قیمت روز طلا هر گرم 1,469,000 تومان

فواید مدیتیشن چیست و چطور به زندگی انسان امروز کمک می‌کند؟

0 306

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که فکر کنید، در زندگی تبدیل به یک آدم‌آهنی شده‌اید و یا از شدت استرس‌های کار و مشغله‌های زندگی، احساس کنید که اطرافتان پر از انرژی‌های منفی است. روش‌های زیادی برای برطرف کردن این مشکل و خلاص شدن از استرس‌های موجود وجود دارد که یکی از آن‌ها مدیتیشن است. فواید مدیتیشن بسیار زیاد است و در این مقاله قصد داریم آن‌ها را بررسی کنیم.

مدیتیشن چیست؟

در لغت، مدیتیشن به معنای متمرکز کردن ذهن در بدن است و در آن، شخص به آرامی توجه خود را به درون خود می‌برد تا بتواند به آرامش جسمی و ذهنی برسد. با مدیتیشن می‌توانید آرامش، تمرکز و سلامت خود را بهبود ببخشید و همچنین دردهای خود را کاهش دهید.

مدیتیشن می‌تواند شما را به فرد دیگری تبدیل کند و در واقع فعالیتی درونی است که برای تمرین کردن آن نیازی به تغییر دادن روش زندگی کلی و یا پیروی از دین خاصی را ندارید. البته این امر، فراتر از یک تکنیک است که بخواهید یکی دو بار در روز آن را انجام دهید و همچنین فواید مدیتیشن نیز فراتر از آن چیزی است که کل روز شما را تحت تأثیر قرار دهد. انجام مدیتیشن به صورت ثابت و متعدد، می‌تواند آرامش، وضوح دید و تفکر و همچنین شادی را برای شما به عادت تبدیل کند.

فواید مدیتیشن

آشنایی با فواید مدیتیشن و مراقبه

سال‌ها تحقیق و مطالعه درباره مدیتیشن، اثبات کرده است که این امر می‌تواند تاثیرات بسیار زیادی در زندگی افراد داشته باشد و زندگی آن‌ها را به راحتی تغییر دهد. در ادامه‌ی مطلب برخی از فواید مدیتیشن را همراه با شما بررسی خواهیم کرد.

کاهش استرس

یکی از اصلی‌ترین فواید مدیتیشن برای سلامتی افراد، کاهش استرس در آن‌ها است. معمولاً بیشتر افراد این امر را برای کاهش استرس خود انجام می‌دهند. استرس ذهنی می‌تواند به تمامی بخش‌های بدن شما آسیب برساند. به طور کلی، استرس ذهنی و فیزیکی می‌تواند باعث افزایش سطح هورمون استرس کورتیزول شود که ممکن است این موضوع منجر به افزایش ترشح مواد شیمیایی سیتوکین شود.

استرس فراوان می‌تواند بیماری‌ها و مشکلات زیادی را برای شما به وجود بیاورد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به افزایش فشار خون، اختلالات در خواب، افسردگی و … اشاره کرد. تحقیقات اخیر نشان داده است که مدیتیشن می‌تواند علاوه بر کاهش استرس، بیماری‌های ناشی از آن، مانند سندروم روده تحریک‌پذیر، فیبرومیالژی و … را نیز بهبود ببخشد.

کنترل اضطراب

استرس کمتر می‌تواند باعث کاهش اضطراب هم شود. مدیتیشن قادر است در کنترل اضطراب‌های محیط اطراف نیز به شما کمک کند.

افزایش سلامت عاطفی

مدیتیشن انواع مختلفی دارد که هر کدام می‌تواند تأثیر متفاوتی در سلامت شما داشته باشد. برخی از انواع مدیتیشن، منجر به بهبود تصویر ذهنی شما می‌شود و دیدگاه مثبتی را در زندگیتان ایجاد می‌کند. مدیتیشن، این توانایی را دارد تا ترشح مواد شیمیایی التهابی به نام سیتوکین را که در واکنش به استرس آزاد می‌شوند و بر حالت افسردگی شما می‌افزایند، به خوبی کاهش دهد.

افزایش خودآگاهی

همانطور که بیان شد، مدیتیشن در انواع مختلفی دارد که برخی از آن‌ها به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از زندگی داشته باشید و به رشد خود کمک کنید.

توجه بیشتر به موضوعات اطراف

مدیتیشن می‌تواند به قدرت و استقامت شما کمک کند و انجام متداول آن در طول زمان، باعث افزایش قدرت تمرکز و توجه شما شود.

کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر

یکی از فواید مدیتیشن برای مغز، جوان نگه داشتن ذهن است که از ابتلا به آلزایمر جلوگیری می‌کند. همچنین تحقیقات اخیر نشان داده است که مدیتیشین، برای افراد مسن‌تر، افزایش تمرکز در انجام کارها و همچنین مبارزه با کم‌حافظگی را در پی دارد.

مبارزه با اعتیاد

با استفاده از مدیتیشن، می‌توانید به ذهن خود نظم بدهید و کمک بسیار زیادی در کنترل کردن خود داشته باشید. به همین دلیل، مدیتیشن و مراقبه روش خوبی است تا با اعتیاد و یا هرگونه وابستگی دیگر مبارزه کنید و آن را کنار بگذارید.

بهبود خواب

افراد زیادی از مشکل بی‌خوابی و یا اختلالات خواب رنج می‌برند. یکی دیگر از فواید مدیتیشن و مراقبه، کمک به بهبود بی‌خوابی است. در واقع این عمل کمک می‌کند که تنش‌های خود را آزاد کنید و در وضعیتی آرام قرار بگیرید تا به راحتی به خواب بروید.

بیشتر بخوانید: تغذیه در دوران پریود؛ بایدها و نبایدهای خوراکی برای کاهش درد قاعدگی

کاهش فشار خون

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است آن را با مدیتیشن از بین ببرید، فشار خون است. در واقع مدیتیشن با کاهش فشار خون، می‌تواند تأثیر بسیار زیادی بر جسم بگذارد و همچنین به عملکرد قلب در پمپاژ خون کمک کند. همچنین قابل اشاره است که از حملات قلبی و همچنین سکته‌های قلبی جلوگیری می‌کند.

شکوفایی خلاقیت

تحقیقات اخیر در زمینه مدیتیشن نشان می‌دهد که روزانه 10 تا 12 دقیقه مدیتیشن، خلاقیت و کارآمدی شما را تقویت و ذهن را پاکسازی می‌کند. همین امر باعث می‌شود که تمرکزتان برای انجام کارهای مختلف بیشتر شود و راه حل‌های بهتری را برای حل مسائل مختلف پیدا کنید.

قوی‌تر شدن جسم و روح انسان

تحقیقات بالینی و همچنین اسکن مغز در زمان مدیتیشن نشان می‌دهد که این کار می‌تواند تا 57 درصد از دردهای شما را کاهش دهد و از لحاظ ذهنی ساختار مغز را جوری تغییر دهد که درد را کمتر احساس کنید.

مهربان‌تر شدن با استفاده از مدیتیشن

مراقبه و مدیتیشن، عشق ورزیدن، محبت کردن و عواطف شما و دیگران را افزایش می‌دهد. در واقع با استفاده از این تکنیک، می‌توانید مغزتان را تقویت کنید تا احساسات شما را بیشتر کند و در عین حال، احساسات دیگران را نیز به شما افزایش دهد.

کنترل عملکردهای مغز

یکی دیگر از فواید مدیتیشن و مراقبه برای مغز، کنترل عملکرد مغز است. در واقع آخرین تحقیقات در این زمینه نشان می‌دهد که مدیتیشن به افراد کمک می‌کند تا بتوانند کنترل بهتری بر روی پردازش درد، احساسات و کار‌های مختلف داشته باشند و به راحتی بر انجام کارهای مختلف تمرکز کنند.

کمک به مبارزه با سرطان

کمک به مبارزه با سرطان یکی دیگر از فواید مدیتیشن و مراقبه است. تحقیقات اخیر نشان داده که مدیتیشن و هنر درمانی، دو عنصر جدایی‌ناپذیر هستند و به طرز چشم‌گیری از فشارهای روحی ابتلا به سرطان کم می‌کنند. همچنین اسکن‌های مغزی نشان داده است که مدیتیشن با تغییرات مغز در برابر فشارهای روحی، بروز احساسات و اعمال خیرخواهانه پیوند خورده است.

فواید مدیتیشن و مراقبه با شمع

برای مدیتیشن وسایل و تکنیک‌های مختلفی وجود دارد که یکی از محبوب‌ترین آن‌ها شمع است. شمع می‌تواند برای مبتدیان بسیار مفید باشد، زیرا با استفاده از آن می‌توانند به راحتی افکارشان را بر روی مانترا متمرکز کنند.

مدیتیشن با شمع، روش بسیار مفیدی برای بهبود مهارت‌های تمرکز است. مدیتیشن با شمع از یوگای هاتا آغاز می‎شود و به عنوان یکی از شش تکنیک اصلی به حساب می‎آید. برای این کار، باید ابتدا شمع را روشن کنید، یک دقیقه زمان بگذارید تا فضای اطرافتان آماده شود. اتاق را تاریک کنید و مطمئن شوید که نور و دمای اتاق کاملاً مناسب است.

حال شمع را در راستای دید خود و یا کمی پایین‌تر قرار دهید. دقت داشته باشید که سرتان خیلی به جلو متمایل نشود. اکنون به شمع خیره شوید و اجازه دهید تا تصویر شعله، ذهن شما را به خوبی به خود مشغول کند. در ابتدا به احتمال زیاد ذهن شما سرگردان می‌شود و چشمانتان در برابر تلاشتان برای ثابت نگه داشتن آن‌ها مقاومت می‌کنند. باید بدانید که این طبیعی است و با پیشرفت مدیتیشن به تدریج کمتر می‎شود.

فواید مدیتیشن برای صورت

استرس، سارق زیبایی‌های پوست است و می‌تواند باعث منقبض شدن رگ‌های خونی شود. همچنین می‌تواند باعث ترشح هورمون‌های استرس در بدن شود و خون‌رسانی را به پوست صورت و دیگر بخش‌های بدن کاهش دهد و خون به سمت عضلات و دیگر اعضای بدن برود.

در این صوت پوست شما از اکسیژن و نیتروژن تهی می‌شود و آکنه و اگزما در هر فرصتی خودنمایی می‎‌کنند. در این شرایط عضلات صورت سفت می‌شود و رنگ خود را از دست می‌دهد. در ابتدا برخی خطوط سطحی و سپس چین و چروک‌ها نمایان می‎شوند. اما برای جلوگیری از این مشکل چه کنیم؟

راهکارهای بسیار زیادی برای کاهش استرس وجود دارد. اما همانطور که استرس می‌تواند سارق زیبایی‌های پوست شما شود، مدیتیشن هم قادر است سارق استرس شما باشد و آن را به کلی از بین ببرد. مدیتیشن کمک می‌کند به زیبایی پوست صورت خود بیافزایید.

سخن پایانی

در این مطلب از سایت طلاباش، فواید مدیتیشن را بررسی کردیم. این تکنیک، یکی از بهترین روش‌ها برای از بین بردن استرس کاذب است و می‌تواند تأثیر بسیار زیادی نیز بر سلامت انسان داشته باشد. امروزه، با توجه به افزایش مشغله‌های زندگی و استرس‌های شدید، انجام مدیتیشن روش خوبی است تا به شما در راستای افزایش تمرکز و همچنین درک بهتر محیط اطراف کمک کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.