قیمت روز طلا هر گرم 1,469,000 تومان

با رنگ های مکمل در لباس و رازهای ست کردن لباس آشنا شوید

1 5,242

استفاده از رنگ های مکمل در لباس و ست کردن آ‌ن‌ها با یکدیگر، به همان اندازه که یک علم و مهارت است، یک هنر نیز هست. چون شاید شما پول زیادی برای خرید لباس‌های شیک و جذاب خرج کنید، اما اگر هنر ست کردن رنگ‌ها را بلد نباشید، ممکن است هیچ کدام از آن لباس‌ها در تن شما زیبا دیده نشوند.

علاوه بر ست کردن رنگ لباس، شما باید به جزئیات استایل خود نیز توجه ویژه‌ای داشته باشید. این مورد را از ما بپذیرید که همین جزئیات و رنگ‌ها هستند که شما را خوش‌تیپ یا بد لباس نشان می‌دهند. برای خوش‌تیپ بودن به هیچ عنوان به خرید لباس‌های متنوع و گران‌قیمت نیاز نیست. شما با همان داشته‌های خودتان و با اتکاء به هنر رنگ‌شناسی، می‌توانید جذاب‌ترین استایل‌ها را برای خود بسازید.

ما در ادامه‌ی این مطب قواعد ست کردن رنگ‌ها را برایتان توضیح داده‌ایم تا با اصول این کار آشنا شده و تحولی در استایل خود به وجود بیاورید. با بلاگ طلاباش همراه باشید.

چرخه رنگ چیست و چه اهمیتی دارد؟

انتخاب رنگ‌های صحیح و ست کردن آن‌ها با یکدیگر، بزرگ‌ترین چالش شما در لباس پوشیدن است. به همین دلیل باید با چرخه‌ی رنگ‌ها، انواع رنگ سرد، گرم، رنگ‌های اولیه و ثانویه آشنا شوید.

دایره‌ی چرخه رنگ براساس هماهنگی و هم‌خوانی رنگ‌ها چیده شده و نشان می‌دهد که رنگ‌ها چگونه در کنار هم باعث افزایش و کاهش قدرت انعکاس یکدیگر می‌شوند. باید بدانید که تمام رنگ‌ها از ترکیب سفید، سیاه و رنگ‌های اصلی شامل قرمز، آبی و زرد ساخته شده‌اند. چرخه رنگ ارتباط بین این رنگ‌ها را تشریح کرده و به طور کلی بر اساس رنگ‌های رنگین‌کمان تنظیم شده است.

اهمیت آشنائی با چرخه‌ی رنگ برای شناخت رنگ‌های اولیه، ثانویه و رنگ‌های درجه‌ی سوم، جهت استفاده از رنگ های مکمل در لباس بسیار حائز اهمیت است.

خرید از گالری طلاباش: انگشتر زنانه

رنگ‌های اولیه (اصلی)

رنگ‌های اصلی شامل قرمز، زرد و آبی هستند. این رنگ‌ها کاملاً خالص بوده و از ترکیب هیچ رنگ دیگری به دست نمی‌آیند.

رنگ‌های ثانویه (ترکیبی)

از ترکیب مساوی دو رنگ اصلی، رنگ ثانویه به دست می‌آید. نارنجی، سبز و بنفش رنگ‌های ثانویه هستند که با فرمول‌های زیر به دست می‌آیند:

  • قرمز + آبی = بنفش
  • قرمز + زرد = نارنجی
  • زرد + آبی = سبز
خرید از گالری طلاباش: گردنبند زنانه

 

رنگ‌های درجه سوم

رنگ‌های درجه سوم از ترکیب رنگ‌های اولیه با رنگ‌های ثانویه به وجود می‌آیند. در این ترکیب، براساس اندازه‌ی ترکیبات، می‌توان نتایج متفاوتی به دست آورد. یعنی عامل تعیین‌کننده‌ی رنگ، در واقع مقدار و میزان استفاده از دو رنگ اصلی و ثانویه است. مثلاً رنگ فیروزه‌ای یک رنگ مرتبه سوم به حساب می‌آید، چون از ترکیب آبی (رنگ اولیه) و سبز (رنگ ثانویه) ساخته شده است. اما از همین ترکیبِ سبز و آبی می‌توان رنگ‌های سبز آبی (آبی آکواریومی) یا حتی لاجوردی هم به دست آورد. وقتی میزان هر کدام از رنگ‌های سبز یا آبی کم و زیاد شود، یکی از این رنگ‌های درجه سوم به وجود می‌آیند.

خرید از گالری طلاباش: گردنبند طلا

 

به طور مثال با سبز و زرد می‌توان رنگ لیموئی و زمردی ساخت؛ همچنین از ترکیب آبی و بنفش می‌توان ارغوانی، نیلی یا یاسی به دست آورد.

رنگ‌های مکمل

در بالا گفتیم که استفاده از رنگ های مکمل در لباس به خوش‌تیپ شدن شما کمک شایانی می‌کنند. حالا این رنگ‌ها چه هستند؟

اگر دو رنگ باهم مخلوط شوند و خاصیت رنگین بودن یکدیگر را خنثی کنند، مکمل همدیگر هستند. نکته جالب اینجاست که اگر دو رنگ مکمل در مجاورت هم قرار گیرند، خاصیت رنگین بودن یکدیگر را تشدید خواهند کرد. در دایره رنگ، رنگ‌های مکمل به صورت دو سر قطر دایره روبه‌روی هم قرار دارند.

خرید از گالری طلاباش: دستبند زنانه

 

رنگ‌های گرم و سرد شامل چه مواردی است؟

علاوه بر اصلی بودن یا نبودن رنگ‌ها، خاصیت دیگری نیز برای رنگ‌ها مطرح است که شامل سردی و گرمی آن‌ها می‌شود. آشنائی با سرد و گرم بودن رنگ‌ها نیز برای ست کردن رنگ لباس بسیار مهم است؛ زیرا با ترکیب صحیح آن‌ها می‌توانید تناسب تیپ خود را حفظ کنید.

  • رنگ‌های گرم: رنگ‌های قرمز، نارنجی و زرد رنگ‌های گرم هستند.
  • رنگ‌های سرد: رنگ‌های آبی، سبز و بنفش رنگ‌های سرد هستند.
  • رنگ‌های خنثی: رنگ‌های مشکی، خاکستری، سفید، کرم و غیره جزو این گروه هستند.

رنگ‌های خنثی در ست کردن لباس بسیار کاربرد دارند. می‌توانید یک رنگ را با یک یا دو رنگ خنثی ست کنید. مثلاً می‌توانید یک پیراهن زنانه‌ی نارنجی را با ژاکت سفید، کفش سیاه و گوشواره نقره ست کنید. ست کردن شلوار قهوه‌ای با ژاکت کرم و روسری طلایی نیز از دیگر گزینه‌های جذاب است.

برای ست بیرون بهتر است نهایتاً از سه رنگ استفاده کنید و یکی از این رنگ‌ها خنثی باشد. اگر فقط از رنگ‌های خنثی می‌خواهید برای لباس‌های خود استفاده کنید، برای افزایش جلوه‌ی لباس‌هایتان از رنگ در لوازم جانبی و اکسسوری استفاده کنید. البته حواستان باشد که رنگ و شکل اکسسوری‌ها با رنگ لباستان ست باشد.

اصول ست کردن رنگ لباس

برای ست کردن لباس باید از رنگ‌هایی استفاده کنید که با هم هارمونی دارند. ما در زیر به تفکیک رنگ‌ها، آن‌ها را توضیح داده‌ایم تا درک بهتری از این موضوع داشته باشید.

خرید از گالری طلاباش: گردنبند طلا زنانه

 

ست کردن لباس با رنگ‌های «سیاه و سفید»

سفید و سیاه را می‌توانید در کنار هر رنگی استفاده کنید. در واقع این دو، تنها رنگ‌هایی هستند که با تمام رنگ‌ها هماهنگی دارند. البته در این میان استثناهائی هم وجود دارند که قواعد ترکیب رنگ را به چالش می‌کشند. سفید در کنار هر رنگی که قرار بگیرد، جلوه‌ی رنگ را بیشتر و جذاب‌تر می‌کند. در مقابل، مشکی تندی و تیزی رنگ‌ها را می‌گیرد. البته توجه داشته باشید که قهوه‌ای و مشکی از رنگ‌های متضاد هستند که بهتر است در ست کردن لباس از آن‌ها استفاده نکنید. سرمه‌ای و مشکی هم با اینکه به هم نزدیک هستند، اما با یکدیگر ترکیب خوبی نمی‌سازند. رنگ‌های سفید و کرم نیز اغلب اوقات با هم خوب دیده نمی‌شوند.

ست کردن رنگ لباس با «قرمز»

رنگ جذاب و آتشین قرمز را می‌توانید با سفید، مشکی، قرمز، بنفش، نارنجی و سبز ست کنید. حواس‌تان باشد قرمز را با آبی و زرد ست نکنید؛ این رنگ‌ها فقط زمانی با هم هماهنگ می‌شوند که آبی به سمت بنفش و زرد به سمت نارنجی متمایل شده باشد. برای ست کردن لباس‌ها با این رنگ می‌توانید از ترکیبات مختلف قرمز هم استفاده کنید.

خرید از گالری طلاباش: دستبند طلا زنانه

 

ست کردن رنگ لباس‌ها با «آبی»

رنگ آبی را می‌توانید با لباس‌های سفید، مشکی، آبی، سبز، بنفش و نارنجی ست کنید. دقت کنید آبی را با زرد و قرمز ست نکنید؛ فقط در صورتی می‌توانید این رنگ‌ها را باهم ست کنید که قرمزتان به بنفش و زردتان به سبز نزدیک باشد.

ست کردن رنگ لباس‌ها با رنگ «زرد»

رنگ زرد را می‌توانید با لباس‌هایی به رنگ‌های سفید، مشکی، زرد، سبز، نارنجی و بنفش هماهنگ کنید. بهتر است از سایه‌های ملایم‌تر این رنگ استفاده کنید که خیلی تند و جیغ به نظر نرسد. نارنجی و سبز رنگ‌های مشابه زرد هستند و مکمل رنگ زرد، بنفش است. اما ترکیب زرد و بنفش را با احتیاط انجام دهید تا نتیجه‌ی کار زشت از آب در نیاید.

ست کردن رنگ لباس‌ها با «سبز»

سبز با رنگ‌های سفید، مشکی، سبز، آبی، زرد و قرمز هارمونی دارد. سبزی که در طبیعت یافت می‌شود مثل خاکی، زیتونی و زمردی را می‌توانید با هر رنگی ست کنید. سبز با بنفش و نارنجی هماهنگی ندارد مگر اینکه بنفش نزدیک به آبی و نارنجی نزدیک به زرد باشد.

خرید از گالری طلاباش: انگشتر طلا زنانه

ست کردن لباس‌ها با رنگ «بنفش»

رنگ بنفش با مشکی، سفید، بنفش، قرمز، آبی و زرد ست می‌شود. طیف‌های مختلف قرمز و آبی با بنفش هماهنگی دارند که می‌توانید از تیره و روشن این رنگ برای کامل کردن یک ست استفاده کنید.

ست کردن لباس‌ها با رنگ «نارنجی»

رنگ نارنجی با سفید، مشکی، نارنجی، قرمز، آبی و زرد ست می‌شود. برای ست کردن رنگ لباس با نارنجی باید خیلی مراقب باشید که نتیجه‌ی کار نامتوازن نشود. پیشنهاد می‌کنیم به جای نارنجی تند از سایه‌های روشن‌تر و تیره‌تر این رنگ استفاده کنید و آن را در کنار رنگ‌هایی چون قرمز و نارنجی به کار ببرید. قهوه‌ای هم چون رنگی است که از نارنجی به‌وجود آمده، به‌خوبی با آن ست می‌شود.

استفاده از رنگ‌های مکمل برای ست کردن رنگ لباس

تا اینجا در مورد ترکیب رنگ‌ها گفتیم، در ادامه می‌خواهیم به طور اختصاصی در مورد استفاده از رنگ‌های مکمل برای ست کردن رنگ لباس توضیح دهیم. رنگ‌های مکمل را در بالا شرح دادیم که در چرخه‌‌ی رنگ در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند. مثلاً قرمز و سبز، بنفش و زرد، آبی و نارنجی رنگ‌های مکمل یکدیگر هستند.

شما با استفاده از رنگ‌های مکمل می‌توانید استایل خاص و جذابی برای خود بسازید. اما برای استفاده از این رنگ‌ها باید احتیاط کنید، چون یک اشتباه ساده می‌تواند کل استایلتان را به هم بزند. ترفند به کار بردن رنگ‌های مکمل این است که آن را با رنگ ملایم‌تر متضادش ست کنید. مثلاً بنفش بادمجانی با لیموئی روشن بهتر ست می‌شود تا با زرد قناری.

 
خرید از گالری طلاباش: دستبند کارتیر زنانه

به طور کلی، ترکیب رنگ های مکمل در لباس برای افرادی مناسب است که جسارت و اعتمادبه‌نفس بالائی دارند. چون این افراد می‌­توانند ترکیبات مکمل را به بهترین شکل در کنار یکدیگر قرار دهند؛ بنابراین اگر در شناخت رنگ‌ها و استایل‌شناسی مبتدی هستید، خیلی سراغ استفاده از رنگ­‌های مکمل نروید. اما اگر خیلی به این کار علاقه دارید، بهتر است رنگ‌­های مکمل را با تنالیته­‌های ملایم آن استفاده کنید تا ظاهری ایده‌آ­ل برای خود بسازید.

در زیر مکمل‌های هر رنگ را برایتان معرفی کرده‌ایم:

– رنگ مکمل نارنجی، آبی است؛ ولی از ترکیبات آبی‌ای استفاده کنید که نتیجه نهایی شما خیلی پر زرق‌وبرق نباشد.

– مکمل رنگ بنفش، زرد است. ولی باید با یک درجه درخشندگی انتخاب شوند. هیچ کدام نباید از دیگری درخشان‌تر و تند‌تر باشد چون از لحاظ بصری، تاثیر نامطلوبی دارد.

– رنگ مکمل سبز، قرمز است.

– رنگ مکمل آبی، نارنجی است و قرار گرفتن این دو رنگ در کنار هم نارنجی را تشدید می‌کند.

خرید از گالری طلاباش: گوشواره طلا دخترانه

 

استفاده از ترکیب رنگ مثلثی برای ست کردن رنگ لباس

ترکیب رنگ‌هایی که روی چرخه رنگ‌ها در فواصل مساوی نسبت به یکدیگر قرار دارند، ترکیب رنگ مثلثی را تشکیل می‌دهند. بر اساس چرخه‌ی رنگ می‌توانید از این ترکیب برای داشتن تیپ خاص بهره بگیرید. مثلاً رنگ‌های نارنجی، بنفش و سبز با هم یک ترکیب سه‌گانه‌ی جذاب می‌سازند.

اصلاحات مربوط به رنگ‌شناسی که خوب است بدانید

  • «ته‌رنگ»: با افزودن رنگ سفید به دیگر رنگ‌ها، آن‌ها ملایم‌تر و روشن‌تر می‌شوند که اصطلاحا به آن «ته‌رنگ» می‌گویند.
  • «سایه‌»: با افزودن رنگ سیاه رنگ‌ها تیره‌تر یا سیرتر می‌شوند که به این حالت «سایه‌» رنگ می‌گویند.
  • «تُن»: تن رنگ نیز با افزودن رنگ خاکستری به رنگ‌ها ایجاد می‌شود.

کلام آخر

در این مقاله در مورد انواع رنگ های مکمل در لباس و رازهای ست کردن رنگ لباس برایتان توضیحات کاملی ارائه دادیم. در آخر هم بد نیست یادآوری کنیم که علاوه بر طرح، رنگ و اندازه‌ی لباس‌های اصلی، اکسسوری‌ها هم در افزایش جذابیت ظاهر شما نقش مهمی ایفا می‌کنند. یکی از اکسسوری‌های مؤثر در استایل، انواع زیورآلات طلا و نقره هستند که می‌توانید انواع مختلف زنانه، مردانه و بچگانه‌ی آن‌ها را در بازار آنلاین طلاباش مشاهده و خریداری کنید.

 

منبع: stylecraze

1 نظر
  1. رحمت می گوید

    سلام ، من در سایت های مختلفی در این رابطه خونده بودم اما شما خیلی عالی و گام به گام همراه با تصویر مناسب رنگ ها رو توضیح دادین.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.