرا که نه؟! خرید طلای دست دوم به صرفه است؛ البته به شرطی که روی مدل و طراحی خاص و مدروزی که در طلای دست اول وجود دارد، پافشاری نکنید.

خرید از گالری طلاباش: گردنبند طلا

طلای کم‌اجرت چیست؟

طلای کم‌اجرت با طلای دست دوم یا بدون اجرت یک تفاوت مهم دارد و آن این که طلای کم‌اجرت قبلاً استفاده نشده، اما به دلیل برخی مشکلاتی که ممکن است موقع ساخت یا فروش برای آن پیش آمده باشد، نسبت به طلای نو و دست اول، اجرت کمتری به آن تعلق گیرد. با این حساب خرید طلای کم‌اجرت انتخاب بسیار خوبی برای طرفداران طلا است که قصد پرداخت اجرت ساخت پایین‌تری دارند.


حالا که همه‌چیز را در مورد اجرت طلا و محاسبه‌ی هزینه‌ی ساخت طلا می‌دانید، می‌توانید با خیال راحت‌تری طلا و جواهرات دلخواهتان را خریداری کنید و دقیق بدانید این هزینه را بابت چه چیزی پرداخت کرده‌اید. حتی می‌توانید هزینه‌ای که طلافروش بابت اجرت در فاکتور طلا قید می‌کند را دقیق بررسی کنید. پیشنهاد می‌کنیم سری به سایت طلاباش بزنید و از جدیدترین مدل‌های طلا و جواهر دیدن کنید.

 
 
 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.