قیمت روز طلا هر گرم 1,469,000 تومان

استایل مینیمال چیست؟ چطور مینیمال و جذاب لباس بپوشیم

0 630

درباره‌ی استایل مینیمال چه می‌دانید؟ ممکن است فکر کنید مینیمالیسم یا کمینه‌گرایی، معنای مترادف سادگی است و شاید این استایل برای شما خسته‌کننده و یکنواخت به نظر برسد؛ اما مینیمالیسم پر از ظرافت، تمیزی و نظم است و اتفاقاً حرف‌های زیادی برای گفتن دارد! تعریف ویژگی‌های این سبک همیشه ساده نیست و گاه استایل کردن به روش مینیمال می‌تواند کار دشواری باشد. ایده‌ی مینیمالیسم می‌تواند همه‌چیز را در زندگی شما زیر و رو کند. اگر شما هم به این مشکل دچارید که زمان زیادی را جلوی کمد لباس می‌ایستید و در نهایت با گفتن جمله‌ی «من هیچی ندارم بپوشم» درها را به هم می‌کوبید، احتمالاً نیاز است که به این استایل جذاب و آیتم‌های آن توجه کنید! همچنین اگر فرصت زیادی برای انتخاب لباس‌ها یا ست کردن آن‌ها با هم ندارید، استایل مینیمال کاملاً مناسب شما است؛ چون می‌توانید کت مورد علاقه‌ی مینیمالتان را بارها و بارها و بارها بپوشید و همیشه خوش‌تیپ و جذاب به نظر برسید. تنها نیاز است که رمز این کار را یاد بگیرید! این مقاله به شما کمک می‌کند که بهتر با استایل مینیمال آشنا شوید.

مینیمالیسم چیست؟

مینیمالیسم سبکی است که در نیم‌قرن اخیر، بر طراحان و برندها تأثیر زیادی داشته و بسیاری از ترندهای دنیای مد بر اساس آن به وجود آمده‌اند. مینیمالیسم از یک ایده‌ی مفهومی شکل گرفته: «به جای آن که تمرکز شما در استایل کردن، بر تعداد آیتم‌های موجود در کمد لباستان و تنوع رنگ‌ها و طرح‌ها باشد، باید به کارایی و عملکرد توجه کنید». حتماً این شعار را شنیده‌اید که می‌گوید: «کمتر بهتر است». همین یک جمله‌ی ساده کل فلسفه‌ی مینیمالیسم را شرح می‌دهد.

تاریخچه استایل مینیمال

بعد از دهه‌ها تأکید دنیای فشن بر فرم‌های خاص و تزئینات ویژه، دهه‌ی 90 میلادی به دنبال راه‌حلی تازه در زیبایی‌شناسی مد بود. استایل جدید بر خلوص و سادگی تأکید داشت و هندسه، برش‌های ساده و تعادل فرم در آن اهمیت ویژه‌ای داشت. بعضی از طراحان مینیمال، ایده‌های خود را با الهام گرفتن از لباس‌های ژاپنی در دنیای مد جدید پیاده کردند و بر رنگ‌های مشکی و فرم‌های ساده‌ی اورسایز، خط‌های دقیق و برش‌های هندسی (که بخشی از هویت سنتی کشور ژاپن و مفهوم زیبایی در این سرزمین است) تأکید ویژه‌ای کردند. این طراحان ترند مینیمال را از دل همین ایده‌ها بیرون کشیدند و لباس‌هایی طبیعی، خیره‌کننده، خوش‌دوخت و بدون زمان را با متریال‌های خلاقانه به دنیای مد زنانه ارائه دادند. به زودی در ایالات متحده، برندهایی چون «کلوین کلین» Calvin Klein و «دونا کاران» Donna Karan به عنوان سردمداران این فلسفه‌ی زیبایی‌شناسی معرفی شدند.

مینیمالیسم به استایل و دنیای فشن محدود نیست. در نهایت، این ایده که از کمد لباس شما آغاز شده، به کل زندگی‌تان سرایت خواهد کرد و در انتخاب تمام وسیله‌ها و همچنین سبک زندگی، چنین رویه‌ای را دنبال خواهید کرد: همه‌چیز باید در بالاترین کیفیت خود باشد، اما سادگی، ظرافت و منحصربه‌فرد بودن از این کیفیت جدا نیست.

چرا استایل مینیمال؟

همانطور که گفتیم سبک مینیمال ارتباط زیادی با سادگی دارد؛ ولی از آن بسیار فراتر است. استایل مینیمال چیزی به جز ساده‌سازی متریال‌ها، رنگ‌ها، طرح‌ها، فرم‌ها و ساختار نیست و به دنبال ایجاد هارمونی، تناسب و تعادل، با بالاتریم کیفیت است. پس استایل مینیمال از آیتم‌های سرراست، بدون تزئین و مونوکروماتیک (تک‌رنگ) تشکیل می‌شود که در کنار هم ترکیب بی‌نظیری را به وجود می‌آورند.

می‌دانستید که تنها 20% از ظرفیت کمد لباس ما از آیتم‌های بیسیک و اصلی تشکیل شده است؟ این جمله به معنای آن است که انتخاب آیتم‌های مناسب از میان آن 80% باقی‌مانده، نیاز به صرف زمان و انرژی زیادی دارد. وقتی بخشی از کمد لباس از آیتم‌های مینیمال تشکیل شده باشد، سرعت و کیفیت انتخاب لباس‌ها و ست کردن آن‌ها با هم بالا می‌رود. استایل مینیمال شیک و منحصربه‌فرد است و هرگز از مد نمی‌افتد. ضمن اینکه انتخاب این استایل کار و سلیقه‌ی هرکسی نیست و اگر به این سبک علاقه دارید، مطمئن باشید که همیشه چشم‌نواز و خاص خواهید بود.

خرید از گالری طلاباش: دستبند سنگی طلا

 

برای اینکه به سبک مینیمال استایل کنید، باید چند قانون اساسی را در انتخاب لباس‌هایتان در نظر بگیرید: به سراغ آیتم‌های پایه و اصلی بروید، از شر تزئینات و چیزهای غیرضروری رها شوید، اجازه دهید کیفیت پارچه‌ها، رنگ‌های خنثی و برش‌های ساده و دقیق و تمیز در مورد شما صحبت کنند.

چطور به سبک مینیمال استایل کنیم؟

به اصول بازگردید و آیتم‌های پایه را فراموش نکنید

بخش مهمی از استایل مینیمال، بر آیتم‌های اصلی و لباس‌های پایه‌ای یا بیسیک تکیه دارد که با انواع لباس‌ها و استایل‌ها ست می‌شوند. اگر قرار است مینیمال باشید و به سادگی آیتم‌های مختلف را با هم ست کنید، باید به سمت سادگی و بی‌تزئینی حرکت کنید. آیتم‌های بیسیک، همان شلوارهای راسته و ساده، شومیزهای خوش‌دوخت، کت‌های کلاسیک و کت و شلوارهای یک‌‌دست هستند که با خیال راحت می‌توانید آن‌ها را از لابه‌لای آیتم‌های قدیمی بیرون بکشید.

فرم‌های قابل‌ترکیب را به کار بگیرید

اگر می‌خواهید استایل مینیمال داشته باشید، باید این سه فرم اصلی و پایه‌ای را در آیتم‌های موجود در کمد لباستان پیدا کنید:

1- برش‌های خطی و دقیق (به ویژه در مورد کت‌ها و بلیزرها)

2- شکل A (در مورد دامن‌ها، شومیزها و پیراهن‌ها)

3- فرم‌های صاف و راسته (شلوارها و جین‌ها)

خرید از گالری طلاباش: گردنبند نقره

 

با تلفیق این سه فرم، می‌توانید ساده و سریع به بی‌شمار ترکیب لباس مینیمال دست پیدا کنید. حتماً با دیدن این فرم‌ها به یاد ترکیب کت و شلوار و برش‌های آن افتادید! همانطور که گفتیم کت و شلوار جایگاه محکمی در سبک مینیمال دارند که خوب است با انواع پارچه‌ها و طرح‌ها از آن‌ها در استایلتان استفاده کنید.

در مورد رنگ‌ها تجدیدنظر کنید

بسیاری از افراد گمان می‌کنند استایل مینیمال خالی از هر رنگ است. درست است که در سبک مینیمال از رنگ‌های کمی استفاده می‌شود و بر پایه‌ی رنگ‌های خنثی مثل مشکی و سفید و خاکستری شکل گرفته است، اما می‌توانید با احتیاط این رنگ‌های خنثی را با رنگ‌های دلخواهتان ترکیب کنید. از طیف رنگ‌های خاکستری و کرم غافل نشوید و ترکیب رنگ‌های سفید و سیاه را در استایلتان به کار بگیرید. ترکیب رنگ سفید و مشکی، کلاسیک‌ترین ترکیب در دنیای مد است که چشم را به حرکت درآورده و از یکنواختی دور می‌کند، بسیار هم کلاسیک و محبوب است. به عنوان مثال می‌توانید دامن میدی مشکی را با شومیز سفید ست کنید یا سرتاپا مشکی بپوشید و از اکسسوری‌های سفیدرنگ برای تکمیل استایلتان استفاده کنید. اگر به رنگ‌ها علاقه دارید، رنگ‌های نود مثل رنگ پوست، صورتی پودری، گلبهی یا حتی رنگ‌های پاستلی برای استایل مینیمال بسیار جذاب هستند. به ترکیب یک تاپ سفید با دامن گلبهی فکر کنید!

طرح‌های کلاسیک را فراموش نکنید

طرح‌های کلاسیک مثل خالخالی، راه‌راه، شطرنجی و چهارخانه برای استایل مینیمال بی‌نظیرند و شما را از یکنواختی نجات می‌دهند. می‌توانید از این طرح‌ها در کنار آیتم‌های تک‌رنگ و ساده استفاده کنید یا حتی به سراغ ترکیب طرح‌ها بروید.

مینیمالیسم به دنبال کارایی و عملکرد است اما چشم‌نوازی را فراموش نمی‌کند. کدام‌یک از ما از کت و شلوارهای یک‌دست و خوش‌دوخت، آیتم‌های اورسایز، بلیزرها و  ژاکت‌های خوش‌برش و اندازه، پیراهن‌ها و دامن‌ها و حتی شلوار جین‌های دقیق خوشش نمی‌آید؟ پس خطوط صاف و تمیز و برش‌های دقیق، ترکیب طرح‌ها، تناسب و هارمونی، استفاده از پارچه‌های باکیفیت مثل سیلک، اورگانزا یا کشمیر و ترکیب آن‌ها با کتان، جین یا متریال‌های ترکیبی خلاقانه، به منظور دستیابی به تلفیقی از ظرافت و کارایی را فراموش نکنید. اگر این نکات اساسی درست به کار گرفته شوند، استایل مینمیال اصلاً یکنواخت و خسته‌کننده نخواهد بود.

آیتم‌های ضروری استایل مینیمال

اگر به استایل مینیمال علاقه دارید، باید چند آیتم ضروری را به کمد لباس‌هایتان اضافه کنید و به کلی دور همین آیتم‌ها بچرخید:

شلوار راسته/ شلوارهای گشاد و بلند پارچه‌ای

این آیتم‌ها که مدتی است دوباره ترند شده‌اند، هرگز از مد نمی‌افتند و بی‌اندازه جذاب هستند. می‌توانید از مدل‌های طرح‌دار مثل راه‌راه هم استفاده کنید و این شلوارها را با انواع کت ست کنید. شلوارهای تک‌رنگ راسته هم که جایگاه ویژه‌ی خود را دارند و باید آن‌ها را به کمد لباستان اضافه کنید.

خرید از گالری طلاباش: گوشواره صدف

 

بلوز سفید

انواع شومیزهای سفید، بلوزهای آستین دار، تونیک‌های کتانی و حتی تی‌شرت‌های ساده که هیچ‌وقت از مد نمی‌افتند و به سادگی با هر آیتمی قابل ست کردن هستند، از ضروری‌ترین آیتم‌های مینیمال به شمار می‌آیند. بهتر است این بلوزها در برخی جزئیات با هم تفاوت داشته باشند تا بتوانید برای پوشیدن آن‌ها ابتکار عمل داشته باشید. مثلاً دکمه‌های متفاوت داشته باشند یا جنس آن‌ها با هم فرق کند یا برخی اورسایز و برخی دیگر کاملاً اندازه باشند.

بلیزر و کت

بلیزرها یکی از اجزای کلیدی کمد لباس برای استایل کردن به روش مینیمال هستند. این مدل‌های خوش‌دوخت با انواع پیراهن و بلوز و شومیز و تی‌شرت ست می‌شوند و می‌توانید آن‌ها را با شلوار یا دامن بپوشید. به سراغ رنگ‌های خنثی یا سفید و مشکی بروید و مدل‌های خوش‌برش با خط‌های دقیق و منظم را انتخاب کنید. این کت‌ها به دلیل اینکه معمولاً متناسب با اندام دوخته می‌شوند، بسیار جذاب و چشمگیرند؛ اما اگر طرفدار مدل‌های اورسایز هستید هم می‌توانید با خیال راحت از آن‌ها استفاده کنید. ترکیب کت و شلوار را در استایل مینیمال دست‌کم نگیرید.

خرید از گالری طلاباش: دستبند زنجیری طلا

 

کت ترنچ

کت ترنچ یکی از انواع کت‌های کلاسیک است که هیچوقت از مد نمی‌افتد و سادگی و خوش‌دوختی آن برای استایل مینیمال ایده‌آل است. از انواع کت و بارانی ترنچ در فصل‌های سرد سال غافل نشوید و این آیتم‌های ظریف را در رنگ‌های مختلف به کمد لباستان اضافه کنید.

یقه‌اسکی

بلوزها یا پیراهن‌های ساده و تک‌رنگ یقه اسکی از آیتم‌های محبوب استایل مینیمال هستند. می‌توانید این آیتم‌ها را همراه با شلوارهای گشاد و خوش‌دوخت به تن کنید و در استایلتان کنتراست به وجود آورید.

خرید از گالری طلاباش: گردنبند مردانه

 

دامن میدی

دامن میدی دامنی است که قد آن روی ساق پا و پایین‌تر از زانو قرار می‌گیرد. دامن میدی شما هر مدلی که داشته باشد، به استایل کردن شما جلوه‌ی ویژه‌ای می‌دهد پس حتماً از آن در ترکیب با انواع شومیز و بلوز و کت استفاده کنید.

در کل خوب است از انواع آیتم‌های استایل کلاسیک با رنگ‌های خنثی یا نود در استایل مینیمال استفاده کنید و مطمئن باشید که همیشه بهترین انتخاب را داشته‌اید.

ست کردن جواهرات با استایل مینیمال

انتخاب جواهرات و ست کردن آن با لباس به سلیقه و خواست شما بستگی دارد. هدف استایل مینیمال همان سادگی و ظرافت است پس بهتر است از جواهرات ساده و ظریف برای تکمیل استایلتان استفاده کنید و از آیتم‌های پر زرق و برق و درخشان، رنگی یا بزرگ و چشمگیر دوری کنید. جواهرات مینیمال طلایی یا نقره‌ای‌رنگ برای ست کردن با استایل مینیمال فوق‌العاده‌اند. اما یادتان باشد که استفاده از یک آیتم جلوه‌گر در استایل مینیمال به آن بعد تازه‌ای می‌دهد؛ به شرط آنکه تمام آن را زیر سؤال نبرد و نشان‌دهنده‌ی کج‌سلیقگی نباشد! با احتیاط از جواهرات درخشان استفاده کنید و به سراغ مدل‌های نگین‌دار بروید. می‌توانید برای کل استایل مینیمالتان از یک گوشواره‌ی نگین‌دار بزرگ استفاده کنید که چشم‌ها را خیره کند یا اینکه گردنبندی جلوه‌گر به گردن بیاویزید که به کت و شلوار یک‌دست شما روح تازه‌ای ببخشد. جواهراتتان را هوشمندانه انتخاب کنید و نشان دهید چقدر به استایلتان توجه کرده‌اید!

جواهرات مینیمال در طلاباش

در پایان یادتان باشد

  • از طرح‌های شلوغ دوری کنید. همه چیز را مینیمال و ساده نگه دارید اما از ترکیب طرح‌ها غفلت نکنید. اگر دوست دارید از آیتم‌های طرح‌دار استفاده کنید، بهتر است یک آیتم را طرح‌دار و بقیه را ساده انتخاب کنید.
  • به ترندها توجه نکنید. بسیاری از ترندها مدل‌های خاص و زودگذر را ارائه می‌کنند که زمان دارند و از مد می‌افتند. ایده‌ی مینیمالیسم سادگی و کارایی است و همین نکته است که آیتم‌های مینیمال را فرازمان می‌کند؛ پس به سراغ لباس‌هایی بروید که در عین خاص بودن هیچ‌وقت از مد نمی‌افتند. آیتم‌های کلاسیک برای این منظور فوق‌العاده‌اند.
  • از انتخاب رنگ‌های خاص و زنده یا اکسسوری‌های براق و بزرگ دوری کنید. از رنگ‌ها در استایلتان به درستی استفاده کنید. رنگ‌های خنثی مثل طیف خاکستری و مشکی و سفید متعلق به شما هستند اما برای دوری از یکنواختی و خلاقیت در استایلتان، با احتیاط از رنگ‌های پاستلی استفاده کنید یا اینکه رنگ‌های خاص و درخشان را به عنوان لکه‌ای در کل استایلتان به کار بگیرید. سر تا پا سیاه پوشیده‌اید؟ با یک کیف قرمز رنگ کل استایلتان را زیر و رو کنید.
  • اگر طرفدار لایه‌لایه لباس پوشیدن هستید که در سال‌های اخیر از ترندهای مهم دنیای مد هم بوده است، خوب است از ترکیب آیتم‌ها غافل نشوید. اجازه دهید شومیز سفید شما از پایین بلوز بافت خاکستری‌تان بیرون بزند و روی شلوار راسته قرار گیرد. حالا با یک ژاکت فیلی‌رنگ این ترکیب را تکمیل کنید.

اگر دوست دارید کل استایل شما تک‌رنگ باشد، برای جلوگیری از یکنواختی و تنوع دادن به ظاهرتان، از ترکیب بافت‌ها استفاده کنید و آیتم‌های مختلف استایلتان را با پارچه‌های مختلف انتخاب کنید. مثلاً از انواع لباس چرم، جین، کتان و حریر استفاده کنید تا در عین سادگی، جذاب به نظر برسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.