قیمت روز طلا هر گرم 1,469,000 تومان

پرایمر صورت چیست و چه کمکی به آرایش می کند؟

0 437

تا به حال برای شما هم پیش آمده که با کمی تحرک، تعرق یا گذر زمان، خطوط صاف و منظم آرایشتان به هم بریزد یا دانه‌هایی رو پوستتان ظاهر شود؟ اما راز خانم‌هایی که آرایش صورت آن‌ها هیچ تکانی نمی‌خورد و میک‌آپ‌شان مثل لحظه‌ی اول مرتب و دقیق است چیست؟ مثل هر کاری، آرایش بادوام و ماندگار هم نیاز به زیرسازی و صرف وقت دارد. پرایمر صورت، همان زیرساز یا کرم پایه‌ی آرایشی است که پوست را آماده‌ی میک‌آپ می‌کند و دوام آرایش را بالا می‌برد. در این مطلب از سیر تا پیاز ماجرا در مورد پرایمر صورت را با هم مرور خواهیم کرد!

پرایمر صورت چیست و چه کاربردی دارد

راز ماندگاری آرایش، استفاده از پرایمر است. پرایمر صورت با پوشاندن سطح پوست و یکدست کردن آن، پوست را آماده‌ی آرایش می‌کند و ناهمواری‌ها و لک‌ها را می‌پوشاند. وقتی قبل از میک‌آپ کردن از پرایمر صورت استفاده کنید، آرایش ماندگاری خواهید داشت که با وجود فعالیت و تحرک به هم نمی‌خورد. چرا؟ پرایمر صورت باعث رطوبت‌رسانی به پوست می‌شود و منافذ باز پوست را می‌بندد؛ اما به آن اجازه می‌دهد تنفس کند. اگر از پرایمر صورت استفاده کنید، مطمئن باشید انواع کرم و پنکک به خوبی روی پوست شما می‌نشیند.

انواع پرایمر صورت

پرایمر صورت انواع مختلفی دارد و هر فرمولاسیون‌ برای کارکردی خاص ترکیب شده است. همانطور که گفتیم نقش اصلی پرایمر، یکدست کردن پوست و زیرسازی آرایش برای ماندگاری آن است، اما برخی پرایمرها خواص دیگری هم دارد و از آن‌ها برای تصحیح مشکلات پوستی، پوشانندگی منافذ باز پوست یا حتی لیفت‌کنندگی موقت هم استفاده می‌شود. پرایمرها در فرم‌های کرمی، ژلی و پودری، در برندهای مختلف تولید می‌شوند و حالت نیمه‌شفاف تا شفاف، بی‌رنگ تا رنگ‌های مختلف دارند که می‌توانید متناسب با پوست و نیازتان آن‌ها را انتخاب کنید. تنها زمانی می‌توانید از پرایمر نتیجه‌ی دلخواهتان را بگیرید که مناسب پوست شما باشد. مثل تمام محصولات پوستی، پرایمر مناسب برای همه‌ی افراد نمی‌تواند یکسان باشد.

انواع پرایمر صورت

انتخاب پرایمر بر اساس نوع پوست

پرایمر صورت مناسب برای پوست خشک

اگر پوست خشکی دارید، از پرایمرهای آب‌رسان استفاده کنید که روی آن‌ها عبارت «hydrating» نوشته شده است. پوست خشک باید رطوبت کافی داشته باشد تا شاداب‌تر به نظر برسد و آرایش روی پوست دون‌دون و برجسته به نظر نرسد. پرایمر پوست خشک بهتر است سبک باشد اما بافت کرمی داشته باشد.

پرایمر صورت مناسب برای پوست چرب

اگر پوست چرب دارید، به سراغ پرایمرهای مات‌کننده بروید. این نوع پرایمرها به کاهش تولید چربی پوست کمک می‌کنند و از برق افتادن پوست صورت جلوگیری می‌کنند. اگر منافذ باز پوست دارید، از پرایمرهای کاهنده‌ی منافذ استفاده کنید.

پرایمر صورت مناسب برای پوست حساس یا مستعد آکنه

اگر پوست حساسی دارید، از پرایمر ساده استفاده کنید یعنی پرایمرهایی که در فرمولاسیون آن‌ها ترکیبات تحریک‌کننده‌ی کمتری به کار رفته است و معمولاً فاقد چربی، فاقد رایحه، فاقد پارابن و سایر مواد محرک هستند. پرایمرهای مخصوص پوست‌های مستعد آکنه حاوی سالیسیلیک اسید یا فرمولاسیون غیرجوش‌زا (non-comedogenic) هستند که باعث بسته شدن منافذ پوست نمی‌شوند.

پرایمر مناسب برای پوست سال‌خورده

پوست سال‌خورده نیازمند تقویت است. با افزایش سن، پوست دچار چین و چروک و لک می‌شود پس برای چنین پوستی، بهتر است به سراغ پرایمرهای حاوی آنتی‌اکسیدان و ترکیبات آب‌رسان بروید.

پرایمر مناسب برای پوست نرمال

پوست نرمال، متعادل است و چربی متناسبی دارد. اگر پوست نرمالی دارید خوب است به سراغ پرایمرهای نسبتاً براق بروید که پوست را شاداب نشان می‌دهند.

پرایمر صورت مناسب برای پوست مختلط

اگر پوست مختلط دارید می‌توانید دنبال پرایمری با فرمولاسیون‌ خنثی بگردید که نه مات‌کننده است و نه خیلی براق. اما بهترین کار این است که دو نوع پرایمر بخرید: پرایمر مات‌کننده را روی نقاط نیازمند کنترل چربی بزنید و روی نقاط خشک پوست از پرایمر آب‌رسان استفاده کنید.

انتخاب پرایمر بر اساس مشکلات پوستی

اگر پوست غیریکنواختی دارید، لک یا جای جوش دارید یا رنگ پوست شما در بعضی نقاط تغییر کرده است، از پرایمرهای اصلاح‌کننده‌ی رنگ استفاده کنید که معمولاً رنگی هستند. هر رنگ پرایمر کاربرد خاصی در تصحیح انواع مشکلات پوستی دارد.

انتخاب پرایمر صورت بر اساس مشکلات پوستی

پرایمر سبز: برای کاهش و متعادل‌سازی قرمزی پوست مثل پوشاندن جای جوش و محو کردن قرمزی آکنه کاربرد دارد.

پرایمر صورتی: برای محو کردن گودی و سیاهی زیر چشم‌ها که خوب است همراه با کانسیلر استفاده شود. این پرایمر پوست را شاداب می‌کند.

پرایمر بنفش: برای از بین بردن ته‌رنگ زردی پوست مناسب است که بهتر است در ناحیه‌ی بینی و پیشانی، گونه و چانه استفاده شود.

پرایمر نارنجی: برای رفع تیرگی‌های پوست مثل ناحیه‌ی زیر چشم یا کم‌رنگ نشان دادن لک‌های قهوه‌ای پوست مناسب است.

نحوه استفاده از پرایمر

پرایمر صورت یکی از لوازم آرایشی است که استفاده از آن می‌تواند تأثیر زیادی در نتیجه‌ی آرایش شما داشته باشد. به ویژه اگر عادت دارید مدت زمان زیادی از روز را با آرایش باشید یا قصد دارید برای مهمانی مهمی آماده شوید، باید از پرایمر استفاده کنید تا آرایشتان را ماندگار کنید. بنابراین برای خرید آن وقت و هزینه صرف کنید. حتماً پرایمر را با توجه به نوع پوست خودتان انتخاب کنید. یادتان باشد پیش از استفاده از پرایمر، توضیحات مربوط به آن را خوب مطالعه کنید. مثلاً بررسی کنید که آیا این پرایمر برای دور چشم هم قابل استفاده هست یا نه.

به اندازه‎‌ی یک نخود از پرایمر را روی تمام صورتتان پخش کنید. اگر قصد دارید از پرایمر رنگی که عملکرد خاصی دارد استفاده کنید، آن‌ را روی بخش‌های موردنظر، مثلاً جای جوش‌ها بزنید. بهتر است از انگشتانتان استفاده کنید و با حرکت دورانی خوب پرایمر را روی پوست بمالید. یادتان باشد همین میزان اندک برای زیرسازی آرایش کافی است و اگر در مالیدن پرایمر روی پوست زیاده‌روی کنید، نتیجه کاملاً برعکس خواهد شد؛ یعنی به جای تصحیح پوست، باعث سنگینی پوستتان خواهید شد.

نحوه استفاده از پرایمر صورت

بعد از استفاده از پرایمر، چند دقیقه صبر کنید و حالا آرایش کردن را به همان شیوه‌ی همیشگی آغاز کنید. اول از کرم پودر استفاده کنید. برای آرایش سبک، می‌توانید فقط از پرایمر استفاده کنید و کرم پودر را کنار بگذارید. البته که مثل تمام محصولات آرایشی، پرایمر خوب هم قیمت زیادی دارد ولی مطمئن باشید که با یک بار استفاده از پرایمر، طرفدار آن خواهید شد و حاضر نیستید بدون آن آرایش کنید!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.