قیمت روز طلا هر گرم 1,469,000 تومان

پیش از خرید طلای آب شده، این نکته‌ها را بدانید!

0 8,776

امروزه خرید سکه و طلا به علت ورود به یک سرمایه‌گذاری مطمئن با نقدینگی بالا، باعث جذب عده زیادی از مردم شده است. در کشورمان خرید و فروش طلا به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد. از معروف‌ترین روش‌های خرید طلا، خرید به صورت فیزیکی است. اما روش‌های دیگری مانند سرمایه‌گذاری در سپرده‌های طلا و صندوق‌های مربوط به طلا نیز وجود دارند. در میان روش‌های خرید فیزیکی، خرید طلای آب شده محبوبیت بسیار زیادی دارد. برای همین در این مطلب می‌خواهیم درباره خرید طلای آب شده صحبت کنیم.

طلای آب شده چیست؟

طلای آب شده به طلایی گفته می‌شود که از ذوب کردن طلاهای دست دوم به دست می‌آید. طلاهای دست دوم به طلاهایی گفته می‌شود که فلز طلا یک بار شکل‌دهی شده باشد؛ مثلاً بخشی از گوشواره یا حلقه‌ای که شکسته شده باشد و به کارخانه طلاسازی برگردد و مجدد در کوره‌های مخصوص ذوب شود.

دلیل انجام این فرایندها این است که طلا به صورت خام به چرخه تولید باز گردد. معمولاً این طلاها شکل و ابعاد خاصی ندارند و با عیار 18 عرضه می‌شوند، برای همین طلاساز به راحتی می‌تواند طلاها را به هر اندازه‌ای قیچی کند و بقیه طلاها را دست نخورده باقی بگذارد. امروزه معاملات این گونه از طلاها رواج یافته و افراد زیادی به دنبال سود در این بازار هستند.

نوع طلای آب شده در معاملات

معاملات طلا در بازار به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد که معاملات طلای آب شده از مرسوم‌ترین آن‌هاست. همانطور که خواندید یکی از بازارهای پرسود کشور، بازار خرید و فروش طلای آب شده است. این بازار روی کاغذ نسبت به بازارهای دیگر سود بیشتری دارد. دو نوع طلای اب شده در معاملات عبارتند از:

خرید از گالری طلاباش: دستبند طلا
  1. طلای آب شده معمولی

این طلاها عیار کمتر از 900 دارند که از ذوب کردن طلاهای دست دوم و متفرقه به دست می‌آیند. طلای آب شده معمولی، مظنه بازار را تعیین می‌کند.

  • طلای آب شده شمش

این طلاها عیار بالای 900 دارند که طلای تیزابی نیز به آنها می‌گویند و در رتبه دوم معاملات بازار طلا قرار دارند. قیمت خرید هر مثقال از این طلا چیزی بین 300 تا 500 تومان بیشتر از مظنه بازار و قیمت فروش آن هم بین 200 تا 300 تومان بالاتر از مظنه بازار است، که به عنوان یکی از بهترین معاملات خرید و فروش به شمار می‌رود.

عیار طلای آب شده

قبل از خرید طلای آب شده باید به عیار آن توجه کرد. از آنجایی که عیار طلا و جواهرات در ایران 18 است، عیار طلای آب شده هم 18 است؛ حال ممکن است این مقدار زیاد یا کم باشد. اگر بخواهند مقدار عیار طلای آب شده را افزایش دهند، از سکه‌های 22 عیار هنگام ذوب استفاده می‌کنند و یا بالعکس اگر بخواهند عیار را پایین بیاورند، از فلزاتی مانند مس و نقره در هنگام ذوب طلا استفاده می‌کنند.

نحوه مشخص کردن عیار طلای آب شده

برای اینکه مقدار عیار طلای آب شده تخمین زده شود، کمتر از نیم گرم آن را با قیچی‌های مخصوصی که وجود دارد می‌بُرند و برای انجام آزمایش به ری‌گیری ارسال می‌کنند. بعد از انجام آزمایش، مرکز ری‌گیری قطعه را درون پاکتی می‌گذارد و آن را به شما تحویل می‌دهد.

روی پاکت و قبض ری‌گیری، رسیدی ثبت شده که آن را بر روی طلای آب شده درج کرده و برچسب می‌زنند. به حک کردن مقدار عیار و کد ری‌گیری بر روی طلای آب شده انگ زدن می‌گویند. همچنین به آزمایشگاهی که مقدار عیار طلا در آنجا مشخص می‌شود، ری‌گیری گفته می‌شود.

در شهر تهران، انگی که زده می‌شود 6 رقمی است و در شهرستان‌ها انگ زده شده 4 رقمی است. تفاوت در این است که برای دریافت جواب عیار در تهران، شما می‌توانید با مرکز ری‌گیری یا اتحادیه تماس بگیرید، ولی در شهرستان‌ها برای دریافت جواب عیار، فقط باید با مرکز ری‌گیری تماس بگیرید.

روش قیمت‌گذاری برای خرید طلای آب شده

علاوه بر دانستن عیار طلا، نحوه محاسبه قیمت برای خرید طلای آب شده را نیز باید بدانید. چرا که اغلب سودجویان سعی می‌کنند با قیمت‌هایی بیشتر از قیمت اصلی طلا را به فروش برسانند. قیمت طلای آب شده همان قیمت مظنه طلا است و این قیمت به اندازه یک مثقال طلای 17 عیار است. این نکته را باید بدانید که قیمت یک گرم طلای آب شده با عیار 17 با قیمتی که سایت‌ها می‌دهند، متفاوت است. شما می‌توانید قیمت یک گرم طلای آب شده را از تقسیم قیمت مظنه بر عدد ویژه 33 .4 به دست آورید.

خرید از گالری طلاباش: گوشواره طلا

مزایای خرید طلای آب شده

با بالاتر رفتن ارزش دلار و طلا، افراد ترجیح می‌دهند تا سرمایه‌های خود را در این بازار آورده تا هم از پولشان محافظت کنند و هم به سود برسند. خرید این نوع طلاها، مزایایی دارد که در ادامه بررسی می‌کنیم.

1- کاهش نرخ‌های افزوده

اگر تا به حال گذرتان به طلا فروشی افتاده باشد، دیدید که طلافروشی‌ها اغلب مبالغی به عنوان حق ضرب، مالیات یا اجرت ساخت از شما دریافت می‌کنند. اما در خرید طلای آب شده از شما، هیچ کدام از این مبالغ دریافت نمی‌شود.

خرید مصنوعات طلا به دلیل پرداخت کارمزدهای تقریباً زیاد، انتخاب خوبی برای سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت نیست. مگر اینکه بخواهید از زیبایی‌های طلا لذت ببرید و کمی از آن را سرمایه‌گذاری کنید. بیشتر سرمایه گذاران بزرگ به سمت سکه‌ها، شمش‌ها و طلاهای آب شده می‌روند. طلای آب شده به دلیل قیمت پایین‌تری که دارد، افراد زیادی را به خود جذب کرده است. پس طلای آب شده گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری به شمار می‌رود.

2- تغییر به نحوه دلخواه

یکی دیگر از مزایای طلای آب شده این است که شما می‌توانید آن را به شکلی که دوست دارید، دربیاورید. اغلب زمانی که طلای آب شده را خریداری می‌کنید، به شکل مکعب است. به طور مثال شما قصد تهیه گردنبند خاص را دارید. می‌توانید با یک کارگاه طلاسازی هماهنگی‌های لازم را انجام بدهید و چیزی که مد نظر دارید را تهیه کنید.

نکات مهم خرید طلای آب شده

شما باید نکاتی را قبل از خرید طلای آب شده بدانید تا مشکلی برایتان پیش نیاید و خدایی نکرده سرتان کلاه نرود.

1- خرید از مکان معتبر

طلای آب شده را باید از مکان معتبر و از طلافروشانی که زیر نظر اتحادیه هستند خریداری کنید. به این دلیل که فهمیدن عیار طلای آب شده کار راحتی نیست و طلافروشانی که زیر نظر اتحادیه کار می‌کنند، بهترین محل برای خرید و فروش طلای آب شده هستند.

2- خرید طلای بدون انگ ممنوع

همانطور که گفته شد، روی طلاهای آب شده انگ زده می‌شود. باید این را بدانید که معامله طلای آب شده بدون انگ خیلی خطرناک است. افراد سودجو با فریب‌های خود، طلاهای بدون انگ را به افراد می‌فروشند و سرشان را کلاه می‌گذارند.

خرید از گالری طلاباش: گردنبند طلا

 

3- بررسی عیار در خرید

همانطور که در بخش بررسی عیار طلا بیان کردیم، ممکن است طلای آب شده دارای ناخالصی‌هایی باشد. از این رو، ناخالصی‌ها باعث پایین آمدن عیار طلا می‌شوند. به همین دلیل قبل از خرید طلای آب شده باید عیار آن بررسی شود. این کار به دو روش صورت می‌گیرد: در روش اول، یک فرد ماهر را انتخاب کنید تا طلای آب شده را دوباره انگ بزند تا از عیار آن، اطمینان پیدا کنید. دوم اینکه از کد ری‌گیری استفاده کنید. کد ری‌گیری باید روی طلای آب شده زده شود. از طریق این کد می‌توان فهمید که طلای آب شده تقلبی است یا خیر.

4- مشخصات قالب طلا

نکته بعدی که باید قبل از خرید طلای آب شده آن را رعایت کنید این است که باید به مشخصاتی که روی قالب طلای آب شده نوشته شده است، توجه کنید. قالب طلای هر کارگاهی مخصوص خودش است و اطلاعات مخصوص آن کارگاه بر روی قالب طلا نوشته می‌شود. زمانی که طلای ذوب شده را در این قالب‌ها می‌ریزند، نام کارگاه روی طلای ذوب شده حک می‌شود و همین امر موجب اعتماد بیشتر به فروشنده می‌شود. قالب‌های طلا نام دیگری به نام ریژه نیز دارند.

5- رنگ طلا

رنگ طلای آب شده که خریداری می‌کنید، ممکن است که زرد نباشد و در بعضی از نقاط، رنگ طلا به شکل سیاه، سبز و یا مسی باشد. این رنگ‌ها به دلیل فلزهای به کاربرده شده در طلا ایجاد می‌شوند و به این معنی هستند که همراه طلای خالص، مقداری ناخالصی نیز ذوب شده که باعث پایین آمدن عیار آن شده است. پس طلایتان به اندازه عیار آب شده قیمت دارد و باید توجه کنید که به اندازه عیار، پرداخت کنید. رنگ‌ها در قیمت طلای آب شده تأثیر ندارند و قیمت طلا بر حسب عیار آن محاسبه می‌شود.

6- وزن طلا

طلاهای آب شده را در وزن‌های مختلف می‌توانید پیدا کنید ولی سبک‌ترین طلای آب شده که ممکن است بیابید، به اندازه 10 گرم است. اغلب طلاهای آب شده وزن‌های کم و سبکی دارند، تا قدرت خرید و شرایط نگهداری برای مشتری وجود داشته باشد؛ برای همین طلای آب شده با وزن‌های بیشتر را قیچی می‌کنند.

7- قیمت طلا

کمترین قیمت طلای آب شده تا به امروز در هر سال، بیشتر از کمترین قیمت سال قبل است. این جمله نشان دهنده این است که در هر سال نسبت به سال گذشته، حجم معاملات روند رو به رشدی داشته است. قیمت طلا اغلب در اواخر پاییز تا اوایل زمستان رشد ناگهانی دارد و در فصل‌های بهار و تابستان، طلای آب شده قیمت پایین و ثابتی دارد. برای همین زمان مناسب بیشتر معاملات طلا به خصوص طلای آب شده، در زمان اسفند و عید است. این روند قیمتی تقریا تا اواخر مرداد به همین شکل است، پس تا قبل از پایان مرداد خریدهایی که دارید را انجام دهید.

معاملات خرید طلای آب شده

معاملات طلای آب شده به دو روش نقدی و کاغذی انجام می‌شود. در ادامه نحوه این دو نوع معامله را بررسی خواهیم کرد.

خرید طلای آب شده به روش نقدی

همانطور که از اسم این روش مشخص است، در این روش عیار و انگ طلای آب شده مشخص شده و شما باید در همان روز پول را به روش نقدی پرداخت کنید. این روش یکی از پرطرفدارترین روش‌های خرید است، چرا که ریسک کمتری داشته و از سایر موارد موجود در بازار مطمئن‌تر است.

خرید از گالری طلاباش: انگشتر طلا

 

خرید طلای آب شده به روش کاغذی

یکی از پر پیچ و خم‌ترین روش‌های خرید طلای آب شده، روش کاغذی است. اطلاع از روش‌های کاغذی ممکن است در ابتدا برای برخی افراد دشوار باشد و به راحتی نتوانند آن را یاد بگیرند. از زیر مجموعه‌های خرید روش کاغذی می‌توان به طلای آب شده فردایی، طلای آب شده شنبه‌ای و طلای آب شده شرطی اشاره کرد. هر کدم از این روش‌ها سود و زیان‌های خودشان را دارند. اگر فردی به تازگی وارد این بازار شده باشد، می‌بیند که فرآیند دشواری پیش رو است و ممکن است زیان زیادی داشته باشد. پس همانطور که گفتیم اگر مبتدی هستید از این روش استفاده نکنید.

این روش ریسک پذیری بالایی دارد و افرادی که می‌توانند ریسک بالا داشته باشند باید از این روش استفاده کنند. باید گفت که ریسک پذیری یکی از مشخصات بازار خرید و فروش طلا و سکه است. باید این را بدانید که روش کاغذی اگر بخواهیم از نظر شرعی آن را بررسی کنیم، فعالیتی حرام است. زیرا در این روش جنسی مبادله نمی‌شود و معاملات کاغذی نوعی قمار به حساب می‌آیند. همچنین به دلیل نوسانات بالا و پایینی که این روش دارد، از نظر اتحادیه معاملات قابل تأیید نیست.

سخن پایانی

در این مطلب، روش‌های خرید طلای آب شده را برایتان به صورت کامل بیان کردیم. همچنین نکاتی را برایتان بیان کردیم که اگر این نکات را به درستی رعایت کنید، می‌توانید به سمت این بازار پرسود قدم بردارید و به سودهای دلخواه خود برسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.