قیمت روز طلا هر گرم 1,469,000 تومان

استایل وینتیج چیست و چگونه به جذاب‌تر شدن ظاهر ما کمک می‌کند؟ (خانم‌ها و آقایان)

0 1,964

بسیاری از ما دوست داریم در استایل روزانه یا مهمانی‌ها از آیتم‌های قدیمی استفاده کنیم یا کلاً به چیزهای عتیقه که یادآور روزهای گذشته هستند علاقه داریم. اگر شما هم از طرفداران آیتم‌های قدیمی هستید، پس استایل وینتیج مناسب شماست! در این مطلب قرار است در مورد استایل وینتیج صحبت کنیم و آیتم‌های آن را به شما معرفی کنیم. اگر شلوارهای پیلی‌دار، کلاه‌های فرانسوی و کت‌وشلوارهای جلیقه‌دار را دوست دارید، دامن‌های چارخانه و کفش‌های پاشنه‌پهن را می‌پسندید و از دیدن استایل‌های قدیمی لذت می‌برید، همراه ما باشید تا استایل وینتیج را بهتر بشناسیم.

معنی وینتیج چیست؟

در بسیاری از فرهنگ لغت‌ها، اصطلاح وینتیج در مورد فرایند تولید شراب بعد از برداشت محصول انگور، به خصوص در یک فصل و منطقه‌ی خاص آمده؛ اما این اصطلاح در دنیای مد برای توصیف لباس‌ها و اکسسوری‌هایی به کار می‌رود که کیفیت بالایی دارند و حداقل 20 تا 100 سال از زمان تولید آن‌ها گذشته است. حتی مقداری فرسودگی ظاهری هم آن‌ها را جذاب‌تر می‌کند و نشانی از گذر زمان و قدمت این محصولات است.

لباس‌های وینتیج معرف یک دوره‌ی زمانی خاص هستند. این لباس‌ها در گذشته طراحی و تولید شده‌اند و معمولاً مربوط به دهه‌های 1920 تا 1990 میلادی هستند؛ پس لباس‌ وینتیج خصوصیات دوره یا زمانه‌ای که در آن تولید شده‌ را نشان می‌دهند و برترین ترندها و استایل‌های یک دوران خاص را منعکس می‌کند. لباس‌های وینتیج از آیتم‌های مجلسی و اوت‌کوتوغ‌های شیک برندهای مختلف گرفته تا برندهای معمولی و پراستفاده، ممکن است جدید باشند یا از همان دوران به جا مانده باشند، دست‌ساز باشند یا در کارخانه تولید شده باشند. مهم است که بدانیم استایل وینتیج یک تعریف مشخص یا ویژگی یکسان ندارد. وینتیج یک مفهوم باز و گسترده است و تمام آیتم‌هایی که در گذشته ترند شده‌اند یا در استایل یک دوره‌ی زمانی به کار رفته‌اند، همه در دسته‌ی آیتم‌های وینتیج جا دارند. همه‌ی چیزهای قدیمی در نهایت «عتیقه» می‌شوند. آیتم‌های وینتیج هم نوعی عتیقه هستند و معیار عتیقه دانستن آن‌ها، فقط قدمت زمانی آن‌هاست، نه فرم یا ویژگی خاصی که دارند.

امروز استایل وینتیج به معنی انتخاب لباس‌ها و اکسسوری‌های قدیمی، از دهه‌ی 1910 تا 1990 میلادی و ترکیب آن‌ها با آیتم‌های جدید است. با این کار، مجموعه‌ای از سبک‌ها و استایل‌های تازه به وجود می‌آید که هم ترندی و جذاب هستند و هم نشان‌دهنده‌ی سبک شخصی و علایق فردی هستند. لباس‌های وینتیج با مارک‌های درجه یک، چون قدیمی شده‌اند و زمان نسبتاً زیادی از تولید آن‌ها گذشته، معمولاً با قیمت پایین‌تری به فروش می‌رسند.

 

 

تفاوت استایل وینتیج و کلاسیک

استایل کلاسیک، استایل فرازمان است. کلاسیک بودن یعنی یک آیتم در طول زمان هم شیک به نظر برسد و قدیمی بودن در آن تأثیری نگذارد. در واقع آیتم‌های کلاسیک هرگز از مد نمی‌افتند. استایل کلاسیک بازتابی از خصوصیات یک دوره‌ی زمانی خاص یا ترندهای از بین رفته نیست؛ بلکه از تمام دوران‌ها فراتر می‌رود و فقط جزئیات در آن تعدیل می‌شود یا ممکن است تغییر کند. مثلاً پیراهن زنانه‌‌ مشکی کوتاه، ترنچ‌کت‌، شومیز سفید دکمه‌دار، کفش کتانی ساده و سفید و بلیزر، از محبوب‌ترین آیتم‌های کلاسیک هستند که هرگز از مد نمی‌افتند. پس یک پیراهن مشکی کوتاه که از دهه‌ی 1980 به جا مانده، آیتم کلاسیک است نه وینتیج، در حالی‌که کت‌وشلواری با سرشانه‌های اپل‌دار بزرگ و پهن از دهه‌ی 1980، یک آیتم وینتیج است که خصوصیات آن دوره را منعکس می‌کند نه ویژگی آیتمی فرازمان را

.

خرید از گالری طلاباش: گردنبند سنگی طلا

 

نمونه‌هایی از استایل وینتیج زنانه

استایل وینتیج چیست؟

دهه‌ی 1920: لباس‌های فلپر (Flapper)، گردنبندهای مهره‌ای بلند، کفش‌های پاشنه‌دار مدل ماری جینز (Mary Janes) و کفش‌های مدل‌ T-strap.

استایل وینتیج 1930

دهه‌ی 1930: ژاکت‌های بولرو (Bolero)، آستین‌های پفی، کلاه نمدی مردانه، کفش مدل آکسفورد، کفش پشت‌زنجیردار، و کفش جلوباز.

استایل وینتیج دهه 1940

دهه‌ی 1940: دامن‌های پشمی چهارخانه و راه‌راه، کفش و کیف پوست ماری، کفش تخت، سنجاق سینه.

خرید از گالری طلاباش: گردنبند نقره مردانه
استایل Vintage

دهه‌ی 1950: دامن بلند و زیرپیراهنی‌های چسبان، پیراهن‌های کمردار، لباس خزدار، ست ورزشی، گردنبندهای مهره‌ای و گردنبند مرواریدی، عینک آفتابی مدل مسافری.

معنی وینتیج چیست؟

دهه‌ی 1960: هر چیزی به سبک جکی کندی (Jackie Kennedy)، کت‌وشلوار جلیقه‌دار، کلاه‌ لبه‌صاف (pillbox)، شلوار جین نازک، تاپ آزاد و نازک، استایل هیپی و بوهمین.

تفاوت استایل وینتیج و کلاسیک

دهه‌ی 1970: شلوار جین زاپ‌دار و پاره‌پاره، استایل بوهو-شیک، بوت (به خصوص بوت بلند تا ران)، کفش پاشنه بزرگ، لباس با رنگ خاکی.

خرید از گالری طلاباش: انگشتر نقره زنانه
استایل وینتیج قدیمی

دهه‌ی 1980: تی‌شرت سه‌دکمه‌ی گلف، زنجیر طلا، بلیزر و ژاکت با شانه‌های اپل‌دار، کت‌وشلوار.

دهه‌ی 1990: بلوز بگی و گشاد، شلوار چسبان و لگ، ژاکت‌های بزرگ و اورسایز، چوکر.

تفاوت استایل وینتیج و رترو چیست؟

همانطور که گفتیم آیتم وینتیج به معنی لباس‌ قدیمی است که معرف ترندها و سبک لباس پوشیدن یک دوره‌ی خاص باشد. بسیاری از افراد استایل وینتیج و رترو را یکی در نظر می‌گیرد و تفاوت‌های این دو اصطلاح را به درستی درک نمی‌کنند. اما اگر عمیق‌تر به تعاریف این مفاهیم نگاه کنیم، متوجه تفاوت استایل وینتیج و استایل رترو خواهیم شد.

انواع زیورآلات طلاباش را دیده‌اید؟

طلاباش با مدل‌های متنوعی از زیورآلات طلا و نقره، انتخاب‌های زیادی برای هر استایلی از جمله استایل ,وینتیج در اختیار شما می‌گذارد.

رترو چیست؟

ریشه‌ی کلمه‌ی رترو (retro) به معنی عقب‌مانده یا در زمان‌های گذشته است. در دهه‌ی 1960 میلادی این واژه برای توصیف مصنوعاتی به کار گرفته شد که به مدها، نقوش، تکنیک‌ها و متریال‌های گذشته اشاره داشتند. در مرحله‌ی بعد این اصطلاح برای طبقه‌بندی سبک‌هایی که در گذشته ساخته شده‌اند استفاده شد. پس در زبان ساده، استایل رترو مربوط به چیزهای جدیدی است که ویژگی‌های گذشته را نشان می‌دهد یا از دوران گذشته الهام می‌گیرد. رترو تقلیدی از یک فرم یا محصول یا استایل است و این روزها در دنیای مد و فشن طرفداران زیادی دارد.

چند مثال از استایل رترو

انواع تی‌شرت‌ها، شلوارها، پیراهن‌ها، ژاکت‌ها، سویی‌شرت‌ها، لباس‌های شنا، جوراب‌ها و… می‌توانند به شیوه‌ی رترو طراحی و تولید شوند. اما تمام لباس‌ها برای تکمیل شدن نیاز به اکسسوری دارند، پس طرفداران استایل رترو می‌توانند با خیال راحت انواع کفش، کلاه، کمربند، بوت، ساس‌بند، روسری، دستکش، ساعت، جواهرات، کیف دستی، عینک آفتابی و… که با این سبک طراحی و تولید شده را هم انتخاب کنند.

از محبوب‌ترین آیتم‌های استایل رترو، کفش کانورس آل‌استار، انواع کفش ونس، آدیداس استن اسمیت و دکتر مارتینز است. آیتم‌های رترو بی‌شمارند و بسیاری از ترندهای دنیای مد، همین استایل را دنبال می‌کنند چون از ترندها و آیتم‌های قدیمی الهام می‌گیرند.

استایل وینتیج مردانه و چند پیشنهاد جذاب برای لباس پوشیدن به این سبک

اگر طرفدار کت‌وشلوارها هستید، استایل وینتیج برای شما جذاب و دوست‌داشتنی خواهد بود. می‌دانیم که کت‌وشلوار شیک و کلاسیک گاهی قیمت بسیار زیادی دارد و دست ما برای خرید تعداد زیادی کت‌وشلوار خوش‌دوخت و مدرن بسته است. پس بهتر است کت‌وشلوار وینتیج را به کمد لباس‌هایمان وارد کنیم.

اما از دهه‌ی 1920، مردها هم به سمت لباس‌های کژوال‌تر جذب شدند و پیراهن و شلوار رسمی اما راحت، طرفداران زیادی پیدا کرد. بیشتر مردان در کمد لباس‌های خود پیراهن و شلوار مجلسی دارند. این پایه‌ی اصلی استایل وینتیج مردانه است. تنها تفاوت بین پیراهن‌ها و شلوارهای مجلسی مردانه در نحوه‌ی برش آن‌هاست. شلوارهای 1920 تا اوایل 1950 فاق بلند و پاچه‌ی گشادی داشتند؛ پس اگر به سراغ این مدل شلوارها بروید، مستقیماً پا به میانه‌ی قرن بیستم گذاشته‌اید. شلوارهای اسلیم‌فیت هم شما را به دهه‌ی 1960 میلادی می‌برند و انتخاب خوبی برای استایل وینتیج مردانه هستند.

خرید از گالری طلاباش: گردنبند مردانه

 

پیشنهاد بعدی برای استایل کردن به سبک وینتیج مردانه، انتخاب بلوز یا پیراهن ورزشی است. پیراهن‌ها و بلوزهایی با یقه‌ی پهن را انتخاب کنید و رنگ‌های شاد و جسورانه را فراموش نکنید. پیراهن‌های یک یا دو جیب که نه گشادند و نه تنگ، با شلوارهای فاق‌بلند و کمربند چرمی ساده، انتخاب بسیار خوبی برای طرفداران استایل وینتیج مردانه هستند. به جای کمربند، می‌توانید از ساس‌بند هم استفاده کنید.

خرید از گالری طلاباش: انگشتر نقره مردانه

 

ترکیب بلوز با شلوار: اصلی‌ترین ترکیب استایل وینتیج مردانه‌

بیشترین ترندهای رترو مربوط به دهه‌های 50 و 70 میلادی است. اگر طرفدار استایل وینتیج مردانه هستید پیراهن‌ها و بلوزها را با شلوارهای برش‌دار یا جین‌های زاپ‌دار ست کنید و ژاکت‌های بزرگ و اورسایز را با آن‌ها ست کنید.

ترکیب بلیزر و تی‌شرت: استایل وینتیج- کژوال مردانه

این ترکیب یکی از بهترین پیشنهادها برای استایل وینتیج مردانه است. بدون ترس پیراهن‌ها را کنار بگذارید و کت و بلیزر را با تی‌شرت ست کنید.

کت چرم و شلوار جین

در استایل وینتیج رنگ و نوع پارچه اهمیت زیادی دارد اما مهم نیست به سراغ آیتم‌هایی بروید که واقعاً قدیمی شده‌اند و تأثیر گذر زمان روی آن‌ها قابل‌مشاهده است. کت چرم یک آیتم وینتیج و قدیمی است و ترکیب آن با شلوار جین مشکی، استایل بی‌نظیری را برای شما رقم می‌زند.

جین رنگ روشن برای استایل کژوال وینتیج

آیتم‌های جین از پرکاربردترین و محبوب‌ترین‌ها هستند. چه کسی از این آیتم‌های کژوال و جذاب خوشش نمی‌آید؟ اگر به استایل وینتیج مردانه علاقه دارید، به سراغ شلوار جین فاق‌بلند با رنگ آبی روشن بروید. برند Levi’s 501 را به یاد داشته باشید و این آیتم جذاب را با بلیزر یا کت جین آبی روشن ست کنید.

ژاکت یقه اسکی: شیک و جذاب

یکی از بهترین آیتم‌های وینتیج مردانه ژاکت یقه‌اسکی است. این لباس‌های جذاب و خوش‌پوش با انواع رنگ‌ها را در فصل‌های پاییز و زمستان با کت‌وشلوار یا پالتو ست کنید و لذت ببرید!

پیراهن یقه‌بزرگ

در فصل تابستان از پیراهن‌های یقه‌پهن غافل نشوید. پیراهن‌های طرح‌دار تابستانی امسال بسیار محبوب شدند و ترکیب آن‌ها با شلوارک فاق‌بلند یا شلوار پیلی دار می‌تواند جالب باشد. می‌توانید این پیراهن‌ها را روی یک تی‌شرت بپوشید و دکمه‌ها را باز بگذارید.

خرید از گالری طلاباش: دستبند مروارید نقره

 

چطور آیتم‌های وینتیج را خریداری کنیم؟

استایل وینتیج این روزها بسیار محبوب شده پس اگر به این استایل علاقه دارید کار شما راحت است. آنلاین‌شاپ‌ها و فروشگاه‌های بسیاری وجود دارند که آیتم‌های وینتیج از دهه‌های مختلف را می‌فروشند و البته قیمت‌های آن‌ها می‌تواند بسیار متفاوت باشد؛ چون بحث برند و مارک لباس‌ها هم در میان است! در مغازه‌های دست‌دوم فروشی هم آیتم‌های وینتیج به وفور وجود دارند پس اگر با پوشیدن لباس‌های دست‌دوم مشکلی ندارید، آیتم‌های موردعلاقه‌ی شما در این مغازه‌ها بسیار زیاد است. اما یک راهکار خوب برای لباس پوشیدن با استایل وینتیج این است که آیتم‌های این سبک را با چند آیتم جدید ترکیب کنید. نیازی نیست سرتا پا وینتیج بپوشید! شما می‌توانید یک یا چند آیتم وینتیج و قدیمی را با لباس‌هایی که در کمد دارید ترکیب کنید و به استایل شخصی خودتان برسید!

اما یک نکته‌ی مهم: سایز لباس‌های زنانه به مرور زمان تغییر کرده و شاید تعجب کنید اگر بگوییم یک لباس وینتیج از دهه‌ی 50 یا60 میلادی، 4 تا 6 برابر بزرگتر از لباس‌های مدرن است! مثلاً لباسی که از آن دوران باقی مانده و سایز آن 12 است، امروز تقریباً سایز 6 خواهد داشت. هرچه به سمت جلو بیاییم، اندازه‌ی لباس‌ها با آنچه امروز می‌پوشیم بیشتر همخوانی دارد و مثلاً سایز لباسی که در دهه‌ی 1990 تولید شده، برای ما مناسب‌تر است. پس همیشه پیش از خرید لباس‌های وینتیج آن‌ها را امتحان کنید یا با فروشنده مشورت کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.